Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Geld lenen of sparen?

<<

Hope

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1556

Geregistreerd: 28 Jun 2014 15:08

Bericht 03 Okt 2017 11:05

Geld lenen of sparen?

Ik hoor het steeds vaker in mijn omgeving, mensen die geld lenen voor een andere auto of een andere keuken bijvoorbeeld. Zij vinden dat namelijk heel normaal.
Ik vind dat echter niet normaal. Mijn ouders hebben me geleerd 'eerst sparen, dan kopen'. Toen ik een andere auto wilde, ben ik daar dus eerst voor gaan sparen. Maar van het weekend zeiden weer vrienden van me "We gaan naar de bank om te kijken of we nog wat kunnen lenen, want we willen graag andere tegels in de badkamer".
Ik heb er geen problemen mee als je auto stuk gaat en je dringend een andere nodig heb en dan geld leent als je geen geld heb. Maar om nu zomaar geld te lenen, omdat je iets nieuws wilt vind ik wel weer beetje raar.
Ik vroeg me dus af hoe jullie dat doen? Als jullie andere auto willen, omdat jullie die je nu hebt niet leuk meer vind, gaan jullie dan geld lenen of sparen jullie hiervoor? Hetzelfde telt voor als jullie een mooiere keuken willen of andere tegels in de badkamer of bijvoorbeeld andere 'luxe' producten.
<<

Anoniem304

Bericht 03 Okt 2017 11:10

Re: Geld lenen of sparen?

No way. Als je het geld niet hebt, kan je het niet kopen.

Mijn vriend wil ook heel graag een andere auto, maar dat is nu even jammer. Misschien volgend jaar!
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 03 Okt 2017 11:14

Re: Geld lenen of sparen?

Ik heb ook geleerd eerst te sparen en dan te kopen. Wij hebben echter nu wel geld (van mijn moeder) geleend om een auto te kopen. Tenminste, zij hebben iets bijgelegd. Wij waren aan het sparen voor een nieuwe in de toekomst, maar toen werden twee auto's gestolen en hadden we ineens zoveel kosten dat we bijna de hele spaarrekening leeg moesten halen. Omdat ik veel rijd hamerden mijn ouders erop dat ik echt een goede auto moest kopen en daar hadden we iets meer geld voor nodig dan we hadden, dat bedrag hebben zij toen bijgelegd.

♥♥
<<

Anoniem304

Bericht 03 Okt 2017 11:15

Re: Geld lenen of sparen?

In zo'n geval als van Elliot (onmacht) zou ik er geen problemen mee hebben om geld te lenen van ouders inderdaad. Maar niet voor nieuwe tegels in de badkamer of een auto omdat de oude je niet meer naar het zin is.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 03 Okt 2017 11:16

Re: Geld lenen of sparen?

Het enige waar ik geld voor leen is voor een woning. Voor al het andere eerst sparen. Ook voor een nieuwe keuken of badkamer. Wij zouden graag een nieuwe badkamer willen, maar ja, geen geld dus dat duurt nog even.

In jouw geval snap ik het wel Elliot, dit was niet iets dat je zelf in de hand hebt en je hebt toch een auto nodig.
<<

Anoniem221

Bericht 03 Okt 2017 11:21

Re: Geld lenen of sparen?

Wij lenen niet van een bank. Als ik iets duurs wil kopen, dan zullen we toch echt zelf moeten sparen. Kunnen we dat niet? Dan kunnen we het ook niet kopen.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 03 Okt 2017 11:46

Re: Geld lenen of sparen?

Lenen alleen voor dingen als studie en een woning.
Verder eventueel bij onmacht, een lekkage in de badkamer ofzoiets maar niet voor nieuwe tegels. Dat heeft geen haast dus daarvoor kan prima worden gespaard. Als je geld hebt om een lening(+rente) af te betalen is er immers ook geld om te sparen.
Afbeelding
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 03 Okt 2017 11:47

Re: Geld lenen of sparen?

Het enige waar ik voor zou lenen zijn studie en een huis. Studie vind ik ook niet hee fijn om te moeten lenen maar het is ff niet anders. Probeer wel zo veel mogelijk te sparen en sommige dingen kunnen nou eenmaal niet. Ja jammer maar ik ga er. Ier voor lenen.
2015 💙
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 03 Okt 2017 11:53

Re: Geld lenen of sparen?

Sparen. Er zijn genoeg goede auto's voor een zacht prijsje die weinig onderhoud vergen. Zijn misschien minder nieuw, fancy of qua comfort niet je van het, maar het brengt je van A naar B terwijl je eventueel doorspaart. Ik heb ook jarenlang gereden in een auto met een dagwaarde van 250 euro, die was niet kapot te krijgen. Ik verwacht meer onderhoudskosten aan onze nieuwe auto.

In het geval van Elliott snap ik het wel overigens. Ik had er helemaal niet over nagedacht, maar moesten jullie alles zelf ophoesten? Dat is echt heel zuur.

Uitzonderingen daargelaten vind ik dat je je een auto niet kunt veroorloven als je ervoor moet lenen. Dan maar een goedkopere.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 03 Okt 2017 11:56

Re: Geld lenen of sparen?

Bedenk nu dat ik ook voor mijn auto heb geleend. Ik moest snel een auto hebben omdat ik anders een baan niet aan kon nemen. Mijn ouders vonden toen dat ik wel een goede veilige auto moest hebben dus een deel geleend en ook zsm weer afbetaald.
2015 💙
<<

Anoniem316

Bericht 03 Okt 2017 11:56

Re: Geld lenen of sparen?

Wat je niet hebt, kun je ook niet uitgeven :). Hier wordt daarvoor dus ook niet geleend.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 03 Okt 2017 11:57

Re: Geld lenen of sparen?

Nan, we kregen wel een bedrag terug van de verzekering maar niet voldoende om te kopen wat we nodig hadden zegmaar. En daarnaast waren ook autostoeltje, kinderwagen en portemonnee gestolen en moest er nog wat schade gemaakt worden aan de ene auto die wel teruggevonden was, en dat werd allemaal niet vergoed. Dus al met al veel meer kosten dan het bedrag dat we terugkregen.

♥♥
<<

Anoniem321

Bericht 03 Okt 2017 12:08

Re: Geld lenen of sparen?

Sparen. Ik heb nog nooit ergens anders voor geleend dan voor een huis.

Een van mijn eerste baantjes was een uitzendbaan. De plaats van mijn werk was moeilijk met OV bereikbaar dus vroeg ik op het uitzendbureau of ze wilden uitkijken voor mij naar een baan in een andere plaats.
Nou, dat waren ze niet van plan en ze rieden me aan om een auto aan te schaffen.
Ik gaf aan dat ik daar geen geld voor had en toen adviseerden ze mij om daar een lening voor af te sluiten. :wtf:
Ik zei dat ik zo niet was opgevoed en ben daarna keihard (via andere uzb's) op zoek gegaan naar een andere baan. (en kort daarop gelukkig ook gevonden).
<<

Anoniem301

Bericht 03 Okt 2017 12:11

Re: Geld lenen of sparen?

Ik denk na de toon van de openingspost en de reacties daarop dat niemand hier nog toe gaat geven dat ze een hypotheek nemen voor badkamertegels of omdat ze een mooiere auto willen.
<<

Anoniem298

Bericht 03 Okt 2017 12:20

Re: Geld lenen of sparen?

Als dat bij ons het geval zou zijn, zou ik daar gewoon voor uitkomen, Carrie. Ieder voor zich, toch?

Wij hebben een lening afgesloten voor het vervangen van de vloer, ivm de zwam in de woning. Liever hadden we ervoor gespaard, maar het moest echt gebeuren ivm onze gezondheid en voordat de zwam ook andere delen van de woning zou aantasten, dan zouden we nog verder van huis zijn. We hadden dus niet bepaald keus.

In andere gevallen zou ik altijd sparen, zeker in het geval van een auto of (een) nieuwe badkamer(tegels).
<<

Anoniem221

Bericht 03 Okt 2017 12:21

Re: Geld lenen of sparen?

Carrie schreef:Ik denk na de toon van de openingspost en de reacties daarop dat niemand hier nog toe gaat geven dat ze een hypotheek nemen voor badkamertegels of omdat ze een mooiere auto willen.


Wat is er mis met de toon van de openingspost? Als ik geld zou lenen voor een nieuwe auto en/of badkamertegels, dan zou ik dat ook gewoon toegeven. Wij willen voor dergelijke zaken geen geld lenen. Geen geld, dus niet kopen. En als iedereen toevallig hetzelfde denkt? Is dat fout?
<<

Anoniem301

Bericht 03 Okt 2017 12:25

Re: Geld lenen of sparen?

Fedora schreef:
Carrie schreef:Ik denk na de toon van de openingspost en de reacties daarop dat niemand hier nog toe gaat geven dat ze een hypotheek nemen voor badkamertegels of omdat ze een mooiere auto willen.


Wat is er mis met de toon van de openingspost? Als ik geld zou lenen voor een nieuwe auto en/of badkamertegels, dan zou ik dat ook gewoon toegeven. Wij willen voor dergelijke zaken geen geld lenen. Geen geld, dus niet kopen. En als iedereen toevallig hetzelfde denkt? Is dat fout?

Haha dat zeg ik toch helemaal niet, dat het fout is dat iedereen hetzelfde denkt?
Ik vind alleen dat iedereen nogal politiek correcte antwoorden geeft (en zie sowieso al 1 persoon die in het verleden wel heeft aangegeven te lenen voor luxeproducten) en daardoor lijkt het mij moeilijk om alsnog toe te geven dat je wel een lening afsluit voor een mooie nieuwe auto. Niet dat ik dat zelf ook doe of heb gedaan, maar dat kwam zo in me op.
<<

Anoniem221

Bericht 03 Okt 2017 12:38

Re: Geld lenen of sparen?

Carrie schreef:
Fedora schreef:
Carrie schreef:Ik denk na de toon van de openingspost en de reacties daarop dat niemand hier nog toe gaat geven dat ze een hypotheek nemen voor badkamertegels of omdat ze een mooiere auto willen.


Wat is er mis met de toon van de openingspost? Als ik geld zou lenen voor een nieuwe auto en/of badkamertegels, dan zou ik dat ook gewoon toegeven. Wij willen voor dergelijke zaken geen geld lenen. Geen geld, dus niet kopen. En als iedereen toevallig hetzelfde denkt? Is dat fout?

Haha dat zeg ik toch helemaal niet, dat het fout is dat iedereen hetzelfde denkt?
Ik vind alleen dat iedereen nogal politiek correcte antwoorden geeft (en zie sowieso al 1 persoon die in het verleden wel heeft aangegeven te lenen voor luxeproducten) en daardoor lijkt het mij moeilijk om alsnog toe te geven dat je wel een lening afsluit voor een mooie nieuwe auto. Niet dat ik dat zelf ook doe of heb gedaan, maar dat kwam zo in me op.

Nee, ik zeg niet dat jij zegt dat het fout is als we allemaal een eenheidsworst zijn op dit forum. Ik vraag of het fout is als er hetzelfde wordt gereageerd op een vraag. Daarnaast kan iemand in het verleden heel goed iets hebben geleend om luxe producten aan te schaffen, maar dat zegt niet dat het tij na jaren ook kan zijn gekeerd. Volgens mij is het nog maar vijf/zes jaar geleden dat Marin (sorry, maar dat herinner ik me vooral van toen en het moet indruk op me hebben gemaakt wil ik het nu nog herinneren :silent: ) het moeilijk had met het betalen van vaste lasten/eten en drinken en ze heeft het nu meer dan goed. Het tij kan keren. En een mening van vroeger kan veranderen. Ik vond het vroeger ook leuk om geld te lenen, wat ben ik blij dat ik er af ben. En dat we nu deze mening zijn toegedaan. Leeft zoveel makkelijker.
<<

Anoniem304

Bericht 03 Okt 2017 12:53

Re: Geld lenen of sparen?

Carrie schreef:
Fedora schreef:
Carrie schreef:Ik denk na de toon van de openingspost en de reacties daarop dat niemand hier nog toe gaat geven dat ze een hypotheek nemen voor badkamertegels of omdat ze een mooiere auto willen.


Wat is er mis met de toon van de openingspost? Als ik geld zou lenen voor een nieuwe auto en/of badkamertegels, dan zou ik dat ook gewoon toegeven. Wij willen voor dergelijke zaken geen geld lenen. Geen geld, dus niet kopen. En als iedereen toevallig hetzelfde denkt? Is dat fout?

Haha dat zeg ik toch helemaal niet, dat het fout is dat iedereen hetzelfde denkt?
Ik vind alleen dat iedereen nogal politiek correcte antwoorden geeft (en zie sowieso al 1 persoon die in het verleden wel heeft aangegeven te lenen voor luxeproducten) en daardoor lijkt het mij moeilijk om alsnog toe te geven dat je wel een lening afsluit voor een mooie nieuwe auto. Niet dat ik dat zelf ook doe of heb gedaan, maar dat kwam zo in me op.

Wie dan?
<<

Anoniem301

Bericht 03 Okt 2017 12:57

Re: Geld lenen of sparen?

Cotton schreef:
Carrie schreef:
Fedora schreef:
Wat is er mis met de toon van de openingspost? Als ik geld zou lenen voor een nieuwe auto en/of badkamertegels, dan zou ik dat ook gewoon toegeven. Wij willen voor dergelijke zaken geen geld lenen. Geen geld, dus niet kopen. En als iedereen toevallig hetzelfde denkt? Is dat fout?

Haha dat zeg ik toch helemaal niet, dat het fout is dat iedereen hetzelfde denkt?
Ik vind alleen dat iedereen nogal politiek correcte antwoorden geeft (en zie sowieso al 1 persoon die in het verleden wel heeft aangegeven te lenen voor luxeproducten) en daardoor lijkt het mij moeilijk om alsnog toe te geven dat je wel een lening afsluit voor een mooie nieuwe auto. Niet dat ik dat zelf ook doe of heb gedaan, maar dat kwam zo in me op.

Wie dan?

Ja dat ga ik niet zeggen! Dat vind ik een beetje lullig.
<<

Anoniem304

Bericht 03 Okt 2017 13:00

Re: Geld lenen of sparen?

Ohhhhhhhhhhhh flauw zeg. Wie A zegt... :P
<<

Anoniem221

Bericht 03 Okt 2017 13:20

Re: Geld lenen of sparen?

Cotton schreef:Ohhhhhhhhhhhh flauw zeg. Wie A zegt... :P


Vind ik ook.

Desalniettemin gaf ik vroeger ook meer uit dan er binnenkwam. Ik had geen schulden, ik had een Goldcard. Ik heb verrekte dure dingen aangeschaft met dat stukje plastic en dat heb ik ook geweten. Soms zijn jaren hier weken. En in de jaren die ik samen ben met mijn nu man, hebben we niets anders gedaan dan aflossen. Nu kan ik ook zeggen dat wat ik niet heb aan geld, ik ook niet kan kopen. En ik denk dat dit antwoord niet alleen voor mij geldt, maar voor meerdere mensen geldt of heeft gegolden. Voorheen dacht ik daar makkelijker over. Dat stukje plastic werd maandelijks betaald en het was aan mij om hem leeg te trekken. Maar dan spreken we dus over jaren geleden en niet zoals hier vaak wordt gedacht, over weken geleden.
<<

Anoniem301

Bericht 03 Okt 2017 13:23

Re: Geld lenen of sparen?

Fedora schreef:
Cotton schreef:Ohhhhhhhhhhhh flauw zeg. Wie A zegt... :P


Vind ik ook.


Dat bepaal ik zelf wel.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 03 Okt 2017 13:23

Re: Geld lenen of sparen?

Wat ik wel een interessante vraag vind. Eerder sloten veel mensen een mobiel abonnement af met een soort van lening voor de telefoon. Kijken jullie hier nu anders naar nu er een BKR aan kleeft?

Dat merkte ik nl wel. Eerder was het gewoon abbo plus maandelijks betalen omdat het toch geen verschil maakte en nu dus wel.
2015 💙
<<

Anoniem221

Bericht 03 Okt 2017 13:26

Re: Geld lenen of sparen?

Carrie schreef:
Fedora schreef:
Cotton schreef:Ohhhhhhhhhhhh flauw zeg. Wie A zegt... :P


Vind ik ook.


Dat bepaal ik zelf wel.


Dat blijkt. Siert je.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers