Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Genderneutraal

<<

Geel

Bericht 28 Jul 2017 09:22

Re: Genderneutraal

Bovendien leer je als kind met twee woorden spreken, dus idd met mevrouw of meneer.

Ik vind: waar het kan, zorg dat iedereen zich aangesproken kan voelen, maar verder niet te moeilijk over doen en tegelijkertijd een ieder met welwillendheid en respect tegemoet treden. Er zijn geregeld mensen die zich op een bepaald punt een minderheid voelen, bv door aangeboren afwijkingen, religie, ziektes, hobby, cultuur, politieke voorkeur etc. Met inachtneming van wat ik hierboven zeg, denk ik dan: tja, dat hoort er soms bij.

Goeie vraag Kira, ben ook wel benieuwd naar dat aantal.
<<

Anoniem304

Bericht 28 Jul 2017 09:24

Re: Genderneutraal

Quizzle schreef:Nee, word jij nooit zo aangesproken? Ik echt heel vaak. Sowieso standaard als ik binnenkom in de supermarkt zeggen ze 'goedemorgen mevrouw' (of middag ofzo)
Maar dat doet er verder niet toe, je snapt mijn kernvraag niet. Wat ik me afvraag is puur of alle gendertypering vanaf nu dan eigenlijk afgeschaft moet worden.
Dus, krijg ik dan ook post , als niet mijn naam wordt gebruikt, met 'geachte persoon' ipv 'geachte meneer, mevrouw'.

Ik reageerde gewoon even op dat stukje en niet op je kernvraag.

Maar goed, ik zal me in het vervolg verdiepen in de complete materie en daarna pas reageren. Goed?
Maar ik word inderdaad bijna nooit zo aangesproken. In de winkel ook zeker niet met Goedemorgen mevrouw. Gewoon Goedemorgen.

En dat is ook beter zo. Mevrouw klinkt zo oud.
<<

Anoniem278

Bericht 28 Jul 2017 09:29

Re: Genderneutraal

Pfff Cotton.
Ik zeg toch alleen dat jij nu ingaat op een voorbeeld wat jij kennelijk niet herkent en anderen wel, je hoeft toch niet meteen op deze manier te reageren?
Het was een voorbeeld, als in 'wat doen we nu in andere situaties'. Ik had ook kunnen zeggen 'stel ik woon naast Cotton, moet ik Cotton (ik kan geen haar zeggen, en ik vind 'het' echt ongehoord) nu in plaats van 'de buurvrouw' 'de persoon die naast mij woont' gaan noemen? Dat idee.
Zo van : 'waar ligt de grens, of moet het totale benoemingsbeeld aangepast worden?
<<

Anoniem304

Bericht 28 Jul 2017 09:33

Re: Genderneutraal

Ja ik snap je echt wel, maar ik dacht serieus dat het qua aanhef al veel minder gedaan werd. En daar reageerde ik gewoon even op. Telefonisch gebeurt het ook nog amper, wij mogen het iig niet meer doen, omdat je soms het verschil niet eens kan horen. *lullig*

Ik vind het sowieso maar overdreven en raar. Want je gaat de buurvrouw inderdaad niet de persoon die naast mij woont noemen. Als je niet als meneer aangesproken wilt worden, dan zeg je toch dat je liever mevrouw hebt, of dier, of weet ik veel. Als ik niet met u aangesproken wil worden zeg ik ook; zeg maar jij.
<<

Anoniem278

Bericht 28 Jul 2017 09:35

Re: Genderneutraal

Gelukkig.

Ja ik ben het dus met je laatste stukje eens.
Ik dacht net nog, wat doen we straks dan met 'vader/moeder/opa/oma' ? Moet dat dan ook neutraler?
<<

Anoniem304

Bericht 28 Jul 2017 09:36

Re: Genderneutraal

Wat vinden jullie dan van de genderneutrale WC's?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 28 Jul 2017 09:38

Re: Genderneutraal

Cotton schreef:Wat vinden jullie dan van de genderneutrale WC's?


Een beetje een vies idee, maar dat hele idee is al stereotyp van mij (dit zei ik in m'n eerste reactie ook), want het impliceert dat mannen viezer zijn.
Maar goed, ik vind het ook viezer wanneer er mannelijke vrienden van m'n man naar de wc bij ons zijn geweest dan vrouwelijke vrienden.

Het schijnt wel dat de rijen een stuk efficienter er van worden.

Ik heb het tijdens m'n laatste reis naar Amerika daar een paar keer gezien.
Let's discover the world together.
<<

ChiQ

Bericht 28 Jul 2017 09:42

Re: Genderneutraal

Nou, ik ga op mijn werk 10x liever naar de mannenwc dan de vrouwen. Écht goor! Bloed overal, vieze stinkende bakken waar stinkende tampons in liggen te rotten, te wilde tampontrekkers dus zelfs spetters op de deur. Geen grap. Bah vrouwen zijn echt veel smeriger.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 28 Jul 2017 09:43

Re: Genderneutraal

Cotton schreef:Wat vinden jullie dan van de genderneutrale WC's?


Ik heb daar niets op tegen. Sterker nog, het lijkt me heel praktisch en waarschijnlijk minder lang wachten/minder lange rijen.
<<

Anoniem304

Bericht 28 Jul 2017 09:44

Re: Genderneutraal

Marin schreef:
Cotton schreef:Wat vinden jullie dan van de genderneutrale WC's?


Een beetje een vies idee, maar dat hele idee is al stereotyp van mij (dit zei ik in m'n eerste reactie ook), want het impliceert dat mannen viezer zijn.
Maar goed, ik vind het ook viezer wanneer er mannelijke vrienden van m'n man naar de wc bij ons zijn geweest dan vrouwelijke vrienden.

Het schijnt wel dat de rijen een stuk efficienter er van worden.

Ik heb het tijdens m'n laatste reis naar Amerika daar een paar keer gezien.

Vrouwen (haha) zijn echt traag altijd!
<<

Anoniem245

Bericht 28 Jul 2017 09:50

Re: Genderneutraal

Ik denk dat je blij moet zijn dat je in het openbaar naar het toilet kunt, en of dat nou een mannen/vrouwen of allebei toilet is, geen probleem. Maar voor mij hoeft er niet perse een genderneutraal bordje te komen hangen.
<<

Anoniem222

Bericht 28 Jul 2017 09:55

Re: Genderneutraal

Eens met Geel. Ik vind het echt moeilijk! Mijn eerste gevoel was eerlijk gezegd dat ik het een beetje overdreven vond. Maar toen dacht ik ach, ik ben een Amsterdammer en als ik met de trein reis een reiziger, dus dat is prima en bovendien zou ik niemand bewust willen kwetsen waar ik dat kan voorkomen. Maar is het dan straks niet meer oke om netjes met twee woorden iemand die je niet kent te bedanken met bedankt, meneer/mevrouw? En hoe groot is de groep die hier 'last' van heeft en moeten we ons dan massaal daar aan aanpassen? Mijn conclusie voor nu is dat ik er geen last van heb als wc's genderneutraal worden en we aangesproken worden met reizigers dus als dat er voor zorgt dat iedereen zich aangesproken voelt, prima. Maar ik vraag me ook af waar het dan stopt, soms bén je toch ook gewoon een uitzondering?

Nouja eigenlijk precies wat Geel al zegt. :smile:

Genderneutrale wc's vind ik trouwens primaa, gaat veel sneller en vrouwen zijn toch goorder op de wc haha!
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 28 Jul 2017 11:12

Re: Genderneutraal

Als iemand zich identificeert als een mevrouw is er toch geen enkel probleem die persoon met mevrouw aan te spreken? We hoeven nu niet alle mevrouwen uit te bannen omdat er een aantal niet-mevrouwen zijn. Ik heb in mijn kennissenkring best wat mensen die zich ermee bezig houden en ook een aantal die zich niet identificeren met het geslacht waarin ze geboren zijn. Krijg er dus best wat van mee.
Ik vind dat als een kleine groep zich ongemakkelijk voelt we best mee mogen denken over een oplossing. Zeker als die aanpassing maar een kleine moeite is ten opzichte van de rest. Het schiet alleen zijn doel voorbij wanneer die grote rest zich ongemakkelijk gaat voelen en niks meer durft te zeggen.

In die kennissenkring was er recent iemand die zich flink aan het opwinden was. Er was een bedrijf die een product op de markt gebracht had om te gebruiken bij menstruatieperikelen. De gebruikers ervan werden aangeduid als "she" op hun website. Die kennis heeft het bedrijf aangeschreven met het verzoek dit aan te passen.
Op zo'n moment denk ik dat ze te ver gaat. Misschien passen ze het wel aan op hun website, maar als groep kom je niet bepaald sympathieker over.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 28 Jul 2017 11:13

Re: Genderneutraal

Volgens mij wordt dit de zwartepietendiscussie nieuwe stijl.

Ik heb er geen problemen mee trouwens, ook al vind ik het lichtelijk overdreven.
❤ 7 juni 2018
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 28 Jul 2017 11:29

Re: Genderneutraal

Genderneutrale wc's zijn denk ik ook vooral een uitkomst voor transgenders voor of tijdens hun transitie. Waarbij ze anders raar aangekeken worden als ze naar toilet gaan van het ene geslacht terwijl ze nog de uiterlijke kenmerken hebben van het "oorspronkelijke" geslacht.

De verandering van de NS vind ik prima, zie er geen probleem in. Ja ik ben een vrouw maar ook een reiziger, dus prima om zo genoemd te worden.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 28 Jul 2017 11:33

Re: Genderneutraal

Ik vraag mij iedere keer weer af in hoe verre de maatschappij steeds meer rekening moet gaan houden met mensen die niet binnen de 'normale' kaders vallen.
Natuurlijk een transgender wil ook gehoord worden en een plek krijgen in de maatschappij, maar zoals iemand al eerder aangaf. Je voelt je aangesproken met het geslacht waarmee jij je het beste op je gemakt voelt. Iemand die in een overgangsfase zit is natuurlijk wat lastiger, maar als jij je een vrouw voelt, dan kan jij je toch worden aangesproken met mevrouw.
Het is ook inderdaad een beetje wat Marin zegt, je hebt nog steeds de biologische verschillen tussen mannen en vrouwen, waarom mogen die niet meer benoemd worden? De wetenschap is al zo ver dat iemand die in het verkeerde lichaam zit zich kan laten 'ombouwen' naar het juiste geslacht. Dus die persoon zal zich daarna gewoon kunnen laten aanspreken met het 'nieuwe' geslacht.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 28 Jul 2017 11:34

Re: Genderneutraal

Sawadee schreef:Genderneutrale wc's zijn denk ik ook vooral een uitkomst voor transgenders voor of tijdens hun transitie. Waarbij ze anders raar aangekeken worden als ze naar toilet gaan van het ene geslacht terwijl ze nog de uiterlijke kenmerken hebben van het "oorspronkelijke" geslacht.

De verandering van de NS vind ik prima, zie er geen probleem in. Ja ik ben een vrouw maar ook een reiziger, dus prima om zo genoemd te worden.


https://speld.nl/2017/07/28/dames-en-heren-twijfelen-identiteit-na-wijziging-aanspreekvorm/

Ik moest net hier aan denken toen ik hem op fb voorbij zag komen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 28 Jul 2017 11:35

Re: Genderneutraal

Silly-One schreef:De wetenschap is al zo ver dat iemand die in het verkeerde lichaam zit zich kan laten 'ombouwen' naar het juiste geslacht. Dus die persoon zal zich daarna gewoon kunnen laten aanspreken met het 'nieuwe' geslacht.


Ik denk dat het in deze situaties juist vooral gaat om mensen die zich met geen van de beide geslachten kunnen identificeren.
<<

Anoniem315

Bericht 28 Jul 2017 11:39

Re: Genderneutraal

Ik ben voorstander van equality, dus ook voor genderneutrale toiletten. Maar dat omroepen vind ik vrij ver gaan. Je bent een mannelijk of een vrouwelijk persoon, tenzij je een hermafrodiet bent, dus dat dekt de lading toch al prima? Het is geen persoonlijke aanspraak, dus wat is het probleem?
<<

Anoniem331

Bericht 28 Jul 2017 11:56

Re: Genderneutraal

Cotton schreef:Wat vinden jullie dan van de genderneutrale WC's?



Wij hebben sinds ons nieuwe gebouw zulke toiletten. Eerst even vreemd maar nu is dat redelijk normaal. Al kijk ik ook nog wel eens raar op als ik gelijk met een man van het toilet kom die dus naast me zat. Maar ik heb er geen moeite mee .
<<

Anoniem249

Bericht 28 Jul 2017 11:59

Re: Genderneutraal

Ik heb nooit gesnapt dat toiletten opgedeeld zijn in mannen en vrouwen (behalve als er pisbakken zijn, maar die vind ik sowieso viezig). Je zit toch in een afgesloten hokje, wat maakt het nou uit met wie je je wasbak deelt.
<<

Anoniem313

Bericht 28 Jul 2017 12:07

Re: Genderneutraal

Silly-One schreef:Ik vraag mij iedere keer weer af in hoe verre de maatschappij steeds meer rekening moet gaan houden met mensen die niet binnen de 'normale' kaders vallen.
Natuurlijk een transgender wil ook gehoord worden en een plek krijgen in de maatschappij, maar zoals iemand al eerder aangaf. Je voelt je aangesproken met het geslacht waarmee jij je het beste op je gemakt voelt. Iemand die in een overgangsfase zit is natuurlijk wat lastiger, maar als jij je een vrouw voelt, dan kan jij je toch worden aangesproken met mevrouw.
Het is ook inderdaad een beetje wat Marin zegt, je hebt nog steeds de biologische verschillen tussen mannen en vrouwen, waarom mogen die niet meer benoemd worden? De wetenschap is al zo ver dat iemand die in het verkeerde lichaam zit zich kan laten 'ombouwen' naar het juiste geslacht. Dus die persoon zal zich daarna gewoon kunnen laten aanspreken met het 'nieuwe' geslacht.


Waarom zou dit alleen belangrijk zijn voor transgenders? Onnodig labelen werkt stereotypering in de hand. Op veel momenten is je gender niet relevant, of je nou man, vrouw, trans, post of whatever bent.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 28 Jul 2017 12:35

Re: Genderneutraal

Ik vind het helemaal prima hoor als er mensen zijn die zich bij deze aanspreekvorm beter voelen. Ook genderneutrale wc's lijken me juist wel handig. Er zit toch een deur voor, lekker belangrijk wie er naast me in het hokje aan het plassen is.
2010 2012
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 28 Jul 2017 12:36

Re: Genderneutraal

Caulfield schreef:
Silly-One schreef:Ik vraag mij iedere keer weer af in hoe verre de maatschappij steeds meer rekening moet gaan houden met mensen die niet binnen de 'normale' kaders vallen.
Natuurlijk een transgender wil ook gehoord worden en een plek krijgen in de maatschappij, maar zoals iemand al eerder aangaf. Je voelt je aangesproken met het geslacht waarmee jij je het beste op je gemakt voelt. Iemand die in een overgangsfase zit is natuurlijk wat lastiger, maar als jij je een vrouw voelt, dan kan jij je toch worden aangesproken met mevrouw.
Het is ook inderdaad een beetje wat Marin zegt, je hebt nog steeds de biologische verschillen tussen mannen en vrouwen, waarom mogen die niet meer benoemd worden? De wetenschap is al zo ver dat iemand die in het verkeerde lichaam zit zich kan laten 'ombouwen' naar het juiste geslacht. Dus die persoon zal zich daarna gewoon kunnen laten aanspreken met het 'nieuwe' geslacht.


Waarom zou dit alleen belangrijk zijn voor transgenders? Onnodig labelen werkt stereotypering in de hand. Op veel momenten is je gender niet relevant, of je nou man, vrouw, trans, post of whatever bent.


Aangezien het voor mij nu zo in de media is gebracht alsof het voornamelijk voor transgenders telt.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem249

Bericht 28 Jul 2017 12:42

Re: Genderneutraal

Maar voel je je heel sterk aangesproken/verbonden door "dames" en "mevrouw"? Ik zie mezelf gewoon als Claire, niet als horend bij het groepje vrouwen of mannen. Ik vind beste reiziger net zo afstandelijk en nietszeggend als beste mevrouw.

Voor mij persoonlijk maakt het niet uit, voor andere personen wel omdat zij zich buitengesloten voelen. Dan laten we het toch lekker weg? We zijn allemaal mensen, het zou niet uit moeten maken wat er in je onderbroek zit.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers