Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Roken tijdens de zwangerschap

<<

Anoniem123

Bericht 19 Okt 2013 08:38

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Ik vond roken en drinken tijdens de zwangerschap echt heel slecht en egoïstisch.
En dan het weerwoord: ja stress is ook niet gezond voor het kindje...
Nee bij iedere hijs aan die sigaret waardoor de doorbloeding even stil staat is gezond...
Ik zeg er dan wel wat maar meer in de vorm van: weet je zelf wat de risico's zijn?
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17373

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 19 Okt 2013 08:38

Re: Roken tijdens de zwangerschap

-ED- schreef:En dan dus achter de rug om met iedereen je afschuw erover uitspreken? Hier noemen we dat gewoon hypocriet, niks bemoeizuchtig. Als je om iemand geeft, dan kun je niet alleen de goede dingen tegen iemand zeggen, maar ook de moeilijke dingen, die misschien minder gemakkelijk zijn om onder woorden te brengen. Persoonlijk heb ik liever dat mensen eerlijk zijn, dat heeft mij - in mijn verslaafde periode - ook het meeste geholpen. Achteraf gezien, waardeer ik dat juist enorm, de mensen die het meest van mij houden en betrokken waren bij mijn situatie spraken zich het meest direct naar me uit.


Maar ED, je denkt toch niet dat deze vrouwen totaal ignorant zijn, en zich echt van geen kwaad bewust zijn totdat jij ze eens even uitlegt hoe het zit? Wat is de meerwaarde? Het zou mooier zijn inderdaad eerlijk te zijn en open te staan voor een gesprek hierover, in plaats van ongevraagd je mening te verkondigen op zo'n moment. Op die manier kun je toch ook eerlijk zijn (ook naar jezelf toe)?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem331

Bericht 19 Okt 2013 08:56

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Het was fijn geweest dat er ook ruimte was geweest voor de andere kant van het verhaal. Maar dat is er niet, want ik heb eigenlijk nooit kinderen mogen krijgen, Word vergeleken met een moeder dat haar kind slaat, ik ben egoïstisch, hypocriet en geen goede moeder.
Nou nou wat een discussie. Het is prima om een menig te hebben, maar dram toch die perfectie van jezelf niet zo door!
<<

Mikado

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 870

Geregistreerd: 22 Sep 2013 19:25

Bericht 19 Okt 2013 08:58

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Ik had het een paar weken geleden op een verjaardag, ik ken de persoon in kwestie niet heel goed. Ik heb er niets van gezegd, dat vind ik niet 'mijn taak' neem aan dat iedereen weet wat de gevolgen ervan kunnen zijn. Ik was vooral heel verbaasd en heb volgens mij echt met open mond zitten kijken...
2014 2016 2019
<<

Anoniem7

Bericht 19 Okt 2013 09:03

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Ik ben wel benieuwd naar de andere kant dan, voor mij is er eigenlijk geen andere kant, namelijk. Je laat van álles tijdens je zwangerschap voor de gezondheid van je baby, maar met het meest schadelijke zou je doorgaan, ik snap dat niet.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17373

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 19 Okt 2013 09:09

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Maple schreef:Ik ben wel benieuwd naar de andere kant dan, voor mij is er eigenlijk geen andere kant, namelijk. Je laat van álles tijdens je zwangerschap voor de gezondheid van je baby, maar met het meest schadelijke zou je doorgaan, ik snap dat niet.


Naar mijn idee gaat de discussie er niet zozeer om of je wel of niet zou moeten roken, maar meer of anderen het 'recht' hebben daar (ongevraagd) iets over te zeggen.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem7

Bericht 19 Okt 2013 09:12

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Zora schreef:
Maple schreef:Ik ben wel benieuwd naar de andere kant dan, voor mij is er eigenlijk geen andere kant, namelijk. Je laat van álles tijdens je zwangerschap voor de gezondheid van je baby, maar met het meest schadelijke zou je doorgaan, ik snap dat niet.


Naar mijn idee gaat de discussie er niet zozeer om of je wel of niet zou moeten roken, maar meer of anderen het 'recht' hebben daar (ongevraagd) iets over te zeggen.

Ik reageer op Tangerine. Misschien had ik haar even moeten quoten, had niet verwacht dat er nog een reactie tussen zou komen.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17373

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 19 Okt 2013 09:14

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Ah ik zie het. Dan alsnog gaat mijn antwoord op denk ik eigenlijk :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem7

Bericht 19 Okt 2013 09:20

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Zora schreef:Ah ik zie het. Dan alsnog gaat mijn antwoord op denk ik eigenlijk :)

Ja, maar dan is er dus geen enkele ruimte voor discussie, lijkt me ook jammer. Of je er wel of niets van zou zeggen is ook prima, maar ongetwijfeld heeft Tangerine meegemaakt dat er wel eens wat tegen haar gezegd is over het roken tijdens de zwangerschap. Mag zij dan ook niet reageren? En dan nog, topics wijken zo vaak een beetje van het daadwerkelijke discussieonderwerp af. De burgemeesters zijn prima in staat om te beoordelen hoe of wat.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17373

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 19 Okt 2013 09:24

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Ik geloof dat je me net niet precies begrijpt :) Jij impliceert met jouw post dat Tangerine goede redenen/argumenten heeft voor het wel roken tijdens de zwangerschap. Ik lees het zo dat Tangerine ervaringen heeft met het commentaar dat andere mensen daarop hebben. Naar mijn idee ging daar de discussie over, vandaar mijn post mbt ene kant en andere kant. Ik probeer sowieso niet de discussie hierover af te kappen hoor, snap niet zo goed waarom je dat denkt.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 19 Okt 2013 09:32

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Ik zou niks zeggen, want dat voegt toch niks toe, maar het wel heel stom vinden.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Ilovethe90s

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3154

Geregistreerd: 03 Sep 2013 22:14

Bericht 19 Okt 2013 10:09

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Nee, ik zou er niks van zeggen. Het voegt inderdaad weinig toe en je bent al snel een bemoeial.
Iedereen heeft er wel een mening over en iedereen weet ook dat het slecht is, om dat extra te benadrukken vind ik niet nodig.
<<

Anoniem7

Bericht 19 Okt 2013 10:23

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Zora schreef:Ik geloof dat je me net niet precies begrijpt :) Jij impliceert met jouw post dat Tangerine goede redenen/argumenten heeft voor het wel roken tijdens de zwangerschap. Ik lees het zo dat Tangerine ervaringen heeft met het commentaar dat andere mensen daarop hebben. Naar mijn idee ging daar de discussie over, vandaar mijn post mbt ene kant en andere kant. Ik probeer sowieso niet de discussie hierover af te kappen hoor, snap niet zo goed waarom je dat denkt.

Ik denk dat we dan gewoon een misverstand hebben, want ik lees in de post van Tangerine dat ze het jammer vindt dat mensen in dit topic zo veroordelend zijn en dat ze geen ruimte open laten voor het verhaal aan de andere kant, dus het verhaal van de moeder die blijft roken. Ik impliceer niet zozeer dat zij goede redenen heeft, dát heb ik nooit gezegd, ik ben alleen wel benieuwd wat haar redenen dan zijn waarvan zij denkt dat ze goed zijn.
<<

Anoniem7

Bericht 19 Okt 2013 10:24

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Maargoed, dit gaat nergens over.
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 19 Okt 2013 10:27

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Ik sluit me aan bij alles wat al gezegd is... de zwangere in kwestie weet ook heus zelf wel dat het slecht is. Geen extra toevoeging van mij nodig om dat nogmaals te benadrukken... Zou wat zijn als iedereen zich met iedereen zou bemoeien... Ik heb er MIJN mening over, maar die hoef ik toch niet overal over te spuien? Ik schudt wel vaker mijn hoofd bij keuzes van mensen, maar is het dan aan mij om aan een wildvreemde mijn mening te ventileren...?

Tenzij het ECHT een goede vriendin van me zou zijn ofzo... Als je normaal ook je zorgen uit naar iemand of je twijfels over dingen, dan zou ik dit ook bespreekbaar kunnen maken...
Afbeelding

Afbeelding
<<

-Ieniemienie-

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1477

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:23

Bericht 19 Okt 2013 10:53

Re: Roken tijdens de zwangerschap

De vrouw van mijn neef rookte gewoon door tijdens de zwangerschap.
Ik heb er toen subtiel wat van gezegd. Kreeg als antwoord:
Ja maar dat is toch juist handig, dan krijg ik een lekker klein kindje en is m'n bevalling makkelijker.
Ik vond het zo'n walgelijke opmerking dat ik niks terug wist te zeggen...
Insta: klippies_haarspeldjes

♡ 2009 ♡ & ♡ 2011 ♡
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 19 Okt 2013 10:55

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Nee, maar ik heb wel een mening over.
<<

Anoniem 82

Bericht 19 Okt 2013 11:05

Re: Roken tijdens de zwangerschap

snoezel schreef:Ik sluit me aan bij alles wat al gezegd is... de zwangere in kwestie weet ook heus zelf wel dat het slecht is. Geen extra toevoeging van mij nodig om dat nogmaals te benadrukken... Zou wat zijn als iedereen zich met iedereen zou bemoeien... Ik heb er MIJN mening over, maar die hoef ik toch niet overal over te spuien? Ik schudt wel vaker mijn hoofd bij keuzes van mensen, maar is het dan aan mij om aan een wildvreemde mijn mening te ventileren...?

Tenzij het ECHT een goede vriendin van me zou zijn ofzo... Als je normaal ook je zorgen uit naar iemand of je twijfels over dingen, dan zou ik dit ook bespreekbaar kunnen maken...

Dit! Ik zou er echt wel wat van vinden, zelf kan ik er met mijn hoofd niet bij dat iemand doorrookt. Maar ik mag hopen dat iemand zelf zich waarschijnlijk al bewust is van de gevaren, en niet nog een extra schuldgevoel kan gebruiken doordat iemand haar nog even met de neus op de feiten drukt.

Ik kan doorgaans weinig sympathie opbrengen voor een zwanger die ik zie roken, maar zal er echt niet snel wat van zeggen. Je weet ook niet wat erachter zit, al is het slecht. Het is toch een verslaving, en stel dat je ongepland zwanger bent geraakt.. Dan lijkt het me bijvoorbeeld alweer lastiger dan wanneer je bewust voor een kindje gaat, als je slim bent probeer je dan eerst van je verslaving af te komen. Ik ben zelf fel tegen roken en bepaalde andere dingen in de zwangerschap, dus ik zal het ook niet doen. Maar bij een ander kan ik er wat van vinden, zeker, maar ik vind het niet nodig om iemand daar mee lastig te vallen.
<<

Anoniem44

Bericht 19 Okt 2013 12:45

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Ik zie het als mijn morele plicht om er iets van te zeggen. Ik zou me nooit zomaar bemoeien met iemands levensstijl, maar wanneer je zwanger bent, dan heb je niet alleen meer invloed op je eigen gezondheid, maar ook op dat van je ongeboren kindje. Ik acht de kans klein dat iemand iets met mijn kritiek doet, maar alleen al een kans van 1% zou ik aanpakken.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 19 Okt 2013 13:10

Re: Roken tijdens de zwangerschap

De meeste mensen die dat doen zijn echt niet achterlijk. Die weten de mogelijke gevolgen heus wel.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2828

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 19 Okt 2013 14:25

Re: Roken tijdens de zwangerschap

In de openingspost gaat het toch om een naaste? Nou dan zou ik er echt wel wat van zeggen hoor. Het gaat natuurlijk ook om de manier waarop je iets zegt. Je kan toch gewoon aan die persoon vragen of ze van plan is te stoppen/minderen? Juist nu het eerste kindje al te klein was.
En nee, het is niet mijn kind of lichaam, maar ik vind dat je als naaste zoiets best kan zeggen en je zorgen kan uitspreken.
<<

Anoniem14

Bericht 19 Okt 2013 14:28

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Ik had een klasgenoot en zij rookte tijdens haar zwangerschap shag. We hebben het er wel eens over gehad en dan zei ze dat ze er van de verloskundige vijf per dag mocht, maar ze rookte veel meer. Uiteindelijk is ze met 35 weken bevallen van haar kindje en toen dacht ik wel 'oefff, zou dat ermee te maken hebben?', maar ik heb dat alleen gedacht, niet uitgesproken.

Ik heb er wel een mening over en ik vind dat het feit dat je verslaafd bent het niet recht kan praten, maar ik snap dat het moeilijk kan zijn. Dat die mensen niet achterlijk zijn en de gevolgen kennen, snap ik, maar dat iemand dan toch blijft roken met kennis van die gevolgen, begrijp ik dan weer niet! Daarmee wil ik mijzelf niet als perfect voordoen, ik ben echt niet perfect en rook zelf ook, maar mijn eigen kind in mijn buik daarmee in gevaar en ademnood brengen, dat vind ik wel heel erg.
<<

Anoniem44

Bericht 19 Okt 2013 14:47

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Ja, het gaat om een naaste inderdaad. Kennelijk mag je je tegenwoordig niet meer 'bemoeien' met je naasten. Lekkere naasten heb je dan... Als iemand zichzelf kapot aan het maken is en al helemaal als het gaat om het kapot maken van een ander, zeker als deze ander hulpeloos en machteloos is, vind ik persoonlijk nogal een goede reden om me met iemand te bemoeien. Weet je waarom? Omdat ik geef om de mensen om mij heen. Mensen die zwijgen vind ik eerder wat zwak, conflictvermijdende types zonder gevoel in hun donder.
<<

Anoniem16

Bericht 19 Okt 2013 14:50

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Ja maar soms gaat het je gewoon niets aan. Er zijn er vast wel in mijn naaste omgeving die vinden dat ik, als ik dus naar mijn situatie kijk, bv had moeten geven. Dat kunnen zij allemaal wel helemaal geweldig vinden enzo maar ik zou er niet op zitten te wachten dat anderen zich dan maar denken zich met mijn keuze te mogen bemoeien. Ik kies hiervoor en kies zo ook voor de eventuele risico's hierbij.

Dat is hierbij net zo. Je weet dondersgoed dat het enorm stom is maar ja dat is een persoonlijke keuze waar je niets mee te maken hebt.
<<

Anoniem44

Bericht 19 Okt 2013 14:56

Re: Roken tijdens de zwangerschap

De waarheid horen is niet altijd leuk, dat begrijp ik wel. Toch vind ik het belangrijk me soms 'te bemoeien' met mijn naasten, simpelweg omdat ik graag zie dat zij gelukkig en gezond zijn en gezonde kinderen krijgen. Het is daarbij wel belangrijk om de juiste toon aan te slaan. Ik benadruk op zo'n moment dan ook dat ik mij zorgen maak, omdat ik om de ander geef. Natuurlijk is het een ieder vrij om uiteindelijk te handelen zoals men goeddunkt. Ondanks dat een dergelijke boodschap niet altijd zorgt voor verbetering in het gedrag, vind ik het wel belangrijk dat de ander op de hoogte is van mijn zorgen en dit hopelijk in het achterhoofd houdt.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron