Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Waarom? Wat vraag jij je af?

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 28 Sep 2017 15:51

Re: Waarom? Wat vraag jij je af?

Ik denk dat er wel degelijk manieren zijn om fruit 'leuk' te maken om te trakteren. Ik zie vaak genoeg leuke voorbeelden daarvan die ik ook zou kunnen maken. Dan ziet het er toch heel anders uit dan gewoon simpel uit het vuistje en ook echt wel feestelijk. Fruit is juist kleurrijk en leent zich daar goed voor.

Echter zou ik het wel vervelend vinden wanneer een school het voorschrijft dat er alléén maar fruit getrakteerd mag worden. Dat zou ik dan toch jammer vinden want ik zou het ook leuk vinden om iets anders te maken eventueel. En met pakweg 30 kindjes in de klas is het ook nou weer niet zo dat ze elke dag snoepen dan op school. Alleen dat belerende van een schoolbeleid houd ik niet zo van, maar dat komt ook omdat ik hier wel eens voorbeelden heb gelezen over lunchtrommels waarbij een witte boterham met jam wel mocht maar een volkoren wrap met avocado niet, want dat is geen brood. Daar ben ik vrij allergisch voor, ik ben prima in staat te bedenken wat mijn kind krijgt ja of nee. Maar goed, ik snap ook dat niet iedereen dat helemaal goed begrijpt en overgewicht bij kinderen ís gewoon een belangrijk speerpunt.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 28 Sep 2017 15:58

Re: Waarom? Wat vraag jij je af?

Kira schreef:Jeetje wat een drama om niks, ik vind een spiesje fruit niet speciaal en vaak zien die dingen er ook gewoon viezig uit. Net als kaas en worst op een stokje, voordat dat op school is en goed en wel uitgedeeld is het drogig en viezig. Zo gek vind ik het niet dat kinderen dat dan niet lekker vinden.
Ik vind het echt onzin dat er op deze manier wordt gereageerd.
Caro, dus als jij wat te vieren hebt neem je lekker een spiesje met een druif erop?


Ik vind jouw reactie dan eerder wat buitenproportioneel. Je hebt het over 'drama', 'viezig'(2x), 'echt onzin' - het gaat over iets best wezenlijks, namelijk schoolbeleid aangaande de gezondheid van kinderen, daar kun je toch over van gedachten wisselen?
Laatst gewijzigd door Anoniem313 op 28 Sep 2017 16:04, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem313

Bericht 28 Sep 2017 16:04

Re: Waarom? Wat vraag jij je af?

Marin schreef:Alleen dat belerende van een schoolbeleid houd ik niet zo van, maar dat komt ook omdat ik hier wel eens voorbeelden heb gelezen over lunchtrommels waarbij een witte boterham met jam wel mocht maar een volkoren wrap met avocado niet, want dat is geen brood. Daar ben ik vrij allergisch voor, ik ben prima in staat te bedenken wat mijn kind krijgt ja of nee. Maar goed, ik snap ook dat niet iedereen dat helemaal goed begrijpt en overgewicht bij kinderen ís gewoon een belangrijk speerpunt.


Dat is het he. Ik vind dat ook best jammer, want ik zou mijn zoon best eens een volkoren wrap of weet ik wat mee willen geven (als ik daar ooit de tijd voor zou vinden), maar ik snap heel goed dat beleid niet gemaakt wordt voor mij en mijn kind, maar voor de hele groep. En als ik leerkracht was, ging ik zeker weten geen discussie aan met ouders of een wrap nou wel mag en een bara niet, of een johnnycake wel maar een frikadelbroodje niet, of een mugcake wel maar een plak bananenbrood waaraan je niet kan zien of er suiker inzit of alleen banaan niet, of weet ik het allemaal. Dus dan maar gewoon de regel: brood en fruit mee. Anders is het geen beginnen aan.

En in het licht daarvan snap ik het traktatiebeleid ook heel goed. Ik vraag me ook zeer af waar mensen mee op de proppen zouden komen als je snoep wel toestond, ik ben bang dat het bij best veel ouders niet bij een lolly blijft. Als ik zie wat mijn zoon soms op feestjes te verstouwen krijgt: taart en snoep en onbeperkt limonade en chips en patat met een snack, en dan bij het naar huis gaan nog een grote zak snoep mee. De eerste keer was ik stomverbaasd.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 28 Sep 2017 16:08

Re: Waarom? Wat vraag jij je af?

Dank je Caulfield. En ook eens met Marin. Het over de top betuttelende beleid waar ik wel eens over lees zou mij ook tegen de haren strijken.

Máár de gedachte dat je alleen maar iets kan vieren met snoep/ chips vind ik achterhaald. En je kan niet ontkennen dat op latere leeftijd genoeg mensen dus juist vinden dat als ze iets te vieren hebben dat dat perse moet met snoep, koek, chips of ongezond eten.

En wat dóet het er in hemelsnaam toe wat ik doe als ik iets te vieren heb? Al ga ik buiten naakt dansen met mijn fruitspiesje of mijn groentenwrap. Zwaaiend. Op yoga muziek. Moet ik toch lekker zelf weten? Maar als je antwoord wil op de vraag 'koppel jij altijd iets te vieren aan iets ongezonds?' dan is mijn oprechte antwoord 'nee'. Als ik iets te vieren heb dan kan dat prima samengaan met een heerlijke, gezonde maaltijd. En grijp ik niet naar chips of koekjes omdat ik mezelf beloon. Dan koop ik juist kleren oid. Het gaat dus om de associatie die je op vroege leeftijd legt tussen ongezond eten en iets te vieren hebben.

Alsof gezond eten zo'n straf is zeg.

Ohh en iemand zie 'ja maar ik geef mijn kind al fruit mee iedere dag'. Ik denk oprecht dat er tal van kindertjes nooit fruit meekrijgen.
<<

Anoniem243

Bericht 28 Sep 2017 16:15

Re: Waarom? Wat vraag jij je af?

Ik zou willen dat er vroeger ook zo'n beleid was geweest want ik koppel iets vieren dus ook aan (ongezond) eten. Net als negatieve emoties trouwens; zoetigheid of juist chips om mezelf op te peppen, belonen of om inderdaad iets te vieren (en we hebben behoorlijk vaak wat te vieren). Het zou voor mijn emotie-eetgedrag een stuk beter zijn geweest als ik geleerd en ervaren had dat fruit, groente of een boterham met kaas ook feestelijk kan zijn.

Ik vind het dus goed dat daar op gelet wordt door educatieve instellingen. Aan de andere kant lig ik er ook niet wakker van als er eens een cakeje getrakteerd wordt op de psz en vind ik het zelf dus ook lastig om iets gezonds maar toch leuks te bedenken omdat het zoals hierboven gezegd toch vaak een beetje verlept aabkomt. De 'action frutsels' kan ik dan ook wel begrijpen en eigenlijk zat ik ook in die hoek te zoeken voor de eerstvolgende traktatie...
<<

Anoniem243

Bericht 28 Sep 2017 16:18

Re: Waarom? Wat vraag jij je af?

Bovendien: het blijft niet bij die 25-30 traktaties per jaar. Er zijn juffendagen, sportdagen waarbij ook gerust limonade en een koekje wordt geserveerd en feestdagen met paaseitjes, pepernoten en kerstkransjes. Allerlei activiteiten die niet meer zonder een dosis suiker lijken te kunnen.
<<

Anoniem245

Bericht 28 Sep 2017 16:23

Re: Waarom? Wat vraag jij je af?

Nou goed, dan ben ik er blijkbaar dus vreemd in dat ik niks verkeerds zie in een zakje chips en een snoepje als traktatie op school. Ik ben blij dat mijn school dat wel gewoon toestaat, evenals dat je zelf mag bepalen wat je kind mee krijgt naar school. Gezond eten wordt ook gepromoot, daar niet van.
<<

Anoniem245

Bericht 28 Sep 2017 16:38

Re: Waarom? Wat vraag jij je af?

Caro schreef:Dank je Caulfield. En ook eens met Marin. Het over de top betuttelende beleid waar ik wel eens over lees zou mij ook tegen de haren strijken.

Máár de gedachte dat je alleen maar iets kan vieren met snoep/ chips vind ik achterhaald. En je kan niet ontkennen dat op latere leeftijd genoeg mensen dus juist vinden dat als ze iets te vieren hebben dat dat perse moet met snoep, koek, chips of ongezond eten. Ik ben het hier gewoon niet mee eens haha, ik kan mij echt niet voorstellen dat als je graag koek, snoep, taart etc eet dat dat komt door het uitdeelbeleid op school vroeger. Sowieso, wie zegt dat je alleen iets kan vieren met snoep en ander ongezond eten?

En wat dóet het er in hemelsnaam toe wat ik doe als ik iets te vieren heb? Al ga ik buiten naakt dansen met mijn fruitspiesje of mijn groentenwrap. Zwaaiend. Op yoga muziek. Moet ik toch lekker zelf weten? Maar als je antwoord wil op de vraag 'koppel jij altijd iets te vieren aan iets ongezonds?' dan is mijn oprechte antwoord 'nee'. Als ik iets te vieren heb dan kan dat prima samengaan met een heerlijke, gezonde maaltijd. En grijp ik niet naar chips of koekjes omdat ik mezelf beloon. Dan koop ik juist kleren oid. Het gaat dus om de associatie die je op vroege leeftijd legt tussen ongezond eten en iets te vieren hebben.

Alsof gezond eten zo'n straf is zeg. Dat zeg ik nergens, helemaal niet juist. Maar fruit en groenten horen hier gewoon bij het dagelijks voedingspatroon, maar als je het dan zo bekijkt vieren we gewoon de hele dag door vanalles :banaan:

Ohh en iemand zie 'ja maar ik geef mijn kind al fruit mee iedere dag'. Ik denk oprecht dat er tal van kindertjes nooit fruit meekrijgen. Laatste puntje waar ik op in ga, er loopt hier in de wijk een ontzettend dik jongetje rond, altijd met een zak chips in de hand, op school in zijn lunch ook zo'n zelfde zak chips (mijn zoon vertelt vaker dat hij dan zo sneu vind) echt heel triest, die ouders doen dat inderdaad uit gemakszucht, maar denk je werkelijk dat het uitmaakt of hij op school fruit uitgedeeld krijgt of hij later gezond gaat eten? Ik denk dat zoiets van huis uit mee moet komen, en niet van school uit. Daarom heb ik dus zelf geen enkel probleem met een snoepje, wat zoon daarna nog thuis snoept/eet heb ik gewoon zelf in de hand
<<

Anoniem243

Bericht 28 Sep 2017 16:52

Re: Waarom? Wat vraag jij je af?

Kira schreef:Nou goed, dan ben ik er blijkbaar dus vreemd in dat ik niks verkeerds zie in een zakje chips en een snoepje als traktatie op school. Ik ben blij dat mijn school dat wel gewoon toestaat, evenals dat je zelf mag bepalen wat je kind mee krijgt naar school. Gezond eten wordt ook gepromoot, daar niet van.


Nee hoor, op zich zie ik daar ook niet zoveel verkeerds in, zoals gezegd heb ik geen probleem met bijv de smarties die zoon vandaag getrakteerd had gekregen, maar ik zie wel veel voordelen aan het gezond laten trakteren en een algemeen gezonde voeding-beleid op scholen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 28 Sep 2017 16:59

Re: Waarom? Wat vraag jij je af?

Kira schreef:Dat zeg ik nergens, helemaal niet juist. Maar fruit en groenten horen hier gewoon bij het dagelijks voedingspatroon, maar als je het dan zo bekijkt vieren we gewoon de hele dag door vanalles :banaan:


Maar het één hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Je kunt toch prima thuis fruit eten én er iets leuks van maken als traktatie. En inderdaad, een keertje chips lijkt me helemaal niet erg. Maar om dan te zeggen dat fruit niet 'leuk' is als traktatie vind ik geen goed beeld afgeven naar kinderen. Je hebt een voorbeeldfunctie als ouder en dit vind zou ik juist heel belangrijk vinden.


Kira schreef:Laatste puntje waar ik op in ga, er loopt hier in de wijk een ontzettend dik jongetje rond, altijd met een zak chips in de hand, op school in zijn lunch ook zo'n zelfde zak chips (mijn zoon vertelt vaker dat hij dan zo sneu vind) echt heel triest, die ouders doen dat inderdaad uit gemakszucht, maar denk je werkelijk dat het uitmaakt of hij op school fruit uitgedeeld krijgt of hij later gezond gaat eten? Ik denk dat zoiets van huis uit mee moet komen, en niet van school uit. Daarom heb ik dus zelf geen enkel probleem met een snoepje, wat zoon daarna nog thuis snoept/eet heb ik gewoon zelf in de hand


Ja dat vind ik echt heel zielig voor dat jochie. Ik schrok ook toen ik als student in Amsterdam Slotervaart woonde en van die jonge kindertjes met zakken chips en blikken cola bij de kassa zag staan. Dat kende ik vanuit mijn beschermde Groningse dorpje helemaal niet, waar ik denk ik toch een relatief gezonde opvoeding heb gehad. Niet om nou een bepaalde wijk over één kam te scheren, maar ik denk dat er zeker heel veel mensen zijn voor wie kennis van gezond eten helemaal niet vanzelfsprekend is.

En om jouw vraag om te draaien: Als hij het al niet vanuit huis mee krijgt, is het dan niet júist goed dat er op school nog enige vorm van aandacht aan wordt besteed? Juist voor dat soort kindjes voor wie het dus niet vanzelfsprekend is dat ze elke dag toch wel fruit krijgen thuis?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem282

Bericht 28 Sep 2017 19:15

Re: Waarom? Wat vraag jij je af?

Even voor mijn beeldvorming, hoor: toen ik kleuter was, trakteerde je in de ochtend. Dat was als iedereen ook z'n bekertje melk kreeg en stuk fruit at. Is het trakteren nu niet meer 's ochtends? Want ik zou er zowel als denkbeeldige leerkracht als ouder niet blij van worden als een kleuter om 10.00 een zakje chips naar binnen zit te werken. En je gaat ook niet tegen de kinderen zeggen: "Stop maar in je tas voor als je vanmiddag thuis bent." Lijkt me ook niet de bedoeling voor de jarige.

Fruit is idd iets wat een kind dagelijks eet, maar niet zo feestelijk aangekleed als hoe dit doorgaans bij een traktatie wordt gedaan, lijkt me.
<<

Anoniem231

Bericht 28 Sep 2017 19:17

Re: Waarom? Wat vraag jij je af?

Kira praat jij tegen jouw kind ook op deze negatieve manier over een fruit traktatie? Dat het bv viezig is? Dan geef je toch het verkeerde voorbeeld?
Ik lust bv geen chocopasta maar ook geen mango. Tegen mijn kinderen doe ik net zo enthousiast erover als over een kiwi of banaan. Ik wil niet dat hij het niet lust (gewoon niet willen proeven) omdat ik het niet lust.
<<

Anoniem231

Bericht 28 Sep 2017 19:18

Re: Waarom? Wat vraag jij je af?

Ow en ken je bento/monkey platter? Door de manier van presentatie stimuleer je de kinderen.
<<

Anoniem245

Bericht 28 Sep 2017 19:47

Re: Waarom? Wat vraag jij je af?

Mijn zoon is 11 en die eet alles. Gisteren heeft hij nog zeewier geheten bij zijn vriendinnetje en er is werkelijk niks wat hij niet lust dus ik hoef zo niet tegen hem te praten om gezond eten te stimuleren.
Uitdelen is hier trouwens het laatste kwartier van de dag, dus niet in de ochtend.
<<

Anoniem280

Bericht 30 Sep 2017 05:59

Re: Waarom? Wat vraag jij je af?

Ik weet nog wel dat ik vroeger op gezond moest trakteren op school.
Niks geen zoetigheid.
Alleen groep 7 en 8 mochten op chips trakteren.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 30 Sep 2017 12:31

Re: Waarom? Wat vraag jij je af?

Fiederilsje schreef:
Claire**** schreef:
Fiederilsje schreef:Waarom zou je een krukje met twee kussens sin de vensterbank zetten als decoratie?
Huh? Hier kan ik me geen voorstelling van maken. Hoe ziet dat eruit?

Ik heb die rare decoratietakken ook nooit begrepen. Gaat toch geen tak voor je raam hangen met tierelantijnen eraan.


Oh jee, nu heb ik echt een missie. Wilde het al eerder doen, maar ik durf niet zo goed haha!


Nou hierbij een snelle, vage foto haha!

Afbeelding
L2014 & H2017
<<

Anoniem249

Bericht 30 Sep 2017 16:17

Re: Waarom? Wat vraag jij je af?

Huh wat raar! Daar kun je niet op zitten, maar de kat of iets dergelijks ook niet?
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 30 Sep 2017 16:30

Re: Waarom? Wat vraag jij je af?

Om te voorkomen dat de kat erop zit? :laughcry: Ik snap dit ook niet en had het nog niet gezien. Sowieso vind ik de vreemdste trend nog altijd gluurpoppen. Dat is ook wel een waarom waard.


Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem249

Bericht 30 Sep 2017 18:07

Re: Waarom? Wat vraag jij je af?

Ja dat zijn echt de nieuwe tuinkabouters. Afgrijselijk!
<<

Anoniem315

Bericht 30 Sep 2017 18:22

Re: Waarom? Wat vraag jij je af?

Die gluurpoppen heb ik echt nooit begrepen. Zo luguber!
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2868

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:15

Bericht 30 Sep 2017 18:27

Re: Waarom? Wat vraag jij je af?

Die gluurpoppen zijn gewoon eng! Inderdaad waarom???
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 30 Sep 2017 18:37

Re: Waarom? Wat vraag jij je af?

Wat?! Wat is dat nou weer? Een gluurpop :s
Nog nooit gezien dit.
#teammaple🍁
<<

Anoniem221

Bericht 30 Sep 2017 18:43

Re: Waarom? Wat vraag jij je af?

De gluurpoppen staan hier te pas en te onpas. Vooral om inbrekers af te schrikken. Dat heb ik dus nooit begrepen. Natuurlijk deinst een inbreker overdag terug als hij een kind door het raam ziet kijken, maar een inbreker is toch ook niet gek om te denken dat een klein kind daar midden in de nacht nog steeds staat?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 30 Sep 2017 21:03

Re: Waarom? Wat vraag jij je af?

Ohh.. ik vind ze eng :palm:
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 30 Sep 2017 21:36

Re: Waarom? Wat vraag jij je af?

Gluurpoppen.. Gewoon.. Nee..

Die kussentjes op een krukje snap ik overigens ook echt niet. Ziet er maar raar uit.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers