Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Die verrekte wintertijd...

<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4409

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 11 Nov 2017 20:32

Die verrekte wintertijd...

Ik word er na twee weken een beetje gek van... M is nog niet over naar de wintertijd. Vroeg wakker, wat op zich nog wel te overzien is, maar vooral de avonden zijn een drama. Ze is ruim een uur 'te vroeg' al moe. Ze ging altijd rond zeven uur naar bed, nu is ze vaak vanaf half zes al moe. Te moe om te eten. Ik leg haar meestal dan toch in bed, maar ze gaat dan gewoon de nacht in als ik haar niet nog een keer wakker maak om haar iets te laten eten. Met als resultaat dat ze om 4 uur 's ochtends al wakker is van de honger :pale: maar als ik haar na ongeveer een uurtje nog eens uit bed haal, is ze dus te moe om te eten en dan stop ik er maar weer een fles in, terwijl die laatste fles er eigenlijk al vanaf was. Feit dat het zo vroeg donker is, helpt natuurlijk ook niet mee. De rest van de dag gaat gewoon prima, fruit, lunch enzo krijgt ze wel gewoon op haar normale tijd, daar vraagt ze ook niet al eerder om. Iemand tips om haar helemaal naar wintertijd te helpen? Of is dit weer gewoon een fase? :nerd:
december 2016
juli 2019
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 11 Nov 2017 21:14

Re: Die verrekte wintertijd...

Kun je haar middagslaapje wat langer maken? Of wordt ze uit zichzelf wakker?
2016
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 11 Nov 2017 21:16

Re: Die verrekte wintertijd...

Of middagslaapje wat later? Ze slaapt s ochtends ook nog ?
2016
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4409

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 11 Nov 2017 21:33

Re: Die verrekte wintertijd...

Slapen overdag zit geen ritme in. Lang geprobeerd, maar er is echt geen ritme in te krijgen... Dus dat is elke dag anders.
december 2016
juli 2019
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 11 Nov 2017 22:28

Re: Die verrekte wintertijd...

T had dit in die tijd ook wel hoor. Op zijn eerste verjaardag zaten we ook met liedjes en speeltje te rekken tot het 18.30 was. Is mij bijgebleven omdat mijn moeder er een liedje voor verzonnen had haha. Hij sliep toch ook erg onregelmatig maar rond 17.00 avondeten was nooit een probleem. We hebben juist pas sinds een korte tijd dat hij pas eet tegen 18.00. Daarvoor was hij ook echt te moe. Maar hij is een half jaar ouder dus wij hadden toen geen wintertijd haha.

Maar je zegt dat haar slaapjes erg onregelmatig zijn. Kun je haar niet s ochtends 1,5 uur laten slapen en dan in de middag vanaf 14:00 ofzo? Dat je tussen de middag wat rekt. Even naar buiten. Zo hebben wij het erg lang gedaan.
2016
<<

Geel

Bericht 11 Nov 2017 23:43

Re: Die verrekte wintertijd...

Volg het 2-3-4-ritme. Stel, ze begint de dag om 6 uur, dan gaat ze twee uur later weer naar bed, dus om 8 uur. Dan wordt ze bijvoorbeeld 9 uur wakker en gaat ze drie uur later weer naar bed, om 12 uur. Dan slaapt ze liefst tot 14 uur bijvoorbeeld en gaat ze om 18 uur weer naar bed. Je kunt haar dan avondeten geven om 17 uur, zodat je haar verder niet meer hoeft wakker te maken.

Dit doe je een paar dagen en als ze dan eenmaal lekker in dat ritme zit, verschuif je de avondklok elke keer met een kwartiertje. Dan leg je haar pas om 18.15 uur op bed, laat je dat even beklijven en vervolgens na een paar dagen om 18.30 uur. Op die manier kun je schuiven totdat je een gewenste tijd hebt.

Het kan ook dat ze een keer haar middagslaapje wat langer doet, bijv. tot 14.30 en dan mag ze (+4) om 18.30 uur naar bed.

Als ze gewoon doorslaapt, dus twaalf uur achter elkaar kan slapen, moet dit echt werken, mits je het consequent volhoudt. Succes!
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 12 Nov 2017 02:38

Re: Die verrekte wintertijd...

Sorry beetje off topic, maar ik vraag me al een tijdje wat af bij dat schema’s zoals die hierboven. Geel staat dat misschien ook in dat boek die jij hiervoor hebt: je kan je kind natuurlijk prima consequent naar bed brengen op dezelfde tijden, maar ze gaan er zo vanuit dat je kind dan ook echt (direct) gaat slapen. Stel zoals hierboven je brengt je kind om 8 uur naar bed. En om 9 uur slaapt het nog niet. Wat doe je dan? Of het valt 1 minuut voor 9 in slaap. Dan schuift alles gelijk een uur naar achter. Als dat vervolgens bij elk slaapje zo is kom je toch nooit uit op zon vast schema?
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4409

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 12 Nov 2017 05:39

Re: Die verrekte wintertijd...

M is overdag een hele slechte slaper. Altijd al geweest, we zijn al blij als ze twee keer 45 minuten slaapt. Normaal had dat geen invloed op haar humeur en eetlust. Ik heb dat 2-3-4 ritme ook al geprobeerd, maar als zij niet wil slapen dan, doet ze het ook gewoon niet. Dan ligt ze even te zingen en uiteindelijk begint ze te schreeuwen. Of ze begint meteen te schreeuwen. Ze maakt zich dan echt boos. Met zulke korte slaapjes, werkt dat 2-3-4 ritme niet :( de nachten waren meestal wel goed, alleen nu al 2 weken waardeloos
december 2016
juli 2019
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 12 Nov 2017 08:32

Re: Die verrekte wintertijd...

11 maanden sprong is het dan hopelijk..
2016
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 12 Nov 2017 08:41

Re: Die verrekte wintertijd...

J. is ook een matige overdagslaper, Ze slaapt ongeveer een halfuur in haar eigen bedje en dan is ze weer wakker. Doek of op schoot soms iets langer, maar ze krijgt wel meer rust in bed vaak, omdat ze bij mij nog weleens wakker schiet van geluid.

Sinds 2 weken zetten wij de "dutjesverdubbelaar" in. We hebben altijd een kort ritueeltje voordat ze gaat slapen. Zodra ze wakker wordt racen we bij het eerste geluidje naar boven, nog voordat ze overstuur raakt. Voeren het ritueel nog een keer uit en meestal is ze dan binnen een minuut weer vertrokken voor nog een halfuur.
Ergens hebben we de hoop dat ze ooit uit zichzelf dat uur gaat pakken, maar baby's en ritme kun je een hoop mee willen, maar ze doen het toch allemaal zelf.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4409

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 12 Nov 2017 11:41

Re: Die verrekte wintertijd...

Ja zo'n dutjes verdubbelaar hebben we ook al geprobeerd... geen succes. M is echt enorm eigenwijs wat slapen betreft.

Maar ik ga de tip van Geel om haar eerder avondeten te geven, wel proberen. Met een volle buik slaapt ze hopelijk beter en dan kunnen we dat na een paar dagen gaan opschuiven.

@ SophieZMY, voor dat ritme maakt het toch niet zoveel uit als je kindje nog even wakker ligt als ze naar bed gebracht wordt? Zolang ze zich niet laat horen (zoals de mijne) lekker laten liggen. Als ze wakker wordt, gaat dan de 3 uur in tot ze weer naar bed gaat.
Omdat M maar kort slaapt, kom ik nooit uit met die 4 uur aan het einde. Daarbij slaapt (sliep, voor de wintertijd) ze ook vaak nog 3 of 4 keer per dag...
december 2016
juli 2019
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 12 Nov 2017 14:18

Re: Die verrekte wintertijd...

Nieske, kan het zijn dat ze al overgaat naar 1 slaapje per dag? Die van mij slaapt al vanaf 9 maanden nog maar 1x per dag en dan om 18:30 naar bed en uitgeteld. Hij slaapt van 12:30-14:00 meestal.
Wij hebben ook zo’n tussenperiode gehad dat de andere slaapjes drama waren (ok, hij is nooit goede slaper overdag geweest).
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 12 Nov 2017 14:30

Re: Die verrekte wintertijd...

Nee eventjes wakker liggen zal niet uitmaken misschien, maar mijn dochter kon zo nog een uur of 1,5 liggen spelen voor ze eens in slaap viel (ook als we haar juist expres wat vroeger of juist later deden), dus dan kom je nooit uit. (Maakt voor mij trouwens verder niet uit hoor, wij volgden gewoon ritme van dochter en dat ging prima), maar ik vraag me dus altijd af hoe dat dan zou moeten ‘volgens de boekjes’)
<<

Anoniem316

Bericht 12 Nov 2017 15:04

Re: Die verrekte wintertijd...

Als dat het geval is hier Sophie, dan haal ik onze dochter rond half 5 uit bed (mocht ze nog niet wakker zijn). Dan heeft ze sowieso 3 uur totdat ze weer op bed gaat.
<<

Geel

Bericht 12 Nov 2017 16:49

Re: Die verrekte wintertijd...

Nee hoor, daar gaat dit boek niet van uit, het gaat juist uit van kinderen die dan niet in slaap vallen of maar kort slapen, en ik had dat ook. Dus kocht ik dat boek. Het boek leert je uiteraard geen tijdenschema, maar leert jou slaapsignalen bij je kind te herkennen als het klein is en leert het goede slaapassociaties aan, waardoor het uiteindelijk goed zelf in slaap kan vallen (omdat je inspeelt op slaaphormonen) én langer slaapt. Die ritmes zijn daar een goede richtlijn bij en zeker bij jonge baby's houd je die strak aan, maar je moet natuurlijk inspelen op de behoefte van je kind. Het slaat echt ergens op, maar dan moet je wel 't hele boek gelezen hebben ;-).
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8165

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 12 Nov 2017 18:10

Re: Die verrekte wintertijd...

Het boek heeft mij heel erg geholpen idd. Soms denk ik dat het niet nodig geweest zou zijn omdat het 'gewoon' goed loopt maar de handvatten en richtlijnen zijn wel erg fijn en de theorie erachter is handig om te weten. En iedere nieuwe fase kijk ik weer even hoe het nu 'moet' zodat ik weet wat de wakkertijd nu moet zijn en waar we dan naar toe kunnen werken.
30-04-2017
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 12 Nov 2017 18:20

Re: Die verrekte wintertijd...

Ik heb er ook veel aan gehad. Al was het hier een 3-3-4 ritme,
Maar er ontstond echt een ritme en dat was heerlijk.
Nu hij ouder is is het weer even zoeken tussen 1&2 slaapjes
2016
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4409

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 12 Nov 2017 20:47

Re: Die verrekte wintertijd...

Ik heb delen van het boek gelezen, misschien toch eens helemaal lezen dan :laughcry: maar de slaapsignalen kunnen we goed herkennen. Ze gaat meestal dan ook gewoon slapen. Alleen heel kort...

Maar... ik heb haar vandaag om 17.00 eten gegeven en ze heeft heel goed gegeten! Daarna heeft ze het tot 18.15 volgehouden en na een klein flesje lag ze rond 18.30 in bed. Ben benieuwd!
december 2016
juli 2019
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 13 Nov 2017 08:14

Re: Die verrekte wintertijd...

Dat klinkt goed. Hoe ging het vannacht?
2016
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4409

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 13 Nov 2017 08:37

Re: Die verrekte wintertijd...

Salome schreef:Dat klinkt goed. Hoe ging het vannacht?


Lief dat je het vraagt! Goede nacht gehad, ze was pas om 6.15 wakker. Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal, we gaan dat vroeger eten geven even volhouden!

Ow en Siep, ik was er wel een beetje bang voor dat M ook al vrij snel naar 1 slaapje zou gaan. Ik weet nog dat ik dat van jou een tijdje geleden hier al ergens las, lijkt me erg pittig! En omdat ze al zo weinig slaapt overdag... Maar volgens mij heeft zo toch nog meerdere power-naps nodig. We merken heel duidelijk als ze moe is en ze houdt het nog niet zo lang vol dat ze met één slaapje af kan... als we haar ooit eens wakker houden omdat het even moet , wordt ze er niet gezelliger op :laughcry: Dus ik hoop dat ze nog even meerdere keren slaapt op een dag (en ik hoop stiekem toch nog een beetje dat er een ritme in komt :angel: )
december 2016
juli 2019
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 13 Nov 2017 11:36

Re: Die verrekte wintertijd...

Oh wat frustrerend Niekske. Wat hier hielp was eerst een half uurtje te verschuiven en toen dat goed ging nog een keer een half uurtje. Een uur is een grote verandering voor zo'n kleintje, het opknippen heeft hier geholpen. Misschien kun je dat nog proberen? Of nog kleinere stapjes, eerst een kwartier en dan zo verder.

♥♥
<<

Anoniem316

Bericht 13 Nov 2017 11:41

Re: Die verrekte wintertijd...

Wellicht dat je na het eten nog even met haar kan wandelen?
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 13 Nov 2017 15:35

Re: Die verrekte wintertijd...

Niekske schreef:
Salome schreef:Dat klinkt goed. Hoe ging het vannacht?


Lief dat je het vraagt! Goede nacht gehad, ze was pas om 6.15 wakker. Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal, we gaan dat vroeger eten geven even volhouden!

Ow en Siep, ik was er wel een beetje bang voor dat M ook al vrij snel naar 1 slaapje zou gaan. Ik weet nog dat ik dat van jou een tijdje geleden hier al ergens las, lijkt me erg pittig! En omdat ze al zo weinig slaapt overdag... Maar volgens mij heeft zo toch nog meerdere power-naps nodig. We merken heel duidelijk als ze moe is en ze houdt het nog niet zo lang vol dat ze met één slaapje af kan... als we haar ooit eens wakker houden omdat het even moet , wordt ze er niet gezelliger op :laughcry: Dus ik hoop dat ze nog even meerdere keren slaapt op een dag (en ik hoop stiekem toch nog een beetje dat er een ritme in komt :angel: )


Oh dat is al stukken beter.
Ach weetje, de 1 (zoals die van Siep) is al met 9 maanden toe aan 1 slaapje per dag. En de ander (zoals onze T van bijna 1,5!! ) valt nogsteeds iedere ochtend rond 10 uur in slaap. Ook als hij pas om 7 uur wakker is. T doet dan een powernap van 30 a 45 min en is weer als nieuw :smile: Hij is vrolijker, eet beter. En dan gaat hij vaak tegen 14.00 slapen en dan ook dikke 1,5 uur. Soms houden we hem ook op omdat het moet. Dan slaapt hij toch eventjes in de buggy of auto op de terugweg bijvoorbeeld.
2016
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4409

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 13 Nov 2017 16:52

Re: Die verrekte wintertijd...

Elliot schreef:Oh wat frustrerend Niekske. Wat hier hielp was eerst een half uurtje te verschuiven en toen dat goed ging nog een keer een half uurtje. Een uur is een grote verandering voor zo'n kleintje, het opknippen heeft hier geholpen. Misschien kun je dat nog proberen? Of nog kleinere stapjes, eerst een kwartier en dan zo verder.


Ja zo ga ik het nu ook doen. Eerder avondeten voor een paar dagen en dan gewoon naar bed als ze moe wordt. En dan etenstijd langzaam opschuiven. Ik heb het idee dat ze het met een volle buik ook na het eten nog wat langer volhoudt. Dus als we dan weer op normale etenstijd zitten, zitten we hopelijk ook weer op normale bedtijd (en normale wakker worden tijd :P )
december 2016
juli 2019
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 13 Nov 2017 17:18

Re: Die verrekte wintertijd...

Ik heb dat boek ook gevolgd, maar werkte gewoon niet meer.
Nu slaapt ze nog maar 1x per dag, wij allemaal blij. Misschien is dat bij jullie nog een optie?
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron