Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Klassieke recepten

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 24 Jan 2018 19:46

Klassieke recepten

Ik maakte net vrij snel even een bechamelsaus en toen bedacht ik me dat ik dat best heel leuk vond dat ik zo'n klassiek recept ken. Niet dat het rocket science is, verre van, maar ik vind dat soort klassiekers leuk om te kunnen. Net zoals dat ik laatst hazenpeper heb gemasterd. Dan zoek ik meerdere recepten op, zoek in wat klassieke kookboeken en kies uiteindelijk een recept.
Eggs Benedict met Hollandaise saus is ook zo'n klassieker die ik leuk vond om te leren maken.

Ik ga even nadenken over wat ik graag nog wil leren

Welke klassiekers kan jij goed maken? En wat wil je nog leren? Heb je een favoriet kookboek daarvoor? Wij kijken vaak in de Larousse al is dat meer een naslagwerk. Ik zou best het kookboek van Julia Child willen hebben.
Let's discover the world together.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 24 Jan 2018 21:51

Re: Klassieke recepten

Ik snap het niet, gaat het nou over klassiekers (wie bepaalt wat klassiek is en wat niet?) of over dat je het uit je hoofd kunt maken? Ik maak zelf geen onderscheid geloof ik, tussen klassiekers en andere gerechten.
Ik snap de richting van je topic niet geloof ik :)
#teammaple🍁
<<

Anoniem301

Bericht 24 Jan 2018 21:53

Re: Klassieke recepten

Het gaat erom of je iets kunt masteren.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 24 Jan 2018 21:58

Re: Klassieke recepten

Nee niet uit het hoofd perse hoor. Al pak je er zes kookboeken bij. En tja, wat zijn klassiekers? Ik denk dan aan Franse klassiekers: Coq au vin, boeuf bourguignon, sauzen zoals bechamel, remoulade, hollandaise, bearnaise etc. Dat zijn voor mij klassiekers. Misschien voor jou niet hoor, dat kan. Wat kan je daarin goed maken, wat zou je nog willen leren maken?
Let's discover the world together.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 24 Jan 2018 22:00

Re: Klassieke recepten

Ok ja nouja die heb ik wel eens gemaakt. Of gemastered :)
Heb niet 1 2 3 iets op m’n lijssie staan wat er nog bij moet. Als ik iets nieuws lees dan zoek ik ‘t op en maak ik het.
#teammaple🍁
<<

Daarom

Noob

Berichten: 195

Geregistreerd: 17 Apr 2017 21:58

Bericht 25 Jan 2018 07:55

Re: Klassieke recepten

Telt erwtensoep dan ook? Dat heb ik van mijn oma geleerd.
Verder ken ik veel basissauzen ook wel uit mijn hoofd. En heb van onze Italiaanse chef-kok echt ouderwetse Italiaanse recepten geleerd oa. risotto, lasagne parmigiana.
<<

Geel

Bericht 25 Jan 2018 11:32

Re: Klassieke recepten

Ik kan eigenlijk alles maken, als ik maar een recept heb. Maar ik wil ook niet iets heel erg leren op dit gebied ofzo, hoewel ik wel graag de afgepaste maten en gewichten zou willen kennen voor baksels, zoals cake, taart, koekjes etc. Ik ken dat niet uit m'n hoofd, terwijl ik het toch al vaak heb gemaakt. Maar als ik nu from scratch een cake moet maken, weet ik echt niet hoeveel boter, meel, eieren etc. ik nodig heb. Überhaupt weet ik niet welke ingrediënten ik dan moet hebben, moet er nog melk bij bijv.? Zie, daar ga je al, aaaah. Terwijl ik echt goed kan koken! Maar wel uit boekies. Ah well.
<<

Anoniem278

Bericht 25 Jan 2018 13:28

Re: Klassieke recepten

Ik kan er wel een aantal maken, sommige nog wel met recept.
Mijn moeder heeft een heel oud kookboek uit de jaren dertig denk ik, en dat is echt zo leuk. Daar staat ook een heel hoofdstuk in over wat een 'goede vrouw' in haar voorraadkast moet hebben om haar huishouden op een deftige manier te bestieren, en dan in zeer ouderwetse termen.
Ook dat ze altijd iets lekkers in een oogwenk klaar moet hebben staan, als de man des huizes thuiskomt van zijn werk, en wat er in de kast moet staan opdat ze altijd een 'schoteltje' kunnen aanbieden aan onverwachte gasten.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 25 Jan 2018 13:31

Re: Klassieke recepten

Hahaha heerlijk Quizzle. Ik heb ook een paar van dat soort ouderwetse kookboeken, onder andere the Good Wife's Cookbook. Heerlijk ouderwets, ook met huisgemaakte remedies tegen medische aandoeningen en bijvoorbeeld ook hysterie. Heel ouderwets en vreselijk bekrompen om te lezen maar wel erg leuk.

En ik heb intussen bedacht dat ik graag een keer een echte paté wil maken en Beef Wellington.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem278

Bericht 25 Jan 2018 13:36

Re: Klassieke recepten

Een oom van mij maakt vaak echte paté! (en vroeger ook 'groenten in aspic' gruwel)

Beef Wellington heb ik dus al eens gemaakt, leuk joh, moet je doen! BBC heeft daar een fijn klassiek recept van op hun food site.

Ik vind dat kookboek echt het einde, zo leuk, ook dat bv een blikje tonijn al gewoon het summum van luxe was, of ingeblikt fruit, nou als je dát had, dan had je het wel gemaakt.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 25 Jan 2018 13:42

Re: Klassieke recepten

Ik heb net bij de minibieb een kookboek gepakt met de titel 'Eet eens wat anders', het is een tweede druk uit 1958. Er staan ook allerlei tips in, het is echt héél erg overduidelijk jaren vijftig, het taalgebruik is geweldig. Er is ook ruimte voor eigen recepten, er staan veel handgeschreven dingen in en ik zag al een oud krantenknipseltje. Heel leuk. Hier ga ik vast wel eens iets uit maken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers