Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat eet mijn kind vandaag?

<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 03 Jan 2019 21:40

Re: Wat eet mijn kind vandaag?

Sperziebonen, broccoli, bloemkool en boontjes eten wij meestal.
Courgette ook wel in stukjes en dan gestoomd of gegrild.
En verder tomaten, komkommer en hij is gek op reepjes paprika.
2016
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 03 Jan 2019 21:46

Re: Wat eet mijn kind vandaag?

Ik noem even wat dingen:
Aardappel wedges
Doperwtjes (heb ik altijd in de diepvries)
Maïskolf kluiven (of losse korrels)
Verschillende bonen
Verschillende groente geroosterd uit de oven (courgette, paprika) (bij de appie hebben ze ook een zak met venkel en courgette en gele paprika)
Zo’n gepaneerde (kip) snitzel in reepjes gesneden.
Zou hij groenteslietjes uit zo’n Spirelli leuk vinden? Lijkt mij ook makkelijk op te pakken.
Bietjes
Er bestaan ook best wat recepten voor mais-koekjes, courgettekoekjes ect.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 03 Jan 2019 21:52

Re: Wat eet mijn kind vandaag?

Dank je, dat zijn super ideeën. Daar kan ik weken mee voort haha (mits hij het eet) thanks!
Let's discover the world together.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 03 Jan 2019 21:56

Re: Wat eet mijn kind vandaag?

Oh ik vergeet nog witlof ham kaas uit de oven haha
2016
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 03 Jan 2019 22:21

Re: Wat eet mijn kind vandaag?

Hm dat vind ik zelf ook heel lekker! Dat kan ik prima voor ons drietjes maken, goed idee.
Let's discover the world together.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 03 Jan 2019 22:58

Re: Wat eet mijn kind vandaag?

Soep drinken mijn kinderen vaak uit een beker, dus dat is ook nog een idee, komt geen bestek aan te pas zo. De oudste eet zelf eerst de stukjes eruit voordat we ‘t in een beker doen, de jongste krijgt bv met tomatensoep de ballen naast zijn soep, omdat ‘t een propperd is.

Wat hier echt een hit is, is maïskolf, dat vinden ze echt fantastisch.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Anoniem304

Bericht 03 Jan 2019 23:08

Re: Wat eet mijn kind vandaag?

En wraps? Werkt dat? Kan ook zonder de wrap.
Die kan hij helemaal uit elkaar plukken natuurlijk. Kipfilet, sla, bonen, mais
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 03 Jan 2019 23:11

Re: Wat eet mijn kind vandaag?

Wraps nog niet geprobeerd, kan ik wel eens doen ja. Die Taco tubs vond hij iig ook lekker en leuk, al zat de inhoud meer in zijn haar :palm:. Die stukjes zijn weer net te klein :laughcry:

Maiskolf is ook goed idee! Weer niet of ie dat snapt maar valt te proberen.
Let's discover the world together.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 04 Jan 2019 08:26

Re: Wat eet mijn kind vandaag?

Als wij wraps eten dan verscheur ik een ( halve) wrap voor M en leg dat los op zijn bord naast het saus prutje.
Qua pasta kook ik bijna altijd ( volkoren) penne, dat kan hij makkelijk pakken, wordt wel een zooitje inderdaad, gisteren noemde we hem nog de Hulk omdat hij helemaal groen was van de pasta met spinazie en roomkaas maar hij heeft wel 3 porties naar binnen gewerkt dus dan vind ik het al snel prima.

Ik maak de jongens echt blij als ik zelf kipnuggets maak van kip ( filet of dijen) en cornflakes of kibbeling van kleine stukken kabeljauw( haas) door de bloem gehaald en dan gebakken, ook door de panko gehaalde garnalen gaan er altijd zeer goed in maar ook ouderwetse vissticks en allemaal heel makkelijk met de hand te eten. Maar dat is al snel met gepaneerd eten, zo gaan kaasschnitzels of gebakken brie er ook prima in.

Aardappels gaan op puree na allemaal makkelijk ( puree en stamppot gaat allemaal prima hoor maar wordt meer een zooi), rijst is minder handig maar bami of mihoen is vaak een prima alternatief.

Als er zelfgemaakte appelmoes is laat hij altijd zien dat hij al best goed met de lepel kan eten, dat vind hij zo lekker dat hij de moeite wel doet. Een goed alternatief daarvoor om op de hand te eten vind ik altijd stoofpeertjes.

M is dol op worteltjes, die kook ik dan en geef ik de ene dag warm en een dag later koud als snackje, mais is inderdaad ook een grote hit ( snijd ik gewoon met een mes van de kolf af en laat hem de losse korrels op eten), doperwtjes eet hij 1 voor 1 van zijn bord en edamame bonen halen wij uit de peul en eet hij dan zelf met smaak op. Gekookte/ geroosterde groenten zijn eigenlijk allemaal wel prima al vind ik bietjes en rode kool wel zooi maar inderdaad een slab met mouwen om en de zooi valt best mee.

Soep uit een beker pikt hij niet, hij wil dan hetzelfde als dat wij hebben en zelf de soep scheppen, dat vind ik echt een te grote zooi dus is zo’n beetje het enige waarbij ik het gevecht met hem aan ga en dus wel voer.
M wilde vanaf het begin zelf eten, ik kreeg ook van het kinderdagverblijf terug te horen dat hij zijn hapjes zo slecht at, maar dat is dus puur omdat hij niet gevoerd wilde worden en dan dus maar niet at. Hier zitten we juist in de fase dat hij wel met de lepel en vork wil eten,maar halverwege gaat het hem vaak niet snel genoeg en eet hij met zijn handen verder.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 04 Jan 2019 12:42

Re: Wat eet mijn kind vandaag?

Oh wat een goeie tips hier zeg! De mijne eet slecht met bestek en het wordt dus altijd een knoeiboel (als hij al eet, de laatste weken is het echt een regelrecht drama).

Maken jullie altijd aparte dingen voor de kinderen? D. at tot voor kort best aardig, gewoon wat wij ook aten. Ok, pasta en rijst ging tien keer beter dan aardappels en groente, maar hij at. Maar sinds een paar weken weigert hij pertinent alles, tenzij het brood is. Zodra ik het woord eten laat vallen begint hij al te piepen. “Nee, niet eten mama. Brood! Brood!”
Ik word helemaal gek. Ik heb ook snel de neiging om hem toch maar die boterham te geven, want die eet hij met smaak op en dat vind in een stuk gezelliger dan dat gemiep aan tafel, maar hij zal toch ook gewoon warm moeten eten? Is dit een fase? Kan ik iets doen?

♥♥
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 04 Jan 2019 12:51

Re: Wat eet mijn kind vandaag?

Elliot volgens mij is dat vrij normaal hoor, ik herken het iig wel! Ik heb zelf nooit boterhammen gesmeerd bij het avondeten (dat was dan ook m’n argument: ‘nee brood eten we niet savonds’) maar ik snap dat je baalt als hij dan niks eet. Ik gaf dan als toetje vaak nog een banaan oid, iets wat goed vult.
#teammaple🍁
<<

Anoniem321

Bericht 04 Jan 2019 12:56

Re: Wat eet mijn kind vandaag?

We eten macaroni, dat was altijd het favoriete eten van onze zoon, maar tegenwoordig eet hij heel weinig, dus het zal mij benieuwen wat er in gaat vanavond.

Elliot, heel herkenbaar hoor, tot 2 maanden geleden at onze zoon eigenlijk ook alles en at hij met smaak. Nu hebben we geluk als hij 1 hapje eet. Hij eet sowieso geen groenten, soms 1 of 2 hapjes aardappeltjes en zelfs als we pasta of rijst eten (wat voorheen favoriet was) gaan er maar een paar hapjes in. Wij geven dan niet iets anders. Dus als hij niets eet, dan is dat het. Hij krijgt dan ook geen toetje.
Hier duurt het al 2 maanden en hij lijkt er niet onder te lijden (hij is er vrij onverschillig onder), dus ik probeer mijn frustraties dan ook maar los te laten. We maken er geen halszaak van en proberen hem ook niet te dwingen. We proberen wel uit te leggen dat eten belangrijk is en dat hij daar van groeit. Soms resulteert dit er in dat hij toch een paar hapjes neemt, maar het bordje gaat niet meer leeg.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 04 Jan 2019 13:08

Re: Wat eet mijn kind vandaag?

Ik maak in principe niks aparts voor de kinderen. Maar ik kook bijvoorbeeld wel eens doperwtjes voor ze erbij.
Alles komt ook op hun bord te liggen, maar ze hoeven het van mij niet op te eten.
Lastig hoor, ik zou zelf niet zo snel een boterham smeren, maar ik heb wat dat betreft makkelijk praten.
Wat wij nog wel eens doen is omkoping met hetgeen wat ze die dag het liefste hebben. Dus ‘1 hapje spruitjes proeven, dan krijg je nog een stuk hamburger’.
<<

Anoniem328

Bericht 04 Jan 2019 13:12

Re: Wat eet mijn kind vandaag?

Oh herkenbaar hoor. Onze peuter at altijd zo goed, maar het laatste jaar is er steeds minder avondeten wat hij goed eet. Veel dingen weigert hij te eten. Ik geef hem echt geen alternatief dus ook geen brood. Eten wat de pot schaft, graag of niet. Tenzij ik echt weet dat hij iets niet lust, zoals zuurkool en erwtensoep, dan krijgt hij wat anders.

Ik vind het ook wel vervelend, want ik wil ook graag dat hij goed eet, maar dwingen of allerlei trucjes uithalen werkt ook niet en ik wil ook gewoon enigszins rustig kunnen eten.
Dus wil hij niet eten, dan eet hij maar niet. Hij krijgt wel altijd een toetje. En op de bank voor de tv nog een appel.
Het is een faaaase (roep ik al een jaar :razz: ).
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 04 Jan 2019 14:01

Re: Wat eet mijn kind vandaag?

Mijn dochter at tot ruim 2,5 álles en eigenlijk ook altijd haar bordje leeg. En nu eet ze nauwelijks meer avondeten en horen we heeeel vaak “dat lust ik niet”. Soms bedenkt ze s ochtends bij ontbijt al dat ze s avonds niet gaat eten (dan weet ze dus nog helemaal niet wat op menu staat) en daar houdt ze ook koppig aan vast. Wij maken er geen strijd van, dat werkt toch niet bij haar. Ze gaat ooit wel weer eten (ga ik vanuit haha). Soms eet ze ineens wel volop gezellig mee. En soms maken wij iets wat ze extreem lekker vindt en dan eet ze alsnog niet. Niet re voorspellen haha.

Ze is wel gek op rauwkost, dus vaak zetten we er wat rauwkost bij of krijgt ze dat smiddags rond 3uur als tussendoortje. Heeft ze dat vast binnen. Op de opvang krijgen ze ook einde dag altijd rauwkost.

Hier krijgt ze op opvangdagen trouwens wel eens brood s avonds. Dat is sneller l, gezelliger en ze heeft dan dus die rauwkost al op. Prima hoor.

Bij avondeten krijgt ze trouwens wel altijd een toetje of ze eet of niet. Dat is meestal Griekse yoghurt. En soms maak ik een smoothie/shake van Griekse yoghurt met banaan erdoor bijvoorbeeld. Is ook gezond en heeft ze dat ook maar binnen.
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4823

Geregistreerd: 22 Nov 2013 08:57

Bericht 04 Jan 2019 14:28

Re: Wat eet mijn kind vandaag?

T. at ook álles, totdat hij 2,5/3 jaar was.
Sindsdien kan hij af en toe gewoon zonder een hap te eten aan tafel zitten. Alhoewel, af en toe... Zeg maar gerust meestal :eyes:
Wij smeren zeker geen boterham voor hem.
Hij moet wel gewoon altijd bij ons aan tafel zitten. Vaak schuift hij meteen zijn bord al weg, prima jongen. Niet eten is ok, maar wel gezellig erbij zitten aan tafel. Heel soms neemt hij af en toe dan toch nog een hap, als we lekker zitten te kletsen over de dag.
Op de opvang eet hij tussen de middag warm, dus 2 dagen per week krijgt hij dat in elk geval wel binnen.
Maar over 2 maanden is dat natuurlijk ook afgelopen :palm:
<<

Anoniem328

Bericht 04 Jan 2019 14:31

Re: Wat eet mijn kind vandaag?

Haha herkenbaar 'dat lust ik niet' terwijl hij soms nog niet eens weet wat we gaan eten of terwijl hij helemaal niet weet wat het is. Maar als hij eenmaal 'dat lust ik niet' zegt dan gaat hij zich ook écht niet bedenken. Ik bewonder zijn vastberadenheid dan wel weer :razz:
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4998

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:30

Bericht 04 Jan 2019 14:36

Re: Wat eet mijn kind vandaag?

Zo herkenbaar wat ik hier allemaal lees.
Hier wordt 's avonds ook vaak slecht gegeten. Soms eet ze in ene weer prima. Geen touw aan vast te knopen.
Wat ze de ene keer lekker vindt, is de volgende keer "niet lekker". De peuterpuberteit ofzo!
Maar brood krijgt ze nooit 's avonds. Een toetje krijgt ze altijd. En als ze niks wil eten, dan niet.
Dat gevecht van wel moeten eten, gaan wij niet meer aan. Dat wonnen we toch nooit en wij raakten alleen maar heel erg gefrustreerd en boos. En dan werd zij weer boos. Was heel ongezellig.
Komt ooit weer goed, hoor ik om mij heen.
<<

Anoniem328

Bericht 04 Jan 2019 14:46

Re: Wat eet mijn kind vandaag?

Onze peuter geeft nu al aan dat als hij groter is hij wel weer alles gaat eten, maar nu nog niet :palm: :razz:
<<

Anoniem321

Bericht 04 Jan 2019 15:17

Re: Wat eet mijn kind vandaag?

Haha Olijfje, lekker bijdehand.
Die van ons zegt vaak, en dan heeft hij nog geen hap gehad: "Ik heb genoeg gehad hoor!".
<<

Anoniem328

Bericht 04 Jan 2019 15:18

Re: Wat eet mijn kind vandaag?

Haha Olifant heerlijk die uitspraken! Ik vind het gewoon zo raar. Als we pizza patat pannenkoeken etc eten dan eet hij echt als een volwassen persoon, maar als het hem niet aanstaat dan kan hij net zo goed de avond/nacht doorkomen zonder een hap te eten. Ik kan mij daar niets bij voorstellen! :razz:
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 04 Jan 2019 15:23

Re: Wat eet mijn kind vandaag?

De mijne begon in de supermarkt al te miepen over doperwtjes. “Nee, lussiknie. Wortel mama”.
Om de wortels vervolgens ook te weigeren natuurlijk. Wel fijn dat het herkenbaar is. D. krijgt altijd wat fruit of een toetje, ongeacht hoeveel hij eet. Ik wil eigenlijk wel dat hij op z’n minst proeft, maar de laatste dagen is dat zelfs een strijd en ik wil dus juist strijd voorkomen. Man, wat een gedoe zeg, peuters.

♥♥
<<

Anoniem328

Bericht 04 Jan 2019 15:39

Re: Wat eet mijn kind vandaag?

D moet van ons ook in ieder geval 1 hap proeven, maar dat gaat dan meestal kokhalzend, alsof ik hem een broodje poep voorzet ofzo. Man man wat een dramaqueens zijn die peuters he.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5361

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 04 Jan 2019 20:42

Re: Wat eet mijn kind vandaag?

Nou zo te lezen moet ik maar heel erg genieten van het feit dat R nu zo goed eet haha.

Vanavond at hij risotto met paddestoelen, venkel en courgette. Grotendeels eet hij dat met bestek maar af en toe stopt hij ook gewoon zo wat met zijn vingers in zijn mond, vinden we niet erg.

Van het weekend at hij gestoomde bimi met rosevalaardappel uit de oven en gebakken kip. Allemaal prima met de hand te eten.

Ook maak ik vaak groente friet van oa pastinaak, knolselderij, koolrabi, pompoen, wortel. Dat rooster ik dan in de oven.

Falafel valt ook goed in de smaak, met een yoghurt dipsausje en rauwkost.

Gek genoeg vindt hij pasta wat groter is dan macaroni niets aan.

Mihoen met kip lust hij ook graag maar dat wordt met de handjes wel echt een kliederbende denk ik.
10.04.17
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 04 Jan 2019 20:46

Re: Wat eet mijn kind vandaag?

Dat klinkt goed Saga! Falafel is ook een goed idee zeg. Precies het soort bite size food wat O nu wil.

Vanavond gaf ik 'm weer van die taco tubs en met wat grotere stukken groenten en stukjes worst en dat vond ie heerlijk om zelf te eten.
Let's discover the world together.
VorigeVolgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers