Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Had jij bedrust bij achterstand in groei baby?

<<

Valerie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:25

Bericht 18 Okt 2013 11:50

Had jij bedrust bij achterstand in groei baby?

Voor de mensen die een baby hadden die in groei achterliep:
Kregen jullie (bed)rust opgelegd toen bleek dat de baby te klein was voor de zwangerschapsduur?
Zo ja, groeide de baby daarna beter?


Onze baby loopt een paar weken achter in groei en nu worden we extra gecontroleerd (afhankelijk van of ze goed groeit komende week gaan ze beslissen of ik moet worden ingeleid). Maar ik vind het zo gek dat ze in het ziekenhuis niks hebben gezegd over dat ik rustiger aan moet doen, terwijl dat toch over het algemeen wel wordt geadviseerd toch?

Omdat ik nu niet meer bij de vk onder controle ben maar echt in het zkh, vind ik het zo'n gedoe om hiervoor te bellen, en ga ik wel gewoon rustig aan doen (kan sowieso geen kwaad).
Make happy memories
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 18 Okt 2013 12:21

Re: Had jij bedrust bij achterstand in groei baby?

Ik heb het zelf niet gehad, maar ken wel véél verhalen waarbij het gewerkt heeft.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 18 Okt 2013 12:22

Re: Had jij bedrust bij achterstand in groei baby?

Wat is overigens een paar weken? Op hoeveel wordt t kindje geschat?
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5678

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 18 Okt 2013 12:36

Re: Had jij bedrust bij achterstand in groei baby?

Ja, ik moest rust houden. Mocht niet veel meer doen. Wel nog bv zitten aardappels schillen etc.
Ze heeft nog wel een klein spurtje gemaakt, maar uiteindelijk moesten we nog wel 2 dagen blijven.
Maaike had een groeiachterstand van 4 weken.

Ik zat ook op het zelfde termijn als waar jij nu zit.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Anoniem144

Bericht 18 Okt 2013 12:46

Re: Had jij bedrust bij achterstand in groei baby?

Toen ik in het ziekenhuis lag opgenomen, lag ik samen met een vrouw waarvan de baby achter zou lopen in groei.
zij kreeg in eerste instantie 1 week bedrust. Daarna groeimeting. Was niet positief, daarna thuis bedrust. De baby is uiteindelijk gehaald met 37 weken, omdat ze onder de 2 kilo bleek te zijn. Ik heb haar gister gezien. En de groeimetingen bleken wel te kloppen. Het is een heel klein meisje van 2 kilo.
<<

Boterbloem

Noob

Berichten: 42

Geregistreerd: 18 Okt 2013 12:48

Bericht 18 Okt 2013 13:05

Re: Had jij bedrust bij achterstand in groei baby?

Ik lees al een tijdje mee en nu aangemeld omdat ik graag wilde reageren op je topic.
De meningen zijn erover wat verdeeld de ene zegt bedrust en de andere zegt rustig aan doen. Mijn kleine meid had (heeft) een achterstand dit werd met 31 weken bekend ze werd (1400gr) en met 34 weken werd zij (1470gram) geschat. Ik moest zeer rustig aandoen. Met 35.5weken (ze werd toen 1480gram geschat) ben ik toen opgenomen en met 36 weken ben ik ingeleid. Onze meid bleek uiteindelijk iets zwaarder te zijn, ze is namelijk met 1785gram geboren en is met een gewicht van 2100gram thuis gekomen. Bij mij heeft het rustiger aan doen nauwelijks geholpen.
Bij mij bleek er een probleem met de placenta te zijn. Weten ze waar het bij jou aan ligt?
Laatst gewijzigd door Boterbloem op 18 Okt 2013 13:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5678

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 18 Okt 2013 13:08

Re: Had jij bedrust bij achterstand in groei baby?

Ik had idd een kleine placenta (konden ze op de echo's niet zien).
Dus veel groter had ze niet kunnen worden.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Bruintje beer

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:10

Bericht 18 Okt 2013 13:28

Re: Had jij bedrust bij achterstand in groei baby?

Bij de oudste bleek ik met 30 weken een achterstand van 3 weken te hebben. Moest gelijk stoppen met werken en rust nemen(geen bedrust) Uiteindelijk met 42 weken bevallen en toen woog ze een mooie 3115 gram. Bij de jongste kreeg ik ook groeiecho's en die waren in eerste instantie goed maar hij werd met 39 weken toch met 2605 gram geboren. w.s. had ik een kleine placenta.Nu wordt ik ook in de gaten gehouden d.m.v. groeicho's in het zkh en deze meneer woog ruim een kilo meer als zijn zus!! Hopelijk blijft dit. Nu werk ik al heel de zwangerschap niet en dat is w.s. de oorzaak bij mij dat ik toch echt rust moet houden tijdens mijn zwangerschap
Born to be loved.......
Grote meid 05-08-2009
Grote knul 04-06-2011
Kleine knul 03-12-2013
<<

Valerie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:25

Bericht 18 Okt 2013 13:42

Re: Had jij bedrust bij achterstand in groei baby?

Onze baby loopt 2 weken achter in groei en het hoofdje 5 weken (maar die telden ze niet mee omdat ze al ingedaald ligt en dat dus niet goed te meten is).
Waarschijnlijk komt het omdat we beiden ook klein zijn, maar ze houdt haar eigen curve niet aan. Met 32 weken was het 27% en nu zit ze op 10%.
Mijn bloeddruk is laag, navelstreng lijkt goed te werken en ook beweegt de baby gelukkig veel en duidelijk, dus het is nu gewoon een week afwachten en afhankelijk van de groei komende week, gaan ze inschatten of de placenta zijn werk wel goed doet.
Make happy memories
<<

Boterbloem

Noob

Berichten: 42

Geregistreerd: 18 Okt 2013 12:48

Bericht 18 Okt 2013 15:40

Re: Had jij bedrust bij achterstand in groei baby?

Ik hoop voor je dat de kleine nog even goed doorgroeid. Hebben ze ook verteld hoe zwaar ze denken dat de baby is? En wat er verder eventueel nog gebeurt als hij / zij is geboren?
<<

Anoniem11

Bericht 18 Okt 2013 16:14

Re: Had jij bedrust bij achterstand in groei baby?

Geen bedrust opgelegd gekregen. Hier liep ze volgens de metingen een week of 6 achter. Uiteindelijk bleek dat erg mee te vallen.
Hebben ze je doorbloeding van de placenta ook opgemeten? Want die was bij mij steeds goed, kreeg wel extra controles (om de dag aan het ctg en om de twee dagen een meting van de placenta en het vruchtwater). MAar geen extra rust dus. Denk dat ze dat alleen doen wanneer ze ook iets aan de placenta zien?
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 18 Okt 2013 16:32

Re: Had jij bedrust bij achterstand in groei baby?

Mijn dochter had ook een groeiachterstand. met 29 weken was ze nog boven gemiddeld, met 31 weken leek ze niet gegroeid. Uiteindelijk werd ze met 35 weken op 2200 gram geschat. Ik ben opgenomen in het ziekenhuis met volledig bedrust. Ik ben toen vooral opgenomen voor de combinatie hoge bloeddruk/slecht werkende placenta, verminderd vruchtwater en een te klein kindje.

R. is met 37+1 geboren (ingeleid)en woog 2530 gram. In eerste instantie vonden we haar geboortegewicht best hoog! Helaas viel ze binnen 24 uur heel veel af en woog ze nog maar 2210 gram. De dagen erna bleef ze ook nog afvallen. Waarschijnlijk was haar geboortegewicht zo 'hoog' door mijn vocht-infuus. Eigenlijk is ze dus vanaf de 35 weken niet echt meer gegroeid en heeft de bedrust dus ook niet heel veel gedaan.

Maar rust houden is natuurlijk altijd beter dan door blijven gaan!
<<

Valerie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:25

Bericht 18 Okt 2013 17:10

Re: Had jij bedrust bij achterstand in groei baby?

Boterbloem schreef:Ik hoop voor je dat de kleine nog even goed doorgroeid. Hebben ze ook verteld hoe zwaar ze denken dat de baby is? En wat er verder eventueel nog gebeurt als hij / zij is geboren?


Ja, maar dat ben ik vergeten (er kwam zoveel info op me af). Ze zeiden dat als ze vanaf nu groeit zoals hoort, ze bij de geboorte 2,5 kilo zal wegen. Als ik ingeleid moet worden dan is de kans groot dat ze bijvoeding krijgt en wellicht nog even in de couveuse moet omdat ze zich dan waarschijnlijk nog niet warm kan houden. Ook zullen ze dan een meerdere malen prikken op.. (bloedsuikerspiegel? of iets anders, dat weet ik niet meer).

In ieder geval wel fijn dat ze het zo goed in de gaten houden.
Of ze de placenta ook hebben gemeten weet ik eigenlijk niet.
Make happy memories
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5678

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 18 Okt 2013 19:15

Re: Had jij bedrust bij achterstand in groei baby?

Bij mij hebben ze het idd ook nog over een opname gehad, maar omdat we al een kleine hadden hebben ze dit niet gedaan omdat ik dat echt niet zag zitten.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 18 Okt 2013 20:36

Re: Had jij bedrust bij achterstand in groei baby?

Valerie schreef:
Boterbloem schreef:Ik hoop voor je dat de kleine nog even goed doorgroeid. Hebben ze ook verteld hoe zwaar ze denken dat de baby is? En wat er verder eventueel nog gebeurt als hij / zij is geboren?


Ja, maar dat ben ik vergeten (er kwam zoveel info op me af). Ze zeiden dat als ze vanaf nu groeit zoals hoort, ze bij de geboorte 2,5 kilo zal wegen. Als ik ingeleid moet worden dan is de kans groot dat ze bijvoeding krijgt en wellicht nog even in de couveuse moet omdat ze zich dan waarschijnlijk nog niet warm kan houden. Ook zullen ze dan een meerdere malen prikken op.. (bloedsuikerspiegel? of iets anders, dat weet ik niet meer).


Mijn zoontje is destijds met 41+2 geboren met een gewicht van 3015 gram. Daarom heb ik bij de zwangerschap van dochter extra groeiecho's gehad om haar in de gaten te houden. Ze werd steeds gemiddeld geschat. Ze is uiteindelijk met 40+1 geboren met een gewicht van 2860 gram. Ze hoefde gelukkig niet in de couveuse, ze deed het meteen erg goed. Wel moesten we 24 uur in het ziekenhuis blijven zodat ze haar bloedsuikerspiegel konden meten. Ze moesten om de zoveel tijd (ik geloof in totaal 4x) bloed prikken om te kijken of haar waarden goed waren. Dit was het geval en we mochten dus de volgende dag naar huis. Ze hebben haar urine nog onderzocht om te kijken of ze een oorzaak konden vinden maar hier is niets uitgekomen, ook de placenta zag er normaal uit.

Bij deze zwangerschap krijg ik dus weer extra echo's om de baby in de gaten te houden. Ik vind het wel spannend of deze wel een beetje op schema groeit!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

twinmummy

Noob

Berichten: 12

Geregistreerd: 09 Sep 2013 20:18

Bericht 18 Okt 2013 21:31

Re: Had jij bedrust bij achterstand in groei baby?

hier ook bedrust, baby 1 werd met 3 weken op 2 kilo geschat en baby 2 op 1200 gr. Uiteindelijk 2 weken bedrust in het zh. En heeft niks geholpen. Ze zijn met 2280 en 1510 geboren. Uiteidelijk maar 17 dagen zh A. de zwaarste hoefde zelfs niet in de couveuse. En V. Maar 4 dagen en we zij naar huis gegaan met gewichten van 2850 en 1780 met volledige borstvoeding. Placenta is onderzocht en is niks uitgekomen. Kan er nog mee te maken hebben gehad dat het eigenlijk een drieling is. En iets met naruurlijke aanpassing van de kinderen maar dat is gissen!
<<

Artemis

Bericht 18 Okt 2013 21:34

Re: Had jij bedrust bij achterstand in groei baby?

Wel gehad, maar die laatste paar weken zullen het hem toch niet doen lijkt me. En je hebt achterstand en achterstand....

Ik moest plat zodat mijn kind van 700 gram de 1000 zou halen, met 30 weken. Dat is net aan gelukt.
<<

Anoniem2

Bericht 19 Okt 2013 17:28

Re: Had jij bedrust bij achterstand in groei baby?

Nee, niet 100%. Ik deed het wel en hield het in acht, maar door de zwangerschapscholestase krijg je dus oa. kleine babies.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers