Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

<<

Anoniem221

Bericht 25 Sep 2017 12:45

Re: Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

Zo beredeneert mijn man ook. Hij zegt continu: Maar zonder onze bruiloft hadden we dat geld niet gehad en was er dan een rekening gekomen, dan hadden we het ook wel opgelost. Heeft hij ook gelijk in. Maar goed, mijn mening is dan dat als er geen bruiloft was geweest, het ons ook veel geld had bespaard. :P Nee, zonder gekheid. Ik denk dat ik maar eens naar een Blokker moet o.i.d. :)
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1965

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 25 Sep 2017 12:54

Re: Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

Een airfryer is wel echt een goed cadeau om voor jezelf te kopen. Wij gebruiken 'm echt heel vaak!
<<

Anoniem221

Bericht 25 Sep 2017 13:06

Re: Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

Het zal door dit topic komen. Maar de koffiezetapparaat is besteld en de airfryer wordt as we speak bij de buren gekocht door mijn man. Heb nog nooit iemand zo snel met geld zien lopen. Allang blij dat ik een beetje van mijn geloof ben gevallen. :razz:
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 25 Sep 2017 13:14

Re: Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

Ik kan je niet quoten Derpy, maar hier staat een quote van je.

Dat kan ik me goed voorstellen en vind het fijn om te horen dat jullie het goed hebben.
Ik ben nooit echt arm geweest, ik kom uit een gezin waar ook geen geldzorgen waren. Ik heb echter wel een periode gekend waarin ik werkloos was en minder geld verdiende dan ik aan kosten had en ik echt van 40 euro per maand moest leven, qua eten dan, dus 10 euro per week. Dat lukte. Natuurlijk had ik een vangnet achter de hand en natuurlijk heb ik nooit echte zorgen gehad, maar het is wel goed voor m'n bewustzijn geweest. Daarom probeer ik nooit iets als geld als vanzelfsprekend te beschouwen. En wij hebben het erg goed, maar we proberen ook gewoon op onze manier daar vorm aan te geven. Zo geven we gerust 1200 euro uit aan één kledingkoopsessie in één winkel, maar draag ik ook gerust shirtjes van de Lidl omdat die zo fijn zijn. We geven een belachelijke hoeveelheid uit aan voedsel, maar ik koop wel veel bij de bonus omdat ik het een leuke uitdaging vind daarin te besparen. Dat je geld hebt, betekent niet dat je het hoeft uit te geven natuurlijk. Ik vind jouw voorbeeld van die fietsbroek heel goed Derpy. Dat is typisch zo'n uitgave die wij ook zomaar zouden kunnen doen. Wel even nadenken of het daadwerkelijk de beste keuze is, maar zo ja, oké, en dan merk je daar niets van op de rekening. Dat vind ik inderdaad wel getuigen van rijkdom, want het is absoluut geen noodzakelijk product en je hoeft heus niet van alles het duurste te kopen, maar dat zoiets dan kan plus dit plus dat, noem ik inderdaad wel rijkdom.

Ik vind dat hele protserige ook niet echt iemand sieren, al is het ook deels een smaakkwestie (die vreselijke inrichtingen bijv in die huizen van die rijken mensen uit dit programma, om maar weer even terug te koppelen). Of zo'n rijke vrouw die dan zegt dat ze gen idee had dat er mensen zo weinig uit kunnen geven aan boodschappen. Dat vind ik wel een beetje wereldvreemd hoor, al bestaat die bubble natuurlijk gewoon echt.

Hee wat goed Fedora! geniet er van!
Let's discover the world together.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 25 Sep 2017 13:24

Re: Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

Wij verdienen beneden modaal maar toch hebben we een heerlijk leven. Ik heb een tijd gehad waarin ik €50pw had excl vaste lasten. Nu hebben we meer en we genieten ervan en sparen. Nu met E moeten we even wat meer gaan budgetteren want de afgelopen maanden ging het allemaal iets te hard maar ook dat vinden we niet erg. We voelen ons rijk met elkaar, kleine E, een woning en genoeg geld voor de rekeningen en eten.
Geldzorgen zijn vreselijk, de stress om iedere maand alles rond te moeten breien, vreselijk! Als je dat niet hebt mag je je van mij al rijk noemen.
30-04-2017
<<

Briggy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1526

Geregistreerd: 19 Nov 2015 16:49

Bericht 25 Sep 2017 13:46

Re: Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

Dit klinkt misschien stom, toen ik opgroeide werkte mijn vader nog als algemeen directeur van een bank. Midweekjes naar Center Parks in luxe huisjes, winkelen voor kinderkleding bij Paul Jacobs in Weert, een Citroen C5 stationwagen van de zaak, vakanties in Frankrijk. We kwamen echt niets te kort. Toen raakte mijn pa overspannen stopte hij bij de bank. Een van mijn vroegere herinneringen was dat mijn pa naar mij toe kwam en zei dat we een kleinere auto moesten nemen. Wat vond ik het erg dat we voortaan niet meer op vakantie konden in de grote Citroen. Ik was echt een verwend nest, ik geef het eerlijk toe.

Wat dat betreft leek onze familie echt op de familie van de Telfort reclame. https://www.youtube.com/watch?v=C3Az-t1pkoQ.

Sinds die tijd kijk ik echt op tegen mensen die het qua financiën beter hebben dan ik. Ik kon ook best jaloers zijn (nu nog steeds). Sinds mijn pa zijn baan opgaf heb ik altijd het doel gehad het op materialistisch gebied weer zo goed te krijgen als vroeger toen ik kind was. Dit is eigenlijk een beetje een obsessie van mij. Ik geef eerlijk toe dat ik altijd hoopte op een rijke/succesvolle man. Ik kick er ook best op dat mijn vriend op zijn leeftijd al best succesvol is, terwijl hij helemaal geen kapsones heeft of zich beter voelt dan anderen. Als ik nu single was, had ik nu niet kunnen studeren, en had ik ook haast geen geld om uit te geven. Woonde ik waarschijnlijk nog bij mijn ouders.

Dit programma, hoe oppervlakkig het ook is, heeft wel mijn ogen geopend. Ik keek naar ons financiën overzicht en besefte eigenlijk voor de eerst keer hoe goed we het samen eigenlijk hebben. Schaam me nu soms echt hoe ik tegenover mijn vriend soms best ondankbaar/negatief kan doen, terwijl ik echt niet mag klagen. Ik ga echt proberen mijzelf te verbeteren om positiever te zijn over het nu, i.p.v. steeds maar te hunkeren naar later.
Laatst gewijzigd door Briggy op 25 Sep 2017 14:04, in totaal 2 keer gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem298

Bericht 25 Sep 2017 13:48

Re: Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

Ava schreef:Geld maakt op zekere hoogte gelukkig. Je kan er alles voor kopen wat je leuk vind en je hebt geen geldzorgen. Het enige wat je niet kunt kopen is liefde. Dan heb ik toch liever mensen om mij heen die van mij houden en weinig geld dan heel veel geld en geen geliefden om mij heen.


Klinkt heel mooi, maar ik ben het er niet (helemaal) mee eens. Natuurlijk wil ik wel mensen om me heen die van me houden, maar daarmee kan ik mijn boodschappen niet betalen. Wij hebben echt slechte tijden gehad, zijn daar weer bovenop gekomen, maar inmiddels moeten we weer elk dubbeltje omdraaien (niet quoten). Het levert zo vreselijk veel stress en verdriet en wanhoop op, dat wil je echt niet.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 25 Sep 2017 13:50

Re: Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

Maar ik vind het knap van je dat je dit toe durft te geven. En ik ben nog blijer voor je dat je inziet dat je het goed hebt.

Wij konden vroeger één jaar niet op wintersport (oh boehoe) en dat had m'n vader toen uitgelegd aan ons met de mededeling dat we een beetje op de kleintjes moesten letten. Zei mijn broertje (ik denk ongeveer vier jaar destijds) een keertje tegen iemand: "Ja we moeten op de baby's passen!" :smile:
Laatst gewijzigd door Marin op 25 Sep 2017 14:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 25 Sep 2017 13:53

Re: Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

Eens met Jet, het klinkt zo mooi dat liefde (en ook gezondheid) belangrijker is dan geld en natuurlijk heb ik ook liever een fijn gezin en een gezonde familie dan een miljoen op de bank, als dat miljoen zou betekenen dat ik geen familie zou hebben of ziek zou zijn. Maar het één sluit het ander niet uit en het leven wordt wel een stuk makkelijker zonder geldzorgen. En van financiële problemen kun je ook wel echt ongelukkig worden hoor. Geld is geen garantie voor geluk, maar een gebrek aan geld is écht heel naar en brengt zoveel stress en verdriet mee.

♥♥
<<

sanskie

Kletskop

Berichten: 833

Geregistreerd: 29 Okt 2013 13:48

Bericht 25 Sep 2017 14:03

Re: Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

Wat is rijk ? Volgens mij is dat voor iedereen anders. Is maar net waar je jezelf mee vergelijkt. En iedereen gaat anders met ze geld om. Dus als je dan wilt oordelen wat rijk is kan je denk het beste naar inkomen kijken IPV wat je allemaal wel en niet koopt/doet met je geld.
<<

Anoniem250

Bericht 25 Sep 2017 14:10

Re: Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

Briggy, ik vind je stukje tekst tenenkrommend. Ik begrijp best wel dat je graag veel te besteden hebt. Máár waarom zorg je daar dan zelf niet voor? Heb je daar de capaciteiten niet voor? Als je al op geld kickt, kick dan op je eigen prestaties.

Maakt geld gelukkig. Vast wel. Structureel te weinig levert stress en een lager iq op. Rijk zijn, financieel gezien, vind ik het hebben van een financieel vangnet. Groot genoeg dat je geen zorgen hoeft te maken over een tekort aan geld nu of in de toekomst. Ik heb altijd een vangnet gehad. Ik zou er erg veel stress van hebben als ik dat niet zou hebben.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 25 Sep 2017 14:14

Re: Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

HGL, Briggy studeert toch en krijgt straks een baan in een sector waar volgens mij best goed te verdienen is. Alleen eerst is er een investering van een studie natuurlijk.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem250

Bericht 25 Sep 2017 14:15

Re: Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

Marin schreef:HGL, Briggy studeert toch en krijgt straks een baan in een sector waar volgens mij best goed te verdienen is. Alleen eerst is er een investering van een studie natuurlijk.


Ja, maar toch. Ik val over haar woorden. De toon. Ook over haar vader.
Laatst gewijzigd door Anoniem250 op 25 Sep 2017 14:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Briggy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1526

Geregistreerd: 19 Nov 2015 16:49

Bericht 25 Sep 2017 14:16

Re: Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

Dat doe ik nu ook wel. Wel wat laat maarja. Ik studeer en ik heb een baan naast mijn studie. Na mijn studie neem ik een fulltime baan :)

Mijn pa vind het trouwens helemaal niet erg dat hij die baan niet meer heeft. Hij lacht juist het hardst om die reclame ;)
Laatst gewijzigd door Briggy op 25 Sep 2017 14:18, in totaal 1 keer gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem250

Bericht 25 Sep 2017 14:18

Re: Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

En in Nederland kan je best studeren als single vrouw. Daar zijn mogelijkheden voor. Je kansen hangen niet af van een man.
<<

Briggy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1526

Geregistreerd: 19 Nov 2015 16:49

Bericht 25 Sep 2017 14:23

Re: Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

Dat klopt helemaal, ik had het dan ook over mijzelf. Het was niet in het algemeen bedoeld.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem250

Bericht 25 Sep 2017 14:25

Re: Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

Ook jij kan studeren als je single bent.
<<

Briggy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1526

Geregistreerd: 19 Nov 2015 16:49

Bericht 25 Sep 2017 14:26

Re: Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

Oke, point taken.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 25 Sep 2017 14:37

Re: Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

Wat Derpy zegt over dat vangnet toen ze weinig te besteden had, is volgens mij een belangrijk punt. Ik heb ook tijden gehad waarin ik heel weinig te besteden had en net rond kon komen, maar dan moesten er geen onverwachte uitgaven komen. In principe redde ik mezelf toen nog wel, maar ik wist dat áls ik echt tekort zou komen ik altijd op mijn ouders terug zou kunnen vallen en dat is ook wel voorgekomen. Ik vond dat wel rot, omdat ik mezelf liever gewoon red, maar het is het is wel een andere manier van geldzorgen hebben dan als je dat vangnet niet hebt.

Nu ik samenwoon met mijn vriend, hebben we het gewoon goed. We kunnen genoeg leuke dingen doen, maar niet 'zomaar' alles. Ik studeer inmiddels ook weer (na een tijd gewerkt te hebben) en deze studie zou ik al doen voor ik mijn vriend leerde kennen. Als ik niet met hem samen was gaan wonen, had ik de studie dus ook gedaan, maar dan had ik daar veel voor moeten laten! Maar dat is dan de keuze wel die ik maakte.
<<

Anoniem278

Bericht 25 Sep 2017 15:03

Re: Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

Ik sluit me bij Jet aan. Hoewel het gros van mijn problemen totaal niet beïnvloedbaar is door inkomen, merk ik wel dat het voortdurend moeten opletten en ook niet kunnen sparen zoveel stress oplevert dat ik echt vind dat wat meer geld verschil zou maken.
Het klinkt heel zoet om te zeggen dat je als je moest kiezen liever meer mensen om je heen hebt, maar dan ben jij dus dat mens dat niet naar verjaardagen kán omdat je geen cadeau kunt betalen, niet mee op uitjes kunt omdat je geen geld hebt etc etc etc.
En mensen zullen ook zeggen, 'gezondheid is niet te koop' maar ik kan jullie vertellen dat ik een stuk meer rust en herstel zou hebben als ik meer geld had. Ik moet namelijk hartstikke veel zelf betalen en dat levert enorm veel stress op.

Ik vind het dus een non keuze. Natuurlijk zou ik graag lieve mensen om me heen hebben maar dat maakt de 'hoe ga ik alles deze maand weer rondkrijgen-stress' echt niet minder.
<<

Briggy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1526

Geregistreerd: 19 Nov 2015 16:49

Bericht 25 Sep 2017 15:08

Re: Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

Ik kwam dit tegen bij een ander programma over armoede: http://armoede.eo.nl/

Armoedetest
Armoede in Nederland. Dat is toch niet zo’n probleem? In deze ‘test’ stap je zelf in de schoenen van een Nederlandse arme en ervaar je door middel van dilemma’s zelf wat het betekent om weinig geld te hebben. Is het simpelweg je eigen schuld als je in de armoede komt, of ligt het iets genuanceerder?
AfbeeldingAfbeelding
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 25 Sep 2017 15:09

Re: Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

Quizzle schreef:Ik sluit me bij Jet aan. Hoewel het gros van mijn problemen totaal niet beïnvloedbaar is door inkomen, merk ik wel dat het voortdurend moeten opletten en ook niet kunnen sparen zoveel stress oplevert dat ik echt vind dat wat meer geld verschil zou maken.
Het klinkt heel zoet om te zeggen dat je als je moest kiezen liever meer mensen om je heen hebt, maar dan ben jij dus dat mens dat niet naar verjaardagen kán omdat je geen cadeau kunt betalen, niet mee op uitjes kunt omdat je geen geld hebt etc etc etc.
En mensen zullen ook zeggen, 'gezondheid is niet te koop' maar ik kan jullie vertellen dat ik een stuk meer rust en herstel zou hebben als ik meer geld had. Ik moet namelijk hartstikke veel zelf betalen en dat levert enorm veel stress op.

Ik vind het dus een non keuze. Natuurlijk zou ik graag lieve mensen om me heen hebben maar dat maakt de 'hoe ga ik alles deze maand weer rondkrijgen-stress' echt niet minder.


Toen ik met een burn-out thuis kwam te zitten, zag ik in het begin veel nieuwe mensen (huisarts, praktijkondersteuner, psycholoog) en één van de eerste vragen was steevast of ik doordat ik thuis zat ook in geldproblemen zou komen. Want inderdaad geldstress is zo funest voor je herstel (van wat dan ook, weet niet waar jij last van hebt hoor).
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 25 Sep 2017 15:22

Re: Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

Briggy schreef:Ik kwam dit tegen bij een ander programma over armoede: http://armoede.eo.nl/

Armoedetest
Armoede in Nederland. Dat is toch niet zo’n probleem? In deze ‘test’ stap je zelf in de schoenen van een Nederlandse arme en ervaar je door middel van dilemma’s zelf wat het betekent om weinig geld te hebben. Is het simpelweg je eigen schuld als je in de armoede komt, of ligt het iets genuanceerder?


Heb de test gedaan met die moeder met pubers. Onmogelijke keuzes toch, vreselijk!
En ik vind dat deze test eea duidelijk laat zien, maar heb dan wel weer de opmerking over zo'n schuldmaatje.

Dat is volgens mij hoe de overheid/samenleving denkt dat we mensen met geldproblemen het beste kunnen helpen, met hulpverleners of door 'leren met geld om te gaan'. Terwijl zo'n vrouw in zo'n situatie volgens mij meer baat heeft bij MEER GELD dan bij hulpverleners (die met z'n allen een stuk meer kosten). Ze komt ook met zo'n schuldmaatje in contact omdat ze te weinig geld heeft omdat ze onmogelijke keuzes moet maken, niet omdat ze haar geld verkeerd uitgeeft!
<<

Anoniem249

Bericht 25 Sep 2017 15:50

Re: Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

Joey schreef:
Briggy schreef:Ik kwam dit tegen bij een ander programma over armoede: http://armoede.eo.nl/

Armoedetest
Armoede in Nederland. Dat is toch niet zo’n probleem? In deze ‘test’ stap je zelf in de schoenen van een Nederlandse arme en ervaar je door middel van dilemma’s zelf wat het betekent om weinig geld te hebben. Is het simpelweg je eigen schuld als je in de armoede komt, of ligt het iets genuanceerder?


Heb de test gedaan met die moeder met pubers. Onmogelijke keuzes toch, vreselijk!
En ik vind dat deze test eea duidelijk laat zien, maar heb dan wel weer de opmerking over zo'n schuldmaatje.

Dat is volgens mij hoe de overheid/samenleving denkt dat we mensen met geldproblemen het beste kunnen helpen, met hulpverleners of door 'leren met geld om te gaan'. Terwijl zo'n vrouw in zo'n situatie volgens mij meer baat heeft bij MEER GELD dan bij hulpverleners (die met z'n allen een stuk meer kosten). Ze komt ook met zo'n schuldmaatje in contact omdat ze te weinig geld heeft omdat ze onmogelijke keuzes moet maken, niet omdat ze haar geld verkeerd uitgeeft!
Helemaal met jou eens. Echt vreselijk om zulke keuzes te moeten maken.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1965

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 25 Sep 2017 16:01

Re: Steenrijk, straatarm. Maakt geld gelukkig?

Wij waren vroeger ook niet arm, volgens mij waren we een heel modaal gezin, maar toen ik op mezelf ging wonen en ging studeren/werken, had ik soms echt weinig inkomsten en moest ik wel echt berekenen hoe ik de maand ging doorkomen. Ik heb een tijd gestudeerd zonder stufi en dat was best zwaar soms. Niks mis mee, leer je veel van, maar wel fijn dat het maar tijdelijk was. Als er echt problemen waren, had ik ook zeker op mijn ouders kunnen rekenen.

Het valt me in dit programma op dat de arme gezinnen eigenlijk allemaal wel aangeven gelukkig te zijn met wat ze hebben. Ik had ook verwacht dat het wat sensationeler zou zijn, maar dat valt me (gelukkig) reuze mee.

Geld maakt misschien niet gelukkig, maar ik denk dat een gebrek aan geld inderdaad heel ongelukkig kan maken, door alle zorgen die daarbij komen kijken. Ik kan er ook echt niet bij dat er mensen zijn die vinden dat het iemands eigen schuld is als je arm bent. Ik zie wel bij m'n schoonmoeder hoe in één klap je financiële plaatje totaal anders wordt als plotseling de helft van je gezin wegvalt.

Ik was bij die test met die moeder al heel snel 'af'.
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers