Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


EMDR

<<

Anoniem185

Bericht 21 Okt 2013 15:04

EMDR

Iemand ervaringen er mee? Werkt het voor jou?

Mijn psycholoog wil gaan kijken of het een manier is voor mij om wat dingen te verwerken. Probleem is alleen dat ik een secundair trauma heb en niet primair, waardoor het wat ingewikkelder ligt. Het gene wat normaal een trauma is, is bij mij niet tot een trauma ontwikkeld omdat ik het eigenlijk niet als zo ernstig heb gezien toen. Ik heb wel een trauma opgelopen aan het feit dat het nu is uitgekomen wat er is gebeurt en heel de zaak is opgeblazen waardoor ik nú klachten krijg.

Iemand enig idee of het dan voor mij ook zou kunnen werken? Ik heb namelijk niet één plaatje van één gebeurtenis om voor me te halen, omdat het zo wazig is en overloopt en voornamelijk gevoelens zijn.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 21 Okt 2013 15:25

Re: EMDR

Ik weet het niet, ik ken alleen iemand die bezig is met EMDR terwijl het niet heel erg duidelijk is wát er nu precies de oorzaak van is dat ze het trauma heeft.

Ik ben wel benieuwd naar ervaringen met EMDR, ik ga zelf binnenkort 3 sessies doen maar bij mij is het wel voor een heel duidelijk trauma. Het beeld van hoe ik mijn man vond, uren nadat hij was overleden staat op mijn netvlies gebrand en lijkt toch wel traumatisch te worden.

Mijn zusje heeft ook emdr gehad, wel voor een heel duidelijk trauma (4 inbraken en de laatste keer oog in oog staan) en bij haar heeft het enorm veel geholpen.
<<

Verde

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:04

Bericht 21 Okt 2013 15:29

Re: EMDR

Ik kom toevallig net bij de emdr-therapeute vandaan en ik ben na 1 behandeling van m'n ballast af. Oftewel de negatieve lading van bepaalde gebeurtenissen is nagenoeg verdwenen.
Ik heb net als jij bij bepaalde dingen dat in het verleden niet als traumatisch ervaren of opgemerkt, maar heb later ontdekt dat deze wel een zeer negatieve lading hadden nog en op een bepaalde manier effect hadden nu.

Ik zou als ik jou was een intake gesprek hebben met de emdr therapeut en het dan aan diegene overlaten om je te laten adviseren of het voor jou wat is.
<<

ekiaam87

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1500

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:38

Bericht 21 Okt 2013 15:45

Re: EMDR

Ik heb ook EMDR, maar i.v.m. meelezers post ik dat liever niet online.
Vragen in een PM mogen altijd!
<<

Fiebie

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 18 Sep 2013 21:33

Bericht 21 Okt 2013 17:58

Re: EMDR

Ik heb ook EMDR gehad voor een zeer heftige mishandeling waarvan ik ooggetuige was. Ik geloof dat ik al met al 4/5 sessies heb gehad en ik nu, als ik aan de situatie terug denk meteen de zin : Ik heb controle: (toetsenbord heeft kuren..aanhalings tekens werken niet) in mij op komt. Heel bizar. Ik ben als het ware gewoon ge-her-programmeert. Ik vond de sessies zelf trouwens wel echt heel heftig/intensief. Hoewel ik het ter plekke niet zo beleefde, was ik daarna niet meer in staat nog iets te doen. Ik kreeg deze EMDR ook tijdens mijn opname in een kliniek waar ik negen weken verbleef en na de sessies werd ik door twee verpleegkundige naar mijn kamer getild zo ongeveer.. omdat ik gewoon niet meer op mijn benen kon staan en alles draaide en tolde.

Maar.. mij heeft het dus wel heel erg goed geholpen!
Jouw situatie vind ik vanaf hier lastig in te schatten of het helpen gaat. Sowieso is het denk ik heel erg persoonsgebonden of het wel of niet aanslaat. Ik hoop van harte dat het voor jou helpt en voor jou ook Pompoen! Want dat lijkt mij echt een verschrikkelijke gebeurtenis :(
<<

Lady starstruck

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1725

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:18

Bericht 21 Okt 2013 19:22

Re: EMDR

ekiaam87 schreef:Ik heb ook EMDR, maar i.v.m. meelezers post ik dat liever niet online.
Vragen in een PM mogen altijd!

Hier hetzelfde. Ik heb ook edmr gehad. Ook mij mag je PMen.
L. 02-03-2016
A. 15-01-2018
♥️♥️
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 21 Okt 2013 23:06

Re: EMDR

Heftig Fiebie...ik hoop toch dat ik niet zo ondersteboven er van ben, zal daarna toch nog naar huis moeten. Misschien in ieder geval maar met de auto gaan. Maar goed de rest van de dag wacht er dan een klein knulletje op mij want ja oppas heb ik alleen voor dat uurtje dat ik weg ben.

En ik hoop natuurlijk ook dat het me heel erg goed zal helpen. Dat beeld zal natuurlijk nooit verdwijnen maar dat hoeft ook niet.
<<

anoniem213

Bericht 21 Okt 2013 23:06

Re: EMDR

Kun je niet vragen of er daarna iemand bij je op visite komt, Pompoen?
<<

Anoniem85

Bericht 22 Okt 2013 09:00

Re: EMDR

Mijn psychologe heeft het voorgesteld, ik ben er alleen nog niet zo zeker van. Ook geeft zij aan dat ik er wel aan toe moet zijn, als ik blokkeer heeft het geen zin. Maar vanuit mijn werk heb ik van cliënten echt hele positieve verhalen gehoord. Als ik jou was, zou ik het goed bespreken met een therapeut en als diegene aangeeft dat het zin kan hebben, dan zal ik het proberen.
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 22 Okt 2013 10:00

Re: EMDR

Pompoen, is het niet mogelijk dat iemand je even ophaalt? Een vriendin van mij is nu met EMDR bezig en zij weet nu niet meer hoe zij een week geleden naar huis is gegaan en wat zij daarna gedaan heeft. Het kan ook anders uitpakken, mijn broertje ging altijd wel alleen met de auto, maar stel het gaat niet dat je dan in ieder geval veilig thuis komt.

De ervaringen van mensen in mijn omgeving met EMDR zijn allemaal goed, ik denk sowieso altijd het proberen waard.

Ik heb voor mezelf nog wel een vraag. Als je EMDR gedaan hebt, is het dan zo dat alleen de emotie bij het denken aan een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld is afgevlakt of kun je de hele situatie niet meer goed naar voren halen?
Ik heb nogal wat meegemaakt de afgelopen 1,5 jaar waar ik voor mijn gevoel geen zeggenschap over had en regelmatig heb ik daar hele nare herinneringen aan. Maar op zo'n manier dat ik de herinnering eigenlijk wel vast wil houden. Ik wil bij wijze van niet vergeten hoe ik krijsend van de pijn onderaan de trap stond, omdat ik bang ben dat ik dan weer vergeet dat ik blij moet zijn met alle kleine dingen. Niet quoten.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 22 Okt 2013 11:43

Re: EMDR

Wat ik begrepen heb is dat je niet de herinnering vergeet, maar dat de emotie die de herinnering oproept anders wordt.
Je hebt door de gebeurtenis een bepaalde emotie bij die herinneringen die heel heftig kan zijn en daardoor uiteindelijk traumatisch. Er is een bepaalde connectie in je hersenen tussen die herinnering en die emotie. Door emdr maak je nieuwe connecties waardoor je aan de gebeurtenis kunt denken zonder dat het je zo aanvliegt.

Ik heb natuurlijk zelf nog geen ervaring, maar zo heb ik het begrepen en dat is ook wat ik van mijn zusje hoor die het gehad heeft. Ze is nog steeds wel bang voor inbrekers, ook omdat het een realistische angst is (het kan altijd weer gebeuren) maar ze is niet meer panisch, ze kan weer gewoon functioneren terwijl ze dat eerst niet kon.

Ik wil de herinnering ook niet kwijt, hoe naar het ook is, het beeld van hoe ik A. vond is óók dierbaar. Het is een van de meest intieme momenten van mijn leven met hem geweest en ook het laatste moment. Maar het is helaas ook een van de akeligste momenten van mijn leven en dat stukje wil ik graag helen.
<<

Anoniem185

Bericht 22 Okt 2013 18:10

Re: EMDR

Mijn psychologe heeft overleg gehad met die vrouw die EMDR uitvoert bij ons in de buurt en ze hebben besloten dat het in mijn situatie een goede kans heeft. Met andere woorden, ik ben genoeg fucked up om mee te mogen doen :laughcry:

Maar goed, ik heb dus een mail verstuurd met dat zij maar met data moet komen omdat ik onregelmatige diensten heb. Het is verstandig om iemand mee te laten rijden begrijp ik van hier boven? Want dan probeer ik het te plannen als mijn vriend mee kan.
<<

Anoniem44

Bericht 22 Okt 2013 18:16

Re: EMDR

Pompoen, ik kan me de herinnering zeker nog voor de geest halen, alleen de hevige emotie die ik er normaliter bij voelde is veel minder geworden. Ik kan nu ook over het voorval praten zonder me compleet gebroken te voelen.

Het heeft mij enorm veel geholpen in ieder geval. Kan het iedereen aanraden, zeker mensen waarbij het gaat om 1 situatie die erg traumatisch is, dergelijke trauma's schijnen het beste aangepakt te worden met EMDR.
<<

Anoniem75

Bericht 22 Okt 2013 18:54

Re: EMDR

Ik vond het echt helemaal niks. Ik dwaalde tussen die piepjes steeds af naar andere dingen die me op dat moment bezig hielden zoals wat we s'avonds gingen eten, wat ik de volgende dag ging doen etc. En ik vond het allemaal maar nutteloos en irritant. Het hielp dus totaal niet bij mij.
<<

Fiebie

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 18 Sep 2013 21:33

Bericht 22 Okt 2013 19:46

Re: EMDR

Ja, het was ook best heftig. Ik zou ook zeker proberen om een lift te regelen, omdat het gewoon echt intensief is! Net wat Bisq zegt!

En de situatie kan ik mij nog heel goed herinneren, maar als ik er aan denk komt niet meer de angst en het verdriet naar boven, maar de gedachte *k heb controle* en dat is heel fijn, vind ik zelf!
<<

Anoniem44

Bericht 22 Okt 2013 19:56

Re: EMDR

Ondanks dat mijn sessies erg heftig waren, was ik nog wel in staat om zelf naar huis te fietsen (ongeveer 15 minuten), ik weet nog dat ik me wel erg duizelig voelde en dat de wereld wat onwerkelijk kon lijken, maar dat ik het wel prettig vond om even alleen uit te waaien en in de natuur te fietsen (het pad ging door een bebost gebied). Voor mij zou het juist vervelend zijn geweest om gelijk weer onder de mensen te komen. Ik plande de dagen dat ik EMDR had ook altijd vrij voor de rest van de dag en ging dan iets rustig voor mezelf doen (filmpje kijken, taart bakken, muziek luisteren, boek lezen, etc.) Dat had ik dan wel echt even nodig.
<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1330

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:08

Bericht 22 Okt 2013 20:06

Re: EMDR

Razz schreef:Ik vond het echt helemaal niks. Ik dwaalde tussen die piepjes steeds af naar andere dingen die me op dat moment bezig hielden zoals wat we s'avonds gingen eten, wat ik de volgende dag ging doen etc. En ik vond het allemaal maar nutteloos en irritant. Het hielp dus totaal niet bij mij.


+1. Ik werd er zelfs melig van. Dacht ook steeds, kijk mij hier eens zitten, luisterend naar piepjes. Bij mij hielp het dus echt voor geen meter. Vond dat best een domper, want had er veel goede verhalen over gehoord en de psycholoog dacht dat dit een goede therapie voor mij zou zijn.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers