Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe zorgvuldigheid stimuleren?

<<

Anoniem272

Bericht 13 Sep 2017 18:27

Hoe zorgvuldigheid stimuleren?

Wie heeft er tips?

T. is zo'n kind dat altijd met zijn hoofd bij iets anders is dan bij wat hij met zijn handen doet. Kleine voorbeelden:
- glazen water gaan constant om
- hij veegt zijn neus consequent af met zijn t-shirt
- morst meer dan zijn kleine zusje met yoghurt etc.
- komt de school uit met een open rugzak op zijn rug en zijn broodtrommel los in zijn hand (of nog in de klas)
- laat altijd alle deuren en kastdeuren openstaan
- vergeet spullen mee te nemen of ze zitten ergens verkreukeld onderin zijn luizentas
- veegt zijn billen slecht af en laat de wc vies achter

Dat zijn nog kleine dingen, maar soms kost zijn onzorgvuldigheid ons serieus geld:
- hij heeft al twee (!!) tablets stuk gemaakt. Een van ons en één van school.
- vanmiddag deed hij onhandig met zijn trombone. Grote kras op zijn nieuwe instrument


Hem erop wijzen dat dit soort dingen écht niet kunnen als je bijna 9 bent helpt niet. Boos worden of straf geven ook niet. Het is ook geen kwade opzet, maar een gebrek aan aandacht voor wat hij nu eigenlijk aan het doen is.

Ik weet het soms echt even niet meer.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 13 Sep 2017 18:32

Re: Hoe zorgvuldigheid stimuleren?

Oef, geen idee. Ik was dat kind en het is uiteindelijk redelijk goed gekomen maar wel pas toen ik zo ongeveer volwassen was. Billen afvegen ging dan wel goed als puber ;) maar dan liet ik mijn schoenen of mijn jas weer slingeren, raakte ik spullen kwijt of sloopte ik iets anders per ongeluk. Ik weet niet of je het moet willen oplossen. Ik denk dat accepteren dat het geen opzet is, je niet teveel ergeren en je realiseren dat het echt wel goed met hem komt de beste approach is. En best blijven stimuleren en leren maar ik had vroeger vooral het idee "dat het nooit goed was" want hing ik mijn jas op dan vergat ik wel weer wat anders. Misschien kun je vooral positief proberen te stimuleren. Is voor je eigen mindset waarschijnlijk ook vrolijker.
<<

Anoniem272

Bericht 13 Sep 2017 19:25

Re: Hoe zorgvuldigheid stimuleren?

Ik ben vandaag ongesteld en moe dus die vrolijke mindset is er inderdaad even niet, haha.

Maar wat je zegt over 'niks goed kunnen doen' is misschien wel waar. Dat we hem dat gevoel geven. Dat willen we natuurlijk niet.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 13 Sep 2017 19:54

Re: Hoe zorgvuldigheid stimuleren?

Haha dat maakt ook helemaal niet uit natuurlijk he en ik snap dat het dodelijk vermoeiend is en nu ik volwassen ben word ik soms ook dodelijk moe van mezelf en de chaos die altijd om me heen ontstaat maar "ruim het nou gewoon direct achter je op" lukt me gewoon ECHT niet. En als je het niet vrijwel altijd doet stapelt het vrij snel op. :p

En ik denk dus dat je het prima regelmatig even zat mag zijn en dat ook best mag laten weten hoor. Maar hem continu achter de vodden zitten is waarschijnlijk een hoop zinloze negativiteit.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 13 Sep 2017 20:01

Re: Hoe zorgvuldigheid stimuleren?

Hij klinkt een beetje als mij. Ik kwam als kind standaard met losse veters en scheefgeknoopte kleren uit school, het slordigste knutselwerkje was altijd van mij en ik had aan het eind van de dag ook altijd overal vlekken. En nog ben ik niet erg handig. Ik heb al meerdere tablets en laptops gesloopt. Mijn huidige tablet heeft een grote brandplek doordat ik 'm tijdens het bakken van een taart op het gasfornuis had gelegd voor het recept en dat was vergeten toen ik het gas weer hoog draaide.

Wat je eraan kunt doen, geen idee. Als ouders een beetje extra helpen als het om iets duurs gaat, dus een extra beschermende hoes voor de tablet, helpen herinneren dat hij zijn trombone meteen opbergt. Misschien een plekje daarvoor maken waardoor hij daar makkelijker aan denkt, dus niet boven op zijn kamer, maar beneden in de gangkast zodat hij het meteen kan doen bij thuiskomst. Boos worden en straffen zou ik niet doen, maar dat was je denk ik al niet van plan.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Sep 2017 21:37

Re: Hoe zorgvuldigheid stimuleren?

Ik heb dit nog steeds. Het is de nummer één ergernis van mijn man over mij. Bij mij komt het omdat ik te veel in m'n eigen bubble leef. Daardoor let ik niet genoeg op, registreer ik niet genoeg wat mijn handelingen zijn in het nu en heden.

Het grootste gedeelte is er niks aan te doen. Aard van het beestje. M'n man zegt altijd dat ik dan beter op moet letten, meer bewust moet kijken wat ik doe. Maar 't gaat natuurlijk mis op 't moment dat ik dat niet doe en dan bedenk ik achteraf pas dat ik bewust had moeten zijn er van. Maar toch werkt het wel. Herhalen herhalen. Daardoor let ik tóch iets meer op. Ik ben inderdaad iets voorzichtiger geworden. Toch gaat het vaak mis maar wel minder vaak.
Misschien kan je hem toch proberen bewust te maken met name bij bepaalde handelingen of objecten door te herhalen. Irritant en vermoeiend voor jou ook maar misschien helpt het op de lange termijn.
Let's discover the world together.
<<

sophiee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1224

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:24

Bericht 13 Sep 2017 22:08

Re: Hoe zorgvuldigheid stimuleren?

Klinkt als mijn oudste dochter! Hier helpt fysiotherapie enorm goed bij het beter vasthouden van bestek tijdens het eten en meer controle krijgen over haar handen/armen. Volgens de fysio heeft ze een 'jonge motoriek' waardoor ze veel vanuit haar schouders werkt. Dat veroorzaakt veel van de onhandigheid. Door de onhandigheid heeft ze weinig overzicht en vergeet ze veel (opruimen, deuren dichtmaken etc). Ze is bijvoorbeeld zo bezig met het rechtop houden van haar beker als ze naar de tafel loopt dat ze (eenmaal daar) vergeet dat er in de keuken het pak melk nog terug de koelkast in moet en de deur van de kast nog open staat. Nu ze meer handigheid krijgt, overziet ze meer en lukt ook meer. Maar helemaal netjes zal ze nooit worden vrees ik. Heeft ze van d'r vader :smile: .
3 dochters van 11, 9 en 7 jaar 🖤
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Sep 2017 22:24

Re: Hoe zorgvuldigheid stimuleren?

Overigens heb ik ook vaak pijn in m'n handen en vermoed ik dat m'n motoriek daarom slecht is. Je kunt dat eens vragen aan hem, of hij iets raars voelt in z'n handen.
Let's discover the world together.
<<

yes1984

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 537

Geregistreerd: 14 Nov 2013 09:56

Bericht 14 Sep 2017 16:09

Re: Hoe zorgvuldigheid stimuleren?

Dat lijkt mij flink frustrerend.

Misschien kun je proberen wanneer hij iets zorgvuldig/voorzichtig uitvoert dat juist uit te spreken. En hem een compliment te geven. Dat is een stukje positieve bewustwording.

Bijvoorbeeld als je zijn kamer binnenkomt en hij heeft wel de kastdeur gesloten, dat je aangeeft dat de kamer er zoveel netter/ruimer uitziet.
Afbeelding
Afbeelding
* 3-1-2009* en * 26-11-2012*
<<

Anansi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 353

Geregistreerd: 02 Okt 2016 15:34

Bericht 14 Sep 2017 20:31

Re: Hoe zorgvuldigheid stimuleren?

Zou hij mogelijk last kunnen hebben van dyspraxie?
<<

Anoniem258

Bericht 14 Sep 2017 22:37

Re: Hoe zorgvuldigheid stimuleren?

.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers