Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Direct starten met kunstvoeding na geboorte

<<

Anoniem252

Bericht 15 Aug 2017 18:57

Direct starten met kunstvoeding na geboorte

Ik ben er eigenlijk wel uit, na de geboorte van onze dochter wil ik graag gelijk starten met kunstvoeding.

Het voelt voor mij sinds ik heel jong ben al niet goed om borstvoeding te geven. En na voorlichting en inlezen heb ik daar eigenlijk nog steeds hetzelfde gevoel bij.
Alleen praktische informatie over hoe te starten vind ik maar weinig. Denk omdat er geen reclame voor gemaakt mag worden misschien?

Hoe dan ook ik vraag mij af:
-wat is handig om allemaal te hebben, qua flesjes en andere attributen? Wel of geen speen?
-Moet ik dit in mijn bevalplan zetten tzt? Ik wil geen discussie als de baby geboren wordt met de verloskundige of kraamhulp. Ook al aangeven bij de intake van de kraamzorg misschien?
-Krijg je erg veel last van stuwing? Moet ik dan kolven, medicatie nemen, alleen een strakke bh?
-Met welk merk kan ik het beste starten?

En tot slot
-Hoe zijn jullie persoonlijke ervaringen van reacties van mensen? Zijn die erg negatief? Of hebben mensen er juist geen mening over?
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 15 Aug 2017 19:08

Re: Direct starten met kunstvoeding na geboorte

Ik heb er geen ervaring mee maar ik zou het idd in het bevalplan zetten en aangeven bij de vk en intake kraam (al zullen die er ook naar vragen).
Een speen zou ik sowieso kopen en dan van hetzelfde merk als de fles.
Qua merk kv maakt het niet uit welke je pakt. Ze zijn allemaal nagenoeg hetzelfde omdat hier strenge richtlijnen voor zijn. Verschil zit vooral in de prijs. Nutrilon is iets van €13 voor 850gr en Jumbo huismerk €6 voor 800gr. Wij gebruiken dus Jumbo.
30-04-2017
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 15 Aug 2017 19:10

Re: Direct starten met kunstvoeding na geboorte

Ik ben zelf borstvoeding gaan geven, maar in mijn omgeving kiezen veel mensen direct voor kunstvoeding. In mijn vriendinnen groep is het een beetje fifty fifty en hoewel een van mijn vriendinnen echt diehard borstvoedingsmaffia is, is bij ons vooral het 'blije mama, blije baby' dat het belangrijkste is. Iedere mama moet doen waar zij zich goed bij voelt. Dus geen oordeel, ieder zij eigen keuzes.

Ik moest inderdaad in mijn beval-plan en bij de kraamzorg intake aangeven wat ik wilde. Nou heb ik geen echt beval-plan gemaakt, maar vooral een paar punten besproken. Ik wilde bv proberen, maar ik wilde er geen gedram op, als het niet zou lukken, dan niet. Zo is het toen ook meegenomen, zowel bij de bevalling als voor de kraamzorg.

Mijn vriendinnen die gelijk kunstvoeding gingen geven, gebruiken allemaal de dr Brown flessen. Toevallig misschien, maar daar veel goede ervaringen. Maar het kan heel erg verschillen per baby. In de blije doos zit een avent babyflesje, dat kun je ook eerst proberen voor je een hele set van iets besteld. Al die flessen etc kun je online bestellen en als je dat bij bol.com ofzo doet, heb je ze de volgende dag in huis. Dus ik zou niet teveel vooraf kopen en even kijken wat je baby fijn vindt.

Op je andere vragen kan ik geen antwoord geven, maar vertrouw op je eigen gevoel. Als je geen borstvoeding wil geven, is dat jouw keuze. Wat je reden ook is.
december 2016
juli 2019
<<

Anoniem301

Bericht 15 Aug 2017 19:10

Re: Direct starten met kunstvoeding na geboorte

Ik heb ook meteen flesvoeding gegeven. Ben kapot, zal morgen even uitgebreider reageren!
<<

Patsy

Bericht 15 Aug 2017 19:11

Re: Direct starten met kunstvoeding na geboorte

Ik ben ook gelijk met kunstveiling begonnen.

Wij hadden 2 Difrax flessen gekocht, in de Blije Doos zit (zat?) een Avent fles, dat leek me eerst wel voldoende.

Ik mijn bevalplan stond het wel en we hebben het bij de intake van de kraamzorg ook aangegeven, ook de verloskundige was op de hoogte. Ik wilde er ook geen discussie over, zeker op zo'n bijzonder moment. Snel na de bevalling kregen beide zoons een flesje in het ziekenhuis, de oudste kreeg daarna op de couveuseafdeling weer een flesje, de jongste hebben we thuis na 3 uurtje een nieuw flesje gegeven.

Ik had heel weinig last van stuwing, bij de oudste iets meer dan bij de jongste. Bij de jongste kon ik bijvoorbeeld gewoon op mijn buik slapen, mijn borsten waren iets voller en gevoeliger. Dit duurde ook maar 1á2 dagen.

Wij zijn begonnen met eigen merk flesvoeding (Jumbo bij de oudste, later overgestapt naar Hero omdat hij onverzadigbaar was, bij de jongste Kruidvat)

Ik heb eigenlijk alleen maar positieve reacties gehad. Mijn beste vriendin is pro borstvoeding, maar na mijn uitleg waarom (icm haar enorm slecht drinkende en slapende baby) snapte ze me volledig en zei dat ze het zelf misschien ook wel gewild had.

De meeste mensen in mijn omgeving hadden er geen mening over, of die hebben ze iig nooit verteld.
Van tevoren was ik heel bang voor de reactie van mijn schoonmoeder, maar ook die snapte het volledig.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 15 Aug 2017 19:12

Re: Direct starten met kunstvoeding na geboorte

Ow en als je al die cadeaudozen aanvraagt, heb je ook verschillende fopspenen in huis. Als ik me niet vergis, heb je dan spenen van difrax, bibi en avent. Misschien ook genoeg om eerst te kijken wat je baby fijn vindt
december 2016
juli 2019
<<

Patsy

Bericht 15 Aug 2017 19:18

Re: Direct starten met kunstvoeding na geboorte

Oja, spenen!

Ik had idd één van Difrax en één van Bibi, allebei uit zo'n door. De oudste wilde alleen die van Difrax, de jongste wilde helemaal geen speen. Dat verschilt enorm per baby.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 15 Aug 2017 19:20

Re: Direct starten met kunstvoeding na geboorte

- ik zou zorgen voor verschillende flesjes (geen 10 ofzo, maar 1 of 2 merken zelf bij kopen) mijn dochters vonden de avent flesjes niet fijn, ging te snel. Elena dronk goed uit de difrax fles en Naomi dronk beter uit de mam fles. Ik hoor ook veel positieve verhalen over de dr brown fles. De avent fles heb je als het goed is al uit de blije doos oid. Een speen heb je als het goed is ook uit het kraampakket of de blije doos. Ik zou zelf dus nog geen speentje extra aanschaffen.
- Hier werd het bij de intake van de kraamzorg gevraagd. Ik wilde bij beide wel bv proberen dus geen ervaring wat dat betreft, maar ik zou het goed aangeven. Ook aangeven dat je het écht niet wil en dus ook geen kraamhulp die er toch over begint.
- Ik had bij Naomi echt enorme stuwing, dat deed echt heel erg zeer. Mijn borsten waren in de zwangerschap ook 3-4 cupmaten gegroeid, en bij Elena had ik heel snel overproductie dus ik had ook gewoon zonder stimulatie veel melk. Ik zou adviseren goede strakke bh's te dragen evt zelfs 2 over elkaar en dat 24/7. Door de druk van buiten & van binnenaf neemt de productie het snelste af.
- Merk is persoonlijk, ik zou kijken waar je het beste aan kan komen. Dus bijv geen kruidvat als die op 15 minuten fiets of rij afstand zit. Ik het nutrilon en Hero gebruikt, over beide tevreden.

- En de laatste. Uit mijn omgeving geen negatieve reacties, en al zouden die er zijn dat zou het me weinig uitmaken. Mijn kind, mijn lijf, mijn keus. Zelfs mijn man had in deze weinig in te brengen, jij bent degene die die keus moet maken. Niet een ander. Ik zou wel als je man persé wil dat de kleine wat bv binnen krijgt in het begin wat kolven. Ook omdat mijn ervaring met stuwing ná een bv periode positiever is. Bij Elena heb ik 7 dagen geprobeerd en had ik ook wel stuwing toen ik stopte, maar dat was lang zo pijnlijk niet als bij Naomi. Die heeft geen bv gehad.

Trek je niks aan van wat je omgeving vind. Het is jou keus, niet die van een ander.
<<

Anoniem328

Bericht 15 Aug 2017 19:22

Re: Direct starten met kunstvoeding na geboorte

Atelier Madame schreef:Ik ben er eigenlijk wel uit, na de geboorte van onze dochter wil ik graag gelijk starten met kunstvoeding.

Het voelt voor mij sinds ik heel jong ben al niet goed om

Hoe dan ook ik vraag mij af:
-wat is handig om allemaal te hebben, qua flesjes en andere attributen? Wel of geen speen?

Wij hadden difraxflessen en spenen. Na 2 weken zijn wij overgestapt op dr. Brown ivm krampjes. Dus ik zou niet teveel aanschaffen als ik jou was. Kijk eerst maar eens of je baby goed uit de door jou aangeschafte flessen wil drinken.

-Moet ik dit in mijn bevalplan zetten tzt? Ik wil geen discussie als de baby geboren wordt met de verloskundige of kraamhulp. Ook al aangeven bij de intake van de kraamzorg misschien?

Bij de intake vd kraamzorg en bij de verloskundige werd mij gevraagd of wij voor borst- of kunstvoeding gingen. Ik heb kunstvoeding aangegeven en daar werd verder niks over gezegd of gevraagd. Ik ben in het ziekenhuis bevallen en na de bevalling vroegen ze dit ook. Toen ik flesvoeding aangaf werd er meteen een flesje klaargemaakt.

-Krijg je erg veel last van stuwing? Moet ik dan kolven, medicatie nemen, alleen een strakke bh?

Ik heb 2 dagen enorme stuwing gehad en daarna werd het langzaamaan wat minder. Ook kwam er wat melk uit mn tepels maar ik deed daarvoor van die pads in mn bh. Ik droeg een normale wat strakke bh en zorgde ervoor dat mijn borsten niet in aanraking kwamen met warm water tijdens het douchen. Meer was niet nodig en het ging vanzelf over. Fijn was het niet overigens :laughcry:

-Met welk merk kan ik het beste starten?

Wij zijn met kruidvatvoeding gestart op advies van verloskundige en kraamzorg. Overstappen naar een duur merk kan altijd nog indien je baby niet goed op de voeding reageert, was hun mening. De kruidvatvoeding ging prima bij onze zoon!

En tot slot
-Hoe zijn jullie persoonlijke ervaringen van reacties van mensen? Zijn die erg negatief? Of hebben mensen er juist geen mening over?

Ik heb weinig negatieve reacties gehad. Wij waren er ook heel duidelijk over. Het was onze (weloverwogen) keuze! Wat een ander daarvan vindt daar geef ik niks om. Je moet er zelf achterstaan, daar gaat het om. Alleen de plaatsvervangende huisarts die in de kraamweek langskwam maakte een veroordelende opmerking en vroeg ook op een nare toon waarom ik geen borstvoeding gaf. Zij was de enige. Verder is het nooit een issue geweest.
Ook deze keer kiezen wij weer met volle overtuiging voor flesvoeding!
<<

Appel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1210

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:42

Bericht 15 Aug 2017 19:50

Re: Direct starten met kunstvoeding na geboorte

Ik twijfelde enorm deze zwangerschap of ik borstvoeding wilde geven. Uiteindelijk heb ik in mijn bevalplan laten zetten dat ik na de bevalling pas de keuze zou maken. Ik had er ook in laten zetten en ook aangegeven bij de intake voor de kraamzorg dat als ik wel meteen voor flesvoeding zou kiezen, dit gerespecteerd zou worden en er verder geen opmerkingen over gemaakt zou worden.
Ik had van die gratis dozen aangevraagd en daar zat een een avent flesje in en diverse spenen. Zelf nog een dr browns fles aangeschaft.
Uiteindelijk heb ik 2 dagen borstvoeding gegeven en ben ik toen gestopt doordat ik enorm veel pijn had. Deze keer wel enorm veel last van stuwing gehad. Heb veel strakke bh's gedragen en saliethee/druppels gebruikt. Ook gekoeld met koude compressen. Ik ben nu 2 weken gestopt en de ergste stuwing is wel voorbij, maar ik blijf melk lekken en kan nog niet zonder zoogcompressen.
1 april 2014
31 juli 2017
<<

Anoniem236

Bericht 15 Aug 2017 21:23

Re: Direct starten met kunstvoeding na geboorte

Bij beide kinderen meteen flesvoeding gegeven. Bij de oudste hadden we Nutrilon gehaald omdat ze in het ziekenhuis waar ik zou bevallen Nutrilon of Hero hadden, en ze aangaven dat overstappen meteen de eerste dagen niet wenselijk is. We hadden een starterbox van avent, waren drie flessen geloof ik. Twee merken spenen in huis uit de gratis boxen. Bibi en difrax.
Van te voren aangegeven bij de vk en kraamzorg. Vk reageerde gewoon, vond het onze keuze en gaf gewoon uitleg. De kraamzorg heeft wel 100 keer gezegd hoe weinig mensen er maar kiezen voor flesvoeding, hoe veel beter de borst is bla bla bla. Uit mijn directe omgeving geen negatieve reacties gehad. Stuwing gehad, was te doen qua pijn en ja volgens de kraamzorg was het toen toch echt een gevolg van kiezen voor de fles :palm:

Bij de jongste was de vk het vergeten en wilde een tijdje na de bevalling aanleggen, dus ik zou dit wel in het bevalplan zetten. Deze kraamzorg had er geen aanmerkingen op gelukkig. Bij de jongste dr brown flessen gehaald want we wisten van de oudste al dat die veel beter bevielen dan avent. Zelf voeding meegenomen naar het zkh aangezien we de jongste hypo allergeen wilde geven ivm kans op kma, wat hij uiteindelijk nog kreegt, maar dat terzijde.
Heel veel last gehad van stuwing, echt enorm veel pijn. Maar ook veel last van emoties en kraamtranen en daarom werd door de vk medicatie afgeraden. Ze heeft het voorgeschreven en adviseerde het nog twee dagen aan te kijken en dan eventueel die medicatie op te halen, maar dat was toen niet meer nodig. De tip was toen koelen en koolbladeren. BH altijd aan, ook met slapen en douchen.
de kraamzorg vertelde toen dat kolven wel een optie zou zijn om de druk eraf te halen, maar goed, dat is dan een korte termijn oplossing, want de productie blijft dan natuurlijk, dus dit niet gedaan.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 16 Aug 2017 05:51

Re: Direct starten met kunstvoeding na geboorte

Geen ervaring met direct kv geven maar wil je wel 1 ding adviseren: geen medicatie tegen de melkproductie!
Dat is echt zo'n ontzettende rotzooi met een flinke lijst heftige bijwerkingen.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Anoniem260

Bericht 16 Aug 2017 06:00

Re: Direct starten met kunstvoeding na geboorte

M'n zus mocht geen borstvoeding geven en zij kreeg de tip om sportbh'S te dragen, dag, nacht en tijdens douchen. Na douchen met afdrogen snel wisselen. Tipje om stuwing te beperken!
<<

Anoniem281

Bericht 16 Aug 2017 06:13

Re: Direct starten met kunstvoeding na geboorte

Wij hebben ook direct kunstvoeding gegeven, Kruidvat eigen merk in Dr. Brown flessen. Ik heb het aangegeven in m'n bevalplan en uiteraard was mijn man op de hoogte :nerd: dus die kon het ook duidelijk maken.

Tobias' eerste flesje was trouwens van Hero in zo'n ziekenhuisflesje, dus als jij wil dat jouw beeb vanaf de eerste fles één specifiek merk flesje krijgt en merk voeding, gelijk aangeven en klaarzetten enz. Wij stonden er niet bij stil/gaven er niet zo om.

Voor de stuwing droeg ik idd een sportbeha (24/7) en flinke zoogcompressen. Zo heten die krengen toch? Watjes tegen je tepels iig :nerd: zorg dat je daar genoeg van hebt. En niet teveel warme straal tijdens het douchen tegen je borsten houden helpt ook!

Ik heb in mijn omgeving geen opmerkingen of kritiek gehad over kunstvoeding. Kan ook komen door alle fans in de buurt, die zonder 'problemen' een flesje konden geven :') ik zat bij een verloskundige praktijk met verschillende verloskundigen en er was er eentje die me probeerde over te halen tot borstvoeding. Ik heb gewoon gezegd na de bevalling mezelf weer te willen zijn ipv lichamelijk in dienst te zijn van een baby. Toen stopte ze gelukkig. Wees daar gewoon duidelijk en resoluut in; het is jouw zwangerschap, jouw kind en jouw lijf. De enige die mee mag denken is de babydaddy. Verder mag men advies geven, maar jij maakt de beslissingen!

Ik heb trouwens eens ergens gelezen dat vrouwen (of eigenlijk meiden) in de puberteit al onbewust een keuze maken voor borstvoeding of kunstvoeding! Maar weet niet meer waar.
<<

Anoniem316

Bericht 16 Aug 2017 07:36

Re: Direct starten met kunstvoeding na geboorte

Hier ook direct met kunstvoeding gestart. Had precies hetzelfde gevoel als jou, al van jongs af aan. Ook toen ze geboren was had ik niet ineens het gevoel.

Wij hadden 1 Difrax fles mee naar het ziekenhuis en een kleine Avent uit de babydoos. L kreeg eerst de voeding van het ziekenhuis uit die standaard ziekenhuis flesjes. De laatste paar voedingen daar kreeg ze in de Difrax fles. L vond die gelijk prima.

Thuis hadden we een pak voeding van de Albert Heijn staan. L kreeg in het ziekenhuis Nutrilon. Het zou in principe niet moeten uitmaken maar voor mijn gevoel had ze veel meer krampen met de ah voeding dus heeft man direct Nutrilon gekocht.

Hier niet eens zo erg last gehad van de stuwing. Ik had 24/7 een strakke sportbh aan. Ook tijdens het douchen. Kolven moet je volgens mij sowieso niet doen omdat je dan toch de productie op gang helpt?

Ik heb het aangegeven bij mijn verloskundige, de kraamzorgorganisatie en in het ziekenhuis. Nergens gezeur of discussie gehad. Ik denk dat als je heel zeker over komt over wat je wilt, ze het niet eens proberen.
<<

Anoniem252

Bericht 16 Aug 2017 08:15

Re: Direct starten met kunstvoeding na geboorte

Oh meiden ik ben zo blij om te lezen dat ik dus blijkbaar niet de enige ben! Super veel goede tips ook.

Hoe zit dat eigenlijk qua schema met flesvoeding? Op verzoek of gewoon vaste tijden?
<<

Anoniem316

Bericht 16 Aug 2017 08:17

Re: Direct starten met kunstvoeding na geboorte

Wij hebben een schema aangehouden maar gingen het bijvoorbeeld niet echt rekken.
<<

Anoniem301

Bericht 16 Aug 2017 08:36

Re: Direct starten met kunstvoeding na geboorte

Zo nu even wat meer tijd om te reageren. Ik heb dus ook meteen flesvoeding gegeven en geen gekke reacties gehad in de omgeving. Wij hebben gekozen voor biologische flesvoeding van Hipp, hierin zitten minder toegevoegde suikers en ik heb er goede reviews over gelezen.

Bij de verloskundigenpraktijk (denk dezelfde als waar jij nu zit? Die met die kleurtjes op het gebouw) hebben ze totaal niet gepusht. Ze vroegen of ik borstvoeding wilde geven, ik gaf aan van niet, en klaar. Heb het ook in mijn bevalplan gezet en ook in het ziekenhuis zeiden ze er verder niks over na de bevalling.

Ik heb strakke sport-bh’s gedragen en ik had maar 1 dag last van pijnlijke harde borsten. Was na 3 dagen zo’n beetje voorbij! Dat ging dus hartstikke goed, had ook geen zoogkompressen ofzo. Het heeft zich helemaal zelf opgelost.
<<

Anoniem301

Bericht 16 Aug 2017 08:37

Re: Direct starten met kunstvoeding na geboorte

Atelier Madame schreef:Oh meiden ik ben zo blij om te lezen dat ik dus blijkbaar niet de enige ben! Super veel goede tips ook.

Hoe zit dat eigenlijk qua schema met flesvoeding? Op verzoek of gewoon vaste tijden?

Ik gaf op vaste tijden maar ook op verzoek. Als ze eerder honger had dan kreeg ze gewoon een flesje.
<<

Patsy

Bericht 16 Aug 2017 08:39

Re: Direct starten met kunstvoeding na geboorte

Wij zijn begonnen met vaste tijden, omdat ze zich in het begin nog niet zelf meldden voor een voeding. Toen ze zichzelf begonnen te melden kregen ze steeds meer op verzoek.

Maar dat verschilt ook heel erg per kindje.

In de kraamweek helpt de kraamverzorgster je daar ook bij.
<<

Anoniem328

Bericht 16 Aug 2017 08:44

Re: Direct starten met kunstvoeding na geboorte

Wij hebben op vaste tijden gevoed. Dat gaf ons veel meer rust/houvast en zoon deed het er ook goed op. Als dat niet het geval was geweest dan had ik het schema wel meer los gelaten. Maar ik vond een schema heel goed werken dus. Zoon zat ook snel in een mooi ritme. 's Nachts hielden we trouwens geen schema aan. Dan meldde hij zich vanzelf en werd het ook steeds later dat hij zich meldde :)
Wat wil jij gaan doen? Gewoon proberen waar jezelf het beste gevoel bij hebt!
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 16 Aug 2017 08:58

Re: Direct starten met kunstvoeding na geboorte

Ik ben na 2 dagen gestopt met borstvoeding omdat het niet ging. Hoewel ik geen rechtstreekse kritiek gehad heb, heb ik soms wel het gevoel me te moeten verantwoorden. Dat komt waarschijnlijk vooral voort uit mijn eigen gevoel. Voor ons was het wel een goede keuze. Kregen er een andere baby voor terug en daarmee ook een andere vader en moeder.

Voordeel is dat we elkaar af kunnen wisselen en er is altijd wel een van ons die redelijk bijgeslapen is. Mijn vriend doet nu meestal de avondvoeding en dan ben ik al in slaap als hij een pruttelend meisje naast me legt. Hij slaapt wat beter door het gepruttel heen. Ik had eerst de nightshifts, maar nu ze doorslaapt sta ik soms met mijn vriend op.

Na een week of 3 zijn we op schema gaan voeden omdat de verzoekjes de spuigaten uit liepen. Nu zijn al die huiltjes soms ook moeilijk te onderscheiden, maar ik werd er ook best onzeker van. Soms dronk ze meer dan 800cc per dag. Dat is echt extreem veel voor een hummel van 3 weken en 3 kilo. We zijn heel consequent om 7 uur gaan voeden en dan om de 3 uur tot 10 uur 's avonds. Nacht enkel op verzoek, dat nam ineens heel erg af toen ze overdag verzadigd raakte. Dat doen we nog steeds en daar doen we het alledrie heel goed op. Wij vergeten niet steeds wanneer de laatste voeding ook alweer was en we kunnen wat plannen. Zij is ook rustiger, ze weet dat ze om de 3 uur krijgt en er begint nu zowaar ook een vast slaapjespatroon te ontstaan.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 16 Aug 2017 09:18

Re: Direct starten met kunstvoeding na geboorte

Nan schreef:Hoewel ik geen rechtstreekse kritiek gehad heb, heb ik soms wel het gevoel me te moeten verantwoorden. Dat komt waarschijnlijk vooral voort uit mijn eigen gevoel. Voor ons was het wel een goede keuze.


Ik heb dit ook, maar dan omdat ik 'nog steeds' borstvoeding geeft. Veel mensen kijken daar raar van op en beginnen dan over gedoe met kolven enzo. Ik sta hier volledig achter en daar gaat het uiteindelijk om, dat je achter je keuzes staat. Van baby's en alles eromheen vinden veel mensen er snel iets van is mijnervaring. Met een pasgeboren baby komt er zoveel op je af en is het heel moeilijk om dan helder na te denken en keuzes te maken. En mensen kunnen je makkelijk van de wijs brengen, zeker met alle hormonen enzo ;) dus heel goed dat je er nu al mee bezig bent!
december 2016
juli 2019
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 16 Aug 2017 09:27

Re: Direct starten met kunstvoeding na geboorte

Ik heb juist het idee dat heel veel meiden (ook hier) direct voor kunstvoeding kiezen. Ik heb er geen mening over behalve dat ik voor mezelf duidelijk had wat ik wilde proberen, en nu ik zelf gecombineerd bv/fv geef heb ik er uberhaupt geen mening meer over omdat iedereen gewoon lekker moet doen wat ie zelf wilt. Blije mama, blije baby inderdaad. Ik vind het wel fascinerend om te horen wáárom mensen voor borstvoeding of kunstvoeding gaan, blijkbaar zit daar toch een sterk gevoel achter, ook al van jongs af aan dus. Ik kan het me ook zo goed voorstellen waarom borstvoeding je tegen kan staan. Het is het meest natuurlijke maar het voelt, ook voor mij, die wel bv geeft, toch eigenlijk juist heel onnatuurlijk.

Ik vind het net als Niekske heel goed van je dat je nu al erover in leest en zou het zeker in je bevalplan zetten en alles tegen iedereen duidelijk hebben wat je wilt. Ik kon op dat moment ook niet meer helder nadenken.

Wij geven nu overigens Nutrilon. Niet echt een hele bewuste keuze, behalve dat ik het wel fijn vond dat het een merk is dat bijv in Spanje ook te verkrijgen is. Maar ik geloof ook wel wat Kees zegt, dat het zo streng gereguleerd wordt, dat het wel ongeveer hetzelfde zal zijn allemaal.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem281

Bericht 16 Aug 2017 10:21

Re: Direct starten met kunstvoeding na geboorte

Tobias gaf zelf heel goed aan wanneer hij de fles wilde en dat was ook heel snel netjes om de 3 uur. Wij hebben hem altijd gevolgd en doen dat nog steeds. Wel soms bijgestuurd, maar in principe hem laten kiezen wanneer hij wilde drinken. Zelfde geldt voor de slaapjes, ook hem gevolgd en is altijd heel goed gegaan!

Daar moet je je ook nog niet druk om maken, hoor. Je leert je kindje zo goed kennen straks! Ik vond iig heel veel vanzelf gaan en dat had ik niet verwacht van mezelf eigenlijk.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers