Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zeg eens eerlijk...

<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 20 Feb 2018 13:54

Re: Zeg eens eerlijk...

Wij waren er een stuk strikter in toen ze kleiner waren. Toen kregen ze niet eens de iPad en werd er alleen 's ochtends een filmpje opgezet met een dvd en als ik ging koken mocht de tv aan.

Tegenwoordig worden ze ouder en ik wilde ook wel dat ze de technologieën mee konden blijven volgen en op dat gebied niet achter zouden raken. Dus hebben we ze met Squla en Lola's rekentrein laten wennen aan de iPad. Sinds kort zit er Mario op, en ik vind dat ze daar iets teveel aan hangen. Daarnaast hebben ze een Wii voor Sinterklaas gekregen (oud ding van mijn neefje nog) en dat heeft helemaal een magische aantrekkingskracht.

Daarop zijn we wel streng. Echt max een uur in de ochtend. Moet ook wel toegeven dat ze soms zo oververmoeid bij ons aankomen, dat ik ze ook wel gewoon even laat. Dat ze gewoon even mogen doen wat ze zelf willen en op die manier even tot rust komen. Ze spelen daarnaast nog zat en vooral de jongste is daarnaast altijd met Lego aan het bouwen, dus zolang dat nog in verhouding is vind ik het goed.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8485

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 20 Feb 2018 13:58

Re: Zeg eens eerlijk...

Zo’n vijf keer per week zet ik Peppa Pig voor haar aan, dat vindt ze fantastisch. Ze kijkt dan maximaal een half uurtje tijdens het koken. Verder kijken we weleens samen liedjes op de Zappelin-app of speelt ze 20 min met de Nijntje-app op de iPad. Ik denk dat ze gemiddeld elke dag een half uur schermtijd heeft.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 20 Feb 2018 14:03

Re: Zeg eens eerlijk...

Marin schreef:Voor degenen die op de telefoon/tablet laten kijken. Doen jullie dat dan op je eigen telefoon of tablet?
Een tablet zou ik nog wel oké vinden, maar ik wil echt niet dat hij met mijn telefoon gaat spelen (gooien). Ik denk dat wij tegen de tijd dat hij er meer aan toe is een (oude) tablet speciaal voor hem gaan gebruiken.


Mijn kinderen hebben allebei een eigen tablet, daar kunnen ze prima mee omgaan. Ze mogen ook onderweg wel eens op mijn telefoon.

Lijkt me logisch dat je je telefoon niet aan een kind van 10 maanden geeft maar als ze wat ouder zijn leren ze toch gewoon normaal met spullen omgaan.
2010 2012
<<

Anoniem247

Bericht 20 Feb 2018 14:04

Re: Zeg eens eerlijk...

Caulfield schreef:Ik ben daar ook niet zo strikt (meer) in. Zo lang ze ernaast ook maar lekker buitenspelen en knutselen en boekjes lezen vind ik het wel prima.


Ja dit. En wat ze kijken op de iPad en tv is ook vaak best leerzaam. Mijn oudste kijkt op de iPad vaak filmpjes van Freek bijvoorbeeld. Vaak staat hier ook de tv gewoon aan tijdens het spelen. Dan kijken ze soms een paar minuten en gaan daarna weer verder met spelen. En buitenspelen is nog steeds hun favoriete ding hier. Vooral in de zomer. Dan zijn ze echt de hele middag buiten en dan kijken ze na het avondeten pas voor de eerste keer naar de tv of iets op de iPad. De iPad gaat dan ook snel uit want een half uur voordat ze naar bed gaan mogen ze dat niet. Dat is hier wel echt de regel. Vaak gaan ze dan even samen met de auto’s spelen.

Als ik eens ziek ben of gewoon heel druk ben dan vind ik het eerlijk gezegd ook wel fijn dat ze de iPad pakken. En dan maakt het die keer ook niet uit of ze er nu een half uur achter zitten of heel de middag. Maar dit gebeurd dan ook niet wekelijks.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 20 Feb 2018 14:36

Re: Zeg eens eerlijk...

Op onze werkdagen eigenlijk helemaal niet, in de ochtend is er geen tijd voor en 's avonds blijven we vaak wat langer aan tafel zitten of spelen wat met de oudste of lezen een boekje, echt even tijd voor hem na een lange dag.

Op de dagen dat ik door de week thuis ben kijkt hij vaak even in bed ipad als ik de jongste voed, vaak is hij er zelf al wel aan een kwartiertje a twintig minuten klaar mee. Hij zit nu een beetje tussen wel of niet slapen in de middag in en is dan eind van de dag vaak heel moe dus dan mag hij van mij ook best even op de Ipad of wat Netflix kijken, daar heb ik niet zo'n moeite mee.

In het weekend verschilt het heel erg, soms zijn we de hele dag op pad en kijkt hij dus de hele dag geen tv/ ipad en soms zit hij samen met zijn vader op de bank Madagaskar te kijken bijvoorbeeld en kijken ze een hele film, al speelt hij dan vaak wel tussendoor want dat is qua concentratie nog wel erg lang (met slecht weer of als hij moe is).

Overigens hebben wij nog een oude Ipad1 waar hij dan op zit, dat is "zijn" Ipad en hij weet heel goed dat hij niet aan onze telefoons mag komen ( en doet dat eigenlijk ook niet) en de andere Ipad mag alleen samen met zijn vader ( het is mijn man zijn Ipad maar zitten wel wat educatieve spelletjes voor hem op die ze samen doen). LOp de oude Ipad zit alleen maar kindertube en geen youtube. Hij kan die oude Ipad ook nog niet zelf ontgrendelen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 20 Feb 2018 14:49

Re: Zeg eens eerlijk...

Oh en qua iPad hebben wij eigenlijk wel de stelregel dat ze eerst Squla moeten doen, voor ze aan een ander spelletje beginnen. En heel lief, ze doen dat ook echt niet. Vaak na een minuut of 20, vragen ze 'mogen we ook een ander spelletje doen'. En dan vind ik dat vrij snel prima. Mijn vriend overigens ook.
<<

Anoniem294

Bericht 20 Feb 2018 14:51

Re: Zeg eens eerlijk...

Als we thuis zijn bijna onbeperkt (bijna omdat ze niet meer dan een uur per dag schreeuwvlogs mogen kijken). We zijn best veel weg en actief. Na schooltijd nog naar de in-/outdoor speeltuin, bos met vriendin,kind en honden. Op de lange schooldagen zijn we vaak pas rond 17.00-17.30 thuis (leve de slowcooker) en dan mogen ze er op buiten het eten om. Met de jongste ben ik ook veel op pad/weg. Alleen op woensdagochtend zijn we thuis. Dan mag ze onbeperkt maar het komt meer neer op 10 min kijken, spelen, dansen, zingen, weer 10 min kijken. Dus ze zit er niet als een magneet achter.
Zoon gaat ook vaak een uur op de xbox, wii of playstation. Met afspreken mag dat max een uur van mij, omdat het niet zo moet zijn dat ze hier steeds komen om alleen maar te gamen (onze zoon heeft heeeeeel veel games voor alle 3 die dingen dus anderen vinden dat rete interessant en mooi maar hebben het thuis niet en willen hier niks anders maae daar pas ik een beetje voor). Dochter heeft ook wel veel spellen maar merk toch dat meiden met afspreken veel minderen naar het gamen neigen.

In het weekend zijn we vaak ook wel van 10-16u weg dus in de ochtend en na thuiskomst vind ik het dan ook prima. Ze hebben immers weekend en recht op rust/ontspan momenten.

Ze hebben alledrie een eigen tablet.
<<

Anoniem245

Bericht 20 Feb 2018 14:56

Re: Zeg eens eerlijk...

Te veel.

Maar zolang hij ook nog interesse in andere zaken heeft, naar buiten gaat, en zijn schoolwerk er niet onder lijdt heb ik er weinig moeite mee.
<<

Uiltje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 767

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:01

Bericht 20 Feb 2018 15:00

Re: Zeg eens eerlijk...

De oudste mag vaak een half uurtje rond 18:00 tv kijken.
De jongste zit er soms naast in een kinderstoel of speelt wat op de grond.

Als mijn tante oppast ( 1x in de twee weken)dan zit de oudste wel op haar tablet en daar heb ik ook geen problemen mee.
Zo wel mijn moeder als mijn tante passen om de week op en dan staat wel meer de tv/tablet aan maar dat vind ik ook geen ramp :)

Tablet mag de jongste nog niet op, oudste alleen als we op vakantie gaan in de auto of als we een etentje hebben wat niet heel kind vriendelijk is dan nemen we hem mee.

Overdag kijken wij beiden geen tv dus dat zal ook wel schelen.
Wij proberen het te beperken maar je komt er ook niet onderuit denk ik in deze tijd.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5101

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 20 Feb 2018 20:46

Re: Zeg eens eerlijk...

Ik hou het niet bij. Het gaat hier op gevoel, op basis van het weer, op basis van hoe iemand zich voelt, hoe moe ze zijn, wat ze allemaal al gedaan hebben die dag.
Ik heb nooit een vaste tijd aan gehouden, ze doen er nog zoveel er naast, spelen genoeg, spelen buiten, spelen met vriendinnetjes, sporten dus ik vind het goed op deze manier.

Oh en wat ik ook belangrijk vind ze leggen hem zo vaak uit zichzelf weg. Dan zitten ze er een half uurtje op en gaan ze daarna weer lekker spelen.

Ze hebben allebei een ipad, dus daarop doen ze spelletjes of kijken ze youtube filmpjes. Ze zitten verder niet op onze telefoons.
:heart: :heart: 2011
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 20 Feb 2018 21:00

Re: Zeg eens eerlijk...

Kira schreef:Te veel.

Maar zolang hij ook nog interesse in andere zaken heeft, naar buiten gaat, en zijn schoolwerk er niet onder lijdt heb ik er weinig moeite mee.

Precies dit. Alleen bij de jongste pakken we hem soms wel af. Die wordt van bepaalde spelletjes echt agressief en vervelend.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 20 Feb 2018 22:05

Re: Zeg eens eerlijk...

Hij is nog maar 9 maanden maar nul tv, iPad filmpjes of telefoon. Tot zn tweede jaar gaan we dat doen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

ChiQ

Bericht 20 Feb 2018 22:10

Re: Zeg eens eerlijk...

Teveel. Hij is momenteel helemaal into de ruimte, het heelal, zwarte gaten en andere zonnestelsels. Hij kan nog geen hele boeken lezen dus wil filmpjes erover kijken. Ik denk max een uur per dag. Hij moet gewoon naar school en zwemles etc maar hij hoeft het niet te vragen, hij pakt het gewoon maar legt hem ook weg om te spelen.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 20 Feb 2018 22:19

Re: Zeg eens eerlijk...

Ze kijken in de avond doordeweeks spangas, klokhuis en jeugdjournaal, dat zal dus ongeveer een uur zijn denk ik. In het weekend kijken ze wat meer, op zaterdag kijken ze sowieso 'wie is de mol' mee bijvoorbeeld.
Als mijn man met ze thuis is kijken ze een stuk meer tv/tablet/laptop trouwens.
Mijn dochter zit nu wat vaker ook aan haar verslag te werken op de laptop, dus dat komt er dan ook nog bij.
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:08

Bericht 20 Feb 2018 22:23

Re: Zeg eens eerlijk...

Thuis eigenlijk nooit. Heeeeel soms kijken we foto's op mijn telefoon of een filmpje van haarzelf, maar voor de tv of acher de tablet zit ze nooit.
Bij opa en oma's gebeurt dat wel, vooral opa en oma. Van mij hoeft dat niet, maar ze vindt het leuk om liedjes mee te zingen en te dansen dus dat doen ze dan. Komt neer op 2x per week een half uurtje ongeveer denk ik.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 20 Feb 2018 22:44

Re: Zeg eens eerlijk...

Geen idee.. Hij staat hier vrij vaak aan, maar ze is ook vaak bezig met andere dingen. Het boeit me eigenlijk niet zo, zolang ze niet 24/7 aan dat ding geplakt zit.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 20 Feb 2018 23:29

Re: Zeg eens eerlijk...

Het gaat hier op gevoel. Ik hanteer geen vaste tijden. Op mijn werkdagen kijkt de jongste meestal tv als ik aan het koken ben en kijkt de oudste een filmpje op de iPad. Maar de afgelopen dagen hebben ze gewoon gespeeld dus het is maar net waar ze zin in hebben. Op mijn vrije dagen dan wordt er wel meer naar een beeldscherm gekeken maar ook geen uren. We zijn vaak op pad.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 20 Feb 2018 23:32

Re: Zeg eens eerlijk...

ChiQ schreef:Teveel. Hij is momenteel helemaal into de ruimte, het heelal, zwarte gaten en andere zonnestelsels. Hij kan nog geen hele boeken lezen dus wil filmpjes erover kijken. Ik denk max een uur per dag. Hij moet gewoon naar school en zwemles etc maar hij hoeft het niet te vragen, hij pakt het gewoon maar legt hem ook weg om te spelen.

Even hierop inhaken. Mijn zoon is momenteel ook helemaal gefascineerd door het ruimtestelsel, planeten, telescopen etc. Misschien ken je het al, maar op Netflix vond mijn man "Spaceracers", echt wat voor J. als hij zo into planten/ruimte etc is.
2012 & 2016
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 20 Feb 2018 23:36

Re: Zeg eens eerlijk...

Hier wordt er eigenlijk niet veel tv gekeken. Sowieso niet dagelijks, maar in de winter wel meer dan in de zomer. In de zomer staat hij vaak weken niet aan voor de kinderen, in de winter wel wekelijks. Mijn oudste (5) kijkt dan een filmpje op Netflix, maar dat is meestal 20-30 minuten voor het slapengaan. Jongste (1,5) kijkt geen tv, het interesseert haar ook niet.

De eerste weken dat mijn oudste met zijn been in het gips zat, heeft hij wel (veel) meer tv gekeken omdat hij moest rusten met zijn been omhoog. Ik vond het voor hem ook niet leuk om hem altijd maar aan tafel te zetten met een kleurboek ofzo, dus dan mocht de tv wel vaker aan.

Tablet/iPad hebben we niet en op onze telefoons kijkt hij alleen soms wat foto's of een filmpje die mijn moeder doorstuurt als ze op mijn dochter past.
2012 & 2016
<<

Anoniem231

Bericht 21 Feb 2018 04:49

Re: Zeg eens eerlijk...

Mijn zoon was laatst ziek, heeft toen continu tv gekeken. Zat ook echt alleen maar op de bank en liet zich graag bedienen. Dan vind ik het niet erg.
Nu kijkt hij amper tv. Net of de interesse over is. Hij kijkt wel even als hij uit school komt of in de ochtend zodat ik even naar het toilet kan. Voordat hij gaat slapen mag hij ook even. Denk alles bij elkaar een half uur tot 3 kwartier.
Dochter kijkt geen tv. Ze kan mee kijken maar het interesseert haar niet. Zij gooit liever de bak duplo om.
Tablet gebruiken wij niet en onze telefoons mogen ze niet.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 21 Feb 2018 07:52

Re: Zeg eens eerlijk...

Voor de ouders van kinderen die lang op de tablet zitten, maken jullie je geen zorgen om de ogen van je kind? Niet belerend bedoeld hoor! Het schijnt alleen dat kinderoogjes erg slecht worden van lange tijd op hele korte afstand te moeten kijken (tablet). Afwisselen om het half uur schijnt een must te zijn, en veel buiten zijn.
https://www.nporadio1.nl/cultuur-media/ ... elfs-blind
#teammaple🍁
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 21 Feb 2018 10:28

Re: Zeg eens eerlijk...

De televisie staat hier op de achtergrond vaak aan. Soms oo de radio, soms op tekenfilms en soms op kookprogramma's etc. Tablet kijken mag alleen op zaterdag en zondag en dan ook onbeperkt. Hij kijkt dan een poosje en gaat weer spelen of betrekt de film in zijn spel tijdens het spelen. Als ik er restricties aan geef dan gaat hij zoveel mogelijk kijken dus dat doe ik niet. Ik maak me daar geen drukte om en hij ook niet. De jongste kijkt soms sesamstraat op de tablet en af en toe wat op tv. Die gaat vaak liever spelen.
<<

Anoniem242

Bericht 21 Feb 2018 10:36

Re: Zeg eens eerlijk...

Hier is geen schermtijd. Maar wij zitten er wel boven op dat ze voldoende buiten spelen. Zeker als het weer goed is. Nou hebben wij het geluk dat mijn zoon echt een buiten kind is en daarmee de 2 van mijn vriend mee sleept. F en R zijn meer scherm kinderen, vooral R. Die probeert altijd eronder uit te komen met buiten spelen.

Met name in het weekend in de ochtend mogen ze tv kijken, playstation, tablet enz.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 21 Feb 2018 11:06

Re: Zeg eens eerlijk...

Ik lieg trouwens, besef me nu opeens dat we wel 1 keer per week Skypen met mijn familie, maar hij snapt gelukkig niet dat het scherm is en kijkt er ook niet naar
Afbeelding
Afbeelding
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 21 Feb 2018 12:58

Re: Zeg eens eerlijk...

Hier ongetwijfeld een dochter die te lang, te vaak op haar tablet filmpjes kijkt en gamed op verschillende gameconsoles. Maar zolang ze nog voldoende speelt met speelgoed, spelletjes en ze veel boeken leest vind ik het best voor nu.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Verde