Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Good cop, bad cop?

<<

Anoniem281

Bericht 27 Okt 2017 19:03

Good cop, bad cop?

Hoe is dit bij jullie? Tobias is pas anderhalf, maar ik ben 't nu al zat om continue de 'bad cop' te zijn! 9 van de 10 keer ben ik degene die ingrijpt, nee zegt, hem 'dwingt' om aan tafel te gaan enz. Ik wist van te voren dat mijn man zo'n pedagogisch correcte aanpak heeft ('Nee, kijk, begrijp, snap je?' blabla) en veel van 't knuffelen houdt en zo maar men.. Tobias trekt meer naar m'n man. Oké, da's prima, hij heeft weken gehad dat 't mamma voor en na was, maar laatste tijd zit-ie 't liefst bij pappa op schoot.

Ja, omdat dan de tv aan gaat :nerd: En 't viel me net dus op, dat m'n man dit ook gewoon verschrikkelijk voedt. Tobias is ziek vandaag, koorts en kiesjedrama en zo, dus lekker veel hangen en knuffelen. Logisch! Maar hij zit bij m'n man op schoot (uiteraard tv te kijken) als ik zie dat-ie m'n mans horloge heeft. 'Volgens mij is 't niet handig als-ie daarmee speelt.' Vind ik dus, want, straks wil ie er weer mee klooien en nou, tis gewoon geen speelgoed, klaar.

Man mompelt, oh ja, nee, niet handig. Doet een poging het horloge af te pakken, terwijl ik verder blader in m'n tijdschrift. Kijk ik later op, zit Tobias nog steeds met dat horloge! Pakt m'n man het uiteindelijk wel af, begint Tobias te protesteren natuurlijk. En wat doet man? 'Tis al goeeed, kom je met pappa knuffelen?' Met zo'n verschrikkelijke gayass stem, waarbij mijn eierstokken gewoon van schrik vacuüm trekken of zo. 't Is áltijd zo klef en zoetsappig en lief en BLEH. Ik ben altijd degene die moet ingrijpen, nee moet zeggen, op magische wijze wél brood kan smeren terwijl ik alleen met Tobias ben enz. ('Oh ja, nee ik heb de keuken niet op kunnen ruimen, Tobias was zoo lastig, dus zijn we maar tv gaan kijken, hè ventje?') Koetsiekoetsiebraak

Hoe doorbreek je dit? Hoe stopt dit? Hoe wordt mijn man weer mannelijk i.p.v. een Misses Doubtfire?

Mijn moeders bijdrage; 'Ja zo is de rolverdeling meestal.' Ben ik gedoemd altijd de bad guy te blijven?

Uiteraard heb ik 't wel 's met m'n man erover, maar die beweert A. bij hoog en laag dat z'n stem altijd 't zelfde is. (Niet waar! Echt niet, anders zouden we nooit meer seks hebben) en B. dat Tobias uit zichzelf bij 'm komt en het dus niet aan hem ligt of zo. BLEH.
<<

Anoniem313

Bericht 27 Okt 2017 19:23

Re: Good cop, bad cop?

Oeh, dat zou ik echt niet trekken! En je moeder heeft natuurlijk ongelijk: hoe de rolverdeling is bepaal je zelf.
Je hebt al aangegeven wat je dwars zit en ik denk dat je m vanaf nu ermee moet confronteren wanneer het gebeurt: ‘kijk en DIT bedoel ik dus’.
In algemene zin zou ik wel ook willen praten over de dynamiek in jullie gezin; bij een good cop hoort een bad cop, waarom ben jij dat? Wat levert dit gedrag jullie beiden op?
<<

Anoniem281

Bericht 27 Okt 2017 19:33

Re: Good cop, bad cop?

Man is thuis super laks. Vind alles wel prima, wacht vaak af, houdt 't liever leuk en rustig, dan dat er een discussie komt enz. En dat merk ik nu met een kind erbij nog meer. Ik houd juist m'n poot stijf als Tobias z'n dreumesdrama momentje heeft (incl. zichzelf op de grond werpen als een ware Disney Prinses die zich huilend op bed stort) en ga dan iets anders doen, om 'm later van de grond te plukken bijv. Man die zet dus weer die achterlijke stem op en probeert vervolgens heel pedagogisch correct uit te leggen dat we eventjes geen tv kijken omdat we gaan eten. Dat soort meuk. Hij vindt het de juiste aanpak, wil dingen uitleggen, voorzichtig aanpakken, niet je stem verheffen enz.

In grote lijnen ben ik het met hem eens, natuurlijk. Ik schreeuw ook niet of zo, maar een ferme 'Nee!' klinkt vaak genoeg. Alleen ik zie het nu er niet van in om door het gekrijs van een dreumes/peuter die z'n zin niet krijgt, te gaan geitenwollensokken.

Man is op z'n werk leidinggevende en verantwoordelijk voor héél veel processen, collega's enz. en ik merk dat-ie thuis veel dingen op z'n beloop laat. Heb er wel 's naar gevraagd, maar hij geeft zelf aan thuis wel 's te willen volgen i.p.v. altijd te moeten leiden (zoiets, weet niet meer wat-ie precies zei, maar daar komt 't op neer) maar nu gaat dat gewoon niet! Prima natuurlijk, als je je vrouw volgt wanneer het gaat om hoe we dingen doen, maar met een kind erbij is dat niet meer haalbaar.

Ik ben wel de dominante, dat weet ik. Dat zit in m'n natuur en weet niet of ik dit eruit krijg. Ik regel 't huishouden, de boodschappen, eten, beheer de agenda min of meer (man vergeet vet veel dingen) dus 't gaat vaak ook wel vanzelf. Heb 't ook nooit erg gevonden, om hem bijv. aan te sporen met zijn aandeel in 't huishouden of 'Vergeet je die en die afspraak niet?' maar nu met een kind erbij vind ik 't nóg ongezonder en ik zie gewoon dat Tobias er (dankbaar) gebruik van maakt. Hij peeuwt bij z'n vader veel meer dan bij mij bijv.
<<

Anoniem257

Bericht 27 Okt 2017 19:33

Re: Good cop, bad cop?

Hahaha!sorry maar hoe je dit getypt hebt vind echt heel grappig! Verder geen tips maar voor mij wel herkenning. K. Mag van papa ook veel meer en hij weet dat. En papa vind dat geweldig...
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 27 Okt 2017 20:13

Re: Good cop, bad cop?

Mijn man en ik zitten op één lijn wat betreft wat wel en niet mag, daar is nauwelijks discussie. Hoewel ik redelijk in communicatie sta als jouw man, praat ik niet anders en toch soms wel ferm. Soms heeft m’n kind dat nodig ‘to snap out of his world’ en weer te landen in het hier en nu. Dán begin ik m’n uitleg.

Het moet mijn inziens wel duidelijk zijn waarmee een kind wel/niet mag spelen. Het kan niet zo zijn dat hij niet met jouw horloge mag spelen, maar wel met die van papa. Dat is op den duur gewoon verwarrend. Daarentegen kiezen we wel onze battles; spelen met een pannendeksel vinden we niet erg - zolang hij er niet mee tegen de kat ramt enzovoorts.

Ik merk wel dat onze oudste soms beter naar mij luistert dan naar mijn man. Ik denk dat mijn man soms de teugels op sommige momenten iets te ver liet vieren en e teveel ruimte was voor discussie. Soms is nee, ook gewoon nee.
L2014 & H2017
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 27 Okt 2017 21:33

Re: Good cop, bad cop?

Ik heb niet echt tips behalve het blijven benoemen als je het merkt. Wel wil ik nog even benoemen dat wat jij ‘pedagogisch correct’ noemt (het ellenlang uitleggen van iets) niet correcter is dan een duidelijke grens met het woord ‘nee’ erbij. Een kind heeft heel veel aan uitleg, maar zo’n kleintje heeft nóg meer aan duidelijke grenzen met iets minder taal (hij snapt meer dan de helft niet van wat er gezegd wordt). Dus jouw aanpak is minstens zo pedagogisch correct als die van je man.
#teammaple🍁
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 27 Okt 2017 22:46

Re: Good cop, bad cop?

Herkenbaar. Ook. Echt. Precies. Zo!
We hebben er veel discussies over gehad en hebben dit zo nu en dan nog steeds. Het grappige is dat we van elkaar leren en een tussenweg hierin proberen te vinden.
Wij hebben twee kinderen. En twee heel verschillende kinderen. Als ik tegen mijn dochter een keiharde duidelijke grens stel, zoiets als nee is nee, omdat ik het zeg, dan helpt dit niks en lacht ze me keihard uit. Dit doet ze vanaf 10 maanden. Mijn mans aanpak werkt wel. Hij legt uit. En blijft rustig. Dat wil ze. Want ze wil gewoon weten waarom iets niet mag, en gaat hierover inmiddels in discussie.
Terwijl die aanpak bij zoon gewoon echt niet werkt. Hij knikt ja of nee, geheel willekeurig en zegt dan, mag wel dus.
Terwijl een duidelijke ja of nee zonder te veel poespas wel resulteert in luistergedrag.

Wat ik dus probeer te zeggen. Besef dat jou manier niet dé manier is maar dat er ook een tussenweg is. Je kunt én ferm nee zeggen, en dan alsnog een uitleg geven.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 28 Okt 2017 08:08

Re: Good cop, bad cop?

Ik zou hem stiekem filmen en dat onder zijn neus schuiven wanneer hij zegt dat zijn stem altijd hetzelfde is.

Verder geen tips. Moest wel lachen om je verhaal!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem304

Bericht 28 Okt 2017 08:15

Re: Good cop, bad cop?

Haha (het is niet leuk, sorry), maar ik vind het wel precies overkomen met wat ik van je man meegemaakt heb. Ik vind het echt een heel zachte man.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 28 Okt 2017 08:45

Re: Good cop, bad cop?

Mijn man is ook laks en vindt erg veel prima.
We hebben een hele tijd gehad dat T alleen wilde eten met een filmpje voor zijn neus. Dit kwam door de vakantie en de ipad in de auto enzo. Ik voelde mij dan thuis ook de bad cop maar gelukkig zijn we het er over eens dat dit niet kan.
T mag van mijn man ook met alles spelen. Ook als het geen speelgoed is. Ik pak sneller iets af.

Je gaf mij zelf ooit de tip om meer te communiceren over dit soort dingen. Inmiddels is het geland en werkt het haha
2016
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 28 Okt 2017 10:20

Re: Good cop, bad cop?

Je schrijft zo grappig!
Ik snap dat het voor jouw niet grappig is, maar ik zit hier echt even hardop te lachen.
Verder geen tips voor je behalve wat al gezegd is.
Wel even een kleine opmerking dat mijn vriend ook vaak dingen anders aanpakt, maar anders is niet per definitie slechter.
Als jouw man iets met Tobias op een bepaalde manier aanpakt en het werkt, dan is dat voor hen samen blijkbaar ook een manier om iets op te lossen. Tja als hij dan een kwartier staat uit te leggen waarom hij niet de keukenkastjes mag leeghalen en Tobias doet het daarna niet meer, dan is het wel opgelost.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 28 Okt 2017 10:33

Re: Good cop, bad cop?

Haha, ik vond het ook wel grappig beschreven. Maar ook wel zielig omdat ik ook weleens foto's van hem heb gezien er er nu zo'n persoonlijke omschrijving van hem op internet staat. Die je dus aan een persoon kan koppelen.

Wat ik van je gelezen heb en over de relatie van jou en je man is ook dat jij de dominante in de relatie bent en in die zin is jullie relatie ook zo gegroeid/ben je hem zo aangegaan/werkt het waarschijnlijk daarom. Nu komt het opvoeden erbij en vraagt dit een andere aanpak, of wil je eigenlijk eigenschappen van jezelf ook bij hem terug zien in de aanpak naar T. toe. Dat is lastig denk ik. Ik zou het er over hebben met elkaar en ook proberen te begrijpen waarom hij het zo aanpakt (zijn gedachtegang hierachter) en bespreken welk effect dit op Tobias heeft of gaat hebben op den duur. Over het tv kijken kun je bijv ook een afspraak maken hoeveel schermtijd per dag of dat het voor hem verwarrend kan zijn als iets van de een wel mag en van de ander niet. Ik denk dat het dan makkelijker is om te handelen voor hem omdat hij snapt waarom dat belangrijk is. Daarnaast zou ik ook proberen om te bedenken dat je ook gewoon andere personen bent, daar ben je ook voor gevallen destijds, en dat hij waarschijnlijk ook handelt uit liefde voor zijn zoon en wel het beste met hem voor heeft, misschien dat je het dan met iets minder irritatie kan bekijken.

Succes!

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers