Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Weinig leeftijdsverschil tussen kinderen.

<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Bericht 08 Dec 2017 12:19

Weinig leeftijdsverschil tussen kinderen.

Nee we gaan nu echt nog niet voor een tweede. Negen maanden zwanger en dan eerst weer negen maanden ontzwangeren. Maar over E hebben we 19 maanden gedaan. Dus stel dat dit ook zolang gaat duren dan is het verstandig om niet zo lang te wachten. Mijn man is ook al wat ouder. Maar stel dat het wel snel gaat. Wie heeft er kinderen kort op elkaar en hoe ervaren jullie dat? Wat zijn de voor- en nadelen?
10-08-2017 ♥
<<

Anoniem231

Bericht 08 Dec 2017 13:00

Re: Weinig leeftijdsverschil tussen kinderen.

Hier zit anderhalf jaar tussen. Het is zwaar maar ze spelen heel goed samen. Ik ben dadelijk snel uit de luiers maar zwaar is het echt wel.
Ze vragen beide veel aandacht, de jongste kan echt niet alleen spelen, kon de oudste wel. De jongste kan nog niet lopen. Dus soms draag ik er 2 als de oudste gevallen is bv en ik even geen kinderwagen bij heb.
Daarbij heeft de oudste kuren en kan ik achter de oudste aan terwijl ik met de jongste bezig ben.
Maar ik geniet zo als ik met ze aan tafel zit, als ze samen spelen of knuffelen. Heerlijk!
Vergeet niet dat het erg vermoeiend is, de oudste slaapt niet meer tussen de middag dus het gaat gewoon door. Moet er wel bij zeggen dat ik fulltime thuis ben en mijn man veel en onregelmatig werkt.
<<

Patsy

Bericht 08 Dec 2017 13:05

Re: Weinig leeftijdsverschil tussen kinderen.

Ik vind het ook zwaar, leuk maar zwaar. Hier schelen ze 15 maanden.

Mijn zoons zijn elkaars dikste vrienden (ook weleens niet natuurlijk), dat is heel mooi om te zien. Er zijn dagen bij dat ze om de beurt boos of moe zijn, dan is het heel zwaar. Maar het is ook geweldig om ze samen te zien.

Bij ons was het geen bewuste keuze trouwens. Het duurde 2,5 jaar voordat ik zwanger was en daarna was ik snel weer zwanger.

Zwanger zijn met een dreumes vond ik vreselijk trouwens. Maar mijn man was maar heel weinig thuis dus ik deed alles alleen, dat speelt ook mee.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 08 Dec 2017 13:49

Re: Weinig leeftijdsverschil tussen kinderen.

Tussen onze kinderen zit 19 maanden leeftijdsverschil. Qua zwangerschap vond ik het laatste stukje pittig, omdat de oudste liefst elke dag naar buiten ging, en dan bv wilde glijden, maar zelf de glijbaan nog niet op kon, dus dan moest ik steeds tillen.
D. Is vanaf t eerste moment dol op haar broertje, die 2 zijn echt gek op elkaar, echt genieten om te zien. Ze zijn graag samen, de oudste is heel zorgzaam naar haar broertje toe. Ik merk dat ik F echt minder bezig hoef te houden dan D destijds.
Lastig vond ik dat ik D niet te aandacht kon geven die ze verdiende toen F nog zo klein was, en ‘t overdag in bed leren slapen van F vond ik ook een dingetje, omdat ik niet zo makkelijk lange tijd boven kon gaan zitten bij hem.
Ander nadeel is dat D het speelgoed van F ook nog heel leuk vindt en daar dan mee wil spelen, maar andersom mag uiteraard niet, ze bouwt flinke scenes dan. En bv als 2 kinderen tegelijk jengelig zijn ofzo.
Maar...ik zou echt niet anders willen, ik geniet volop en vind de voordelen echt wel opwegen tegen de nadelen.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10380

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 08 Dec 2017 13:59

Re: Weinig leeftijdsverschil tussen kinderen.

Bij ons zit er 16 maanden tussen. Niet bewust. Maar wat is het leuk en fijn.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1498

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:29

Bericht 08 Dec 2017 14:31

Re: Weinig leeftijdsverschil tussen kinderen.

Bij ons zit er 20 maanden tussen. Inmiddels is jongste 20 maanden en oudste bijna 3,5 en vind ik het steeds leuker en makkelijker worden. Ze zijn dol op elkaar, kunnen ontzettend lief voor elkaar zijn en samen spelen. Voor hen zelf ben ik heel blij met het leeftijdsverschil. De zwangerschap en het eerste jaar van jongste vond ik echter voor mijzelf (en vriend) zwaar. Maar het werd ons dan ook niet makkelijk gemaakt hoor. Zelf een chronische ziekte die pas sinds een paar maanden echt weer stabiel is, een mogelijke postnatale depressie gehad, al 3.5 jaar slaaptekort doordat beide kinderen niet de nacht doorslapen, pittige karaktertjes van beide meiden die elk hun eigen issues qua groei / eten / slapen hebben. Als ik nu naar jongste kijk denk ik 'wat ben je eigenlijk ook nog klein' en besef ik meer hoe klein oudste eigenlijk ook nog was toen ik beviel van jongste. Ik vind het moeilijk dat ik beide meisjes naar mijn gevoel niet altijd het beste van mezelf kan/ heb kunnen bieden door alle omstandigheden, maar die waren simpelweg niet allemaal te overzien toen ik zwanger werd van de tweede. Echte tropenjaren zijn dit. Bij de twijfel voor eventueel nog een derde was het wel direct overduidelijk dat we in elk geval meer leeftijdsverschil zouden willen en of die derde er ooit nog komt weten we ook niet zeker meer.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Anoniem258

Bericht 08 Dec 2017 18:28

Re: Weinig leeftijdsverschil tussen kinderen.

Hier 4 binnen 4 jaar, toen vond ik het nog makkelijk te doen.
Nu vind ik het zwaarder, door de discussies en tegengas. Ik ben veel alleen met ze dus veel komt toch op mij neer, en momenteel werk ik er ook nog veel bij. Maar het is zo gelopen en we hebben bewust gekozen voor kort op elkaar, dat is ons ook gegeven en daar ben ik heel dankbaar voor.
Ze hebben wel echt veel aan elkaar, en ondanks dat het soms best pittig is, zou ik het zo weer doen.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 08 Dec 2017 22:07

Re: Weinig leeftijdsverschil tussen kinderen.

Fijn om te lezen dat jullie het overwegend als positief ervaren!

Bij ons zit er straks 18 maanden tussen. Zoals bekend heeft de eerste zwangerschap lang geduurd en de wens voor een tweede was altijd al heel sterk. Mijn zwangerschap, bevalling en kraamtijd waren goed verlopen, dus hebben we al heel snel besloten om te kijken hoe het zou lopen. Eerst wilde ik wachten met medische hulp tot A's eerste verjaardag. Afgelopen zomer wisten we eigenlijk niet waarom we nog langer zelf zouden proberen. We wilden een tweede en alles liep goed, dus het zou al kunnen. En als ik weer een punctie zou moeten ondergaan, zouden we al snel een paar maanden verder zijn. Gelukkig was dit niet nodig en was ik binnen een maand na onze intake al zwanger. Heel bijzonder en tot nu toe vind ik het goed te combineren met de zorg voor A. Natuurlijk is het zwaarder dan zonder rondkruipende dreumes, maar behalve vermoeidheid ervaar ik weinig zwangerschapsklachten.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 08 Dec 2017 22:29

Re: Weinig leeftijdsverschil tussen kinderen.

Hier 19 maanden tussen de 1e en 2e.
De zwangerschap verliep moeizaam. Maar meer mentaal dan fysiek. Dat had te maken met een vrij ernstige depressie zwangerschap gerelateerd.
Maar daarna vond ik het niet zwaar. Eerste maand was even doorbikkelen omdat grote zus jaloers was. Maar ons eigen gedrag en manier van opvoeden omgegooid en dit veranderde vrij snel.
Ze zijn nu superclose. Dochter is in september 4 geworden, zoon is 2.5. Zoon mist dochter echt heel erg als ze naar school gaat en is iedere dag weer blij als ze thuis komt. Ze spelen heel veel met elkaar. En hebben heus wel eens ruzie maar het is meer leuk dan gezeur. Nu denk ik wel dat dit vooral ligt aan het karakter van zoon. Dat is een blij ei en erg gemakkelijk en meegaand. Als ik er 2 van dochter had gehad dan was het vast niet zo leuk geweest tussen ze.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:40

Bericht 08 Dec 2017 22:30

Re: Weinig leeftijdsverschil tussen kinderen.

Hier zit er 19 maanden tussen.
We hadden nooit verwacht dat ik letterlijk binnen een wip zwanger was, omdat de eerste dus 2 jaar op zich heeft laten wachten met 2 miskramen daarvoor.
Ik vind het vooral fijn dat ze heel veel aan elkaar hebben en niet zonder elkaar kunnen (en helaas soms ook niet met elkaar).
Allebei zindelijk, uit de luiers, zelfde soort speelgoed en bij elkaar in de groep op de kinderopvang en allebei nog 1 slaapje 's middags. De oudste heeft zowat nog meer slaap nodig dan haar zusje.
Ik had het niet anders gewild. Als er hier nog een derde komt zou ik wel wachten tot de jongste 3 is.
04-2014
10-2015
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1935

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 08 Dec 2017 22:37

Re: Weinig leeftijdsverschil tussen kinderen.

Hier zit tussen de eerste en de tweede net geen anderhalf jaar. De eerste jaren waren wel pittig met twee kleine kinderen. Bij de zwangerschap van de tweede had ik veel last van bekkenklachten, want de oudste moest ik nog veel tillen (trap op/af, in/uit ledikant etc.). Nu ben ik heel blij met het leeftijdsverschil. Ze kunnen het ontzettend goed met elkaar vinden. Ze spelen, als ze beide thuis zijn, bijna altijd samen. Ze kunnen ook heel goed ruzie met elkaar maken, maar hebben veel aan elkaar. Dochter vindt nieuwe situaties heel spannend, maar kan zich dan optrekken aan de oudste die juist heel open en spontaan is. Wat dat betreft ben ik wel benieuwd hoe het straks gaat als de jongste wat ouder is. Het leeftijdsverschil is dan natuurlijk wel groter.
2011 2012 2017
<<

Anoniem336

Bericht 09 Dec 2017 09:16

Re: Weinig leeftijdsverschil tussen kinderen.

Hier 2 1/2jr tussen oudste en middelste. Eerste 2 jaar vond ik het echt niet leuk. Ze waren nog zo afhankelijk, en toen kwam de periode "blijf van mijn speelgoed af" :cry:

Nu zijn ze 7 1/2 en bijna 5, en ze kunnen noet met en niet zonder elkaar. Vanavond slaapt de oudste elders, en dan missen ze elkaar. Laatst was ik met de middelste naar de Intratuin. Er stond een draaimolen, maar hij wilde er niet in. Hij wilde dat de oudste mee was, dan was het leuker en konden ze samen. Maar, stel ze waren beide mee, dan hadden ze ook zeker een aanvaring met elkaar gehad in de winkel.

Tussen middelste en jongste 4 1/2 jaar. Vind het nu heerlijk, benieuwd hoe zich dat ontwikkelt.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 09 Dec 2017 09:27

Re: Weinig leeftijdsverschil tussen kinderen.

Qua samen spelen etc moet je denk ik ook geluk hebben met karakter en/of geslacht? Ik en mn broertje schele 3.5 jaar en speelden veel minder samen dan mn 2 nichtjes die even oud als ons waren (En dus ook 3.5 jaar schelen)

Verder kan ik er niet over meepraten. Wel weet ik dat dochter met 2 jarig leeftijd een pittig karakter had, en als ik dan een 'moeilijke' baby er bij had gehad was dat toch behoorlijk pittig geweest. Nu zit er 4 jaar tussen, eigenlijk net iets teveel maar wel met veel voordelen
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 09 Dec 2017 09:32

Re: Weinig leeftijdsverschil tussen kinderen.

Heel kort op elkaar! :smile:

Dat was heel pittig maar voor de kinderen zelf heel gezellig om altijd samen te zijn en iemand te hebben om te spelen. Ik merk wel dat de jongste dat nu mist. Jongste is 4,5 jaar jonger dan de oudste twee en dus alleen als hun op school zitten. Zij mist het echt om iemand te hebben om mee te spelen (al doet ze dat wel heel regelmatig bij de gastouder buurvrouw). Ze begint in het nieuwe jaar met twee dagdelen psz maar ik denk dat dat snel uitgebreid wordt naar 3 en de laatste paar maanden naar 4 dagdelen.

Eerst wilden we nog wel voor een vierde gaan vanaf dat ze drie zou worden (vandaag wordt ze 3) maar dat zie ik nu toch niet zo zitten. Het is heerlijk om dit leeftijdsverschil te hebben voor de tijd en aandacht die ik voor haar alleen heb als de oudsten op school zitten maar ik vind het wel een nadeel dat we sommige dingen niet kunnen doen voor/met de oudste twee omdat zij bijv moet (moest) slapen of die dingen nog niet kan of ergens nog niet in mag. Dat we voor sommige spelletjes gewoon echt moeten wachten tot de jongste 's avonds in bed ligt.

Ik wil dus dat nu het met de jongste allemaal wat makkelijker wordt om dingen samen te gaan doen, de kinderen niet nog eens steeds dingen moeten laten of wachten met dingen omdat er weer een kleintje is. In dat opzicht is kort op elkaar dus echt wel een heel groot voordeel, vind ik. Als ze dezelfde leeftijdsfase hebben is het makkelijker om iets te doen wat voor elk kind leuk/interessant en haalbaar is.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 09 Dec 2017 13:53

Re: Weinig leeftijdsverschil tussen kinderen.

Hier zit er ook redelijk klein leeftijd verschil tussen. 21 maanden geloof ik.
Toen zoon 1 jaar was wilde ik er weer rustig voor gaan, zoals dat heet, en toen was het gelijk raak. Ik heb af en toe wel een paniekmomentje gehad over of ik ze dan allebei genoeg aandacht kon geven. Maar ik vind dit wel fijn zo, gewoon volop in de kleine kinderen/luiers/schema’s ed. En dan gaat dat gewoon in een moeite door. Ze hebben veel aan elkaar en zijn gek op elkaar en worden ook af en toe gek van elkaar. Maar dat laatste is met elk leeftijd verschil wel.
Ik ben niet anders gewend, dus je groeit er ook in.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Ginny, Jefi