Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het geheim van Sinterklaas vertellen

<<

-Ieniemienie-

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1477

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:23

Bericht 03 Sep 2017 09:15

Het geheim van Sinterklaas vertellen

Onze dochter is nu 8jr en zit in groep 5.
Volgens mij is dit het jaar dat ze in de klas met surprises beginnen op school.
Nu gelooft dochter nog heilig in deze man en ik vind dat heerlijk.
Vorig jaar hadden man en ik besloten om het haar begin dit jaar te gaan vertellen. Maar tot nu toe stel ik het steeds uit. Ik vind het zo jammer haha. Maar wil wel dat ze het van ons hoort, en niet vanuit school of door vriendjes/vriendinnetjes.
Maar zijn er nog meer kindjes die nog geloven op deze leeftijd?

Wanneer hebben jullie het verteld, hoe oud was je kind? En hoe heb je dit aangepakt? Ze heeft nog een jonger broertje. Ik hoop dan ook echt dat ze het hem niet zal vertellen.
Insta: klippies_haarspeldjes

♡ 2009 ♡ & ♡ 2011 ♡
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 03 Sep 2017 09:29

Re: Het geheim van Sinterklaas vertellen

Onze oudste wordt in november acht en gaat vanaf morgen ook naar groep 5. Hij gelooft ook nog heilig maar het is denk ik wel binnenkort tijd om hem te vertellen dat Sinterklaas niet echt bestaat. Het is best zielig maar wij willen ook dat hij het van ons hoort. Ik zal eens rondvragen bij ouders van vriendjes, of die het ook al vertelt hebben.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 03 Sep 2017 09:36

Re: Het geheim van Sinterklaas vertellen

Mijn jongste wordt de 20ste acht jaar, zit nog in groep 3, maar wist het vorig jaar al. Hij vroeg er zelf naar en we hebben het toen gezien zijn leeftijd, toen dus ruim 7, niet meer ontkend. Hij had het toen ook van iemand gehoord en ons gevraagd of dat klopte. Zijn broer heeft overigens altijd zijn mond gehouden.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

mida4you

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2029

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:54

Bericht 03 Sep 2017 09:40

Re: Het geheim van Sinterklaas vertellen

Ik zit dus ook met zo'n dilemma. Mijn dochter van 7 gaat morgen naar groep 4. Ze komt in een combi klas van groep 4/5..... tegen die tijd dat sinterklaas aankomt houdt groep 5 zich vast idd bezig met surprises maken. En reken maar dat groep 4 er vast ook van alles van mee krijgt.... wij zitten dus ook erg in dubio om het haar maar te vertellen denk ik.... vindt het zo sneu want we hadden het er laatst nog over en ze is nog steeds 100% overtuigd dat de Sinterklaas bestaat...
Z. 3 augustus 2010 & A. 23 augustus 2013
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 03 Sep 2017 09:58

Re: Het geheim van Sinterklaas vertellen

Mijn dochter zat vorig jaar in groep 3/4/5 en daar deden ze nog niet aan surprises, dus misschien bij jullie ook nog niet Mida4you, zou ook wel een beetje gek zijn als de halve klas wel surprises maakt voor elkaar en de andere helft niet.
Ik zou eerst aan de juf vragen hoe ze hiermee omgaan op school, ze zullen daar vast wel goed over hebben nagedacht.

Mijn dochter kwam er vorig jaar na de zomervakantie mee dat ze niet geloofde dat sinterklaas echt bestond, wij hoefden er dus niet zelf over te beginnen, dat was wel fijn.
Er zijn boeken waarbij verteld wordt over het geheim van sinterklaas, misschien zou je zo'n boek met haar kunnen lezen en dan daarna met haar erover praten.
<<

mida4you

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2029

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:54

Bericht 03 Sep 2017 10:04

Re: Het geheim van Sinterklaas vertellen

Liadan schreef:Mijn dochter zat vorig jaar in groep 3/4/5 en daar deden ze nog niet aan surprises, dus misschien bij jullie ook nog niet Mida4you, zou ook wel een beetje gek zijn als de halve klas wel surprises maakt voor elkaar en de andere helft niet.
Ik zou eerst aan de juf vragen hoe ze hiermee omgaan op school, ze zullen daar vast wel goed over hebben nagedacht.

Mijn dochter kwam er vorig jaar na de zomervakantie mee dat ze niet geloofde dat sinterklaas echt bestond, wij hoefden er dus niet zelf over te beginnen, dat was wel fijn.
Er zijn boeken waarbij verteld wordt over het geheim van sinterklaas, misschien zou je zo'n boek met haar kunnen lezen en dan daarna met haar erover praten.


Dat is een goeie Liadan. Ik zal de meester in dezer weken eens vragen.
Z. 3 augustus 2010 & A. 23 augustus 2013
<<

Anoniem315

Bericht 03 Sep 2017 10:18

Re: Het geheim van Sinterklaas vertellen

Ik geef dit jaar (en heb dit in het verleden vaker gedaan) les aan een groep 4/5 combinatie en groep 4 doet mee met het Sintfeest en groep 5 maakt surprises. Ik vertel de klas altijd dat Sinterklaas het te druk heeft om voor groep 5 t/m 8 cadeaus in te pakken, dus deze groepen maken pakjes voor elkaar. Meestal geef ik bij die uitleg letterlijk een knipoog, dus de kinderen die niet meer geloven, weten dan wel dat ze het spel mee moeten spelen.
<<

Anoniem298

Bericht 03 Sep 2017 10:35

Re: Het geheim van Sinterklaas vertellen

Nadat onze dochter al eens gevraagd had of Sinterklaas alle cadeautjes betaalde of wij hebben we haar vorig jaar het boek 'Sinterklaas voor grote kinderen' gegeven. Daarin wordt op een leuke manier uitgelegd wie Sint Nicolaas eigenlijk was en hoe het hele Sintfeest tot stand is gekomen. Er zit een contract tot geheimhouding in wat natuurlijk extra leuk is voor mijn dochter (en voor alle andere kinderen natuurlijk), omdat ze dan ook een groot geheim mogen bewaren. Bij onze dochter viel het boek erg in de smaak. Het nam bij haar ook wel de twijfel weg, die twijfels had ze namelijk al wel door slecht plakkende nepwenkbrauwen :laughcry: en de Sinterklaas die overdag op school was geweest zag er anders uit dan die 's avonds thuis kwam.
<<

Anoniem315

Bericht 03 Sep 2017 10:36

Re: Het geheim van Sinterklaas vertellen

Wat een goede tip, Jet!
<<

Anoniem236

Bericht 03 Sep 2017 10:52

Re: Het geheim van Sinterklaas vertellen

Even inhaken op de combi klassen; Vroegah zat ik ook op jenaplan met 3-4-5. Groep 5 maakte surprises en dat vierden we altijd op een woensdag middag. 3-4 was altijd drie kwartier eerder uit. Groep 5 vierden ook het sinterklaas feest mee met de jongere kinderen, met kadootjes, gemaakt door de ouders. En iedereen werd geacht dit geheim te houden en zover ik weet gebeurde dit ook. Je voelt je dan toch wel groot en stoer
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 03 Sep 2017 12:07

Re: Het geheim van Sinterklaas vertellen

Toen ik in groep 6 zat in een 5/6 combinatie, zei onze juf letterlijk "jullie weten allemaal dat Sinterklaas niet bestaat, daarom maken we dit jaar surprises" en toen begon een meisje uit groep 5 heel hard te huilen... Die geloofde dus nog. Ik vond dat zo gemeen van de juf en kan me dit nog zo goed herinneren.

Groep 5 is volgens mij echt zo'n grens geval, of ze nog wel of niet geloven. Ik zou denk ik afwachten of ze zelf met vragen komt.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 03 Sep 2017 12:58

Re: Het geheim van Sinterklaas vertellen

Mijn dochter wordt 7 en gelooft nog, dit jaar laat ik het sowieso nog zo (tenzij ze zelf met twijfels komt). Ik heb een keer iets gehoord van een andere ouder, dat ze het in groep 5 vertellen op school. Als dat echt zo is, dan wil ik het zelf vertellen wanneer ze het voor die tijd zelf nog niet doorheeft. En ik denk dan met behulp van het boek waar Jet het over heeft.
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:30

Bericht 03 Sep 2017 16:52

Re: Het geheim van Sinterklaas vertellen

Bij ons is het groep 6 dat de kinderen niet meer geloven. In groep 5 worden wel surprises gemaakt maar onder het mom dat sinterklaas niet genoeg tijd heeft.
Onze jongste gaat naar groep 4 maar hoop toch echt dat ze ook nog groep 5 red. Ze is dan nog 8 met sinterklaas in groep 5.

Mijn oudste was 9 toen we het vertelde aan haar en ze heeft het echt niet tegen haar zusje gezegd.

Mijn tip eerst vragen hoe de leraar/lerares er mee omgaat voor je het verteld
<<

Anansi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 353

Geregistreerd: 02 Okt 2016 15:34

Bericht 03 Sep 2017 17:51

Re: Het geheim van Sinterklaas vertellen

Wij hebben het vorige week verteld aan onze oudste van 8 die naar groep 5 gaat. Hij geloofde ook echt nog heilig. Wij hebben het ook met het boek 'Sinterklaas voor grote kinderen' vertelt en m'n oudste was eigenlijk helemaal niet teleurgesteld maar vond het heel leuk dat hij nu mee mag doen aan het toneelspel.
<<

miekie

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 151

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:38

Bericht 03 Sep 2017 18:17

Re: Het geheim van Sinterklaas vertellen

Wij hebben het ook deze vakantie verteld aan onze 8-jarige dochter voordat de grote drukte begint in de winkels en op school. Heb het niet uitgelegd mbv een boek, maar gewoon verteld. Ze had vorig jaar al wat twijfels en wilde het liever zelf vertellen dan dat ze het van kinderen uit haar klas zou horen.
Ze maken nu ook in groep 5 surprises, maar weet wel als leerkracht dat wij het dan brengen nog als het helpen van sinterklaas. Zou het ook even aan de leerkracht vragen Mida. Denk niet dat ze het al kenbaar maken.
2009
2011

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Thunder