Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Energie als ouders

<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 31 Jul 2017 21:37

Re: Energie als ouders

Ja ik zou eigenlijk slaaptraining moeten doen maar ben daar echt te moe voor. Werk ook pas een paar maanden op m'n huidige werk en met nog minder slaap, ook al is dat dan tijdelijk, gaat het me echt niet lukken.
R. 2013
D. 2016
<<

Charles

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 620

Geregistreerd: 17 Okt 2016 11:32

Bericht 31 Jul 2017 22:36

Re: Energie als ouders

Ik ben sinds ik moeder ben moe op een manier die gewoon echt slopend is. Ik ben in 5 jaar echt 10 jaar ouder geworden geloof ik. Ik heb het gevoel dat ik nooit meer uitgerust ga zijn. Het is ook gewoon...áls ik eens een keer iets doe niet als 'moeder' voel ik toch die verantwoordelijkheid. Ik lig 's nachts wakker van de zorgen, ben echt áltijd alert...die moeheid is gewoon echt het enige waar het om draait soms. Hoe kom ik de dag door.

En ik moet wel zeggen sinds de tweeling naar school gaat is het beter. Niet dat ik dan slaap inhaal ofzo. Maar ik kan gewoon eens rustig werken want ik werk veel thuis. Ik raak een beetje terug op schema waardoor ik 's nachts minder pieker.

Oh ik hoop zo dat ik ooit weer uitgerust ga zijn.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6818

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 01 Aug 2017 07:48

Re: Energie als ouders

Spencer schreef:Ja ik zou eigenlijk slaaptraining moeten doen maar ben daar echt te moe voor. Werk ook pas een paar maanden op m'n huidige werk en met nog minder slaap, ook al is dat dan tijdelijk, gaat het me echt niet lukken.

Klinkt echt heftig!
Hebben jullie nog zomervakantie misschien zodat je hem kunt 'trainen'
Kan me goed voorstellen dat je nu de slaap pakt die je kunt krijgen
2016
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 01 Aug 2017 09:22

Re: Energie als ouders

Nee we hebben in juni al vakantie gehad en toen waren we op Kreta, geen goed idee om hem in een hotel te trainen natuurlijk.

Misschien gaat m'n man ooit het licht zien en het van me overnemen.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem281

Bericht 01 Aug 2017 14:15

Re: Energie als ouders

Spencer schreef:Nee we hebben in juni al vakantie gehad en toen waren we op Kreta, geen goed idee om hem in een hotel te trainen natuurlijk.

Misschien gaat m'n man ooit het licht zien en het van me overnemen.


Als je zo ver bent, dat jij ziek wordt van vermoeidheid, je huwelijk er onder lijdt en jij je werk niet meer naar behoren kunt doen, is 't dan niet gewoon tijd om je man met z'n gezicht IN een lamp te duwen en te eisen dat-ie overneemt?
<<

Patsy

Bericht 01 Aug 2017 15:05

Re: Energie als ouders

*weg*
Laatst gewijzigd door Patsy op 13 Aug 2017 11:24, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Geel

Bericht 01 Aug 2017 15:05

Re: Energie als ouders

Bovendien... je kunt wel langer wachten, maar dan word je alleen maar moeier. Slaaptraining hoeft echt niet met laten huilen en geen borstvoeding meer gepaard te gaan (zeker niet bij Lampe), mocht je daar bang voor zijn. Sterkte hoor!

Ik vind dit wel een erg fijn topic, moet ik zeggen. Die herkenbaarheid is prettig, hoewel het hier al lange tijd echt heel goed gaat met slapen van Maria. Maar ben nog steeds aan 't opkrabbelen qua energie en ik heb nog steeds geregeld dat ik niet op woorden kan komen, heel vervelend. Of dat ik verkeerde dingen zeg. Zo zei ik hier op 't forum pas dat ik 'op de schopstoel zat'. Ik bedoelde dat ik het gevoel had dat ik een soort haastgevoel had, maar het betekent natuurlijk iets heel anders. Vaak weet ik van een woord de betekenis in het Engels, ik weet hoeveel letters het heeft of wat de eerste letter is, zoiets, maar ik krijg het woord er gewoon niet uit. ZO irritant.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 01 Aug 2017 15:36

Re: Energie als ouders

Ik weet echt niet meer hoe het voelt om uitgerust te zijn na 7 jaar gebroken nachten. Vanacht was het helemaal om te janken. En de afgelopen dagen. Jongste was een keer of 5 wakker vanacht en kwam 2 keer daarvan ook pas na 45 minuten in slaap. Uiteraard kwam oudste dochter echt twee keer binnen 10 min dat ik weer sliep (ik kan maar beter niet meer kijken hoe laat het is) en nog 3 andere keren in de nacht en 2 x in de avond. Vorige week hebben een paar jongens mijn oudste dochter wijs gemaakt dat er killer clowns in de buurt waren :thumbdown: die baby's in bomen hangen en met kettingzagen op je af komen. :thumbdown: :thumbdown:
Ben nu in staat die jongens zelf in de boom te hangen.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 01 Aug 2017 15:54

Re: Energie als ouders

Chaos schreef: Vorige week hebben een paar jongens mijn oudste dochter wijs gemaakt dat er killer clowns in de buurt waren :thumbdown: die baby's in bomen hangen en met kettingzagen op je af komen. :thumbdown: :thumbdown:
Ben nu in staat die jongens zelf in de boom te hangen.
Zo dan, daar zou ik oom echt woest van worden! Arm meisje.

Ik was al chronisch vermoeid voordat ik kinderen had. Nu ben ik net als toen nog steeds altijd moe, ook omdat ik al bijna zes jaar gebroken nachten heb en omdat ik constant in dienst van de kinderen sta en dus niet zomaar toe kan geven aan de vermoeidheid. Soms kachel ik er aardig doorheen met oppeppende muziek en koffie, maar er zijn ook meer dan genoeg dagen bij dat het me uren kost om een boodschappenlijstje te maken omdat ik zó moe ben. Ik ben benieuwd hoe het over een jaar of twee is als ze allebei op school zitten en hopelijk doorslapen (oh lord pleaaaase laat het zo zijn :laughcry: ). Opladen in de zin van bijslapen is er niet echt bij, tot nu toe zijn de kinderen maar één keer tegelijk uit logeren geweest en toen gingen mijn man en ik samen een paar dagen weg, dus dan ga ik ook niet om acht uur in bed liggen. Mentaal een beetje opladen doe ik met mijn hobby eens per week en door af en toe eens een dagje in m'n eentje of met vrienden weg te gaan.

Ik doe de nachten alleen en ik ben ook thuis bij de kinderen. Ik kan veel beter tegen gebroken nachten en energietekort dan mijn man, waarschijnlijk omdat ik altijd al gewend was om op suboptimaal niveau te presteren door de chronische vermoeidheid.

Het is een constante zoektocht naar quality time met de kinderen, tijd voor de noodzakelijke dingen, tijd voor mijn man en mij, tijd voor mezelf en slaap. Het is moeilijk om alles aandacht tegelijk aandacht te geven, er lijdt altijd wel minstens één gebied.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 01 Aug 2017 16:05

Re: Energie als ouders

LG, kun je zelf niet wat vaker een nachtje uit logeren gaan ergens? Pff ik word al moe als ik lees dat je maar één keer zonder kinderen bent geweest in zes jaar tijd! Kan me wel voorstellen ja dat het allemaal wat veel is. Hopelijk breken er betere tijden aan voor je.
❤ 7 juni 2018
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4414

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 01 Aug 2017 19:54

Re: Energie als ouders

Herkenbaar om dit allemaal te lezen, en fijn! Wat doen we onszelf aan met die kids :P

Hoewel M nu best prima slaapt, ben ik ook constant moe. Wat hier al genoemd is, het gevoel dat je continu 'aan' staat. Hoewel ze gewoon op haar eigen kamer ligt, hoor ik elk kuchje en zuchtje. Ik hoor het gewoon als ze midden in de nacht wakker wordt. En ze gaat meestal niet jengelen of geluid maken, ze valt gewoon weer terug in slaap (super goed voor zo'n kleintje!) maar ik word er toch wakker van :laughcry: en ze is om de haverklap verkouden, dan ligt ze weer te hoesten en te snotteren... Wordt ze meestal ook niet wakker van, maar ik wel.

Ik haal energie uit sporten en uit mijn werk. Laatst diploma uitreiking gehad van mijn leerlingen (waar ik al drie jaar mentor van was) en het was zo'n leuke avond! Duurde tot half twaalf ofzo, normaal had ik al twee uur liggen slapen, maar nu kreeg ik zo'n energie van alle lieve woorden en bedankjes van mijn leerlingen en hun ouders! Nu in de vakantie is het weer even zoeken waar ik de energie vandaan moet halen, want van een dag lamballen, word ik niet energieker :laughcry:
december 2016
juli 2019
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 01 Aug 2017 21:58

Re: Energie als ouders

Ik kan niet zeggen dat ik een extreem te kort heb aan energie. De eerste veertien maanden waren best pittig, omdat D toen nog niet doorsliep. Ik kan me die vermoeidheid van toen nog goed voor de geest halen, best wel slopend was dat. Sinds hij doorslaapt en we ook nog het geluk hebben dat het een uitslaper is, voel ik me een stuk beter qua energie.

Daarnaast sport ik veel en geeft me dat ook veel energie. Ik heb het idee dat ik minder vermoeid ben en meer kan hebben sinds ik fanatiek aan krachttraining doe. Mijn man en ik geven elkaar veel ruimte om eigen dingen te doen en dat helpt ook wel mee denk ik.

Wat hier ook nog steeds kan en wat ik een enorme oppepper vind, is een powernap wanneer D 's middags in bed ligt.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem211

Bericht 01 Aug 2017 23:18

Re: Energie als ouders

HollyGolightly schreef:Hier is het ook nooit meet goed gekomen. Ik ben moe. De gebroken nachten, maar vooral alle handelingen op een dag. Drie kinderen aankleden, drie kinderen eten geven, drie kinderen in de auto en drie kinderen weer uit de auto, drie kinderen in bad, drie kinderen in pyjama, drie keer tandenpoetsen. En dan alle dagelijkse dingen en handelingen. Werk. Ik ben 's avonds echt op. En mijn jongste slaapt nog niet door. Ik voel me er nog wel oke bij. Een soort van gewenning of berusting. Maar een avond je uit kan ik nauwelijks/zelden opbrengen en an sporten moet ik helemaal niet denken.


Dit ja. Al die handelingen. Ik hou er veel van ze maar wat kost het een energie.

Hier dus ook 9 vd 10 keer moe. Op gegeven moment burn-out en de gezinssituatie speelde daar een grote rol in. Nu langzamerhand herstellende vanwege slaapmedicatie (eindelijk weer eens echt diepe slaap) en mijn vriend die wat meer voor zijn rekening neemt. Maar ik denk dat het nog jaren gaat duren voordat ik me niet meer moe ga voelen.
<<

Anoniem211

Bericht 02 Aug 2017 07:39

Re: Energie als ouders

Bazinga schreef:
Spencer schreef:Nee we hebben in juni al vakantie gehad en toen waren we op Kreta, geen goed idee om hem in een hotel te trainen natuurlijk.

Misschien gaat m'n man ooit het licht zien en het van me overnemen.


Als je zo ver bent, dat jij ziek wordt van vermoeidheid, je huwelijk er onder lijdt en jij je werk niet meer naar behoren kunt doen, is 't dan niet gewoon tijd om je man met z'n gezicht IN een lamp te duwen en te eisen dat-ie overneemt?



Nou inderdaad... wat doet je man hieraan? Je bent toch niet de enige die hier voor opdraait hoop ik?
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6818

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 02 Aug 2017 08:10

Re: Energie als ouders

Geel schreef:Bovendien... je kunt wel langer wachten, maar dan word je alleen maar moeier. Slaaptraining hoeft echt niet met laten huilen en geen borstvoeding meer gepaard te gaan (zeker niet bij Lampe), mocht je daar bang voor zijn. Sterkte hoor!

Ik vind dit wel een erg fijn topic, moet ik zeggen. Die herkenbaarheid is prettig, hoewel het hier al lange tijd echt heel goed gaat met slapen van Maria. Maar ben nog steeds aan 't opkrabbelen qua energie en ik heb nog steeds geregeld dat ik niet op woorden kan komen, heel vervelend. Of dat ik verkeerde dingen zeg. Zo zei ik hier op 't forum pas dat ik 'op de schopstoel zat'. Ik bedoelde dat ik het gevoel had dat ik een soort haastgevoel had, maar het betekent natuurlijk iets heel anders. Vaak weet ik van een woord de betekenis in het Engels, ik weet hoeveel letters het heeft of wat de eerste letter is, zoiets, maar ik krijg het woord er gewoon niet uit. ZO irritant.


Toch een raar iets dat veel dames dat hebben. Ik snap ook niet dat dat nog niet weg is hier. Want de nachten zijn echt niet meer zo kort.
2016
<<

Anoniem250

Bericht 02 Aug 2017 08:28

Re: Energie als ouders

Bliss schreef:LG, kun je zelf niet wat vaker een nachtje uit logeren gaan ergens? Pff ik word al moe als ik lees dat je maar één keer zonder kinderen bent geweest in zes jaar tijd! Kan me wel voorstellen ja dat het allemaal wat veel is. Hopelijk breken er betere tijden aan voor je.


In principe heb je 24/7 zorg voor je kinderen. En heb je geen pauze. Die van mij gaan ook niet uit logeren. Nooit. Drie kleine kinderen is veel zorg. Dat draag je niet zomaar over. Zeker de nachten niet.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6818

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 02 Aug 2017 09:21

Re: Energie als ouders

HollyGolightly schreef:
Bliss schreef:LG, kun je zelf niet wat vaker een nachtje uit logeren gaan ergens? Pff ik word al moe als ik lees dat je maar één keer zonder kinderen bent geweest in zes jaar tijd! Kan me wel voorstellen ja dat het allemaal wat veel is. Hopelijk breken er betere tijden aan voor je.


In principe heb je 24/7 zorg voor je kinderen. En heb je geen pauze. Die van mij gaan ook niet uit logeren. Nooit. Drie kleine kinderen is veel zorg. Dat draag je niet zomaar over. Zeker de nachten niet.


Zeker niet als ze allemaal nog niet doorslapen. Dat wil je dan een oma ook niet aandoen. Maar met 3 is dat nog weer heel anders dan met 1.
Mijn schoonmoeder is gewend aan nachtdiensten en vind het dikke prima als T daar een keer slaapt. In de praktijk komt het amper voor. Maar ze vindt het dus totaal niet erg om er een keer uit te moeten. Dat geeft mij wel rust.
2016
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3499

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 02 Aug 2017 09:22

Re: Energie als ouders

Het scheelt denk ik wel dat jij het alleen moet doen ook denk ik Holly, want als ik het straks echt niet trek, laat ik het aan vriend over en wens ik hem succes (al is dat met borstvoeding wat lastiger denk ik)
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 02 Aug 2017 09:53

Re: Energie als ouders

Vooral mijn jongste had veel en lang slaapproblemen. Toch zijn ze allebei regelmatig gaan logeren. Onze ouders hebben dat nooit als vervelend ervaren. Vaak ging het daar juist beter dan thuis.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 02 Aug 2017 10:32

Re: Energie als ouders

Salome schreef:
HollyGolightly schreef:
Bliss schreef:LG, kun je zelf niet wat vaker een nachtje uit logeren gaan ergens? Pff ik word al moe als ik lees dat je maar één keer zonder kinderen bent geweest in zes jaar tijd! Kan me wel voorstellen ja dat het allemaal wat veel is. Hopelijk breken er betere tijden aan voor je.


In principe heb je 24/7 zorg voor je kinderen. En heb je geen pauze. Die van mij gaan ook niet uit logeren. Nooit. Drie kleine kinderen is veel zorg. Dat draag je niet zomaar over. Zeker de nachten niet.


Zeker niet als ze allemaal nog niet doorslapen. Dat wil je dan een oma ook niet aandoen. Maar met 3 is dat nog weer heel anders dan met 1.
Mijn schoonmoeder is gewend aan nachtdiensten en vind het dikke prima als T daar een keer slaapt. In de praktijk komt het amper voor. Maar ze vindt het dus totaal niet erg om er een keer uit te moeten. Dat geeft mij wel rust.


Ja mijn moeder heeft ook al aangegeven wel weekenden te willen oppassen als het zover is. Graag zelfs! Dus ik denk dat ik dat wel gebruik van maak tegen die tijd, zodat we zelf even bij kunnen tanken. Met drie is het anders idd, maar ik wil er dan ook geen drie.
Laatst gewijzigd door Bliss op 02 Aug 2017 10:35, in totaal 1 keer gewijzigd.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem250

Bericht 02 Aug 2017 10:32

Re: Energie als ouders

Pippa schreef:Het scheelt denk ik wel dat jij het alleen moet doen ook denk ik Holly, want als ik het straks echt niet trek, laat ik het aan vriend over en wens ik hem succes (al is dat met borstvoeding wat lastiger denk ik)


Dat is ook zo. Maar wel grote kans dat je toch wakker wordt van gehuil én ook grote kans dat je eerder wakker wordt dan je partner. Maar wel heel fijn dat je zorg kan delen. Dat zal vast veel schelen.
<<

Anoniem250

Bericht 02 Aug 2017 10:35

Re: Energie als ouders

Thunder schreef:Vooral mijn jongste had veel en lang slaapproblemen. Toch zijn ze allebei regelmatig gaan logeren. Onze ouders hebben dat nooit als vervelend ervaren. Vaak ging het daar juist beter dan thuis.


Dat is super fijn natuurlijk. Maar ik vind dat je voordat je kinderen krijgt er niet vanuit kan gaan dat je je kinderen als je moe bent uit logeren stuurt. Als ze klein zijn hebben ze zoveel zorg nodig. Niet elke opa en oma willen of kunnen dat. Wij zijn in de 20/30 als we kinderen krijgen, dat is toch anders dan 50/60/70. Ik zou het enorm waarderen als ze dan af en toe gebroken nachten op zich willen nemen, maar ik zou er niet vanuit gaan of verwachten. Drie keer per nacht eruit en dan al de dag om bijvoorbeeld 6 uur beginnen. Het is nogal wat. En dan een heel weekend.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11415

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 02 Aug 2017 10:57

Re: Energie als ouders

In de tijd dat V nog een nachtvoeding had is ze wel uit logeren geweest. Niet omdat we moe waren, maar omdat haar meeslepen op een regenachtige dag naar een wedstrijd niet fijn was. Oma vond het wel gezellig om in de nacht met haar op te zijn. Ze zei zelf 'ach het is maar voor een nachtje'. Dit was ook een keer in een periode met buikkrampen bij V. Mijn nicht kwam even oppassen en zei ook al 'ik kan heel goed rondjes lopen met haar, geen probleem'. Ik denk dat ik mezelf bezwaard voel dat het zo zou gaan, dan dat de oppas er last van heeft met 1 zo een nachtje.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Aug 2017 11:04

Re: Energie als ouders

Mijn moeder is één keer bij ons blijven slapen toen hij zeven weken was. Toen moest bij echt nog 's nachts elke drie uur wakker gemaakt worden voor de voeding. Dat wist ze en vond ze oké. Het is ook maar één nachtje dan. Ik vond het op die leeftijd wel belangrijk dat hij in z'n eigen omgeving was dus zij sliep gewoon in mijn bed met hem in de wieg.

Intussen is hij één keertje echt uit logeren geweest bij schoonouders en uitgerekend daar sliep ie van 23.00 tot 7.30 (doet ie thuis nooit). Maar anders was m'n schoonmoeder ook opgestaan.

Met drie kinderen en echt meedere keren per nacht lijkt me wel lastig ja, om die 'last' over te dragen. Voel je je toch al gauw schuldig, kan ik me zo voorstellen.

Maar mits de grootouders 't prima vinden lijkt het me best oké om af en toe een nachtje bij te slapen.
Let's discover the world together.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 02 Aug 2017 11:06

Re: Energie als ouders

HollyGolightly schreef:
Thunder schreef:Vooral mijn jongste had veel en lang slaapproblemen. Toch zijn ze allebei regelmatig gaan logeren. Onze ouders hebben dat nooit als vervelend ervaren. Vaak ging het daar juist beter dan thuis.


Dat is super fijn natuurlijk. Maar ik vind dat je voordat je kinderen krijgt er niet vanuit kan gaan dat je je kinderen als je moe bent uit logeren stuurt. Als ze klein zijn hebben ze zoveel zorg nodig. Niet elke opa en oma willen of kunnen dat. Wij zijn in de 20/30 als we kinderen krijgen, dat is toch anders dan 50/60/70. Ik zou het enorm waarderen als ze dan af en toe gebroken nachten op zich willen nemen, maar ik zou er niet vanuit gaan of verwachten. Drie keer per nacht eruit en dan al de dag om bijvoorbeeld 6 uur beginnen. Het is nogal wat. En dan een heel weekend.

Oh nee, ik verwachtte het ook zeker niet. Maar fijn was het zeker. Gelukkig vonden onze ouders dat geen probleem.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Thunder