Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote slaaptopic.

<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 07 Nov 2021 12:23

Re: Het grote slaaptopic.

Carra schreef:Fantine, dank je voor het meedenken. Dat waardeer ik! Wat voor soort slaaptraining denk je dan aan? Ze gaat om 19.00 en slaapt in principe wel altijd zelf in. Flesje proberen we maar dat werkt maar heel soms.
Volgens mij eet ze genoeg. Ze eet best prima. We zouden haar wel in de avond nog wat extra kunnen geven.


Je zou het kunnen proberen om wat extra te geven, toch bijzonder dat ze steeds om die tijd wakker wordt.

En als je haar een poos boos laat liggen? Nu lijkt wiegen en haar naar jullie kamer halen het ook erger te maken. Er zijn allerlei slaaptrainingen en coaches en methodes. Hier heb ik zelf geen ervaring mee. L is tot nu toe een goede slaper. Wij laten hem wel huilen bij het in slaap vallen. Gistermiddag duurde het bijvoorbeeld een half uur voordat hij sliep. S avonds hoeft dit eigenlijk nooit. Daarom dacht ik ook, werkt het om niet te reageren op haar? Gaat ze dan uiteindelijk wel weer slapen?
Laatst gewijzigd door Fantine op 07 Nov 2021 12:25, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 07 Nov 2021 12:24

Re: Het grote slaaptopic.

Ja dat ga ik vanavond proberen Marin. Misschien wordt ze dan net niet helemaal wakker. Ik lees ook wel overal dat dit de periode is dat ze gaan dromen. En ik ben ook bereid om het even tijdelijk te accepteren, maar het duurt nu al meer dan een maand. :(
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 07 Nov 2021 12:29

Re: Het grote slaaptopic.

Ik ken wel een aantal methodes maar vooralsnog zien we nog niet echt hoe dat gaat werken. Misschien zijn we nog niet consequent genoeg. We overwegen wel een slaapcoach. Laten huilen ben ik geen voorstander van. Jammeren prima maar dit is echt krijsen. We laten haar soms wel even gaan. Minuut bij haar, dan 3 minuten weg. Maar langer dan dat wil ik eigenlijk niet.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 07 Nov 2021 12:29

Re: Het grote slaaptopic.

Ja ik kan me voorstellen dat dat killing is. Vooral als je niet weet wat er nou is. Hopelijk gaat het gauw over!
Let's discover the world together.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 07 Nov 2021 12:32

Re: Het grote slaaptopic.

Dank je! Het opschrijven helpt al even. En ik weet dat veel kindjes opeens beter gaan slapen als het in dit topic is genoemd. Dus daar hoop ik vooral op. :)
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 07 Nov 2021 13:13

Re: Het grote slaaptopic.

Carra schreef:Ik heb dit topic even naar boven gehaald want we zijn kapot. Onze dochter van 16 maanden is nooit een goede slaper geweest. De nachten dat we echt hebben doorgeslapen zijn op 2 handen te tellen.

Maar nu maakt ze het wel heel bont. Ze wordt rond 22.00/23.00 boos wakker en dan is niks meer goed. Geen knuffeltje of speentje. Pas als we haar oppakken wordt ze uiteindelijk rustig. Dat is nog niet zo erg als ze dan weer zou gaan slapen. Maar vannacht was het het 3.30 voordat ik haar in slaap heb kunnen wiegen. Bij ons in bed, bedje op onze kamer doet het niet voor haar. Flesje ook niet. Ze is wakker en valt gewoon niet meer in slaap.

Afgelopen week waren we op vakantie. Ze had toen heel veel moeite met inslapen. Maar daarna sliep ze wel door. Maar we zijn twee dagen thuis en weer terug bij af.

Is dit herkenbaar? Zoveel uur achter elkaar wakker? Ik weet het gewoon echt niet meer.

Ja herkenbaar hier. En ik zou je zat tips kunnen geven, die je wss zelf ook al gedaan en overwogen hebt. Wij hebben na 20mnd een slaapcoach ingeschakeld, daarvoor nooit doorgeslapen. En vanaf toen na 3 dagen veel beter en binnen een week zo goed als altijd doorslapen. Soms nog wel met ups and downs, maar dat was door de handvatten die we inmiddels hadden prima te doen. Ik had het echt een jaar eerder moeten doen. Slaaptipsvoorbaby's hebben wij consult gehad.
Ze is nu ruim 2,5 en zegt 's avonds zelf dat ze op bed wil, loopt vast naar boven en blijft 's ochtends relaxt liggen tot ze ons hoort. Ze houdt nu heel erg van slapen. Hier heb je geen garantie op natuurlijk maar dit had ik echt nooit durven dromen.

Edit: en wat betreft laten huilen. Dat kon ik ook echt niet bij m'n dochter. Die ging binnen 10 sec krijsen en gingen we er niet heen, werd ze alleen maar veel meer overstuur en moeilijker te troosten. Ik dacht dat ik gewoon geen moeder was die dat kon; kind laten huilen. Met die slaapcoach hebben we natuurlijk wel ook slaaptraining min of meer gedaan +laten huilen. Maar doordat er een plan achter zat, kon ik dat toen wel aan. En duurde op zich ook maar 3 dagen dus.
Nu met zoon blijk ik prima kinderen in bed te kunnen laten huilen🙈. Hij slaapt het heel makkelijk, huilt weinig en nooit hard/overstuur. Hem laat ik gerust 20 minuten huilen voor het in slaap vallen als dat zo uitkomt.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 07 Nov 2021 17:03

Re: Het grote slaaptopic.

Dank je voor je reactie Joey. Heel waardevol. Wat fijn dat de adviezen van de slaapcoach bij jullie zo goed hebben gewerkt. En heel fijn dat ze nu zo van slapen houdt.

Ik vind inderdaad echt een verschil tussen krijsen en een beetje huilen. Wat een mazzel dat je zoon zo een goede slaper is.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 07 Nov 2021 17:42

Re: Het grote slaaptopic.

En ik denk dat kinderen op die leeftijd best weten dat als ze heel hard krijsen papa en mama wel komen. Ik merk al bij L. dat ie met 9 maanden echt niet gek is zeg maar 😆.
<<

Kaat

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:11

Bericht 07 Nov 2021 17:51

Re: Het grote slaaptopic.

Carra, heb je het idee dat ze wel echt wakker is als ze zo huilt? Mijn dochter wordt ook af en toe helemaal overstuur wakker, ze is dan niet te troosten. In het begin dachten we dat ze wel wakker was, omdat ze vaag wel reageert. Maar we kwamen er achter dan ze dan toch nog wat slaapt. We doen dan het licht aan en maken haar echt even goed wakker, bieden ook even wat water (in beker) aan. Daarna leggen we haar weer terug. Soms huilt ze dan nog wel een beetje, maar dat is dan meer protesteren en niet meer dat hele oversturen, omdat ze eigenlijk weer weer slapen.

Edit: lees nu je post nog eens en zie dat ze wel echt wakker wakker is. Je zou nog kunnen proberen haar net wat eerder of later op bed te leggen. Misschien hangt t toch samen met de totale slaapbehoefte op de dag.
En zou zelf proberen haar in haar eigen bed houden en er geen al te gezellige boel van te maken. Dan ziet ze hopelijk zelf ook in dat ze gewoon beter kan gaan slapen 😬
Laatst gewijzigd door Kaat op 07 Nov 2021 21:18, in totaal 1 keer gewijzigd.
03/2019
11/2020
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 07 Nov 2021 20:08

Re: Het grote slaaptopic.

Carra schreef:Dank je voor je reactie Joey. Heel waardevol. Wat fijn dat de adviezen van de slaapcoach bij jullie zo goed hebben gewerkt. En heel fijn dat ze nu zo van slapen houdt.

Ik vind inderdaad echt een verschil tussen krijsen en een beetje huilen. Wat een mazzel dat je zoon zo een goede slaper is.

Ja knijp in m'n handjes nu. Ben nu met 2 kinderen waarvan 1 baby, een stuk fitter dan met 1 kind en 20 maanden gebroken nachten.
En ja bij m'n dochter kon ik me langer dan een paar minuten laten huilen écht niet voorstellen. Dat deed ik alleen soms om zelf moed te verzamelen om er weer heen te gaan. Nu met m'n zoon snap ik dat dus prima, langer laten huilen. En denk ook dat vrijwel niemand met een krijsend, overstuur kind het regelmatig heel lang volhoud om te laten huilen :).

Slaapcoach was btw 1 telefonisch consult van een uur. Daarna nooit meer contact nodig gehad.

Heel veel succes en sterkte met de gebroken nachten.

Edit: en nog even in het kader van gedeelde smart.... Rond 16 maanden was hier ook echt het toppunt van slecht slapen, uuuren wakker 's nachts en maar huilen. Met de overgang van 2 naar 1 slaapje waarschijnlijk. We kregen er tijden geen goed ritme meer in en ze was zelf waarschijnlijk ook erg oververmoeid. En dan precies wat je al zei, niks hielp; 'Bij ons in bed, bedje op onze kamer doet het niet voor haar. Flesje ook niet. Ze is wakker en valt gewoon niet meer in slaap.'
Ging na een paar weken wel weer iets beter gelukkig, maar alsnog nooit doorslapen.
<<

Candance

Noob

Berichten: 3

Geregistreerd: 15 Jul 2015 20:43

Bericht 08 Nov 2021 21:06

Re: Het grote slaaptopic.

Heel herkenbaar Carra. Mijn zoon is paar maanden ouder en was ook rond 16 maanden een groot drama met slapen. Wij legden hem tussen ons in, dat werkte een hele tijd maar uiteindelijk leidde het er toe dat hij steeds vroeger bij ons wilde liggen. Geen doen meer dus. Wij wilden ook slaapcoach inschakelen maar zaten toen precies in de zomervakantie. Uiteindelijk een online masterclass gedaan en dat hielp.

Wat ik fijn vond is om inderdaad terug te zien dat vanuit de wetenschap ze in die periode ook echt meer verlatingsangst hebben. Gedrag is dus eigenlijk heel normaal en na 18 maanden neemt dit af. Dat helpt voor nu niet aan meer slaap maar die wetenschap hielp mij wel. Ook te begrijpen wat er aan de hand is zeg maar. Wie weet voor jou ook wel dus benoem het even. Daarnaast heeft het ons geholpen om beker water in zijn ledikant te leggen. Als hij even wakker wordt van de dorst kan hij het zelf oplossen.

Het allerbeste hielp een matras in zijn kamer leggen en dat mijn man of ik naast hem gingen liggen tot hij weer sliep. Begin was moeilijk, met dat ik echt mijn hand op hem moest leggen en van daaruit steeds meer afstand. Zo kunnen ze ook hun eigen slaapomgeving weer als veilig ervaren met de bevestiging van pap & mam.

In elk geval, hang in there. Ik weet hoe pittig het is, je bent niet alleen.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 09 Nov 2021 09:49

Re: Het grote slaaptopic.

Bedankt voor jullie fijne reacties Joey, Kaat en Candance. (H)erkenning helpt al heel erg. Ook wel fijn om te weten dat dit bij jullie de meest erge fase was. Dat biedt weet wat hoop.
We hebben inmiddels een plan van aanpak. Kijken hoe dat werkt. Helaas is onderdeel van onze afspraak dat ik als enige in de nacht naar haar toe ga. We hebben het idee dat de aanwezigheid van mijn vriend het erger maakt. Ze hangt enorm aan hem. En van mij kan ze wat makkelijker afscheid nemen. 🙈 De afgelopen nachten hebben we haar ook wat meer laten huilen. Op een manier waar wij ons voor nu goed bij voelen. Elke keer drie minuten. En dan weer terug om haar speen en knuffel terug te leggen. Vervolgens smijt ze die direct weer uit bed. Maar na een aantal keer deed ze zelf haar speentje weer in en werd het stil. De aanhouder wint. Hopelijk!
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 09 Nov 2021 10:21

Re: Het grote slaaptopic.

Ah wat rot Carra, hopelijk werkt dit plan van aanpak!

Misschien hebben jullie ook nog tips voor ons. Onze zoon (16 maanden) sliep een tijdje door maar sinds een maand of 2 wordt hij vaak 1x per nacht wakker. Geen vaste tijd, ergens tussen 1.00 en 5.00 meestal. Hij is dan echt wakker wakker en tot nu toe hebben we er voor gekozen om hem een fles te geven en dan slaapt ie zo weer. Maar eigenlijk wil ik er vanaf, want hij moet hier ook niet aan wennen. Hij eet goed, dus heb niet echt het idee dat het honger is maar dat als hij eenmaal wakker is het wel chill vindt om een fles te krijgen. Zou het helpen om daar cold turkey mee te stoppen en een paar nachten doorzetten zonder fles en troosten met speen en aai? Overdag doet hij nog 1 slaapje van rond de 2 uur, hij gaat altijd rond 19.00 uur naar bed en slaapt dan meteen goed zelf in. Hij wordt 's ochtends meestal rond een uur of 7 wakker.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 09 Nov 2021 10:27

Re: Het grote slaaptopic.

Ik herken dit en wij deden water in een fles en gaven dit. Volgens mij eerst verdunde melk en steeds minder melk. Uiteindelijk stond er dus fles water in zijn bed die hij zelf kon pakken en doorslapen. Duurde week geloof ik.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 09 Nov 2021 10:28

Re: Het grote slaaptopic.

Ohja! Dat kunnen we ook wel proberen. En werd het bed dan niet nat als die fles op de speen belandde oid?
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 09 Nov 2021 11:13

Re: Het grote slaaptopic.

Wij deden dat ook zoals Marsy beschrijft, water gaven we uiteindelijk in zijn munchkin beker. Die staat overigens nog steeds naast zijn bed omdat hij altijd liggend drinkt en met de rest hij dus knoeit en dan daarvan echt wakker schrikt.
10.04.17
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 09 Nov 2021 12:13

Re: Het grote slaaptopic.

Als mijn dochter ooit weer gaat slapen 🙈wordt dat het volgende om aan te pakken Harrison. Wij geven ook weer praktisch elke nacht een halve fles. De slaapcoaches adviseren cold turkey volgens mij. Maar afbouwen klinkt een stuk vriendelijker.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 09 Nov 2021 12:55

Re: Het grote slaaptopic.

Ja 😩 ik ben echt heel benieuwd hoe het gaat als we er gewoon mee stoppen.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1462

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 09 Nov 2021 13:09

Re: Het grote slaaptopic.

Ik heb tot nu toe alles altijd cold turkey gedaan (stoppen flessen, slaapjes en speen) en dat ging altijd heel goed en super snel. Na 1/2 dagen wennen was het al oké. Dus ik zou daar voor gaan, liever heel kort dikke ellende dan langer een klein beetje ellende. Dit bij jou klinkt ook echt meer als gewenning dan honger Harri.
Smile, it's free!
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 09 Nov 2021 13:25

Re: Het grote slaaptopic.

Ja, denk het ook inderdaad! Oke, oke ik overleg even met mijn vriend vanavond en dan kiezen we een methode. Wish me luck :smile:
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 09 Nov 2021 13:45

Re: Het grote slaaptopic.

Good luck! En kom ons een update geven!
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 09 Nov 2021 15:35

Re: Het grote slaaptopic.

Jaa doe ik zeker!

Oh en nog een andere vraag. We hadden altijd zo'n opklapreisledikant maar hebben dat woedend weggegooid in Frankrijk toen we het weer eens niet goed ingeklapt kregen. Nu hebben we zo'n Deryan peuterbedje/tentje gekocht. Sliep jullie kind daar meteen goed in? Of zal ik hem thuis eerst een nachtje laten proefslapen zodat hij al een beetje gewend is?
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 09 Nov 2021 16:07

Re: Het grote slaaptopic.

Ging hier altijd prima.
Thuis proef slapen zou ik niet doen.
Bij T hoorde dit bij vakantie/ dagjes weg etc.
Ik denk als we dit thuis zouden doen hij er niets van zou begrijpen haha
Tentje is inmiddels bij een vriendin. En haar zoontje van 1,5 sliep er ook fantastisch in afgelopen zomer.
2016
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 09 Nov 2021 16:17

Re: Het grote slaaptopic.

Nee, vooral de jongste kwam op een gegeven moment gewoon met het tentje en al langs schuiven :palm:

Maar goed, dat is ook wel echt een boefje.
Als baby sliepen ze er beide wel prima in, maar vanaf de dreumes leeftijd vond ik het hier geen succes meer. Ik denk dat ze er hier te weinig in sliepen om het normaal te vinden en het vooral een leuk speeltentje vonden en niet zagen als een echt bed. Wat dat betreft lijkt een campingbedje wel meer op op een gewoon bed. Al geeft dat ook geen garantie tot slapen, ik heb ik ook een keer een halve nacht liggen luisteren naar een baby die met zijn nagels langs de zijkant van het campingbedje krabbelde, gaf blijkbaar een leuk geluid.
Laatst gewijzigd door minoessepoes op 09 Nov 2021 16:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 09 Nov 2021 16:20

Re: Het grote slaaptopic.

Wij hebben zo'n Deryan meegenomen toen we een maand met de camper weg waren in Amerika. Hij sliep daar echt perfect in! Wij hebben wel paar keer proef geslapen in z'n eigen kamer. Op 't vloerkleed. 😂
En als baby sliep hij er in op de boot. Met dochter nooit gedaan eigenlijk.

Heb je idd de peuterversie en niet meer de baby versie? Dat is wel fijn als ze wat groter zijn.
Let's discover the world together.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers