Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gezamenlijke financiën

<<

Anoniem282

Bericht 26 Jan 2018 13:33

Re: Gezamenlijke financiën

Ik ben niet gierig o.i.d., maar aan bepaalde producten zou ik liever geen geld willen besteden en dat maakt het misschien soms lastig als je samenwoont. Dat bedoelde ik met dat ik vaak voor beide kanten wel iets vind te zeggen. :)
<<

Anoniem313

Bericht 26 Jan 2018 13:35

Re: Gezamenlijke financiën

Cotton schreef:Geen idee. Mijn vriend verdiend er geld mee dus dat ligt misschien anders.

Maar ik neem aan dat je melkopschuimers niet verzameld dus dat kost dan 1x of 20 euro of 150 euro en dat zouden wij dus gewoon samen betalen, net als dat spul van Philips. Als m'n vriend ineens gaat diepzeevissen en daarvoor hengels en benodigdheden koopt dan betaal ik daar niet aan mee. Maar dat vind ik ook niet vallen onder samen een huishouden voeren. Dat vissen.


Maar dat is dus juist het punt: Ieder stel moet daar gezamenlijk uit komen wat er wel en wat er niet onder valt. Het ene stel gooit alles op een hoop, anderen doen 50-50, of naar rato, of bekijkt het per aankoop, en dat is allemaal prima - als je er samen maar achter staat. En dat lukt jullie dus wel, maar bij TO vooralsnog niet.
<<

Anoniem304

Bericht 26 Jan 2018 13:40

Re: Gezamenlijke financiën

Caulfield schreef:
Cotton schreef:Geen idee. Mijn vriend verdiend er geld mee dus dat ligt misschien anders.

Maar ik neem aan dat je melkopschuimers niet verzameld dus dat kost dan 1x of 20 euro of 150 euro en dat zouden wij dus gewoon samen betalen, net als dat spul van Philips. Als m'n vriend ineens gaat diepzeevissen en daarvoor hengels en benodigdheden koopt dan betaal ik daar niet aan mee. Maar dat vind ik ook niet vallen onder samen een huishouden voeren. Dat vissen.


Maar dat is dus juist het punt: Ieder stel moet daar gezamenlijk uit komen wat er wel en wat er niet onder valt. Het ene stel gooit alles op een hoop, anderen doen 50-50, of naar rato, of bekijkt het per aankoop, en dat is allemaal prima - als je er samen maar achter staat. En dat lukt jullie dus wel, maar bij TO vooralsnog niet.

Nee dat snap ik.
Maar ik vind het dus raar om iets huishoudelijks niet als gezamenlijk te zien als je wel samen een huishouden voert. Het is een beetje geven en nemen imo.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 26 Jan 2018 13:40

Re: Gezamenlijke financiën

Guattari schreef:Ik ben niet gierig o.i.d., maar aan bepaalde producten zou ik liever geen geld willen besteden en dat maakt het misschien soms lastig als je samenwoont. Dat bedoelde ik met dat ik vaak voor beide kanten wel iets vind te zeggen. :)


Daar heb je ook helemaal gelijk in, en dat vind ik ook het lastige er aan. Ik snap dat niemand graag betaald voor dingen die hij niet gebruikt, maar wat iemand anders zei, stel ik koop het, en hij wil het toch een keer gebruiken, wordt er dan 50 cent in een potje gestopt? En wat gebeurd er als het apparaat de geest geeft net die ene keer dat hij het gebruikt?
Eerder vroeg je of het mogelijk is dit soort aankopen te laten vastleggen, dat kan wel. Maar dat vind mijn vriend dan weer niet nodig omdat hij er van uit gaat dat mochten we uit elkaar gaan we het wel eerlijk met elkaar kunnen verdelen. Hij vind het dus een beetje overdreven dat allemaal vast te leggen. Daar ben ik het deels ook wel mee eens, maar goed, in de eerste plaats hoop ik dat we helemaal niet uit elkaar gaan. En verder is het dan maar afwachten hoe je uit elkaar gaat, ik vind dat je beter van te voren over dat soort dingen kunt nadenken dan als het eigenlijk te laat is.
Maar goed, het voelt dan ook weer een beetje gierig om een melkopschuimer van 60 euro op zo'n lijst te zetten.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 26 Jan 2018 13:44

Re: Gezamenlijke financiën

Cotton schreef:
Caulfield schreef:
Cotton schreef:Geen idee. Mijn vriend verdiend er geld mee dus dat ligt misschien anders.

Maar ik neem aan dat je melkopschuimers niet verzameld dus dat kost dan 1x of 20 euro of 150 euro en dat zouden wij dus gewoon samen betalen, net als dat spul van Philips. Als m'n vriend ineens gaat diepzeevissen en daarvoor hengels en benodigdheden koopt dan betaal ik daar niet aan mee. Maar dat vind ik ook niet vallen onder samen een huishouden voeren. Dat vissen.


Maar dat is dus juist het punt: Ieder stel moet daar gezamenlijk uit komen wat er wel en wat er niet onder valt. Het ene stel gooit alles op een hoop, anderen doen 50-50, of naar rato, of bekijkt het per aankoop, en dat is allemaal prima - als je er samen maar achter staat. En dat lukt jullie dus wel, maar bij TO vooralsnog niet.

Nee dat snap ik.
Maar ik vind het dus raar om iets huishoudelijks niet als gezamenlijk te zien als je wel samen een huishouden voert. Het is een beetje geven en nemen imo.


Dat is wat ik met deze apparaten dus een beetje vind, het zijn huishoudelijke dingen.
Hobby's betalen we sowieso beiden zelf en dat vind ik ook wel normaal. Als ik een silhouette cameo wil aanschaffen betaal ik die gewoon zelf, dat staat niet eens ter discussie.
Maar huishoudelijke apparaten voelt meer als iets gezamenlijks zonder te gaan turven wie, wat, hoe vaak gebruikt. Maar goed, zoals ik al zei snap ik ook dat een ander liever betaald voor iets wat hij amper gebruikt.
Het geeft alleen zo'n vervelend gevoel, dat ik en jij... bah
<<

Anoniem250

Bericht 26 Jan 2018 13:47

Re: Gezamenlijke financiën

Is het een idee om apart van elkaar in kaart te brengen wat je vindt vallen onder gezamenlijk en wat niet en hoe gezamenlijk eruit ziet (naar rato of 50/50), en wat privé aankopen zijn. En dan opschrijven hoe je het in een ideale situatie zou zien. Dan weet jij van je vriend hoe hij er echt over denkt en hij hoe jij erover denkt. En dan ga je vanuit daar opzoek naar een compromis.

Het heeft niet veel zin om hier met voorbeelden te komen. Want ik kan wel zeggen dat ik zelf de melkopschuimer zou kopen, terwijl Cotton het een gezamenlijke aanschaf vindt. Het gaat erom dat jullie op één lijn komen te zitten en niet over elke aanschaf in discussie hoeven.
<<

Anoniem304

Bericht 26 Jan 2018 13:50

Re: Gezamenlijke financiën

Prosecco schreef:
Guattari schreef:Ik ben niet gierig o.i.d., maar aan bepaalde producten zou ik liever geen geld willen besteden en dat maakt het misschien soms lastig als je samenwoont. Dat bedoelde ik met dat ik vaak voor beide kanten wel iets vind te zeggen. :)


Daar heb je ook helemaal gelijk in, en dat vind ik ook het lastige er aan. Ik snap dat niemand graag betaald voor dingen die hij niet gebruikt, maar wat iemand anders zei, stel ik koop het, en hij wil het toch een keer gebruiken, wordt er dan 50 cent in een potje gestopt? En wat gebeurd er als het apparaat de geest geeft net die ene keer dat hij het gebruikt?
Eerder vroeg je of het mogelijk is dit soort aankopen te laten vastleggen, dat kan wel. Maar dat vind mijn vriend dan weer niet nodig omdat hij er van uit gaat dat mochten we uit elkaar gaan we het wel eerlijk met elkaar kunnen verdelen. Hij vind het dus een beetje overdreven dat allemaal vast te leggen. Daar ben ik het deels ook wel mee eens, maar goed, in de eerste plaats hoop ik dat we helemaal niet uit elkaar gaan. En verder is het dan maar afwachten hoe je uit elkaar gaat, ik vind dat je beter van te voren over dat soort dingen kunt nadenken dan als het eigenlijk te laat is.
Maar goed, het voelt dan ook weer een beetje gierig om een melkopschuimer van 60 euro op zo'n lijst te zetten.

Hoe ziet hij dat dan voor zich?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 26 Jan 2018 13:51

Re: Gezamenlijke financiën

HollyGolightly schreef:Is het een idee om apart van elkaar in kaart te brengen wat je vindt vallen onder gezamenlijk en wat niet en hoe gezamenlijk eruit ziet (naar rato of 50/50), en wat privé aankopen zijn. En dan opschrijven hoe je het in een ideale situatie zou zien. Dan weet jij van je vriend hoe hij er echt over denkt en hij hoe jij erover denkt. En dan ga je vanuit daar opzoek naar een compromis.

Het heeft niet veel zin om hier met voorbeelden te komen. Want ik kan wel zeggen dat ik zelf de melkopschuimer zou kopen, terwijl Cotton het een gezamenlijke aanschaf vindt. Het gaat erom dat jullie op één lijn komen te zitten en niet over elke aanschaf in discussie hoeven.


Ik zit al steeds na te denken wat ik wil zeggen maar dit vind ik echt een hele goede reactie. Het heeft weinig nut om hier te gaan discussiëren over welke uitgaven wij wel of niet onder gezamenlijke uitgaven zien, maar wat jullie samen daaronder zien. Ik zou inderdaad los van elkaar opschrijven wat je wilt en dat naast elkaar leggen en het bespreken.
Ik vind dat jullie een hoop al keurig geregeld hebben en duidelijk in kaart hebben gebracht, maar blijkbaar toch niet gedetailleerd genoeg. Het is lastig dat het zo moet maar zal voor jullie uiteindelijk meer duidelijkheid geven.
Let's discover the world together.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 26 Jan 2018 14:10

Re: Gezamenlijke financiën

Druifje schreef:Oei dat lijkt mij een ontzettend lastige situatie....
Ik heb geen vast inkomen en werk maar heel weinig, mijn man is de kostwinner, en we hebben dus alles gezamenlijk, alles word van zijn loon gedaan.
We zijn een gezin met drie kinderen en alles is gewoon samen, wat van hem is, is van mij en andersom..

Vind het wel een beetje raar overkomen dat je vriend het allemaal zo strikt gescheiden wil houden, ook die vakantie.. wil geen vakantie betalen voor jou?? euh


Dit gevoel kreeg ik er ook een beetje bij eerlijk gezegd. Ik werk ook minder dan mijn vriend (24 om 36 uur) maar studeer daarnaast wel. We leggen beide naar rato in op onze gezamelijke rekening en daar wordt zelfs mijn studie van betaald. Waarom? Gewoon omdat ik het anders niet kan betalen en ik daar gelukkig van word.

Wat je zelf ook al zegt ''Het geeft alleen zo'n vervelend gevoel, dat ik en jij... bah'' zo voel ik het inderdaad ook. Ik kan je dan ook niet echt een goed advies geven helaas.
<<

Anoniem282

Bericht 26 Jan 2018 14:19

Re: Gezamenlijke financiën

Prosecco, ik begrijp wat je zegt. Veel stellen denken dat het wel losloopt als ze onverhoopt uit elkaar gaan en toch veroorzaakt het juist vaak ellende. Ik zou het juist omdraaien: waarom zou het gierig overkomen dat je bepaalde zaken vastlegt die jij of hij alleen gebruikt/baat bij heeft als jij/hij het ook zelf heeft gekocht? Het lijkt mij juist raar dat er gezeur kan ontstaan over bijv. een melkopschuimer die hij nooit hoefde en als jullie uit elkaar gaan opeens wel. Melkopschuimer is dan misschien geen grote aankoop, maar dit kun je natuurlijk ook noteren voor duurdere producten.

Bovenal hoop ik natuurlijk dat jullie nooit uit elkaar gaan, maar ik vind het zeker wel aan te raden om van tevoren alles goed te regelen. In dit geval zou dan ook een deel van jullie probleem nu zijn opgelost.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 26 Jan 2018 14:33

Re: Gezamenlijke financiën

Scandic schreef:
Druifje schreef:Oei dat lijkt mij een ontzettend lastige situatie....
Ik heb geen vast inkomen en werk maar heel weinig, mijn man is de kostwinner, en we hebben dus alles gezamenlijk, alles word van zijn loon gedaan.
We zijn een gezin met drie kinderen en alles is gewoon samen, wat van hem is, is van mij en andersom..

Vind het wel een beetje raar overkomen dat je vriend het allemaal zo strikt gescheiden wil houden, ook die vakantie.. wil geen vakantie betalen voor jou?? euh


Dit gevoel kreeg ik er ook een beetje bij eerlijk gezegd. Ik werk ook minder dan mijn vriend (24 om 36 uur) maar studeer daarnaast wel. We leggen beide naar rato in op onze gezamelijke rekening en daar wordt zelfs mijn studie van betaald. Waarom? Gewoon omdat ik het anders niet kan betalen en ik daar gelukkig van word.

Wat je zelf ook al zegt ''Het geeft alleen zo'n vervelend gevoel, dat ik en jij... bah'' zo voel ik het inderdaad ook. Ik kan je dan ook niet echt een goed advies geven helaas.


Mee eens. Mijn vriend werkt meer en heeft een hoger inkomen. We hebben alles naar rato verdeeld via een excel berekening. Beide zijn we 73% van ons loon kwijt aan onze persoonlijke/gezamenlijke vaste lasten en het gezamenlijk sparen. Het bedrag wat hij inlegt is dus hoger dan het mijne maar procentueel gezien is het gelijk aan elkaar. Jullie vakanties zijn toch gezamenlijke vakanties? Deze betalen wij van ons gezamenlijk spaargeld. We leggen beide evenveel in elke maand. Ik zou me er erg rot onder voelen wanneer mijn vriend zo moeilijk zou doen over de in te leggen bedragen. Alsof hij het je niet gunt en zijn geld liever aan zichzelf besteed. Je woont toch samen en hebt een gezamenlijk leven? Wij hebben beide nog wel onze eigen bankrekeningen. Hierop staat het geld dat we voor onszelf te besteden hebben.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 26 Jan 2018 14:41

Re: Gezamenlijke financiën

Ja, goeie HGL!
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 26 Jan 2018 19:50

Re: Gezamenlijke financiën

Lastig zeg! Ik kan me vooral dat missen van het 'wij-gevoel' heel goed voorstellen.

Mijn man en ik hebben ook een heel ongelijk inkomen. De afgelopen jaren is dat alleen maar groter geworden en nu is het op z'n grootste (ik zit in de ww). Ik heb toen aangegeven dat ik mijn rekening zou sluiten en mijn inkomen (en nu dus uitkering) op onze gezamenlijke rekening ging laten storten inclusief alle afschrijvingen die ik nog had (telefoon, verzekering, collegegeld). Als we dan ergens in de maand geld te kort komen omdat we/hij leuke dingen willen doen of we hebben dingen nodig voor de verbouwing dan moet dat bij hem vandaan komen.

Natuurlijk is het de bedoeling dat ik strak weer meer ga inbrengen maar ik zal nooit meer gaan verdienen dan dat hij doet en nu ben ik echt heel erg transparant in wat ik heb. Het heeft mij echt veel meer rust gegeven.

Ik hoop dat jullie ook een mooie weg kunnen vinden waar jullie beide tevreden mee zijn. Want het gevoel is echt naar.
Vorige

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers