Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 27 Jul 2017 11:56

Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Ik ga even heel eerlijk zijn, omdat ik het gevoel heb het van me af te moeten schrijven, maar ik kan m'n vinger er niet precies op leggen. Maar ik zit er een beetje doorheen met de borstvoeding. Of eigenlijk ben ik een beetje een emotional wreck en er klaar mee maar ik durf het denk ik nog niet zo goed aan mezelf toe te geven. Op zich gaat het allemaal best prima. Ik voed zes voedingen per dag, de nacht gaat redelijk goed qua doorslapen, ik kolf waar het kan voor de voorraad etc. Olivier zal nooit de beste drinker worden. Hij is onrustig, hapt slecht aan, zet zich af met handjes en voetjes, bij vlagen gaat het heel goed, bij vlagen is hij enorm aan het klooien. Maar het gaat. Ik ben geen grote fan van buitenshuis voeden maar moet het, dan kan het, en anders los ik het met gekolfde melk flesjes op. Dat laatste is wel een dingetje, die voorraad slinkt door een drukke (werk/sociale) agenda en ik ben in de stress of het wel genoeg gaat zijn. Ik heb het gevoel dat ik constant aan het werk ben om die voorraad op peil te houden en als dat niet lukt, dan voel ik me echt heel rot. Ik heb nu 1800 cc in de vriezer staan en berekent dat ik voor alle komende oppasmomenten 3630 cc nodig heb. Natuurlijk kan ik op die momenten ook wel kolven maar de status quo behouden is lastig en niet altijd mogelijk en dan slinkt de voorraad dus een beetje. Dit geeft me stress.

Ik heb gezegd dat ik graag zes maanden bv wil geven en besloten dat het het handigst is om dan te stoppen na onze vakantie in Spanje (we vliegen als hij precies 6 maanden is, dus ik zou stoppen met 6,5 maand), immers kan ik hem dan nog voeden aan boord en afbouwen op vakantie lijkt me onhandig.

Maar eigenlijk ben ik er gewoon klaar mee. Ik had van te voren niet verwacht dat borstvoeding zo'n impact kan hebben op je emoties en je dagelijks leven, zelfs als het eigenlijk best prima gaat. Die hele zwangerschap vond ik zo veel makkelijker dan deze periode, ik heb dat echt onderschat. Ik kan m'n vinger er niet echt op leggen, maar het gevoel dat hij compleet van mij afhankelijk is geeft een bepaald soort druk en stress, ik kan er niet goed mee om gaan. Natuurlijk kan m'n man een flesje gekolfde melk geven, maar dat is het niet, die afhankelijkheid gaat dieper. Voor de één voelt dat mooi zo'n diepe moeder-kind band die onevenaarbaar is, maar ik heb bijvoorbeeld ook totaal geen warme gevoelens bij dat kindje dat aan de borst ligt te drinken. Het doet me niks. If anything, vind ik een fles geven nog fijner, omdat hij me intenser aankijkt.

Maar volledig overstappen op flesvoeding wil ik ook nog niet. Niet omdat ik flesvoeding niet vertrouw, het lijkt me prima voedzaam en geen probleem om te geven (is die discussie ook direct afgetikt), maar ik wil toch proberen achter mijn eigen keuze te blijven staan om tot 6.5 maand bv te geven. Daarbij clustert O. af en toe nog wel eens en dat wil ik graag in kunnen blijven zetten om te troosten. Ik probeer (en dat gaat best goed) voeding niet te gebruiken als slaapmiddel (daar klinkt Stephanie Lampe weer), maar als troostmiddel vind ik wel fijn.

En dus opperde een vriendin of ik niet kon gaan combineren met borst- en flesvoeding. Gezien ik het niet zie zitten om tot 1 jaar borstvoeding te geven en hij toch nog echt melk moet krijgen tot die tijd (en dus hoe dan ook over moet op poedermelk), realiseerde ik me dat dat misschien best een optie is! Dat kan voor mij misschien net te druk van de ketel halen. Maar hier is zo verrekte weinig over te vinden! Ja, een overstapschema van Nutricia waarin ook wel staat dat je kan combineren en dan bijv ochtend en avond/nacht borst geeft en overdag fles. Prima oplossing. En een handje vol topics op Ouders van Nu en Viva etc, en nu dus dit topic. Ik vind het eigenlijk raar dat ik m'n informatie via internet moet halen, maar vooruit, want ik heb het dinsdag gevraagd op het CB en daar zeiden ze ook niks nuttigs (what else is new).

Mijn hoofd stroomt de laatste dagen dus een beetje over vol warrigheid wat ik nou wil en ik beslis niets overhaast (want eenmaal gewisseld kan ik niet handig meer terug) maar ik heb geprobeerd wat vragen voor mezelf op papier te zetten waar ik antwoord op kan krijgen om hopelijk te beslissen wat ik nou wil.

Maar mijn vragen:


- Kan ik inderdaad gewoon voor een langere periode borst- en flesvoeding combineren. Dus niet als wijze van afbouwen maar gewoon enkele maanden hetzelfde schema aan proberen te houden?
- Heeft Jip dit niet gedaan (tagfunctie ontbreekt)? En hoe ging/gaat dit? Jij bent nu net aan het afbouwen he?
- Hoe weet ik hoeveel er dan in zo'n fles met poedermelk moet? Moet ik daarvoor het gewone schema aanhouden voor flesvoeding maar dan pakweg 3 flessen daarvan en de rest van de dag gewoon aan de borst/gekolfde melk? Waar vind ik zo'n schema voor flesvoeding?
- Kan ik dan nog wel de borst op verzoek blijven aanbieden wanneer hij huilt om te troosten bijvoorbeeld, of als hij eerder komt? Hij komt redelijk strak volgens zijn eigen schema maar soms clustert hij 's avonds of heeft hij troost nodig en dan geef ik hem dat gewoon. Hij kan het qua gewicht toch gebruiken om een extraatje te krijgen. Maar dan moet dat wel mogen als je combi voedt. Dat je flesvoeding kan overvoeden weet ik, maar het gaat dus om de borst. Mag dat dan nog wel?
- Zou zijn ontlasting erg veranderen? En zou hij nog krampjes kunnen krijgen? Hij heeft eigenlijk nooit krampjes gehad en ik ben ergens bang dat ik een winning recipe ga verpesten en hij alsnog last krijgt, ook al is hij de gevoeligste vier maanden straks voorbij.



Sorry voor het enorme verhaal, waarschijnlijk vol overdaad aan details maar ik moet het gewoon echt kwijt. Ik hik al dagen er tegenaan of ik niet een topic moet openen want dat is ook een soort bewijs naar mezelf toe dat ik er echt mee zit. Echt raar he, dat zoiets zo'n impact kan hebben terwijl er eigenlijk niets aan de hand is. Ik zit er zo mee in m'n hoofd, dat zijn zeker die stomme hormonen nog?
Let's discover the world together.
<<

Patsy

Bericht 27 Jul 2017 12:09

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Ik heb geen verstand van borstvoeding dus weet niet zeker of je iets aan me hebt hierin, maar reageer toch.

Qua hoeveelheid zal het de eerste tijd puzzelen worden, omdat borstvoeding lichter verteerbaar is. Ik zou zelf dan inderdaad eerst de helft aanbieden van wat op het pak staat en dan maar zien wat hij opdrinkt en hoe snel hij zich weer meldt.

Flesvoeding kun je ook op verzoek geven, het verhaal van overvoeren schijnt achterhaald te zijn. Het lijkt mij dat je ook met een combinatie van borst- en flesvoeding prima O's schema aan kunt houden.

Kraampjes kunnen voorkomen bij iedere vorm van verandering in de voeding, dus ook hierbij. Flesvoeding is wat zwaarder voor het maagje en de darmen van O. Maar dat verschilt enorm per baby.

En ja, ik denk dat dit die stomme hormonen nog zijn.
<<

Anoniem250

Bericht 27 Jul 2017 12:11

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Ik heb niet echt een ervaringsverhaal. Ik merk dat ik helemaal vergeet hoe die dingen ook weer gingen. Ik wil alleen zeggen dat ik je gevoelens herken. Ik wilde ook graag borstvoeding geven en ik dacht dat ik dat heel natuurlijk en fijn zou vinden. Máár dat vond ik niet. Ik was wel trots dat ik mijn kinderen kon voeden en het 'juiste' deed, maar ik vond het moeilijk om met mijn lichaam steeds in dienst te staan van mijn baby. Lekkende borsten, pijnlijke borsten, het moeten kolven, het steeds weer inplannen. Ik heb een maand borst- en flesvoeding gecombineerd ( vanaf 10 weken) bij de jongste. Toen met een schuldgevoel afgebouwd, na het afbouwen me nog een week een beetje rot (falen) gevoeld (waarom geen 6 maanden volgehouden, het ging toch prima), maar na een week opgelucht omdat ik mijn lijf (borsten) weer terug had. En die afhankelijkheid weg was. Dus je gevoel, heel herkenbaar. Praktische tips, helaas niet.
Laatst gewijzigd door Anoniem250 op 27 Jul 2017 12:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 27 Jul 2017 12:15

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Ik heb geen verstand van de inhoudelijke kant, klinkt trouwens rete ingewikkeld, maar als ik het zo lees vraag ik me maar een ding af 'waarom hou je zo vol aan wat je van te voren had bedacht?'. Dingen kunnen veranderen, je wist van tevoren nog niet hoe je zou reageren, hoe het zou lopen en wat de consequenties zouden zijn. Dus als de ervaringen dan wijzigen gedurende zo'n periode, dan mag je toch ook je eigen plannen wijzigen?

Ik zou jezelf dat echt nog niet te zwaar aanrekenen dat je nu faalt, of het anders gaat doen dan je gepland had.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 27 Jul 2017 12:20

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Als je gaat combineren kan het zijn dat je productie zover terug loopt dat je misschien toch eerder helemaal op de flesvoeding over bent.
Maar er zijn ook genoeg vrouwen die het gecombineerd hebben gegeven.

Ik gaf toen ik ging overstappen evenveel flesvoeding als de borstvoeding in een fles. Meestal dronk hij die hoeveelheid niet op.
Op een gegegeven moment had ik door wat hij dronk en gaf ik dat.

Ik kreeg het op mijn werk niet meer bijkolfd en ben toen ook flesvoeding gaan geven. Dit was rond de 6 maanden. Bij mij liep de productie behoorlijk snel terug.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 27 Jul 2017 12:23

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Caro schreef:Ik zou jezelf dat echt nog niet te zwaar aanrekenen dat je nu faalt, of het anders gaat doen dan je gepland had.


Ja dat is de mind fuck he. Rationeel gezien realiseer ik me dat ook prima. Maar er zit hier een hele sterke emotionele kant aan die ik van te voren niet had voorzien. Ik zit volgens mij nu in zo'n fase dat ik moet accepteren dat ik het roer om ga gooien en dat vind ik lastiger dan verwacht.

Het voelt toch als een soort drempel, ondanks dat ik rationeel weet dat flesvoeding helemaal prima is en dat vind ik ook oprecht. Maar ik weet ook dat ik hoe dan ook moet gaan switchen want ik zie lange termijn borstvoeding gewoon echt niet zitten. En dus is het voor mij toch een kwestie van accepteren denk ik.
Let's discover the world together.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 27 Jul 2017 12:26

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Marin schreef:
Caro schreef:Ik zou jezelf dat echt nog niet te zwaar aanrekenen dat je nu faalt, of het anders gaat doen dan je gepland had.


Ja dat is de mind fuck he. Rationeel gezien realiseer ik me dat ook prima. Maar er zit hier een hele sterke emotionele kant aan die ik van te voren niet had voorzien. Ik zit volgens mij nu in zo'n fase dat ik moet accepteren dat ik het roer om ga gooien en dat vind ik lastiger dan verwacht.

Het voelt toch als een soort drempel, ondanks dat ik rationeel weet dat flesvoeding helemaal prima is en dat vind ik ook oprecht. Maar ik weet ook dat ik hoe dan ook moet gaan switchen want ik zie lange termijn borstvoeding gewoon echt niet zitten. En dus is het voor mij toch een kwestie van accepteren denk ik.


Misschien ben je nog hartstikke hormonaal, dan zie je de dingen ook wat minder helder. Ok, wat als een vriendin van jou met dit verhaal bij je zou komen? Zou je toch ook zeggen dat het helemaal ok is om een ander besluit te nemen?

Je bent gewoon niet zo goed erin als plannetjes anders verlopen dan je van te voren had verwacht (ik ook niet hoor), maar echt: het is echt helemaal ok om dat te doen!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 27 Jul 2017 12:27

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Over die productie die kan kelderen: Daar ben ik ook bang voor. Anderzijds heb ik nooit overvolle borsten gehad en ik kan prima 10 uur zonder te kolven. Zo doe ik dat met werkdagen en sociale evenementen ook. Dan kolf ik naderhand en dan vul ik de voorraad weer een beetje aan. Met een beetje mazzel kolf ik dan net iets meer dan dat ik kwijt ben geraakt aan voorraad.

Olíve opperde in de groepsapp dat ik in de ochtend kan kolven (dan kolf ik meestal) en op dat moment een fles aan kan bieden. Dan houd ik m'n productie op peil maar kan ik ook nog wat voorraad moedermelk opbouwen zodat ik dat toch ook kan blijven gebruiken. Dat is best een idee.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 27 Jul 2017 12:28

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Raven schreef:
Ik gaf toen ik ging overstappen evenveel flesvoeding als de borstvoeding in een fles. Meestal dronk hij die hoeveelheid niet op.
Op een gegegeven moment had ik door wat hij dronk en gaf ik dat.

Ik kreeg het op mijn werk niet meer bijkolfd en ben toen ook flesvoeding gaan geven. Dit was rond de 6 maanden. Bij mij liep de productie behoorlijk snel terug.


En dank je voor deze twee antwoorden Raven! Dat helpt wel qua praktische dingen.
Heb jij ook iets gemerkt qua verandering qua krampjes/ontlasting/blije baby? Gaf jij dan wanneer je thuis was nog wel de borst en overdag op de opvang de fles?
Let's discover the world together.
<<

ChiQ

Bericht 27 Jul 2017 12:32

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Hallo, hier ben ik weer, nuchter en eerlijk:

Hou even op met wat je van te voren in je hoofd had, je doet nu net of borstvoeding de baas is en jij het moet gehoorzamen, iets wat je een eeuw terug hebt beslist. Goede mama's wisselen van gedachten. Ik geloof dat Olivier het geen barst uitmaakt of ie tot 5,5 maand aan je tiet hing of 7 jaar.

Kijk lieve schat, als 't allemaal lekker soepeltjes ging speelde dit verhaal sowieso niet. Je hebt echt genoeg geinvesteerd, let it go, als jij dat wil.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 27 Jul 2017 12:49

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Marin schreef:
Raven schreef:
Ik gaf toen ik ging overstappen evenveel flesvoeding als de borstvoeding in een fles. Meestal dronk hij die hoeveelheid niet op.
Op een gegegeven moment had ik door wat hij dronk en gaf ik dat.

Ik kreeg het op mijn werk niet meer bijkolfd en ben toen ook flesvoeding gaan geven. Dit was rond de 6 maanden. Bij mij liep de productie behoorlijk snel terug.


En dank je voor deze twee antwoorden Raven! Dat helpt wel qua praktische dingen.
Heb jij ook iets gemerkt qua verandering qua krampjes/ontlasting/blije baby? Gaf jij dan wanneer je thuis was nog wel de borst en overdag op de opvang de fles?


Ik ben langzaam af gaan bouwen dus met zo'n schema van la leche league.
Op de opvang kreeg hij eerst een fles kv en dan na een week twee en weer een week later drie.
Ik gaf toen nog bv thuis en nadat hij dus alleen maar flessen kreeg op de opvang ben ik die thuis ook langzaam voedingen gaan vervangen voor kv.
Alleen dat ging heel snel.
Toen kolfde ik natuurlijk ook al niet meer op het werk en merkte ik dat hij niet meer genoeg eruit kreeg.


Ik denk dat ik rond de 7 maanden helemaal afgebouwd was.
En ik voelde mij wel vrijer. Ik hoefde niet meer binnen een bepaalde tijd weer thuis te zijn om bv te geven of te kolven.
Ik heb wel genoten van de bv, maar ik vond het ook erg fijn toen ik helemaal er mee gestopt was.

Edit ik heb helemaal niets gemerkt van krampjes of een minder blije baby.
Dit komt ook doordat ik het langzaam heb gedaan. Echt een week per vervanging gerekend. Volgens mij staat in het schema 3 dagen. Maar ik wilde hem goed laten wennen. Ook omdat hij vaste voeding begon te krijgen toen.
Laatst gewijzigd door Raven op 27 Jul 2017 12:50, in totaal 1 keer gewijzigd.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 27 Jul 2017 12:49

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Ja he, wat is het lastig als je dan emotioneel bent. Echt, ik had van te voren niet verwacht dat dit zo'n mindfuck kon zijn. Geen boek of ervaring via forum etc heeft me daar op kunnen voorbereiden. Dat gevoel van complete afhankelijkheid van mij valt me zo zwaar. Nou komen er straks hapjes aan, maar dat is voorlopig ook ter introductie en niet als vervanging dus daar kan ik ook nog niet op rekenen.
Aan de ene kant denk ik wat zeur ik, het gaat best prima. En als zo'n vrouw op het CB dan (ook eigenlijk knoert irritant op die toon) zegt van 'ooh wat goed dat je alweer 4 maanden borstvoeding geeft!' dan denk ik jaaa zie je, trots, ik kan het wel. Stomme mindfuck, want even later zit ik alweer jankend te kolven en komt er bijna niks uit of hapt die kleine slecht en twijfel ik of er wel genoeg binnen komt, etc. Ups en downs. Zo gaat het nu al een tijdje en dus moet ik misschien maar onder ogen zien dat het goed is zo. Maar ik blijf er bij dat ik het wel graag zou willen combineren.

Maar weet iemand dus of ik evt wel borstvoeding in de avond kan blijven aanbieden op verzoek?

Dus stel ongeveer dit schema:

10.00 Fles poedermelk en tegelijkertijd melk afkolven voor de voorraad/later geven/productie op peil houden
13.00 Fles poedermelk (kolven is theoretisch nog niet nodig voor mijn gevoel, mijn borsten trekken het makkelijk zonder)
16.00 Fles poedermelk en tegelijkertijd melk afkolven voor de voorraad/later geven/productie op peil houden
19.00 Borstmelk (fles dan wel live)
Clusterclustercluster aan de borst live want veel huilen en hangen in de avond, tenzij hij goed slaapt natuurlijk, dan mag ie lekker naar bed toe.
22.00 Borst live
05.00 Borst live

Zou dat kunnen? Overvoed je dan niet? (me dunkt dat ie het qua gewicht kan gebruiken, maar hij spuugt al wel veel).
Let's discover the world together.
<<

sonly

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 533

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 27 Jul 2017 12:54

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Haha chiq zegt het wel mooi zo. Ben het er helemaal mee eens. Je doet t hartstikke goed en maakt de keuze wel overwogen. Maar vergeet niet dat O. Er ook heel veel aan heeft als jij als moeder gewoon lekker in je vel zit. En inspelen op hoe het nu gaat is dan gewoon nodig.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 27 Jul 2017 13:08

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Ik herken je gevoelens van stress door de afhankelijkheid deels. Ik vond het moeilijk om zoveel te kolven dat ze altijd genoeg had voor op de opvang. Ik heb vanaf 5 tot 8 maanden deels flesvoeding en deels borstvoeding gegeven cq heeeeel langzaam afgebouwd. Dit is eigenlijk heel goed gegaan en kan ook prima.

Belangrijk verschil met jou is dat ik het voeden juist wél fijne momentjes vond en ik daar nog geen afscheid van wilde nemen, samen met het argument dat ik haar zoveel mogelijk mee wilde geven. Omdat deze twee argumenten bij jou geen rol spelen (zonder oordeel hoor!!!), vraag ik me ook af waarom je je voornemen nu als uitgangspunt zou nemen.

Dus antwoord op je vraag: ja kan prima, succeservaring hier!
Reactie op je onderliggende dilemma: ik zou stoppen als je daar aan toe bent en het niet als falen zien maar als bijstellen van je doel door opgedane ervaring.

Succes met je beslissing!
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Geel

Bericht 27 Jul 2017 13:09

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Lijkt me een mooi schema Marin! Qua hoeveelheden zou ik denken aan ongeveer 120 cc voor de flesvoeding. Dat is meestal de hoeveelheid die je geeft als je in een schema van zes voedingen zit, herinner ik me.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 27 Jul 2017 13:22

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Ah ja dat is zo'n beetje de ervaring die ik zoek Teun! Fijn dat jij dit bevestigt dat dit kan.
Jouw eerste argument speelt bij mij inderdaad niet zo, het tweede wel, wat ook de reden is waarom ik het graag zo lang mogelijk (voor mijn gevoel dus tot na de vakantie) wil blijven geven. Als dat met een combinatie nét even wat prettiger verloopt (met name voor mij emotioneel) is dat denk ik de beste oplossing. Zo kan ik het denk ik net doortrekken tot de periode die ik graag zou willen, zonder dat het voor mij zo zwaar voelt. Zo he he, dat is even rationele Marin die weer spreekt.

Dank je wel :)

En jij ook dank je Geel. Hij drinkt ook 110 a 120 gekolfde melk. FV is natuurlijk iets zwaarder op de maag dus misschien moet ie eerst dan even wennen met kleinere hoeveelheden maar het klinkt als goed uitgangspunt en een hoeveelheid die hij in elk geval gewend is om te drinken.
Let's discover the world together.
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4998

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:30

Bericht 27 Jul 2017 13:23

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Ik heb geen borstvoeding gegeven, dus weinig tips of ervaring.
Wil alleen even zeggen; Goeie reactie, Chiq!
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11403

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 27 Jul 2017 13:26

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Jip hier!

V heeft vanaf 3 weken kunstvoeding bijgekregen, tot 3 maanden, toen was mijn productie genoeg om haar volledig afgekolfde bv te kunnen geven. In die periode warmde ik bijv 100 ml borstvoeding op en maakte, als ze nog meer wilde, snel kunstvoeding bij (Ik warmde dus bv op en maakte in een kolfflesje ook meteen kv, zodat ik snel de fles kon bijvullen.). Al gaande weg leerden we hoeveel ze dronk. Ik gooide liever extra kv weg dan bv.

Vanaf zes maanden ben ik aan het afbouwen. We deden aanvankelijk 1 fles kv per dag en de rest bv. En vandaag krijgt ze alleen maar kv, morgen weer 1 flesje bv wat ik nog afkolf gecombineerd met bv uit de vriezer. Overigens heb ik maar 400 ml in de vriezer gekregen en die ben ik nu aan het aanbreken.

Geeft dit antwoord op je vraag die je me stelde?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 27 Jul 2017 13:27

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Ik heb niet alle reacties gelezen. Maar ik ben rond de 6 maanden bv en fv gaan combineren omdat het kolven op mijn werk niet goed wilde en ik vaak minder kolfde dan F bij de oppas dronk.
Uiteindelijk heb ik nog tot 8 maanden zo gecombineerd met bv en fv. Daarna ben ik gaan afbouwen en heeft hij tot 10 maanden 's ochtends en 's avonds bij mij gedronken en kreeg hij overdag fv.
Het combineren gaf mij veel rust en F werd er ook wat meer tevreden van.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11403

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 27 Jul 2017 13:27

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Oh en ik heb heel lang lopen worstelen over wanneer ik zou gaan afbouwen met de bv.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 27 Jul 2017 13:32

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Een topic naar mijn hart:)
Ik vind de bv ook niet zo superdepuber als anderen hier. Het is dat alles loopt, en daardoor zou het 'gek' zijn om te stoppen. Maar aan de andere kant zou ik wel eens willen dat er iets zou zijn, zodat er geen leuze is (ik ben sowieso niet iemand die kostte wat het kost bv geeft, dus alles kolven etc is bij moj geen optie)
Ook ik vind dat je met de fles meer contact hebt dan met bv. En het is fijn om de voeding eens af te kunnen staan. Ik heb ook nooit een limiet in gedachten gehad, heb altijd zo iets gehad van ik zie wel. Maar goed, ik zit ook nog steeds in mn verlof, dat maakt het iets makkelijker. In jouw geval geef je nog bv omdat je zelf je die grens van 6 maanden hebt oogelegd. Waarom per se 6 maanden? Hij heeft nu toch al super veel meegekregen, en zoals je zelf al schrijft flesvoeding is ook goed.

Qua schema weet ik niet. Ik weet dat schoonzus ook combi heeft gehad met fv toen ze ging werken. Zij heeft dat schema toen met het cb opgesteld
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 27 Jul 2017 13:44

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Jip, ja dank je voor je antwoord. Ik wist wel dat je enorm geinvesteerd had in de borstvoeding en dat je ook poedermelk hebt gegeven. Maar hoe precies wist ik niet meer. Duidelijk nu. Klinkt alsof jullie inderdaad er een ritme in hebben gekregen mettertijd. Goed dat het afbouwen nu lukt zoals je wilt.

Jezzie, ook fijn om jouw goede ervaring te lezen! Fijn dat het jou meer rust gaf en dat F het hier goed op deed. Waar mertke je dat aan?

Elsa, ja bij jou had ik ook al het gevoel dat het zo'n beetje ging zoals ik me ook er over voel. Wat jij zegt over dat het gek zou zijn om te stoppen is precies waarom ik ook twijfel(de). Waarom zou je stoppen als er geen acute reden voor is? Maar ik vind toch inderdaad ook wel dat een happy mama belangrijk is , dus als jij je er ook niet goed genoeg bij voelt, dan is dát toch de reden om te stoppen/combineren? Dat is wat ik mezelf ook probeer te vertellen. Voor jou geldt natuurlijk ook: Doe waar jij je goed bij voelt, dat is het belangrijkste. DIe kindjes worden heus wel groot, op wat voor voeding.
Het CB was bij mij totaal niet behulpzaam maar dat zijn ze met bv ook niet echt gebleken.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem245

Bericht 27 Jul 2017 13:45

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Mijn enige tip hierover is luister naar je eigen gevoel! En voel je niet schuldig omdat je het anders in je hoofd had :)
<<

Joontjuh

Kwebbel

Berichten: 306

Geregistreerd: 03 Sep 2013 09:04

Bericht 27 Jul 2017 14:00

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Bij ons Anna heb ik vanaf 2/3 weken gecombineerd gegeven, alleen lag onze situatie anders.

Ik had niet genoeg voor volledige borstvoeding, dus combinatie gaan geven. Begonnen met borstvoeding, had ze hierna nog honger kreeg ze een flesje van 60 of 90 cc erbij. Zo heb ik 7 maanden borstvoeding gegeven. De lactatiekundige en het bureau vonden het knap, want deze combinatie komt niet vaak voor.

Ik kolfde ook gewoon mijn borsten leeg, omdat ik borstontsteking had rond het begin van de combinatie periode.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 27 Jul 2017 14:08

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

O is bijna 4 maanden, wil je dan ook met hapjes gaan beginnen? Ik zou dan denk ik kiezen of ik met flesvoeding of hapjes wil beginnen, dat eerst een week of 2 doen en daarna ook het andere geven. Zeker omdat je aangeeft bang te zijn voor krampjes.

Ik heb bij S 3 maanden gedaan over het afbouwen, puur omdat ik nog wel wilde geven maar het mijzelf makkelijker wilde maken, want het had natuurlijk veel sneller gekund, zo gaf mijn man dan bijvoorbeeld de laatste voeding als flesvoeding en kon ik op tijd gaan slapen. Dat langzaam afbouwen ging bij mij prima en ik had voor die overige voedingen gewoon genoeg, maar dat weet je pas als je het probeert. Je was destijds toch wel blij met de tweede lactatiekundige, waarom vraag je hier geen advies over?

Er is niks mis met flesvoeding en ik zou gewoon gaan afbouwen als dat het prettigst voelt. Maar aan de andere kant lees ik ook dat je de 6 maanden graag vol wil maken en dat je vooral stress hebt om afspraken/ sociale verplichtigingen. Je kan ook voor jezelf even proberen af te wegen wat je het belangrijkst vind, 2 maanden klinkt nu misschien nog als een hele tijd maar die zijn zo voorbij. Je zou ook kunnen kijken of je die sociale verplichtigingen niet even op een lager pitje kan zetten voor die 2 maanden, O is maar zo kort zo klein. Of samen met de lactatiekundige een plan maken hoe je je voorraad kan opkrikken. Nogmaals, flesvoeding is ook echt prima en dat moet je echt doen als het beter is, maar omdat je niet zomaar terug kan als je de beslissing eenmaal neemt is het wel iets om even goed over na te denken, niet dat je zelf straks met een ( zelf aangepraat) schuldgevoel blijft zitten.
25-11-2014 & 09-06-2017
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers