Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zorgen om een kind

<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1893

Geregistreerd: 14 Apr 2014 11:58

Bericht 16 Aug 2017 09:15

Zorgen om een kind

Sinds kort heb ik contact met een oude vriendin. Zij is moeder van een kindje van 9 maand. In eerste instantie leek alles redelijk goed te gaan, gezien haar geschiedenis (veel drank, drugs en de daarbij komende drama). Nu de laatste weken begin ik me meer en meer zorgen te maken om het kindje. Het is een enorm stil kind, wat grootste deel van de tijd in de box doorbrengt en nauwelijks wordt geprikkeld om dingen te leren.

Moeders leven is ook een rommel, financieel komt ze de maand niet rond, contact met de vader is er niet en ze rookt / blowt en drinkt nog steeds (wel in mindere mate).

Ik maak me er oprecht zorgen om, had het zo graag anders gezien voor haar, maar vooral voor het kindje. Wat moet ik hier nou mee? Ik weet niet wat wijs is, ik kan het in ieder geval niet aan zien in wat voor situatie dit kindje opgroeit..
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Anoniem278

Bericht 16 Aug 2017 10:16

Re: Zorgen om een kind

Wat ben je een goede vriendin dat je je zorgen maakt om het welzijn van allebei. Want deze situatie is natuurlijk niet wenselijk voor een kindje, maar zoals jij ook schrijft de moeder komt ook niet over alsof ze het allemaal in de hand heeft.
Misschien kun je het AMK bellen, of VeiligThuis, en gewoon de hele situatie uitleggen en duidelijk maken dat jij het liefst zou zien dat er gerichte (hands on) hulp komt om deze moeder en kind te ondersteunen zodat zij haar eigen leven en haar leven met zo'n jong kindje op de rit kan krijgen?

Ik snap heel goed dat je je zorgen maakt en ik zou zelf ook contact opnemen met hen om te zoeken naar de mogelijkheden. En je kunt daar altijd aangeven dat je niet wilt dat er aangegeven wordt dat jij degene bent die dit ter sprake gebracht heeft.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 16 Aug 2017 10:19

Re: Zorgen om een kind

Wat goed dat je zo alert hierop bent, Namasté. Ik heb er geen verstand van waar je terecht kan, maar wilde niet wegklikken zonder dat te zeggen. Ik denk dat heel vaak mensen zijn die iets opmerken maar er niets mee doen. Liever te vroeg alert zijn en actie ondernemen dan te laat.
Let's discover the world together.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 16 Aug 2017 11:24

Re: Zorgen om een kind

Wat een moeilijke positie waarin jij je bevindt. Aan de ene kant voel je loyaliteit naar je vriendin, aan de andere kan de zorgen om haar kindje.

Ik hoop dat je de moed hebt om hier een (anonieme) melding van te maken bij Veilig Thuis. Want dat is echt nodig, als ik je verhaal zo lees. Ik wens je veel wijsheid toe!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5464

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 16 Aug 2017 11:34

Re: Zorgen om een kind

Ik denk dat als je echt wat wil doen je toch veilig thuis moet bellen. Het kan ook anoniem en je hoeft niet meteen melding te maken ( al is de situatie daar wel zorgwekkend genoeg voor). Je kunt ook eerst advies vragen.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 527

Geregistreerd: 09 Okt 2013 20:19

Bericht 16 Aug 2017 11:59

Re: Zorgen om een kind

Zijn er meer mensen betrokken bij deze moeder? Kinderopvang/ouders/andere zorginstellingen?
Wellicht kan je contact opnemen met hun. Instellingen hebben wel een beroepsgeheim maar zullen vast de boel extra in de gaten houden als jij je zorgen hebt geuit en een melding maken bij veilig thuis.
Als jij dan ook een melding maakt bij veilig thuis kan er een dossier opgemaakt worden.
Sterkte het is niet makkelijk maar je doet het omdat je het beste wil voor dit kindje.
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1893

Geregistreerd: 14 Apr 2014 11:58

Bericht 16 Aug 2017 12:18

Re: Zorgen om een kind

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Ik heb de situatie uitgetypt en naar Veiligthuis gemaild of hun ook een advies kunnen geven wat ik hier mee kan doen.

Wasmand, ik denk dat op dit moment alleen het CB zo af en toe het kindje ziet. Ik vraag me dan ook af wat hun zien en weten.. ik zie namelijk een baby die totaal niet te vergelijken is met mijn kinderen toen ze 9 maand waren.

Moeder werkt niet en stel dat deze situatie voortduurt tot het kind met 4 jaar naar school gaat omdat geen instantie doorheeft wat er speelt, dan kan dit voor zoveel problemen zorgen voor het kind.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Anansi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 352

Geregistreerd: 02 Okt 2016 14:34

Bericht 16 Aug 2017 14:36

Re: Zorgen om een kind

Heb je het met de moeder zelf besproken?

Verder een melding bij Veilig Thuis en misschien aanmelden bij een Meeleefgezin (https://meeleefgezin.nl) Als die moeder daarvoor open staat natuurlijk. Anders contact met de huisarts en het sociaal wijkteam.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 16 Aug 2017 17:24

Re: Zorgen om een kind

Wat ontzettend moedig maar vooral goed dat je contact met VT hebt gezocht. Hopelijk hoor je snel van ze.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 16 Aug 2017 20:02

Re: Zorgen om een kind

Ik snap op zich wel dat jij je zorgen maakt, maar in principe lees ik in je verhaal niet direct iets verontrustend. Kan het niet zo zijn dat het kindje juist als jij er bent in de box zit omdat de moeder zo tijd voor jou heeft? Hoe weet je of die situatie altijd zo is? Dat het kindje niet wordt uitgedaagd is wel sneu, waarschijnlijk weet de moeder ook niet hoe met een baby om te gaan. Ik vind dat eigenlijk ook lastig, maar mijn kind wel uit zichzelf van alles ontdekken dus ik hoef haar alleen maar haar gang te laten gaan. Is het misschien een idee dat jij moeder en kind meeneemt op een uitstapje met jouw kinderen? Al is het maar een rondje naar het park ofzo. Of hen bij jou thuis uitnodigen voor een speeldate? In zo'n setting kan je de moeder een beetje laten zien wat ze met haar baby kan doen zonder dat je commentaar op haar levert. Geen idee hoor of je verder contact met haar ziet zitten.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 16 Aug 2017 20:05

Re: Zorgen om een kind

O, ik zie nu eigenlijk pas wat je over de situatie van moeder schrijft. Je zou ook eens voor haar bij de gemeente of stichting mee kunnen informeren over hulp in de vorm van budgettering o.i.d.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 16 Aug 2017 20:24

Re: Zorgen om een kind

Eens met Luisa. Wellicht kun je haar helpen met het vinden van hulp m.b.t. haar financiën of een baan (en opvang, geen idee of het zo is maar wie weet denkt ze dat niet te kunnen bekostigen en is ze daarom thuis).

Wat het kindje betreft lees ik niet direct iets zorgwekkends. En ja dat je haar baby niet met jou kindjes kan vergelijken... ik heb 3 dochters waarvan de oudste en middelste vlug waren met o.a. rollen, zitten, staan, lopen, erg ondernemend en ook met eten ging het allemaal makkelijk. Mijn jongste is een stuk passiever en is pas na haar eerste verjaardag voor het eerst zelf gaan zitten en staan en doet een hoop wat de anderen konden nog niet. Eten (en groeien) is helemaal een drama.

Ik vind het oprecht lief dat je je zorgen maakt om beiden en erg goed ook dat je je afvraagt of je er iets mee moet doen. Al denk ik op basis van wat jij schrijft (Wat natuurlijk maar een stukje is van het beeld dat jij van moeder en kind hebt) er nu niet iets zorgwekkende is wat betreft kind.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 16 Aug 2017 20:25

Re: Zorgen om een kind

Nou, bij mij gaan alle alarmbellen rinkelen!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 16 Aug 2017 20:33

Re: Zorgen om een kind

Ik heb mijn bril maar even gepakt omdat ik niet zo echt zag waarom jij je wel zorgen maakt Lady... maar nu lees ik het.

Ik had over het blowen en drinken heen gelezen. Wie is er verder in haar omgeving die haar wel bijstaat nu er geen vader in beeld is? Staat ze (nog) ergens onder behandeling voor haar verslavingsproblematiek?
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 17 Aug 2017 07:16

Re: Zorgen om een kind

Heb je deze zorgen ook met je vriendin besproken? Ik vind het dapper en goed van je dat je VT om advies hebt gevraagd. Het niet stimuleren van een kind en grote deel van de dag in de box doorbrengen kan echt wel zorgen voor een niet adequate ontwikkeling. Los van het eventuele drank en wiet gebruik door moeder.
:heart: :heart: 2011
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1893

Geregistreerd: 14 Apr 2014 11:58

Bericht 17 Aug 2017 09:15

Re: Zorgen om een kind

De zorgen die ik heb rond de ontwikkeling van het kind heb ik nog niet concreet uitgesproken tegen moeder. Ik vind het lastig om dit te brengen op een manier dat zij zich niet gelijk aangevallen zal voelen. Zij kan door het minste enorm uit haar doen raken, dus ben al voorzichtig in wat ik zeg.

Buiten de situatie van moeder en ontwikkeling van kind maak ik me grote zorgen om de houding van vader tov moeder en kind. Vader wil niks met het kindje te maken hebben. Hij heeft een erg agressieve houding tegenover moeder, dwingt haar om drugs voor hem te halen, heeft haar meerdere keren mishandelt (ook toen ze nog zwanger was), stuurt haar foto's van bijv. een wapen op zijn bijrijderstoel. En zo zijn er nog dingen. En hier heb ik wél al vaak mijn zorgen over geuit, dat ze hiermee naar de politie móét. En dat doet ze niet, ondanks dat ze volgens mij bang is van hem houdt ze nog van hem.

Dit laatste is voor mij ook een reden om het contact nu wat af te houden, ik wil mezelf en mijn kinderen niet in deze situatie brengen, ik heb geen idee waar vader toe in staat is.

Vandaag ga ik in ieder geval bellen met het CJG, die vroegen naar aanleiding van mijn mail contact met hun op te nemen. Dus ik hoop dat ze misschien met medewerking van het CB wat extra ondersteuning kunnen bieden en de situatie duidelijk in beeld kunnen krijgen.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers