Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Pre-eclampsie bij 1e, dan ook bij 2e zwangerschap?

<<

anoniem196

Bericht 18 Okt 2013 08:06

Pre-eclampsie bij 1e, dan ook bij 2e zwangerschap?

We hebben geen plannen. Maar omdat mijn wens voor een tweede er nog steeds is en ik bang ben voor herhaling van de eerste zwangerschap...


Wie heeft er in de eerste zwangerschap pre-eclampsie of HELLP gehad.
En had je er in de tweede zwangerschap weer last van?
<<

Ticia

Noob

Berichten: 11

Geregistreerd: 10 Okt 2013 11:51

Bericht 18 Okt 2013 10:23

Re: Pre-eclampsie bij 1e, dan ook bij 2e zwangerschap?

Ik heb Pre-eclampsie gehad tijdens mijn 1e zwangerschap.
Tijdens mijn tweede zwangerschap was mijn angst dat ik het weer zou krijgen best groot. Als ik klachten had waardoor ik het idee had dat ik het weer had (hoofdpijn, duizelig) mocht ik meteen langskomen bij de verloskundige en werd ik gecontroleerd. Dit vond ik heel prettig. Wat mij ook geruststelde was dat mijn verloskundige zei dat de kans op pre-eclampsie bij de tweede zwangerschap een stuk kleiner is.
Gelukkig heb ik tijdens mijn 2e zwangerschap geen pre-eclampsie gehad. Ik hoefde dus ook niet ingeleid te worden. Wat een wereld van verschil was deze bevalling met mijn vorige bevalling. Zo fijn dat mijn tweede kindje op een natuurlijke manier geboren is!
Als jullie voor een tweede kindje gaan dan begrijp ik heel goed dat je die angst zult hebben en dat je daar waarschijnlijk ook niet vanaf komt. Geef dit aan bij je verloskundige en misschien kun je er ook vaker op gecontroleerd worden.
Ondanks mijn angst voor pre-eclampsie heb ik wel heel erg kunnen genieten van het groeiende wondertje in mijn buik. Hopelijk kun jij dat ook!
<<

Anoniem 82

Bericht 18 Okt 2013 10:31

Re: Pre-eclampsie bij 1e, dan ook bij 2e zwangerschap?

Geen ervaring, maar ik hoop voor je dat je wens voor een tweede in vervulling mag gaan in de toekomst!

Ik heb trouwens heel andere klachten, en was bang voor herhaling. Niet nodig werd me verteld, maar achteraf blijkt mijn angst wel terecht want ik heb weer dezelfde dingen en nu soms nog erger. Maar wat wel scheelde is dat ik mijn angst vooraf besproken heb en ondanks dat ze dachten dat het niet weer zou gebeuren, werd al aangegeven dat ik als ik dat fijner zou vinden al gelijk heel vroeg in de zwangerschap in het ziekenhuis onder controle mocht komen. Dat vond ik wel een fijn idee. Niet dat ze in mijn geval op het moment veel kunnen doen ofzo, maar je verhaal kwijt kunnen en regelmatig controle hebben kan al schelen vind ik. Vooral omdat ik door alle lichamelijke klachten soms zorgen heb of de baby het nog wel goed doet allemaal. Dus ik zou als jullie er toch voor gaan in de toekomst, gewoon vooraf even bij de verloskundige of gynaecoloog je zorgen bespreken en vragen wat daar eventueel aan gedaan kan worden, om dat zoveel mogelijk weg te nemen. Daar staan ze best voor open over het algemeen. En zij weten ook het meeste over een eventuele kans op herhaling en dingen waar je alert op moet zijn.
<<

Anoniem136

Bericht 18 Okt 2013 10:36

Re: Pre-eclampsie bij 1e, dan ook bij 2e zwangerschap?

Ik had pre-eclampsie bij mijn eerste kind. Bij mijn tweede en derde had ik wel op het eind een hoge bloeddruk en een aantal keer gecontroleerd in het ziekenhuis voor de zekerheid, maar geen pre-eclampsie ontwikkeld.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7295

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 18 Okt 2013 10:41

Re: Pre-eclampsie bij 1e, dan ook bij 2e zwangerschap?

De kans dat je dat bij de tweede zwangerschap krijgt is een stuk kleiner ténzij je een kindje krijgt van een zaaddonor of een andere vader.
Ik snap de angst, maar ik zou me er toch niet door laten weerhouden geloof ik.
<<

Anoniem171

Bericht 18 Okt 2013 11:12

Re: Pre-eclampsie bij 1e, dan ook bij 2e zwangerschap?

Ik had bij de 1e pre-eclampsieen bij de 2e en 3e bleef mijn bloeddruk heel netjes.
<<

anoniem196

Bericht 18 Okt 2013 14:16

Re: Pre-eclampsie bij 1e, dan ook bij 2e zwangerschap?

Bedankt voor jullie antwoorden.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers