Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 04 Mei 2022 01:35

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Ja Lot, dat snap ik wat je zegt. Maar het is wel degelijk trainen geweest bij mijn zoon. Die sliep vanaf zijn geboorte 4 uurtjes per dag en niet achter elkaar, de rest gilde hij. Hij wist niet hoe hij moest slapen. Ik heb me enórm druk gemaakt over zijn hersenontwikkeling, al was dat onnodig want hij is ok. En nu met dochter pak ik het anders aan, dat vind ik toch een soort van trainen. Voetbaltrainen is ook leren voetballen, slaaptraining is leren slapen. Sommige kinderen doen dat dit automatisch. Je doet ook toilet training in het Engels, alhoewel sommige kinderen dat zichzelf ook aanleren als ze er aan toe zijn (zoals mijn zoon in dit geval). Dus ik vind de benaming niet gek hoor!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 04 Mei 2022 06:53

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Het is misschien geen gekke benaming maar het kan wel heel verkeerd gedaan worden. Als je de manier van Maan ook training noemt dan is het maar een naam met eem heel liefdevolle achtergrond.
Maar er zijn natuurlijk ook methodes die echt niet goed zijn en wel schade aanrichten bij kinderen.

Voor jullie was het een allerlaatste strohalm, maar ik denk dat het voor heel veel ouders de druk is die ze van buitenaf voelen die hen zet tot het invoeren van training. Zoals in het voorbeeld van Lot
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 04 Mei 2022 07:27

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Ah Lot ik denk dat het voor veel kinderen en ouders hopelijk zo is dat het vanzelf komt en dat ze daar pas later aan toe zijn.
Maar wij hielden het echt wel zelf in stand. We hadden echt wel veel al geprobeerd, ook de manier die uiteindelijk werkte. Maar met kleine nuances en dus wat hulp, lukte het wel in 3 dagen. Zonder veel gehuil.
Daarvoor sliep m'n dochter nooit door, huilde veel ook 's nachts, was altijd oververmoeid. We kregen er een ander, veel makkelijker en relaxter, kind door. Eigenlijk gewoon heel zielig. Achteraf vind ik ook echt dat we haar (en onszelf) tekort hebben gedaan om met 20maanden pas hulp hiervoor in te schakelen.
Ik vond absoluut niet dat ze helemaal door moest slapen of op der eigen kamer (maar bij ons sliep ze helemaal niet). Daarom lieten dit we dit ook zolang gebeuren. Ik had zeg maar wel wat meer druk van buitenaf mogen voelen 🤓.
Laatst gewijzigd door Joey op 04 Mei 2022 07:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 04 Mei 2022 07:28

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Ik kan me gevoelsmatig heel erg vinden in de post van Lot maar ben het wel eens met Marsy dat kinderen echt moeten leren slapen. De één doet dat makkelijker dan de ander maar ze moeten echt leren slaapcycli aan elkaar te koppelen en zelfstandig in slaap kunnen vallen. Daarom denk ik ook dat voor sommige kinderen hulp en structuur daarbij kan helpen. Dus kan me voorstellen dat sommige ouders er hulp bij zoeken. Denk wel dat dat echt kan helpen.

Bij de eerste hielp het boek Baby in een Droomritme van Stephanie Lampe. Bij de tweede heb ik maar wat gedaan.
Let's discover the world together.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 04 Mei 2022 08:47

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Aangezien ik vanacht er weer 6 keer uit ben geweest ivm beide kinderen, snap ik het woord trainen ook wel. Ik denk alleen dat er vaak een negatieve associatie aan verbonden is en dat hoeft dus inderdaad niet.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2525

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 04 Mei 2022 08:55

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Alexander Klöpping zei laatst in zijn podcast POM dat hij mensen als kraamcadeau graag een sessie of sessies van een slaapcoach geeft, omdat dat de drempel zo verlaagt om het te proberen en hij er zelf zoveel aan gehad heeft. Dat vond ik wel een leuk idee.

Ik denk dat het woord trainen negatief klinkt, maar ik denk dat je soms met wat tips al verder kunt komen en dat het voor een kind ook heel fijn is om goed te slapen. Dat zie ik ook in het verhaal van Joey.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 04 Mei 2022 08:57

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Goh! Dat is inderdaad een fijn kraamcadeau. Dat ga ik eens ergens noteren mocht een vriendin (weer) een baby krijgen.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 04 Mei 2022 08:58

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Marin schreef:Ik kan me gevoelsmatig heel erg vinden in de post van Lot maar ben het wel eens met Marsy dat kinderen echt moeten leren slapen. De één doet dat makkelijker dan de ander maar ze moeten echt leren slaapcycli aan elkaar te koppelen en zelfstandig in slaap kunnen vallen. Daarom denk ik ook dat voor sommige kinderen hulp en structuur daarbij kan helpen. Dus kan me voorstellen dat sommige ouders er hulp bij zoeken. Denk wel dat dat echt kan helpen.

Bij de eerste hielp het boek Baby in een Droomritme van Stephanie Lampe. Bij de tweede heb ik maar wat gedaan.


Daar ben ik het mee eens en daar zijn we d.m.v. de info van Stephanie Lampe en soortgelijke coaches achter gekomen bij de eerste. Bij beiden hebben we de Droomritme methode van Lampe toegepast en dat ging echt prima.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 04 Mei 2022 09:10

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Ik heb bij de eerste ook het boek van Lampe aangehouden. Werkte voor geen meter. En ik denk niet dat dat aan haar methode ligt. Kan me erg vinden in hoe zij het aanpakt. Denk dat als je een echt slecht slapend kind hebt, richtlijnen uit een boek niet altijd op 1 op 1 toe te passen zijn. Of in ieder geval niet dat je daarmee ook het gewenste resultaat krijgt.

Bij de tweede vooral naar slaaptipsvoorbabys gekeken, al zegt die globaal hetzelfde als Lampe. De tweede is een fantastische slaper, vanaf de geboorte. En ik bij hem wel dus wel de tips van die insta in m'n achterhoofd gehouden, maar ik weet zeker dat zonder dat hij ook goed zou slapen. Daar had ik sowieso geen hulp of boekjes bij nodig gehad.

Die podcast luister ik ook June, maar die opmerking heb ik ff gemist!
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2525

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 04 Mei 2022 09:24

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Misschien was het in de vriendenaflevering.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Anoniem327

Bericht 04 Mei 2022 10:49

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Ik vind het echt heel zielig klinken als je een baby anderhalf uur laat huilen tot het van uitputting in slaap valt.

Wij hebben nooit slaaptraining gedaan. Ze hebben tot een maand of 9 in een co sleeper bij ons geslapen. Daarna ging de overgang vrij makkelijk naar hun eigen bed. Dit was ook de periode dat ze de nacht door begonnen te slapen (de oudste sliep al eerder door, bij de jongste duurde dit langer, helemaal ok, ze lagen toch naast ons).

Voor een baby is het niet gek om nog wakker te worden in de nacht. Wij hebben allerlei oordelen hierover, maar dat hebben we er zelf van gemaakt.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 04 Mei 2022 11:42

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

9 maanden in de co sleeper? Pastte dat nog?
<<

Anoniem327

Bericht 04 Mei 2022 12:10

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Ja, wij hadden een grote co sleeper waar ze tot ongeveer 1 jaar inpasten.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 04 Mei 2022 13:20

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Welke was dat? Ik ken er namelijk geen enkele die daarvoor geschikt is.
<<

Anoniem327

Bericht 04 Mei 2022 15:40

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

https://baby-race.nl/co-sleeper-wiegje- ... r-ledikant

"De grootte van de co-sleeper wieg is iets groter dan het standaard model wieg. Je baby kan van dit babywiegje langer gebruik maken (t/m 1 jaar)."

Bij ons ging het prima tot 9 maanden als co sleeper.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 04 Mei 2022 15:44

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Dat is een blog.. ik vroeg welke jij had.

Bijna elke co sleeper gaat maar tot 6 maanden. Vandaar mijn vraag.
<<

Anoniem327

Bericht 04 Mei 2022 15:50

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Nee dat gaat over een bepaald type co sleeper, van BabyRace.
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 04 Mei 2022 16:24

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Ik heb de maxi cosi Iora en die kan ook tot zo’n 9 maanden (volgens de beschrijving).
<<

Anoniem327

Bericht 04 Mei 2022 16:26

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Gympie schreef:Ik heb de maxi cosi Iora en die kan ook tot zo’n 9 maanden (volgens de beschrijving).

Ik dacht dat heel veel type co sleepers tot ongeveer die leeftijd gingen.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 04 Mei 2022 16:30

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Ik had een IKEA bedje (gulliver ofzo) als co sleeper en daar zou mijn vijfjarige nu nog inpassen.

Verder niks te zoeken hier, ik heb een negenjarige die niet doorslaapt en dat niet heeft gedaan ook. Geen tips van mijn kant 🙈🙈
R. 2013
D. 2016
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 04 Mei 2022 16:48

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Wij hebben de zijkant uit een ikea ledikant gehaald als cosleeper. A is ook heel klein, dus die is er voorlopig nog niet uitgegroeid.

Barclay, lees er gerust overheen als je er niet op zit te wachten, maar ik had veel aan Jay Gordon. Daarmee sliep de jongste binnen een paar nachten door, terwijl ze daarvoor 3x per nacht wakker werd.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 04 Mei 2022 17:00

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Thanks Gympie
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11407

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 05 Mei 2022 10:16

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Tabbie schreef:9 maanden in de co sleeper? Pastte dat nog?


Mijn jongste heeft ook tot 9 maanden in de co sleeper geslapen...
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2391

Geregistreerd: 08 Sep 2016 16:43

Bericht 05 Mei 2022 12:23

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Mijn 5-jarige heeft laatst ook nog een nacht in de cosleeper geslapen 🙈
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 05 Mei 2022 13:54

Re: Gecontroleerd huilen (slaaptraining)

Haha! Opgevouwen?
Onze zoon ging met 4 maanden op zijn eigen kamer slapen, dat was omdat we elkaar wakker maakten maar het werd ook wel wat krap in de co-sleeper.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers