Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kinderopvang: grotere organisatie vs kleinschalige opvang

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 08 Nov 2017 17:44

Kinderopvang: grotere organisatie vs kleinschalige opvang

Wij hebben vanmorgen een rondleiding gehad op een kinderdagverblijf. Het is een vrij grote organisatie in onze streek en deze locatie is bij ons om de hoek. Er zijn diverse groepen, nu zitten de kindjes van 0-4 jaar nog bij elkaar, maar vanaf februari start er een babygroep van 0-1 jaar. Het zag er allemaal goed georganiseerd uit, mooie ruimtes, een grote hal waar de wat oudere kinderen activiteiten kunnen doen, een grote buitenruimte etc. Wij hadden er wel een goed gevoel over eigenlijk. Maandag gaan we bij een andere opvang kijken, maar dit is ook een grote organisatie.

Nu lees ik vaak dat mensen hier juist een voorkeur hebben voor iets kleinschaligs of bijv. een gastouder. Dit trekt mij juist minder, het lijkt me fijn dat ze veel interactie hebben met andere kindjes en dat er veel faciliteiten zijn. Op de babygroep komt er één pedagogisch medewerker op drie baby's, dus ze krijgen ook genoeg aandacht.

Waar hebben jullie voor gekozen en wat zijn de beweegredenen daarachter? Voor mij is dit helemaal nieuw, dus ik vind het lastig te bepalen waar ik op moet letten. Bovenal gaat het er natuurlijk om dat je er een goed gevoel bij hebt.
❤ 7 juni 2018
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 08 Nov 2017 17:58

Re: Kinderopvang: grotere organisatie vs kleinschalige opvan

Waar ik naar heb gekeken en belangrijk vind:
-pedagogisch beleid
-horizontale groepen versus verticale groepen
-openingstijden en verplichte vrije dagen
-buitenruimte (genoeg ruimte en aanbod qua toestellen etc)

Wat betreft die 1 leidster op 3 baby’s, dit is de verplichte ratio. Dit zal je dus bij andere opvangcentra ook aantreffen (en zo niet zullen ze vast gezeik met GGD krijgen). Nu is het 1 op 4 maar dit wijzigt per 1 januari 2019.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Anoniem306

Bericht 08 Nov 2017 17:58

Re: Kinderopvang: grotere organisatie vs kleinschalige opvan

Wij hebben gekozen voor een gastouder in de buurt. Bij mij in de buurt zit geen kinderdagverblijf. Dus dan blijft er weinig over om te kiezen. Het enige wat er zit is een BSO en dat gaat pas vanaf 4 jaar. De gastouder bevalt goed. Ik kan de kinderen brengen als ze ziek zijn. Er zijn andere kinderen. Ze zit dicht bij de basisschool, wat fijn is met halen en brengen. Omdat mijn man diensten draait, zijn de kinderen niet de hele dag bij de gastouder, wij betalen alleen de uren dat ze er zijn (maar dat verschilt nog wel eens per gastouder). En ze is ook flexibel met het ophalen van de kinderen, ik hoef er niet perse om 6 uur te zijn. Nadeel is wel dat als ze ziek is, wij geen opvang hebben. En dat geld voor vakantie ook. Dat is best lastig.
<<

Anoniem236

Bericht 08 Nov 2017 18:08

Re: Kinderopvang: grotere organisatie vs kleinschalige opvan

Onze oudste zoon ging naar een kdv, kleinschalige organisatie. Ze hadden maar twee locaties, waarvan een een kdv en de ander een peuterspeelzaal.
Super leuk kinderdagverblijf, horizontale groepen 0-6mnd 6-12mnd 12-24mnd en twee groepen twee tot vier jarigen.
Vooral de horizontale groepen vind ik echt heel ideaal. De groepen van twee tot vier jarigen deden ook echt dingen voorbereidend op school. Iedere groep had een eigen mooie buitenspeelplaats, grenzend aan het lokaal, echt ideaal.
Flexibel contract was ook flexibel, betalen wat je afneemt, per kwartier gerekend.

Nu zit de jongste op een kdv van een enorm grote organisatie. Verticale groepen, weinig activiteiten gericht op de leeftijd, buitenspelen op gezette tijden want maar een speelplaats en om daar te komen moeten ze een heel wijkgebouw door. Flexibel houdt hier in dat je kind iedere keer op een andere groep geplaatst kan worden, je een dag per week moet afnemen en dit niet kan sparen voor als je een keer twee dagen nodig hebt. Verder wel lieve leidsters en hij heeft het daar naar zijn zin, maar kam moeilijk wennen aan die verticále groepen. Kinderen van bijna vier die spelen en daar zitten dan wat baby s tussen in een wipper oid.
bijna alle kinderdagverblijven binnen de stad zijn van deze organisatie. Dus weinig andere keuze, daarnaast zit het wel in hetzelfde pand als de school en bso van de oudste, dus dat is wel fijn.

Maar denk dat onze ervaringen niet afhangen van een grote of kleine organisatie, maar meer van die horizontale of verticale groepen. En het pand, wat bij de oudste zoveel beter was qua buiten spelen.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 08 Nov 2017 18:08

Re: Kinderopvang: grotere organisatie vs kleinschalige opvan

Ja dat vroeg ik me ook af, Julia, hoe dat gaat als de gastouder ziek is. Dat vind ik wel een nadeel, want dan zit je met een opvangprobleem natuurlijk.

Siep, heb jij liever horizontale of verticale groepen?
❤ 7 juni 2018
<<

Cactus

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 549

Geregistreerd: 30 Jul 2017 20:57

Bericht 08 Nov 2017 18:52

Re: Kinderopvang: grotere organisatie vs kleinschalige opvan

Het eerste jaar zat D bij een grotere opvang. Bij ons in de buurt was er wel (kleinere) opvang, maar nog niet zo flexibel. Na dat jaar werd dit beter en nu zit D lekker dichtbij. Ik vind het kleinere fijner. D leert super veel van de oudere kinderen. Hij gaat daar nu ook naar de peuterspeelzaal en later gaat hij met dezelfde kindjes naar school.
Maart 2015 - stoer ventje
Februari 2018 - kleine vechter *
April 2019 - onze held
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 528

Geregistreerd: 09 Okt 2013 21:19

Bericht 08 Nov 2017 18:55

Re: Kinderopvang: grotere organisatie vs kleinschalige opvan

Als de opvang groot is hoeft dit niet te betekenen dat je kind daar last van heeft. Als je kind op dezelfde groep wordt opgevangen met dezelfde leidsters heeft hij/zij er in principe weinig last van.
Op sommige kdv's openen en sluiten ze de dag af op 1 groep of in de speelhal bijvoorbeeld. Ik zou hier niet voor kiezen....
Ik zou ook kijken voor de buitenruimte.
En vooral volg je gevoel. Je kind moet zich hier veilig voelen.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5361

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 08 Nov 2017 18:58

Re: Kinderopvang: grotere organisatie vs kleinschalige opvan

R gaat naar een gastouder hier in de straat. Met ziekte of vakanties is er een achterwacht, zodat wij niet met het probleem komen te zitten. Er wordt zelfs zoveel mogelijk rekening gehouden met het feit dat ik geen rijbewijs heb en dus niet maar zo overal heen kan om R ergens anders te brengen.
10.04.17
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 08 Nov 2017 19:34

Re: Kinderopvang: grotere organisatie vs kleinschalige opvan

Bliss schreef:Ja dat vroeg ik me ook af, Julia, hoe dat gaat als de gastouder ziek is. Dat vind ik wel een nadeel, want dan zit je met een opvangprobleem natuurlijk.

Siep, heb jij liever horizontale of verticale groepen?


Beide heeft voor en nadelen. Zelf hebben wij gekozen voor horizontale groepen zodat er meer aansluiting is qua ontwikkeling en beleving. Wat Lotus schetst qua groepen lijkt mij wel heel veel wisselingen voor een kindje. Betekent dat in het eerste jaar ze al een keer wisselen van groep (en leidster denk ik?).

Je hebt ook kinderdagverblijven die Bv van 0-2 doen en 2-4 dat is ook een mooie mix van horizontaal en verticaal vind ik.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4411

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 08 Nov 2017 20:07

Re: Kinderopvang: grotere organisatie vs kleinschalige opvan

Wij hebben gekozen voor een kdv met groepen van 0-2 en 2-4 jaar. We hadden een goed gevoel tijdens de rondleiding en hun manier van werken. Ze werken met thema's en dan hebben ze steeds activiteiten voor alle leeftijden. Ook voor de echte baby's, ze betrekken iedereen erbij.

Verder vonden we een aantal praktische zaken belangrijk, zoals altijd open (dus geen probleem als de gastouder ziek is of vakantie heeft) en de mogelijkheid om een keer een extra dag opvang af te nemen als het nodig is. Ook hadden we het gevoel dat er bij een kdv van een grote organisatie meer gewerkt wordt volgens regels enzo en dat daar meer controle op is.

M heeft het er enorm naar haar zin en ze deinst ook niet terug van de oudere kindjes. Wij zijn erg tevreden met onze opvang!
december 2016
juli 2019
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 08 Nov 2017 20:33

Re: Kinderopvang: grotere organisatie vs kleinschalige opvan

Wij hadden de keuze tussen grootschalig en alles in de puntjes geregeld en kleinschalig met een persoonlijkere touch. Het is de laatste geworden. Toen maakten we die keuze omdat ze nog zo klein is, leren kan ze later ook nog, de kleine opvang had een huiskamergevoel. De grotere deed meer aan een school denken en achter elk speeltje zat een educatieve gedachte.

Uiteindelijk blijkt de kleinschalige goed uit te pakken voor J, maar niet om de redenen die we vooraf bedacht hadden. Zelf zijn we nogal verlegen en introvert, daarom de keuze voor kleinschalig, daar zouden we onszelf het meest op ons gemak voelen. Blijken wij (nu) een heel extravert meisje te hebben wat alles bij elkaar kletst. De verticale groep pakt voor haar goed uit. Ze wil overal bij zijn, terwijl de oudere kinderen haar soms een kusje of speeltje komen brengen. Als ik haar kom halen zit ze ook altijd tussen de oudere kindjes het hoogste woord te hebben.
In een babygroep zou ze nooit zoveel contact hebben met die kindjes, omdat het wel de ouderen zijn die contact met haar zoeken. Ik weet niet of ze het nog naar haar zin zal hebben als ze de oudste is, maar dat is nog ver weg.
Als ik haar overdag kom halen zie ik trouwens soms wel 8 volwassenen op 5 kindjes. Heb alleen het gevoel dat J het daar zo leuk vindt vanwege de andere kinderen en de leidsters er zijn om haar te verplaatsen en eten te geven.

Gastouder zou ik dan weer niet voor kiezen. Je bent dan ook afhankelijk van de gastouder. Is die ziek, dan moet je een andere oplossing vinden. Dit vind ik dan wel een mooie tussenoplossing.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 08 Nov 2017 20:38

Re: Kinderopvang: grotere organisatie vs kleinschalige opvan

Beide opvangen bij ons in de buurt hebben horizontale groepen, dus had niet zoveel te kiezen, maar wat vind ik dat fijn! Kindjes in zelfde fase / belevingswereld en leidsters kunnen daar dus ook specifiek op inspelen. En de oudere kindjes komen ze dan bijvoorbeeld wel tegen op t plein of in die biebbus etc. Onze heeft groepen 0-1, 1-2, 2-ruim 3,5 en dan daarboven sinds kort nog een peuterplus groep voor de oudste peuters, om hen extra uitdaging te bieden in de laatste maanden voor school.

Wat iemand anders al zei, groot hoeft geen probleem te zijn, ligt er aan hoe ze t verder hebben ingedeeld. Uiteindelijk gewoon je gevoel volgen, alle kdvs zijn in principe prima (moeten aan zoveel strenge eisen voldoen).

Wij dus bij 2 wezen kijken en beide waren leuk, voooral ook echt lieve leidsters bij beiden (voor zover je dat kann beoordelen in 1 bezoek natuurlijk). Maar de een is meer “kom maar binnen en we zien wel wat de dag brengt” en de ander is meer van de structuur. Werken in (opbouwende) thema’s, behoorlijk vaste ritmes als t gaat om eet-momenten en buiten spelen bijvoorbeeld. Dat laatste sprak ons meer aan en bevalt ons nu ook heel goed. Dochter gaat er ook met zo ontzettend veel plezier naar toe, heerlijk is dat!
<<

Anoniem306

Bericht 08 Nov 2017 20:42

Re: Kinderopvang: grotere organisatie vs kleinschalige opvan

Bliss schreef:Ja dat vroeg ik me ook af, Julia, hoe dat gaat als de gastouder ziek is. Dat vind ik wel een nadeel, want dan zit je met een opvangprobleem natuurlijk.

Siep, heb jij liever horizontale of verticale groepen?


Gelukkig heb ik dan mijn moeder als back-up. En gelukkig is het in 4 jaar tijd pas 2 keer voorgekomen. En gelukkig woont mijn moeder dichtbij.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 08 Nov 2017 21:22

Re: Kinderopvang: grotere organisatie vs kleinschalige opvan

Wij hebben naar dezelfde punten als Siep gekeken.

Wat ons ook heel erg trok bij het kdv waar hij nu heen gaat is dat ze ook goed naar de ontwikkeling kijken en dit ook stimuleren. Zoals het tijgeren/lopen etc.

Ze betrekken de jongste kinderen ook overal bij. Gaan ze naar buiten dan liggen ze in hun autostoeltje/buggy of wipstoel.
Ook met knutselen krijgen de kinderen die kunnen zitten een activiteit die bij hun past.

Nu is het zo dat ze hier een groep van 0 tot 1,5 hebben. Maar ze hoeven pas naar de peutergroep als ze kunnen lopen en ze zich daar prettig voelen. Anders mogen ze ook nog veel op de baby groep zijn.
Mijn zoontje kan nog niet lopen en zit juist vaak bij de peutergroep. Hij vind het daar fijn en speelt graag met de grotere kindjes.
Op de opvang zit ook een BSO en als ze hun hekjes niet goed dicht doen ontsnapt hij zelfs daar naar toe.

Lekker lang verhaal. Maar ik vind het dus fijn dat ze goed naar ontwikkeling kijken en de kinderen ongeacht welke leeftijd overal bij betrekken.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

sanskie

Kletskop

Berichten: 833

Geregistreerd: 29 Okt 2013 13:48

Bericht 08 Nov 2017 22:57

Re: Kinderopvang: grotere organisatie vs kleinschalige opvan

Eigenlijk had ik niet zoveel keus.
De opvang die lekker dichtbij is ( in de wijk)en een mooie buiten speelruimte heeft is overvol/bezet dus geen plek. De wijk naast ons aan de ene kant wil ik mijn kind niet hebben dus dan maar de opvang in de wijk naast ons op weg naar mijn werk. Het is niet een hele grote opvang maar ook niet klein zo'n 14 kindjes van 0 tot 2 jaar.
Tja vind wel best had niet echt keus. En de leidsters komen goed over. Ik wou geen gastouder ivm je weet maar nooit wat daar allemaal gebeurd het meerdere ogen beleid zeg maar. En dan zit ze wellicht ook met ouderen kinderen en dat vind ik ook maar niks.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 08 Nov 2017 23:13

Re: Kinderopvang: grotere organisatie vs kleinschalige opvan

Mijn kind zit op een kleinschalige opvang, maximaal 12 kinderen van 0-4 jaar. Ons sprak dit aan omdat het ons een persoonlijk gevoel geeft. Ik ben me er van bewust dat dit een gevoel is en het niet perse aan de kleinschaligheid van de organisatie ligt. Ook sprak de enorme ruimte mij aan, het is op een boerderij. Er is ook veel aandacht voor dieren en de zorg voor dieren.

In de praktijk vind ik de gemengde, verticale groep echt super leuk. J. is de jongste, maar de oudere kinderen zorgen voor hem en betrekken hem ook in hun spel. Toen hij nog wat kleiner was gingen ze bijvoorbeeld hem wel eens een boekje voor'lezen' of ze proberen hem aan het lachen te maken (dat is niet heel moeilijk). Sinds een paar weken loopt hij en dat vinden de andere kinderen ook erg leuk, nu kan hij echt mee spelen vinden ze. Hij maakt door zijn lompe gedrag natuurlijk regelmatig een bouwwerk stuk, meestal worden ze dan niet eens boos. Ik denk dat het dus voor de oudere kindjes ook een verrijking is.
<<

Cactus

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 549

Geregistreerd: 30 Jul 2017 20:57

Bericht 09 Nov 2017 07:19

Re: Kinderopvang: grotere organisatie vs kleinschalige opvan

Ik denk idd ook dat het weinig met de grootte van de opvang te maken heeft. Bij kleinschalig opvang heb je wel vaker verticale groepen denk ik. Ik vind het ook heel belangrijk dat D niet elke week een andere leidster heeft, maar dat zal met vaste dagen ook niet veel voorkomen. Volg je gevoel. Is er een wachtlijst of hebben jullie nog even?

Verder ben ik het compleet eens met Green_Pepper. Zo gaat het hier ook! Enige verschil is dat onze opvang bij de school zit. Wel gaan ze vaak naar een boerderij in de buurt, die helemaal is ingericht op de kindjes. Super leuk!
Maart 2015 - stoer ventje
Februari 2018 - kleine vechter *
April 2019 - onze held
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 09 Nov 2017 11:41

Re: Kinderopvang: grotere organisatie vs kleinschalige opvan

Siep schreef:
Bliss schreef:Ja dat vroeg ik me ook af, Julia, hoe dat gaat als de gastouder ziek is. Dat vind ik wel een nadeel, want dan zit je met een opvangprobleem natuurlijk.

Siep, heb jij liever horizontale of verticale groepen?


Beide heeft voor en nadelen. Zelf hebben wij gekozen voor horizontale groepen zodat er meer aansluiting is qua ontwikkeling en beleving. Wat Lotus schetst qua groepen lijkt mij wel heel veel wisselingen voor een kindje. Betekent dat in het eerste jaar ze al een keer wisselen van groep (en leidster denk ik?).

Je hebt ook kinderdagverblijven die Bv van 0-2 doen en 2-4 dat is ook een mooie mix van horizontaal en verticaal vind ik.

Zo is het bij 'ons' kdv. Ik merk dat D. daar heel veel baat bij heeft. Tenminste, ik denk dat het door het kdv komt (kan natuurlijk ook deels gewoon zijn karakter zijn. Hij is niet snel bang, speelt zelfstandig heel goed maar doet ook leuk bij andere kindjes en weet ook bij de oudere kindjes van zich af te bijten (soms letterlijk, maar daar wordt aan gewerkt). Ik vind het dus een hele fijne groep op deze manier.

Ik zou vooral naar je gevoel luisteren. Ik dacht in eerste instantie dat ik een gastouder wilde, dat lukte toen niet en achteraf ben ik juist blij met het kdv waar hij nu zit en wil ik ook absoluut niet meer wisselen. D. vindt het zo fijn hier.

♥♥
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 09 Nov 2017 11:52

Re: Kinderopvang: grotere organisatie vs kleinschalige opvan

Het dagverblijf waar we maandag gaan kijken heeft ook een groep van 0-2 jaar. Ben daar ook wel benieuwd naar inderdaad, maar als dat dagverblijf ons verder niet aanspreekt, gaan we ons denk ik inschrijven voor de babygroep op het dagverblijf waar we gisteren waren.
❤ 7 juni 2018

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers