Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zwanger en sporten

<<

Anoniem223

Bericht 07 Nov 2017 14:20

Zwanger en sporten

Hoe doen/deden jullie dat? Wat kan en doe je nog en wat niet meer? En heb je er wel eens last van?
Ik doe nu 1 a 2x in de week aan club power en als het meezit ga ik een keer krachttrainen. verder alleen wandelen en heel soms wat fietsen. Mijn lijf werkt niet heel goed mee, dus ik ben benieuwd wat jullie doen en of ik daar nog ideeen uit kan halen. Ik merk het echter altijd pas te laat. De les gaat elke keer heel goed, geen centje pijn. Maar vaak heb ik de volgende dag dan bandenpijn en ben ik blijkbaar toch wat te ver gegaan. Ik moet daar mijn weg nog echt in vinden.

Ik heb echt een heel erge hekel aan zwemmen, al mijn hele leven, dus dat ga ik sowieso niet doen. Het schijnt wel het makkelijkst te gaan als je zwanger bent.
Laatst gewijzigd door Anoniem223 op 07 Nov 2017 15:20, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem301

Bericht 07 Nov 2017 14:23

Re: Zwanger en sporten

Veel mensen kunnen nog sporten tijdens hun zwangerschap en misschien ook net zo veel mensen niet. Ik zie je vaak van dit soort dingen zeggen, kun je je er niet bij neerleggen dat jouw lichaam zo is tijdens je zwangerschap en dat dat later wel weer komt? Blijkbaar heeft het de energie nodig voor iets anders: jouw baby maken.
<<

Anoniem328

Bericht 07 Nov 2017 14:29

Re: Zwanger en sporten

Dit is volgens mij niet de eerste keer dat je hierover een topic opent of niet?

Ik heb al sinds week 7 vd zwangerschap isschias en rugklachten. Ik kon al heel snel bijna niets meer, laat staan sporten.
Ik snap dat het vervelend is maar in plaats van je steeds maar af te vragen 'waarom laat mijn lijf me in de steek' of 'waarom kunnen anderen nog wel sporten en ik niet' kun je ook proberen te accepteren dat het nou eenmaal zo is! Het is tijdelijk en je kunt er toch niks aan veranderen! Probeer blij te zijn met hetgeen je allemaal nog wel kunt, want geloof me, het kan echt nog veel erger.

Ik ben momenteel niet eens meer in staat om voor mn zoon te zorgen. En dat is nou eenmaal zo en ik heb me daar bij neergelegd. Ik weet waar ik het voor doe!

Probeer je mindset een beetje om te gooien zou ik zeggen want anders ga je je de hele zwangerschap alleen maar gefrustreerd voelen. Zo zonde!
Laatst gewijzigd door Anoniem328 op 07 Nov 2017 14:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 07 Nov 2017 14:30

Re: Zwanger en sporten

Ik deed helemaal niks aan sport toen ik zwanger was, maar ik was in die tijd niet zo sportief. Nu iets meer, maar meer omdat bewegen gezond is en om een strak lichaam te hebben dan omdat het mijn grote hobby is. Ik kan me ook voorstellen dat je tijdens je zwangerschap graag je conditie, spierkracht, et cetera behoudt, maar als het niet gaat dan gaat het niet. Misschien zijn er sporten die wel gaan. Yoga of zo, of fietsen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11403

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 07 Nov 2017 14:40

Re: Zwanger en sporten

Ik las ergens anders dat je placenta laag ligt of zo? (sorry als ik mij vergis met iemand) Dat zou best een reden kunnen zijn waarom je sneller buikpijn krijgt. Lijkt me ook dat je lichaam dit niet voor niks aangeeft.
Fietsen lukt ook niet of sportief wandelen?

Ik begrijp dat het heel frustrerend is, maar vergelijken met anderen heb je mi niks aan. Jij bent mij niet en ik ben jou niet.

Probeer het nu te accepteren dat het is zoals het is...
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem223

Bericht 07 Nov 2017 14:44

Re: Zwanger en sporten

Ik voel me inderdaad echt slecht als ik niet kan bewegen. Ik slaap dan slecht omdat ik teveel energie over heb. Mijn collega's konden allemaal tot week 32 blijven lesgeven, ik kan inderdaad niet accepteren dat mijn lijf me in de steek laat. Ik laat regelmatig een traantje omdat ik me een vreemde voel in mijn eigen lichaam.
Het lijkt me daarnaast ook heel ongezond om al die tijd niks te doen, door te blijven sporten houd je je lichaam sterk en fit.
Gelukkig wordt dat ook bevestigd door de verloskundige, dus het is niet zo dat ik dom ben of mijn grenzen over ga. Ik doe ongeveer 1 vijfde van voorheen en dat is echt heel wat stappen terug. Feit is wel dat ik echt stevig baal. Ik verveel me echt kapot als ik thuis moet zitten. Denk inderdaad dan toch maar de fiets op. het is nu alleen al zo koud en donker ' s avonds ;) .
<<

Anoniem223

Bericht 07 Nov 2017 14:45

Re: Zwanger en sporten

Jip schreef:Ik las ergens anders dat je placenta laag ligt of zo? (sorry als ik mij vergis met iemand) Dat zou best een reden kunnen zijn waarom je sneller buikpijn krijgt. Lijkt me ook dat je lichaam dit niet voor niks aangeeft.
Fietsen lukt ook niet of sportief wandelen?

Ik begrijp dat het heel frustrerend is, maar vergelijken met anderen heb je mi niks aan. Jij bent mij niet en ik ben jou niet.

Probeer het nu te accepteren dat het is zoals het is...


Ja klopt, maar vandaag nog nagevraagd en daar kan de pijn niet van komen. het is echt bandenpijn, dus wie weet wordt dat nog minder. Ik heb nu ook wel weer even een piek wat dat betreft.
Ik prober het te accepteren, maar ik ben opgejaagd, opgefokt, verdrietig en teleurgesteld. En dik :thumbdown:
<<

Anoniem223

Bericht 07 Nov 2017 14:47

Re: Zwanger en sporten

Maar eigenlijk was ik vooral benieuwd naar wat jullie doen/deden., Dat ik moet accepteren dat mijn lijf me in de steek laat hoor ik al zo vaak dus dat was niet het doel van dit topic.
<<

Anoniem328

Bericht 07 Nov 2017 14:49

Re: Zwanger en sporten

Maar als je echt zo baalt dan stap je die fiets toch gewoon op 's avonds? Ook al is het donker en koud! En dan ga je toch zwemmen? Ook al vind je dat niet leuk! Blijf je in ieder geval in beweging en hoef je je niet te vervelen. Je maakt het jezelf zo wel erg moeilijk.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11403

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 07 Nov 2017 14:50

Re: Zwanger en sporten

Ik zwom (tot het einde), fietste (tot het einde), ging naar de sportschool (tot het einde) en liep (hard tot week 36). Ik heb ook tot het einde rompoefeningen gedaan. Kun je dat niet doen? Dan kan je lijf je buik wat beter dragen. Schuine buikspieren, squats, etc. Jij kent die oefeningen vast beter dan ik ;-)

Kun je niet op je sportschool waar je werkt wat op de crosswalker en op de fiets?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem223

Bericht 07 Nov 2017 14:54

Re: Zwanger en sporten

Olijfje schreef:Maar als je echt zo baalt dan stap je die fiets toch gewoon op 's avonds? Ook al is het donker en koud! En dan ga je toch zwemmen? Ook al vind je dat niet leuk! Blijf je in ieder geval in beweging en hoef je je niet te vervelen. Je maakt het jezelf zo wel erg moeilijk.


Ja fietsen ga ik ook maar gewoon doen, laatst wel 30 km gaan fietsen. Naderhand beetje last van mijn liezen, maar het was te overzien. Ik moet dan wel eerst een nieuwe fiets kopen. Ik heb nu echt een zwaar trappende rammelbak. Zwemmen is echt een no go. Mij krijg je met een stok nog niet in een zwembad ;).
<<

Anoniem223

Bericht 07 Nov 2017 14:57

Re: Zwanger en sporten

Jip schreef:Ik zwom (tot het einde), fietste (tot het einde), ging naar de sportschool (tot het einde) en liep (hard tot week 36). Ik heb ook tot het einde rompoefeningen gedaan. Kun je dat niet doen? Dan kan je lijf je buik wat beter dragen. Schuine buikspieren, squats, etc. Jij kent die oefeningen vast beter dan ik ;-)

Kun je niet op je sportschool waar je werkt wat op de crosswalker en op de fiets?


Ik heb wel een schema gekregen van mijn coach. Dus ik heb wel krachtoefeningen die ik mag doen. Squats staan er niet op, die doe ik wel in mijn lessen, maar daarbij heb ik best veel last van mijn liezen. Dus ik denk dat ik me vooral moet concentreren op mijn bovenlichaam. Dan ben ik wel lekker bezig maar ontlast ik mijn buik en liezen wel. Ooh ik mis het hardlopen zo! Droeg jij een buikband? Ik heb nu een ondersteunende boxer bested, wellicht dat die wat steun geeft.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8165

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 07 Nov 2017 15:02

Re: Zwanger en sporten

Ik kon al heel snel niks meer qua sport in de zwangerschap. Heel frustrerend idd maar je moet het maar gewoon accepteren en doen wat je wel kan.
Sporten ging dus niet meer dus ik ben iedere dag gaan fietsen. Gewoon een stukje wat goed ging. De laatste maand kon ik alleen nog maar naar het centrum in slakken tempo en terug (15min enkele reis op het laatst) dat deed ik dus iedere dag en heb ik tot de dag voor de bevalling gedaan.
Probeer niet naar andere te kijken. Iedere zwangerschap is anders en ieder lijf is anders. Je maakt het voor jezelf het makkelijkst als je dat 'gewoon' accepteert
30-04-2017
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 07 Nov 2017 15:13

Re: Zwanger en sporten

Ell schreef:Maar eigenlijk was ik vooral benieuwd naar wat jullie doen/deden., Dat ik moet accepteren dat mijn lijf me in de steek laat hoor ik al zo vaak dus dat was niet het doel van dit topic.

Maar, en ik bedoel dit écht niet onaardig, wat wil je dan wel horen? Als je lijf het niet aankan om te sporten dan zit er toch niets anders op dan dat te accepteren? Je kunt toch niet door de pijn heen gaan sporten? Ik neem aan dat jouw grootste zorg het welzijn van de baby is en als jouw lijf (en indirect dan ook jouw baby) aangeeft dat sporten niet lukt, dan is dat toch gewoon een gegeven?

♥♥
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11403

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 07 Nov 2017 15:15

Re: Zwanger en sporten

Ell schreef:
Jip schreef:Ik zwom (tot het einde), fietste (tot het einde), ging naar de sportschool (tot het einde) en liep (hard tot week 36). Ik heb ook tot het einde rompoefeningen gedaan. Kun je dat niet doen? Dan kan je lijf je buik wat beter dragen. Schuine buikspieren, squats, etc. Jij kent die oefeningen vast beter dan ik ;-)

Kun je niet op je sportschool waar je werkt wat op de crosswalker en op de fiets?


Ik heb wel een schema gekregen van mijn coach. Dus ik heb wel krachtoefeningen die ik mag doen. Squats staan er niet op, die doe ik wel in mijn lessen, maar daarbij heb ik best veel last van mijn liezen. Dus ik denk dat ik me vooral moet concentreren op mijn bovenlichaam. Dan ben ik wel lekker bezig maar ontlast ik mijn buik en liezen wel. Ooh ik mis het hardlopen zo! Droeg jij een buikband? Ik heb nu een ondersteunende boxer bested, wellicht dat die wat steun geeft.


Ik heb een buikband geprobeerd, hoewel ik geen klachten had, maar die zakte af (mijn buik was niet zo groot).

Ohja dan zijn squats niet zo'n goed idee.

Fijn dat je wel andere oefeningen kunt doen!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem223

Bericht 07 Nov 2017 15:18

Re: Zwanger en sporten

Elliot schreef:
Ell schreef:Maar eigenlijk was ik vooral benieuwd naar wat jullie doen/deden., Dat ik moet accepteren dat mijn lijf me in de steek laat hoor ik al zo vaak dus dat was niet het doel van dit topic.

Maar, en ik bedoel dit écht niet onaardig, wat wil je dan wel horen? Als je lijf het niet aankan om te sporten dan zit er toch niets anders op dan dat te accepteren? Je kunt toch niet door de pijn heen gaan sporten? Ik neem aan dat jouw grootste zorg het welzijn van de baby is en als jouw lijf (en indirect dan ook jouw baby) aangeeft dat sporten niet lukt, dan is dat toch gewoon een gegeven?


Ik wil graag horen wat jullie doen/deden tijdens de zwangerschap. Misschien haal ik er nog ideeen uit.
Ik werk al heel lang in de sport en heb heel goed geleerd naar mijn lichaam te luisteren, dus dat doe ik nu ook echt heel bewust. Feit blijft dat het erg vervelend is dat mijn lijf niet meerwerkt, maar ik wilde dit topic niet openen om daar over te zeuren. Ik wilde oprecht alleen weten wat anderen kunnen en doen.
<<

Chipa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1443

Geregistreerd: 02 Sep 2013 20:14

Bericht 07 Nov 2017 15:20

Re: Zwanger en sporten

Ik herken het wel heel erg hoor ell, maar ik heb het inmiddels ook wat meer los kunnen laten. Ik heb een aantal weken niet gesport maar daarna weer kunnen oppakken. Wel op halve krachten. Ik sta nu nog regelmatig op de crosstrainer. Zodra ik verlof heb 24nov/35 weken zwanger wil ik toch gaan zwemmen. Ben ik ook niet dol op maar lijkt me minder belastend voor mijn lichaam.

Mijn lichaam is erg veranderd. En aan de ene kant vind ik dat heel moeilijk. Kilo's eraan en minder fit. Aan de andere kant ben ik super blij en trots dat er een klein mensje in mij groeit. Als ik straks bevallen ben kan ik me na het herstel weer gaan focussen op sport ed.
<<

Anoniem223

Bericht 07 Nov 2017 15:21

Re: Zwanger en sporten

OP even aangepast, denk dat het nu duidelijker is :).
<<

Anoniem223

Bericht 07 Nov 2017 15:23

Re: Zwanger en sporten

Chipa schreef:Ik herken het wel heel erg hoor ell, maar ik heb het inmiddels ook wat meer los kunnen laten. Ik heb een aantal weken niet gesport maar daarna weer kunnen oppakken. Wel op halve krachten. Ik sta nu nog regelmatig op de crosstrainer. Zodra ik verlof heb 24nov/35 weken zwanger wil ik toch gaan zwemmen. Ben ik ook niet dol op maar lijkt me minder belastend voor mijn lichaam.

Mijn lichaam is erg veranderd. En aan de ene kant vind ik dat heel moeilijk. Kilo's eraan en minder fit. Aan de andere kant ben ik super blij en trots dat er een klein mensje in mij groeit. Als ik straks bevallen ben kan ik me na het herstel weer gaan focussen op sport ed.


Ja precies dit heb ik ook. Ik accepteer het wel, alleen is het niet leuk. Denk dat iedereen dat wel snapt. Ik ben ook heel benieuwd hoe het na de bevalling is. Misschien heb ik een huilbaby en ben ik zo moe dat ik helemaal niet kan sporten. Of is mijn lichaam het zo ontwend dat ik weer helemaal vooraan moet beginnen. We zullen zien!

Jouw verlof komt er dus al bijna aan! Misschien krijg ik mezelf ook nog wel ooit zo ver dat ik een zwembad in spring als ik verder niks meer kan, maar ik ben stiekem bang in het water. Trauma oopgelopen toen ik een jaar of 6 was.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 07 Nov 2017 15:25

Re: Zwanger en sporten

Ell schreef:OP even aangepast, denk dat het nu duidelijker is :).

Ja vind ik wel!

Ik heb tijdens mijn zwangerschap niet veel gesport (doe ik normaal ook niet trouwens), de eerste ongeveer 25 weken was ik onwijs misselijk en daarna was m'n buik zo groot dat ik er snel last van kreeg. Ik wandelde veel, dat ging ook vrij lang goed (met 30 weken ongeveer was ik nog een lang weekend naar Londen en liepen we soms 15 km per dag). Zwemmen ging ook goed, alleen voelde ik me extra log als ik dan weer uit 't water kwam, haha. Maar goed, daar heb je dus een hekel aan.

Ik zou gewoon zo rustig mogelijk proberen dingen te doen, en zodra je ook maar iets voelt stoppen zodat je niet pas de volgende dag merkt dat je te ver bent gegaan.

♥♥
<<

Anoniem223

Bericht 07 Nov 2017 15:31

Re: Zwanger en sporten

Wij hadden zo graag naar New York gewild als babymoon, maar ik trek dat lange lopen nu niet (en het lange zitten in het vliegtuig ook niet). Dus dat gaan we maar niet doen.
Ik vind het echt heel lastig mijn grens te bepalen, omdat ik tijdens het sporten nergens last van heb. En dan de volgende dag de ene keer wel en de andere keer niet, terwijl ik dan hetzelfde heb gedaan. Vorige week alleen na de tweede keer wat last (maar dan neem ik gewoon een dagje rust), en deze keer vandaag juist extra veel. De verloskundige zei wel dat het weer een piek in de groei kan zijn, waardoor mijn banden nu weer even wat meer te verduren hebben. Zo lastig om dat te bepalen, want steeds ver onder mijn niveau trainen is niet leuk en heeft ook weinig zin. Vanavond probeer ik het met minder gewicht en kijk ik hoe het dan morgen voelt. Vk gaf de tip daarna met warmte (bad of kruik) te werken en voor het slapen 1 of 2 paracetamols te pakken.

Mijn collega heeft me ook wat tips gegeven over hoe zij het deed toen ze zwanger was. Even uitproberen ook. De mensen vinden het prima dat ik bepaalde dingen oversla, ze kunnen het nu toch wel zelf (club power is 3 mnd hetzelfde en we zijn nu in de tweede maand dus die les is inmiddels wel bekend).
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 07 Nov 2017 15:47

Re: Zwanger en sporten

Ik herken je gevoel zoals je weet maar heb inmiddels ook geaccepteerd dat het is zoals het is. Ik probeer in mogelijkheden te denken en niet in onmogelijkheden. Squatten, lunges, opdrukken, dumpbells, bose ball, TRX, etc gaat allemaal nog prima. Daar kun je echt volledige workouts mee doen, ik heb zelfs nog spierpijn na sommige trainingen. Kijk anders eens op Krachttraining voor vrouwen op FB, daar vind je veel losse oefeningen en complete workouts. Misschien kun je daar wat mee?
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem223

Bericht 07 Nov 2017 15:54

Re: Zwanger en sporten

Lady schreef:Ik herken je gevoel zoals je weet maar heb inmiddels ook geaccepteerd dat het is zoals het is. Ik probeer in mogelijkheden te denken en niet in onmogelijkheden. Squatten, lunges, opdrukken, dumpbells, bose ball, TRX, etc gaat allemaal nog prima. Daar kun je echt volledige workouts mee doen, ik heb zelfs nog spierpijn na sommige trainingen. Kijk anders eens op Krachttraining voor vrouwen op FB, daar vind je veel losse oefeningen en complete workouts. Misschien kun je daar wat mee?


Dankjewel! Lunges kan ik niet meer (wordt ook afgeraden na 16 weken begreep ik, dus ik doe ze ok maar niet meer) en squats moet ik wat minder zwaar pakken. Een leg press gaat dan wel weer prima (dan zet ik de rugleuning schuin zodat ik niet plat lig maar ook niet volledig rechtop zit).
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 07 Nov 2017 15:59

Re: Zwanger en sporten

En misschien kun je beter geen groepslessen meer volgens maar juist zelf aan de slag gaan. Zodat je misschien minder het gevoel hebt te moeten tippen aan de rest van de groep.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem223

Bericht 07 Nov 2017 16:01

Re: Zwanger en sporten

Lady schreef:En misschien kun je beter geen groepslessen meer volgens maar juist zelf aan de slag gaan. Zodat je misschien minder het gevoel hebt te moeten tippen aan de rest van de groep.


Ik moet ze geven dus dat wordt lastig ;)
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Carra