Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe benoemen (huidskleur)

<<

Anoniem239

Bericht 21 Sep 2017 07:45

Hoe benoemen (huidskleur)

Onderstaande vraag stond in het stomme vragen topic maar daar werd aangegeven dat het beter een eigen topic kan krijgen.

Even een vraag, onze kinderen gaan naar een school/kdv waar kinderen komen van verschillende afkomsten. De jongste zit hier sinds kort en maakt nu steeds nieuwe vriendjes. Vandaag vertelde hij dat hij had gespeeld met een zwart jongetje. Mijn oudste riep was hij echt zwart of wit. En ik wist niet zo goed hoe ik ze nou op een juiste manier kon corrigeren. Ik heb aangegeven dat het jongetje een bruine huid heeft en het ook niet belangrijk is en dat het gewoon leuk is dat hij een vriendje heeft.

Maar hoe kan ik ze leren om het anders te zeggen en ook juist zonder iemand te kwetsen als dit in het openbaar gebeurd. En natuurlijk niet alleen voor nu maar ook in de toekomst.
<<

Anoniem313

Bericht 21 Sep 2017 08:11

Re: Hoe benoemen (huidskleur)

Je hoeft toch niet te zeggen dat het niet uitmaakt? Daarmee maak jij er juist een ding van, voor je kind is het dat niet. Mijn zoon heeft het ook weleens over bruine jongens, en over roze :smile:
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 21 Sep 2017 08:14

Re: Hoe benoemen (huidskleur)

Wij zeggen donkere huid. Papa heeft een donkere huid, opa ook. Mama heeft een lichte huid en broertje een heel klein beetje donker.
R. 2013
D. 2016
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1063

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 Sep 2017 11:30

Re: Hoe benoemen (huidskleur)

Wij maken er ook donkere huid van net als Spencer..

Mijn zoontje zelf is ook al wat getint vanwege Indisch bloed van zijn vader. Onze dochter is overigens zo wit en blond als het maar zijn kan.. We zeggen dus ook tegen hem dat hij een donkerdere huid heeft dan zijn zusje.

Krijg er ook wel eens vragen over trouwens, maar dat is een ander verhaal... :)
Afbeelding

Afbeelding
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 22 Sep 2017 00:16

Re: Hoe benoemen (huidskleur)

Zou het ook een probleem zijn als hij het had over roodharig kindje ipv zwarte huid? Het is toch een kenmerk? Ik zou uitleggen dat het niet zo'n netjes woord is. Net als dat je niet neuspeutert in gezelschap, gewoon uitleggen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem231

Bericht 22 Sep 2017 04:17

Re: Hoe benoemen (huidskleur)

Er zijn mensen bij die heel snel beledigd zijn als kinderen zoiets zeggen dus als ouder wil je politiek correct reageren. Ook als iemand bv steviger is dan de gemiddelde persoon of bv een opvallend kenmerk heeft. Je bent al snel bang als ouder zijde om iemand te beledigen.
Mijn kind heeft ooit iemand nagekeken toen die persoon in een rolstoel zat of scootmobiel. Hij is nog geen 3 jaar maar vindt het gewoon interessant. Die mensen lopen niet maar hebben een stoel met wielen.
Hij keek de verkeerde na want hier in het dorp woont een hele brutale, onbeschofte man in een rolstoel. Mijn zoon en ik kregen de volle lading nog voor ik uitleg kon geven aan hem. Gelukkig kreeg ik bijval van een oudere man maar ik stond echt met mijn mond vol tanden.
Dus ik ben nu ook een beetje bang dat hij dadelijk ook zwarte gaat zeggen bv of iets anders.
Overigens zeg ik ook donkere maar mijn (schoon)familie zegt zwarte (met wat vooroordelen of andere opmerkingen). Heel vermoeiend omdat ik mijn kinderen het juiste wil leren.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 22 Sep 2017 10:38

Re: Hoe benoemen (huidskleur)

Mijn dochter heeft er zelf bruine huid van gemaakt. Ik heb daar eigenlijk nooit iets over hoeven zeggen. Ik vind dat prima. Het is zoals het is toch? Ik word ook wit genoemd ipv blank ( ik heb een heel lichte huidskleur).

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Kaat