Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


White privilege

<<

Anoniem301

Bericht 04 Sep 2017 14:50

White privilege

Weet jij wat het betekent? Ben je je ervan bewust?
Het is iets wat me de laatste tijd bezig houdt.

In onderstaand artikel wordt uitgelegd wat het betekent:
http://ashatenbroeke.nl/2015/11/08/nu-p ... -wit-mens/

Een aantal voorbeelden van white privelege:
– Ik* kan de televisie aanzetten of de krant openslaan en mensen van mijn ras ruimschoots vertegenwoordigd zien.
– Wanneer me verteld wordt over ons nationale erfgoed of ‘beschaving’, laat men me zien dat mensen van mijn kleur het hebben gemaakt tot wat het is.
– Ik kan gemakkelijk (…) poppen, speelgoed en kindertijdschriften kopen met mensen van mijn ras erin.
– Ik kan te laat komen op een vergadering zonder dat dit afstraalt op mijn ras.
– Mij wordt nooit gevraagd of ik spreek voor alle mensen van mijn raciale groep.

Tofik Dibi, voormalig Kamerlid voor GroenLinks, schreef een aantal artikelen over white privilege, en vulde McIntosh’ opsomming op zijn blog aan met een paar typisch Nederlandse voorbeelden, zoals:

– Wit privilege is als Thierry Baudet bij De Wereld Draait Door agressie tegen vrouwen promoot en alle kritiek richt zich alleen op hem in plaats van op de groep waartoe hij gerekend wordt.
– Wit privilege is ‘de allochtoon’ pas tot ‘Nederlander’ transformeren als hij een groot succes behaalt.
– Wit privilege is nooit horen: ‘de rotte appels verpesten het voor jullie allemaal.’
– Wit privilege is alles willen ‘benoemen’ behalve wit privilege.
Zelf kwam ik ook nog wat voorbeelden tegen:
– Als ik het met mijn kinderen over het Zwarte Piet-debat heb, dan is dat omdat ik ervoor kies om met ze over politiek en racisme te praten, niet omdat ik ze moet voorbereiden op een periode waarin ze misschien uitgescholden gaan worden.
– Als ik een column schrijf die bepaalde mensen minder aangenaam vinden, dan ben ik weliswaar een trut die nodig eens onvrijwillig genomen moet worden in diverse gaten, maar niemand denkt ooit dat mijn huidskleur me deze onwelgevallige opinie heeft ingefluisterd. NRC Rotterdam-columnist Zihni Özdil, echter, is zodra hij tegen een zeer been schopt altijd meteen een Turk.
– Ik kan in de Volkskrant een artikel over white privilege publiceren (zonder dat mensen denken dat ik schrijf vanuit verongelijktheid of woede over dit onderwerp).

*ik = de schrijfster van het artikel.

Dit vond ik ook wel treffend:
"Witte mensen die besluiten dat een debat over racisme of racistische symboliek niet gevoerd hoeft te worden: ook dat is white privilege in actie."

(denk aan de Zwartepietendiscussie)

Wat vind jij van bovenstaande tekst en de link naar het artikel, als je de moeite hebt genomen het te lezen? Ik ben in ieder geval voornemens me hier bewuster van te zijn en er actief wat aan (tegen) te doen.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 04 Sep 2017 15:15

Re: White privilege

Ik vind het een héél interessant onderwerp. Ik denk dat het heel diep geworteld in de samenleving zit en dat het idd begint bij bewustzijn hiervan.
Ik ben opgegroeid in een 'witte' omgeving, waar mensen in het dagelijks leven weinig tot niets merken van de zaken die in het artikel benoemd worden.
Wat ik in mijn omgeving merk, is dat de privileges zo vanzelfsprekend zijn dat men zich vaak niet kan voorstellen dat zulke dingen spelen bij andersgekleurden en vervolgens vinden dat het wel wat meevalt.

Je geeft aan dat je nu bewuster wilt zijn en ook zo wilt handelen, hoe gaat dat er concreet uitzien denk je? Als ik dit zo weer eens overdenk, kan ik juist niet goed bedenken wat ik hier aan of tegen kan doen.
<<

Anoniem281

Bericht 04 Sep 2017 15:18

Re: White privilege

Ja, ik ben hier al heel lang mee bezig zelfs. Ik weet nog dat ik een jaar of 13 was en voor 't eerst zelf een panty ging kopen. Ik kwam thuis en vroeg aan m'n moeder 'Hoe heet de panty van een donkerkleurige vrouw? Want die dragen vast niet de 'huidskleur'panty van de Hema.'

Sindsdien ben ik er wel mee bezig. Ik kan me niet voorstellen hoe pijnlijk het moet zijn om je dochter uit te leggen, waarom er maar één donkere Barbie is, tegenover al die blonde poppen. Of waarom er in al die Disneyfilms, er maar één donkere prinses is, tegenover al die witte prinsessen.

Voor mij is iedereen hetzelfde, je naam of kleur maakt niet uit. Ik zou ook niet weten wat ik kan doen om het makkelijker te maken. Ja, m'n zoon dezelfde normen en waarden meegeven als zijn vader en ik hebben, natuurlijk.
<<

Anoniem249

Bericht 04 Sep 2017 15:19

Re: White privilege

– Wit privilege is als Thierry Baudet bij De Wereld Draait Door agressie tegen vrouwen promoot en alle kritiek richt zich alleen op hem in plaats van op de groep waartoe hij gerekend wordt.

Gaat het er dan om dat we niet zeggen "alle witte mannen zijn agressief tegen vrouwen?".
<<

Anoniem301

Bericht 04 Sep 2017 15:23

Re: White privilege

Joey schreef:Ik vind het een héél interessant onderwerp. Ik denk dat het heel diep geworteld in de samenleving zit en dat het idd begint bij bewustzijn hiervan.
Ik ben opgegroeid in een 'witte' omgeving, waar mensen in het dagelijks leven weinig tot niets merken van de zaken die in het artikel benoemd worden.
Wat ik in mijn omgeving merk, is dat de privileges zo vanzelfsprekend zijn dat men zich vaak niet kan voorstellen dat zulke dingen spelen bij andersgekleurden en vervolgens vinden dat het wel wat meevalt.

Je geeft aan dat je nu bewuster wilt zijn en ook zo wilt handelen, hoe gaat dat er concreet uitzien denk je? Als ik dit zo weer eens overdenk, kan ik juist niet goed bedenken wat ik hier aan of tegen kan doen.


Dit weet ik niet goed. Dat is iets waar ik nog over na moet denken/aan het denken ben. Het 1e dat in me opkomt is niet meer mijn mond houden wanneer de zwartepietendiscussie weer oplaait onder mijn collega's die er nogal fel op zijn.
Een of meerdere bruine pop(en) kopen voor mijn dochter. Voorleesboekjes gebruiken waar ook donkere kindjes in staan.
<<

Anoniem210

Bericht 04 Sep 2017 15:24

Re: White privilege

Ik denk er ook veel over na en sta er hetzelfde in als Bazinga beschrijft.
Van het woord 'excuus neger' draait mijn maag zich om. Verschrikkelijk.
Laatst gewijzigd door Anoniem210 op 06 Sep 2017 11:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem301

Bericht 04 Sep 2017 15:25

Re: White privilege

Claire**** schreef:– Wit privilege is als Thierry Baudet bij De Wereld Draait Door agressie tegen vrouwen promoot en alle kritiek richt zich alleen op hem in plaats van op de groep waartoe hij gerekend wordt.

Gaat het er dan om dat we niet zeggen "alle witte mannen zijn agressief tegen vrouwen?".

Ik denk eerder "alle Franse mannen zijn agressief tegen vrouwen". Wanneer bijvoorbeeld een 2e of 3e generatie Marokkaanse-Nederlander zo'n uitspraak doet dit vaak aan zijn cultuur wordt gelinkt.
<<

Anoniem249

Bericht 04 Sep 2017 15:26

Re: White privilege

Bazinga schreef:Ja, ik ben hier al heel lang mee bezig zelfs. Ik weet nog dat ik een jaar of 13 was en voor 't eerst zelf een panty ging kopen. Ik kwam thuis en vroeg aan m'n moeder 'Hoe heet de panty van een donkerkleurige vrouw? Want die dragen vast niet de 'huidskleur'panty van de Hema.'

Sindsdien ben ik er wel mee bezig. Ik kan me niet voorstellen hoe pijnlijk het moet zijn om je dochter uit te leggen, waarom er maar één donkere Barbie is, tegenover al die blonde poppen. Of waarom er in al die Disneyfilms, er maar één donkere prinses is, tegenover al die witte prinsessen.

Voor mij is iedereen hetzelfde, je naam of kleur maakt niet uit. Ik zou ook niet weten wat ik kan doen om het makkelijker te maken. Ja, m'n zoon dezelfde normen en waarden meegeven als zijn vader en ik hebben, natuurlijk.
Dit had ik toen ik make up ging dragen. Ik snapte niet welke blush en foundation hele donkere vrouwen dan kochten, of dat ze dat dan in een andere winkel moesten doen en waarom.

Daarnaast ben ik onwijs white priviliged. Ik ben een blonde, blanke, hetero vrouw. Ik besef me wel dat voor mij alles veel makkelijker is en deuren automatisch opengaan.
<<

Anoniem249

Bericht 04 Sep 2017 15:29

Re: White privilege

Carrie schreef:
Claire**** schreef:– Wit privilege is als Thierry Baudet bij De Wereld Draait Door agressie tegen vrouwen promoot en alle kritiek richt zich alleen op hem in plaats van op de groep waartoe hij gerekend wordt.

Gaat het er dan om dat we niet zeggen "alle witte mannen zijn agressief tegen vrouwen?".

Ik denk eerder "alle Franse mannen zijn agressief tegen vrouwen". Wanneer bijvoorbeeld een 2e of 3e generatie Marokkaanse-Nederlander zo'n uitspraak doet dit vaak aan zijn cultuur wordt gelinkt.
Frans? Thierry Baudet is een geboren en getogen Nederlander. Hij is de enorm ongeemancipeerde voorman van de politie partij Forum voor Democratie. Hij denkt dat per definitie mannen beter zijn dan vrouwen, vooral in het uitvoeren van werkzaamheden. Ik denk dat je nu wat mensen door elkaar haalt.
<<

Geel

Bericht 04 Sep 2017 15:31

Re: White privilege

Ik probeer er erg op te letten via kleine dingen:

- bij de ZP-discussie probeer ik in wit publiek de positie van de 'zwarte' groep in te nemen.
- mijn dochter heeft een donkere pop en ze gaat naar kdv met merendeel donkere kindjes.
- ik tik mezelf op de vingers als ik over iemand vertel en noem dat diegene donker is, Marokkaans, weet ik veel. Want het doet er voor mij niet toe.

Uiteindelijk wil ik hier in mezelf niet eens meer op hoeven letten, of iets donker is of wit. Zo vanzelfsprekend wil ik dat het wordt dat donker en wit en alles ertussenin gewoon variaties zijn van ons mensen.
<<

Anoniem222

Bericht 04 Sep 2017 15:32

Re: White privilege

Het is iets waar ik ook steeds meer mee bezig ben. Ik ben me er van bewust dat ik blank ben en er dus voor mij sprake is van witte privileges. Ik schaam me daar wel voor. Ik zou graag hard op willen zeggen dat voor mij iedereen hetzelfde is, als ik er rationeel over nadenk dan ís dat ook wel echt zo. Maar soms twijfel ik wel aan mezelf. Bijv. als ik een groepje louche donkere mannen zie en me daardoor iets onveiliger voel, dan vraag ik me af of dat hetzelfde zou zijn wanneer het blanke mannen zouden zijn. Heel vaak is het antwoord daarop wel ja, maar ik denk dat er voor blanke mensen genoeg gevallen zijn waarin we ons niet eens bewust zijn van het feit dat we onderscheid maken, dat vind ik heel erg.

En dat er dan mensen zijn die zich er wel bewust van zijn en echt vinden dat andere rassen minder zijn, daar kan ik gewoon met mijn hoofd niet bij.

Ik denk dat ik later als ik kinderen mag krijgen zeker bewust daar mee om zal gaan, dus boekjes kopen met meerdere afkomsten erin, poppen met meerdere huidskleuren etc.

Ik weet ook nog heel goed dat een donker meisje uit mijn balletgroepje perse ook zo'n witte/roze panty aan moest die we allemaal aan hadden zodat we allemaal dezelfde kleur benen hadden, dat vond ik toen ook echt heel erg. In mijn ideale wereld zou er geen onderscheid gemaakt meer worden máár zou er wel ruimte zijn voor de verschillen. Bijv. door iedereen een kleur panty in zijn huidskleur oid.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 04 Sep 2017 15:33

Re: White privilege

Claire**** schreef:
Bazinga schreef:Ja, ik ben hier al heel lang mee bezig zelfs. Ik weet nog dat ik een jaar of 13 was en voor 't eerst zelf een panty ging kopen. Ik kwam thuis en vroeg aan m'n moeder 'Hoe heet de panty van een donkerkleurige vrouw? Want die dragen vast niet de 'huidskleur'panty van de Hema.'

Sindsdien ben ik er wel mee bezig. Ik kan me niet voorstellen hoe pijnlijk het moet zijn om je dochter uit te leggen, waarom er maar één donkere Barbie is, tegenover al die blonde poppen. Of waarom er in al die Disneyfilms, er maar één donkere prinses is, tegenover al die witte prinsessen.

Voor mij is iedereen hetzelfde, je naam of kleur maakt niet uit. Ik zou ook niet weten wat ik kan doen om het makkelijker te maken. Ja, m'n zoon dezelfde normen en waarden meegeven als zijn vader en ik hebben, natuurlijk.
Dit had ik toen ik make up ging dragen. Ik snapte niet welke blush en foundation hele donkere vrouwen dan kochten, of dat ze dat dan in een andere winkel moesten doen en waarom.

Daarnaast ben ik onwijs white priviliged. Ik ben een blonde, blanke, hetero vrouw. Ik besef me wel dat voor mij alles veel makkelijker is en deuren automatisch opengaan.


Bij mij was het toen een donkere middelbareschool vriendin aangaf wel eens met racisme te maken te hebben. Dat gebeurde naar mijn idee bij 'ons'niet, was iets voor de randstad, iig ver van m'n bed. Ik kon het me werkelijk niet voorstellen hoe het moet zijn daar mee te maken te krijgen en het leek me verschrikkelijk, als dat voor jou de werkelijkheid is.
<<

Anoniem301

Bericht 04 Sep 2017 15:36

Re: White privilege

Claire**** schreef:
Carrie schreef:
Claire**** schreef:– Wit privilege is als Thierry Baudet bij De Wereld Draait Door agressie tegen vrouwen promoot en alle kritiek richt zich alleen op hem in plaats van op de groep waartoe hij gerekend wordt.

Gaat het er dan om dat we niet zeggen "alle witte mannen zijn agressief tegen vrouwen?".

Ik denk eerder "alle Franse mannen zijn agressief tegen vrouwen". Wanneer bijvoorbeeld een 2e of 3e generatie Marokkaanse-Nederlander zo'n uitspraak doet dit vaak aan zijn cultuur wordt gelinkt.
Frans? Thierry Baudet is een geboren en getogen Nederlander. Hij is de enorm ongeemancipeerde voorman van de politie partij Forum voor Democratie. Hij denkt dat per definitie mannen beter zijn dan vrouwen, vooral in het uitvoeren van werkzaamheden. Ik denk dat je nu wat mensen door elkaar haalt.

Ja dat weet ik maar zie onderstaand stukje:
‘De in Haarlem geboren Thierry Baudet komt uit wat men noemt een goed milieu. In de napoleontische tijd kwam de eerste Baudet uit Frankrijk om in Nederland wiskunde en ballistiek (de wetenschap die zich bezighoudt met de beweging van projectielen) te onderwijzen.'
<<

Anoniem313

Bericht 04 Sep 2017 15:36

Re: White privilege

Claire**** schreef:
Carrie schreef:
Claire**** schreef:– Wit privilege is als Thierry Baudet bij De Wereld Draait Door agressie tegen vrouwen promoot en alle kritiek richt zich alleen op hem in plaats van op de groep waartoe hij gerekend wordt.

Gaat het er dan om dat we niet zeggen "alle witte mannen zijn agressief tegen vrouwen?".

Ik denk eerder "alle Franse mannen zijn agressief tegen vrouwen". Wanneer bijvoorbeeld een 2e of 3e generatie Marokkaanse-Nederlander zo'n uitspraak doet dit vaak aan zijn cultuur wordt gelinkt.
Frans? Thierry Baudet is een geboren en getogen Nederlander. Hij is de enorm ongeemancipeerde voorman van de politie partij Forum voor Democratie. Hij denkt dat per definitie mannen beter zijn dan vrouwen, vooral in het uitvoeren van werkzaamheden. Ik denk dat je nu wat mensen door elkaar haalt.


Veel mensen die in de media als Marokkaan worden benoemd, zijn ook geboren en getogen Nederlanders. Carrie haalt geen mensen door elkaar.
<<

Anoniem249

Bericht 04 Sep 2017 15:37

Re: White privilege

Ik denk dat weinig mensen aan hun vaderland worden gelinkt als je familie in de tijd van Napoleon (250 jaar geleden!!) al in Nederland is gevestigd, maar goed dat is een andere discussie die er niet echt toe doet in deze discussie.
Laatst gewijzigd door Anoniem249 op 04 Sep 2017 15:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem301

Bericht 04 Sep 2017 15:38

Re: White privilege

Geel schreef:Ik probeer er erg op te letten via kleine dingen:

- bij de ZP-discussie probeer ik in wit publiek de positie van de 'zwarte' groep in te nemen.
- mijn dochter heeft een donkere pop en ze gaat naar kdv met merendeel donkere kindjes.
- ik tik mezelf op de vingers als ik over iemand vertel en noem dat diegene donker is, Marokkaans, weet ik veel. Want het doet er voor mij niet toe.

Uiteindelijk wil ik hier in mezelf niet eens meer op hoeven letten, of iets donker is of wit. Zo vanzelfsprekend wil ik dat het wordt dat donker en wit en alles ertussenin gewoon variaties zijn van ons mensen.

Hier maak ik me vaak ook schuldig aan ja.
<<

Anoniem301

Bericht 04 Sep 2017 15:38

Re: White privilege

Claire**** schreef:Ik denk dat weinig mensen aan hun vaderland worden gelinkt als je familie in de tijd van Napoleon al in Nederland is gevestigd, maar goed dat is een andere discussie die er niet echt toe doet in deze discussie.

Nou, gebeurt dit niet bij Surinamers nog steeds? Gaat minder ver terug dan Napoleon ja, maar toch.
<<

Anoniem313

Bericht 04 Sep 2017 15:42

Re: White privilege

Ik vind het trouwens ook heel interessant, en dan vooral ook de reactie die het vaak teweegbrengt bij diegenen die de privileges hebben. Mensen voelen zich vaak aangevallen, alsof ze worden beschuldigd, terwijl het juist gaat om een aspect van onze maatschappij, op systeem-niveau dus, en niet om de kwade intenties van het individu. Ik kan als witte hoogopgeleide hetero cis vrouw mijn privileges ook niet van me afschudden ofzo, het is geen slechte gewoonte waar ik mee kan stoppen. Het is een gegeven in onze maatschappij, en je er bewust van zijn is mooi, maar om het echt te veranderen is er maatschappelijke verandering nodig.
Laatst gewijzigd door Anoniem313 op 04 Sep 2017 15:45, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem304

Bericht 04 Sep 2017 15:43

Re: White privilege

Bazinga schreef:Ja, ik ben hier al heel lang mee bezig zelfs. Ik weet nog dat ik een jaar of 13 was en voor 't eerst zelf een panty ging kopen. Ik kwam thuis en vroeg aan m'n moeder 'Hoe heet de panty van een donkerkleurige vrouw? Want die dragen vast niet de 'huidskleur'panty van de Hema.'

Sindsdien ben ik er wel mee bezig. Ik kan me niet voorstellen hoe pijnlijk het moet zijn om je dochter uit te leggen, waarom er maar één donkere Barbie is, tegenover al die blonde poppen. Of waarom er in al die Disneyfilms, er maar één donkere prinses is, tegenover al die witte prinsessen.

Voor mij is iedereen hetzelfde, je naam of kleur maakt niet uit. Ik zou ook niet weten wat ik kan doen om het makkelijker te maken. Ja, m'n zoon dezelfde normen en waarden meegeven als zijn vader en ik hebben, natuurlijk.

Grappig dat je dit zegt, want het is pas sinds kort dat in Nederland alle Barbies met een donkere huidskleur gewoon in de schappen liggen bij Intertoys etc. Daarvoor was het maar 1 of helemaal niet, terwijl ze wel gewoon in grote aantallen gemaakt worden. Al meer dan 30 jaar geleden kwam iedere blonde Barbie ook uit in een donkere versie, maar die zijn hier bijna allemaal niet uitgebracht.
Ik vind dat echt heel raar.
<<

Geel

Bericht 04 Sep 2017 15:43

Re: White privilege

Eens met Caulfield. Ik voel me er ook niet schuldig over, en schaamte voel ik ook niet. Wel plaatsvervangend trouwens, als een grote witte groep zich onbehoorlijk gedraagt tegenover de zwarte groep. Dan schaam ik me dat ik bij die groep hoor.
<<

Anoniem301

Bericht 04 Sep 2017 15:46

Re: White privilege

Over geen verschil tussen wit en niet-witte mensen te (willen) zien of erkennen: een groot deel van de donkere bevolking in bijvoorbeeld Amerika vraagt juist wél om hun verschillen te erkennen. Juist ook vanwege de white privilege. Wat zij meemaken op basis van hun huidskleur is iets wat witte mensen nooit zullen ervaren. Dus kun je ook niet spreken van “ik zie geen kleur” ook al is dat natuurlijk goed bedoeld.
<<

Geel

Bericht 04 Sep 2017 15:48

Re: White privilege

Maar dat moet uiteindelijk wel het einddoel zijn, toch? Of willen ze dat niet?
<<

Anoniem250

Bericht 04 Sep 2017 15:51

Re: White privilege

Voor mij persoonlijk is het stuk niet herkenbaar. Ik ben me erg bewust van mijn witte privileges. En daarnaast heb ik nog veel meer privileges. Ik schaam me er niet voor. Ik zou ze ook niet kwijt willen raken. Maar ik zou wel graag willen dat iedereen dezelfde kansen en mogelijkheden en uitgangspositie zou hebben als ik heb. Al lijkt het me een utopie. Ik denk dat we als samenleving nog een lange weg te gaan hebben. Ook wat betreft vrouwenemancipatie. Maar bewustwording is al een eerste stap.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 04 Sep 2017 16:09

Re: White privilege

Claire**** schreef:
Carrie schreef:
Claire**** schreef:– Wit privilege is als Thierry Baudet bij De Wereld Draait Door agressie tegen vrouwen promoot en alle kritiek richt zich alleen op hem in plaats van op de groep waartoe hij gerekend wordt.

Gaat het er dan om dat we niet zeggen "alle witte mannen zijn agressief tegen vrouwen?".

Ik denk eerder "alle Franse mannen zijn agressief tegen vrouwen". Wanneer bijvoorbeeld een 2e of 3e generatie Marokkaanse-Nederlander zo'n uitspraak doet dit vaak aan zijn cultuur wordt gelinkt.
Frans? Thierry Baudet is een geboren en getogen Nederlander.


zijn familie is gevlucht uit frankrijk/belgie. Dat is iets langer geleden dan de 2e of 3e generatie Marokaanse-Nederlanders maar ook deze 2e of 3e generatie zijn in Nederland geboren en getogen ;)

edit: huh? er waren ineens al veel meer reacties
Afbeelding
<<

Anoniem222

Bericht 04 Sep 2017 16:16

Re: White privilege

Ik schaam me trouwens niet zo zeer voor het feit dat ik privileges heb inderdaad, maar meer dat anderen dat dus niet hebben gebaseerd op iets wat er niet toe zou moeten doen.
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers