Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe entertain je je baby?

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 31 Jul 2017 09:45

Hoe entertain je je baby?

Mijn baby is bijna 9 maanden oud en volgens mij heeft hij vrij veel energie. Geen idee natuurlijk wat normaal is voor een baby van zijn leeftijd, maar op de crèche krijg ik regelmatig te horen dat hij vrij druk is en ik merk zelf ook dat hij niet vaak stilzit. Hij wil bewegen, kruipen, klimmen en vooral niet even rustig op schoot zitten. Prima natuurlijk, ik ben blij dat hij zo ondernemend is, maar hoe entertain ik hem?
Op de dagen dat ik thuis ben met hem laat ik hem vaak gewoon door de woonkamer kruipen, maar hij kruipt natuurlijk ALTIJD naar de plekken waar hij niet heen mag (de keuken - mag van mij niet omdat er een grote afstap is naar de bijkeuken die ik niet kan afsluiten - en de haard). Ik probeer hem te leren dat dat niet mag, maar hoe doe je zoiets? Nee zeggen helpt niet echt (blijf ik wel doen hoor, uiteindelijk zal het toch wel een keertje doordringen), hem wegpakken ook niet want hij kruipt er direct weer heen. Ik zeg hem nu vaak in de box, maar ik wil ook niet dat de box een soort strafbankje wordt. Help!
Maar goed, dat rondkruipen dus, dat vindt hij heerlijk, maar hij is tegenwoordig ruim 3 uur achter elkaar wakker en ik word echt helemaal gek als ik 3 uur lang al "Nee niet doen D. dat mag niet"-zeggend achter m'n baby aan moet kruipen om hem veilig te houden. Ik ga nu wel vaak even wandelen, maar ik vind het ook weer zielig om hem de hele tijd in een karretje te zetten en rond te rijden, want hij moet zijn energie toch ook kwijt?

Hoe doen jullie dit? Hoe lang moet een baby eigenlijk 'vrij' kunnen spelen om zijn energie kwijt te raken?
Laatst gewijzigd door Elliot op 11 Jan 2018 14:13, in totaal 1 keer gewijzigd.

♥♥
<<

Anoniem315

Bericht 31 Jul 2017 09:52

Re: Hoe entertain je je baby?

Ik denk toch dat je hem gewoon die vrijheid moet geven. Het opvoeden begint nu al, dus alles wat je hem nu leert, pakt hij mee.
Die kleine van mij moet ik ook constant in de gaten houden, maar ze heeft dondersgoed door dat een luid 'Nee!' betekent dat ze er af moet blijven. En als ze dat negeert, zet ik haar er weg en benoem ik ook waarom ik dat doe. Doorzetten, denk ik dus toch. Hoe energievretend dat het ook is.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 31 Jul 2017 09:56

Re: Hoe entertain je je baby?

Kan je niet een gedeelte van je huis 'afbakenen' zodat hij daar vrij kan rondkruipen?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 31 Jul 2017 10:00

Re: Hoe entertain je je baby?

Ik werd dus vrijdag door mijn neefje van 4 terecht gewezen toen ik voor de 129382e x zei: Nee D., niet bij de haard!
Neefje: Tante Line, D. is nog maar heel klein, hij snapt dat woord nog niet hoor!
:laughcry:

Anyway, ik blijf het maar herhalen en herhalen, hoe lang duurt het eigenlijk voordat zoiets blijft plakken? Ik heb echt 0 opvoedervaring he dat blijkt wel weer!

Caro, dat probeer ik wel eens door wat blokkades neer te zetten, maar hij snapt het vaak meteen en hij is zo sterk! Hij schoof van de week zo zijn eigen kinderstoel aan de kant omdat hij er langs wilde.
Laatst gewijzigd door Elliot op 11 Jan 2018 14:13, in totaal 1 keer gewijzigd.

♥♥
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 31 Jul 2017 10:03

Re: Hoe entertain je je baby?

Ik doe hetzelfde als Exo.

Weg pakken en nee zeggen. Een aantal dingen doet hij nu ook niet meer.

Ik ga vaak ook even naast hem zitten en dan met de vormenstoof spelen. Dan leg ik hem uit waar welk blokje hoort. En dan laat ik hem het doen. Hij snapt nou echt dat ze door de gaatjes moeten, maar nog niet helemaal welk blokje waar moet. Ik speel zo vaak samen.
Als hij daar dan mee bezig is laat ik hem vaak weer alleen zijn gang gaan en dan is hij nog wel even zoet.
Of ik lees even een boekje voor. Niet alle boeken vind hij leuk. Hij heeft een paar favorieten.

Mijn zoon is ook erg zelfstandig en speelt vaak graag alleen. Maar af en toe vind hij het toch fijn dat ik met hem mee speel.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Anoniem250

Bericht 31 Jul 2017 10:30

Re: Hoe entertain je je baby?

Veel buiten kruipen? Mijn kinderen spelen nu bijna de hele dag buiten. Verder een combinatie van Caro en Exo. Kruipgebied afbakenen en wat niet mag dat mag niet. Dus toch wegzetten en nee zeggen. Vermoeiende periode dit. Tweeling zat ook overal aan en op. In de box zetten zou ik alleen doen als je aan het koken bent, of om een andere reden echt niet op kan letten.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 31 Jul 2017 10:33

Re: Hoe entertain je je baby?

Buiten kruipen doet hij ook graag ja! Alleen hij valt nog regelmatig (hij wil graag staan maar kan niet zo lang zijn evenwicht bewaren) en buiten valt hij dan dus een stuk harder. Dat vind ik dan weer eng. Maar goed, dat hou je natuurlijk ook niet tegen.
Hij heeft nu eindelijk ook door dat hij kan zitten, dus misschien dat hij nu ook wat meer geduld heeft om zittend te spelen met blokken of zo'n stapeltoren/vormenstoof etc.

♥♥
<<

Anoniem250

Bericht 31 Jul 2017 10:37

Re: Hoe entertain je je baby?

Elliot schreef:Buiten kruipen doet hij ook graag ja! Alleen hij valt nog regelmatig (hij wil graag staan maar kan niet zo lang zijn evenwicht bewaren) en buiten valt hij dan dus een stuk harder. Dat vind ik dan weer eng. Maar goed, dat hou je natuurlijk ook niet tegen.
Hij heeft nu eindelijk ook door dat hij kan zitten, dus misschien dat hij nu ook wat meer geduld heeft om zittend te spelen met blokken of zo'n stapeltoren/vormenstoof etc.


Ja dat vallen is vervelend en ook voor jou als moeder eng. Ik wil vallen ook voorkomen, maar dat lukt gewoon niet. En ze zeggen dat groot worden met vallen en opstaan gaat.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 31 Jul 2017 10:58

Re: Hoe entertain je je baby?

Exogenesis schreef:Ik denk toch dat je hem gewoon die vrijheid moet geven. Het opvoeden begint nu al, dus alles wat je hem nu leert, pakt hij mee.
Die kleine van mij moet ik ook constant in de gaten houden, maar ze heeft dondersgoed door dat een luid 'Nee!' betekent dat ze er af moet blijven. En als ze dat negeert, zet ik haar er weg en benoem ik ook waarom ik dat doe. Doorzetten, denk ik dus toch. Hoe energievretend dat het ook is.


Dit... En dingen die echt gevaarlijk zijn zoals bijvoorbeeld de houtkachel, daar gaat zodra hij aangaat gewoon een hekje omheen zodat ze van gepaste afstand kunnen kijken.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 31 Jul 2017 11:00

Re: Hoe entertain je je baby?

Hekjes vind ik eerlijk gezegd geen optie, net als de hele salontafel leegmaken telkens. Ik wil hem liever leren dat hij er gewoon af moet blijven. Vergt het nodige geduld merk ik al, maar ik vind het toch belangrijk dat hij het leert.

♥♥
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 31 Jul 2017 11:19

Re: Hoe entertain je je baby?

Dat leren ze echt wel. Maar iets waaraan ze zich vreselijk kunnen verbranden als jij je even omdraait vind ik geen optie om ze niet tegen te beschermen. Toen de oudste 4 was wist ze heel goed dat ze er niet bij in de buurt moest komen.
Ik vind dit hetzelfde als een traphekje bovenaan een trap plaatsen zodat een kind niet de trap af kan vallen met soms vreselijke gevolgen. Tot een bepaalde leeftijd zijn er toch gewoon dingen die een kind niet overziet. Zoals je vast je gloeiendhete thee net wat verder van de rand van de tafel zette dan voorheen.

Verder staat hier alles op tafel/kasten en haal ik niets weg.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 31 Jul 2017 11:27

Re: Hoe entertain je je baby?

Mm, ja ik snap wat je bedoelt hoor, maar een traphekje vind ik toch van een net andere orde dan een hekje middenin mijn woonkamer. Ik zou ook niet eens weten hoe ik dat moet regelen, een hek om mijn haard, haha. Overigens staat onze haard nooit aan (we hebben het rookkanaal niet laten controleren, dus ik durf het niet aan om hem aan te zetten), dus het gevaar is er nu ook niet.

♥♥
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 31 Jul 2017 11:29

Re: Hoe entertain je je baby?

Oh dat is al anders ja als hij niet aangaat. Hier gaat hij zodra het echt koud is s ochtends vroeg aan tot we naar bed gaan. Dus echt de hele dag. Hij staat in een hoek en die bakenen we dan dus af omdat ik het mezelf nooit zou vergeven als ze hem aanraken als hij warm is of het deurtje opendoen en met vuur in aanraking komen.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Anoniem328

Bericht 31 Jul 2017 11:30

Re: Hoe entertain je je baby?

Ik zou hem toch zoveel mogelijk op ontdekkingstocht laten gaan. Het is inderdaad heel vermoeiend. Wij hadden ook een periode dat we alleen maar achter hem aan vingen de hele dag. Rustig spelen op 1 plaats was er bij onze zoon nooit bij (ook niet toen hij kon zitten). Hij is sowieso weinig met zijn speelgoed bezig, maar vooral met alles ontdekken en spelen met andere dingen in huis, zoals met een gieter, een pan, een poetslap als ik zelf ook aan het poetsen ben, etc.. En het is inderdaad doodeng want je wilt niet dat je kind zich bezeert. Maar mijn ervaring is dat hij na een keer omvallen of ergens tegenaan botsen of van de glijbaan vallen etc wel weer opstaat en er (hopelijk) van leert. Ik probeer hem nu ook zoveel mogelijk zijn eigen gang te laten gaan zoals bijvoorbeeld in een speeltuin. Ook al zou ik het liefst continu naast/bij hem staan om hem op te vangen.
<<

mevrouw Stemband

Kletskop

Berichten: 554

Geregistreerd: 06 Sep 2013 08:19

Bericht 31 Jul 2017 12:24

Re: Hoe entertain je je baby?

Ik ben ook steeds bang dat mijn dochter valt en zich bezeerd, maar ik laat het toch maar gaan. Hier kruipt ze de hele woonkamer door. Ik heb de gevaarlijke dingen weggehaald en verder ben ik inderdaad de hele dag bezig met nee zeggen en haar weghalen bij die plek. Verder speelt ze graag zelf lekker op de grond of scheurt ze door het huis op haar loopauto. Verder gaan we veel wandelen met de kinderwagen of op haar duwfiets, fietsen we veel en soms wandelen in de draagzak.

Oh ja, en als ze het speelgoed zat is werkt het het beste om haar 2 plastic bekers ofzo te geven, of vermaakt ze zich met folders verscheuren of het lege melkpak bekijken (staat een koe op haha) ,liedjes zingen, boekjes lezen en soms tv kijken.
<<

Pitty

Bericht 31 Jul 2017 13:14

Re: Hoe entertain je je baby?

Een kruiptunnel kopen? En een wobbel? Kan ie daar lekker overheen kruipen.
<<

Anoniem281

Bericht 31 Jul 2017 13:59

Re: Hoe entertain je je baby?

Erachter aan gaan - "Nee, niet doen, dat vindt mamma niet leuk, daar mag je niet mee spelen, kijk, dit wel! Ooh waauw, kiiijk!" - afleiden.

And repeat. Nu weet Tobias inmiddels wel waar hij wel en niet aan mag komen, maar 't heeft bij ons ook zoo lang geduurd. Ik kan weinig tips geven, ja, zorg voor voldoende afleiding :smile: Er is een reden dat we zoveel meuk in huis hebben aan speelgoed. We stoppen het in de bijbehorende Ikea dozen en wisselen die regelmatig af. (Dus doos en inhoud naar boven en andere doos weer terug)

Verder zou ik 'm laten gaan. Wel de keuken idd afzetten, want volgens mij zou ik zelf nog van die rand omlaag kunnen storten :') En alle 'gevaarlijke' dingen van de grond en verder kruipen heen!

Oh en ik heb de oude boxkleden gevonden, die zal ik van 't weekend meenemen voor je, dan kan D. lekker buiten kruipen en doen en zachter vallen ;)
<<

ChiQ

Bericht 31 Jul 2017 14:46

Re: Hoe entertain je je baby?

Onwijs bewerkelijk dit, deze leeftijd. Hij zal er een triljoen keer naar toe gaan en jij zal hem er een triljoen keer vandaan plukken, herhalen etc. En dan verliest hij interesse en begint weer ergens anders aan. Als ze 4,5 zijn houden er trouwens mee op, dan snappen ze inmiddels wel dat ze niet zonder bandjes in t water kunnen, en dat ze zich moeten vasthouden als ze van de trap lopen, je kan dat hem niet afleren zijn wereldje is nu pas groter aan t worden, stel jij je eens voor dat je je eindelijk kunt voortbewegen en ineens een keukenla kan open maken! Dan zit die gekke vrouw die zich mama noemt je steeds weg te plukken, nou ik zou er ook nog een keer of 1000 heenkruipen haha! Haal gevaarlijke dingen zoals glas etc wel weg van je tafeltje maar dingen die niet kapot kunnen kan je wel laten staan. En wat HGL zegt, vallen en opstaan.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2828

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 31 Jul 2017 15:56

Re: Hoe entertain je je baby?

Heel herkenbaar. Mijn baby is net zo oud en heeft ook een onuitputtelijke energie. Wat hier goed werkt is haar in de loopauto zetten. Kan zij alsnog heel de kamer rond rn overal naar toe scheuren, maar ik hoef er niet achteraan omdat ze vanuit de auto in principe niets kan pakken.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 31 Jul 2017 16:06

Re: Hoe entertain je je baby?

Oh Luisa wat een goeie tip! Ik heb een loopauto van Bazinga gekregen maar nog niet gebruikt. Ik ga hem vanavond meteen opzoeken!

Een kruiptunnel vindt hij denk ik ook geweldig, ga ik ook eens naar kijken.

ChiQ ja je hebt ook gelijk maar ik heb ook echt niet de tijd om de godganse dag alleen maar hem overal vanaf te plukken, ik moet ook wel eens wassen/strijken/eten koken etc. Maar goed, voor eventjes is het natuurlijk niet erg als ik hem beperk in zijn vrijheid door hem in de box of kinderstoel te zetten. En inderdaad, vallen en opstaan, ik weet 't. Maar hij had laatst al een scheur bij z'n oog en nu weer een dikke bult boven z'n wenkbrauw en mijn moederhart kan het niet aan, ik vind het zo zielig :palm:

♥♥
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2828

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 31 Jul 2017 16:28

Re: Hoe entertain je je baby?

Extra voordeel, zo'n loopauto is kennelijk nogal vermoeiend. Kan ie daarna rustig in de box bijkomen :smile:
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 31 Jul 2017 16:52

Re: Hoe entertain je je baby?

Ga lekker naar Chimpie Champ. Dat is echt al leuk voor hem. Zeker als je neefjes ook nog mee gaan en een toren van lego voor hem bouwen die hij daarna samen met hun (of jou) om mag gooien. Vanaf dat mijn tweeling kon kruipen en overal aan zitten zat ik regelmatig bij Ballorig. Al is het nu in de vakantie periode misschien wat te druk. Ik ging altijd in de ochtend, dan was het lekker rustig en geen gekrijs van heb ik jou daar.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 31 Jul 2017 19:21

Re: Hoe entertain je je baby?

Nou Chaos toevallig is mijn man daar vanmorgen met hem geweest en hij vond het geweldig! Kijk nou:
Afbeelding
Afbeelding

♥♥
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 31 Jul 2017 19:52

Re: Hoe entertain je je baby?

Herkenbaar. In de woonkamer zet ik de box voor de salontafel en een grote papieren doos aan de andere kant haha
Super leuk vindt hij dat en ik hoef niet de hele tijd achter hem aan.
Verder veeeeeel naar buiten. Meters maken op het gras.
2016
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 31 Jul 2017 20:02

Re: Hoe entertain je je baby?

Zoveel mogelijk laten kruipen en ontdekken, ze moeten idd toch beetje hun energie kwijt. Wij hebben een splitlevel woning en zijn dus ontzettend vaak met dochter t (halve) trapje in de woonkamer op en neer geweest toen haha. Ik heb trouwens niet zovaak nee gezegd op die leeftijd, ik vind dat zelf altijd zo negatief. Als ze naar dingen ging waar ze niet aan mocht dan tilde ik haar weg of leidde ik haar af met iets anders. Ik heb dus ook wel een aantal dingen weggezet, juist zodat zij lekker vrij kon ontdekken. Ze is nu 2 en weet nu prima waar ze wel/niet aan mag komen. Daar hoef je dus echt niet per se al heel vroeg mee te beginnen, dat stelt misschien gerust ;)
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers