Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 27 Jul 2017 13:28

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Minoes, ik wil eigenlijk inderdaad niet te veel tegelijk veranderen voor hem. Daarom wilde ik het liefst even wachten met overstappen op flesvoeding, iig een paar weken. Maar gezien ik nu toch de laatste dagen om t minste of geringste in tranen ben, lijkt het me ook goed om wel realistisch naar mezelf te blijven. Er is alleen geen acute factor waardoor dit ineens nu zo is, meer een sluimerend geheel waarvan ik denk dat de max nu bereikt is. Maar dat is dan inderdaad maar zo, ik ben niemand iets verplicht of hoef iets van verantwoording af te leggen..
Ik bespreek dit uiteraard vanavond ook nog met m'n man maar misschien is het beter om toch eerst die combi met flesvoeding te gaan maken en daarna aan de hapjes te beginnen. Of iig even kijken hoe O de flesvoeding vindt.
Het zien als langzaam en rustig afbouwen is ook wel een goede inderdaad.
De LC kan ik ook nog wel om advies vragen wat een goed schema is.
Let's discover the world together.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 27 Jul 2017 13:32

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

V. had en heeft helemaal geen last van de overgang, terwijl ze in het begin echt veel krampjes gehad heeft (de 'normale' babykrampjes de eerste zoveel weken)

Ik herken je gevoel wel hoor. Je gaat iets opgeven waar je kind het zo goed op doet en waarvoor je zo hard geknokt hebt (zo voelde het voor mij). Maar ik zie dat ze het ook prima doet op kv en ik merk nu al meer energie. En wat een vrijheid dat ik zonder kolfspullen uren op pad kan!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

September

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:28

Bericht 27 Jul 2017 13:51

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Ik heb ook een tijdje combi gevoed. Ik voedde in het begin op verzoek maar toen mijn verlof af liep ben ik op schema gaan voeden. Ik kolfde in het begin wel maar ben daar met 5 maanden mee gestopt. Ik gaf of live of ik gaf kunstvoeding. Ik vond het kolven het meest erge van het hele proces. Ik zorgde dat ik nog 4 a 5 voedingen zelf gaf om mijn productie in stand te houden en de rest gaf ik kunstvoeding. In het begin was het alleen de middag voeding zodat ik nog eens ergens naar toe kon zonder te hoeven kolven of voeden en dit werden steeds meer voedingen. Met 7 maanden had ik de ochtend en de avond voeding nog over. Dit had ik graag nog een hele tijd voort willen zetten maar ik twijfelde toen steeds of ze wel genoeg kreeg dus toen ben ik met 8 maanden gestopt.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem315

Bericht 27 Jul 2017 15:55

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Ik ben na een maand of 5/6 langzaamaan voedingen gaan afbouwen/ vervangen. Dat ging prima. Nu drinkt I. nog 1x en soms 2 keer per dag bij me. Dit blijft verbazingwekkend gemakkelijk goed gaan: ik kom er maar niet van af ;)

Het kan dus gewoon! Niet zo martelen!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 27 Jul 2017 15:58

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Wat fijn om te lezen dat er best wel wat mensen zijn die dit zo combineren! En dat het dus geen all or nothing situatie is. Dit helpt me echt heel erg. Alleen de gedachte dat het kan al. Dank jullie wel :)
Let's discover the world together.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 27 Jul 2017 16:00

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Jip schreef:Jip hier!

V heeft vanaf 3 weken kunstvoeding bijgekregen, tot 3 maanden, toen was mijn productie genoeg om haar volledig afgekolfde bv te kunnen geven. In die periode warmde ik bijv 100 ml borstvoeding op en maakte, als ze nog meer wilde, snel kunstvoeding bij (Ik warmde dus bv op en maakte in een kolfflesje ook meteen kv, zodat ik snel de fles kon bijvullen.). Al gaande weg leerden we hoeveel ze dronk. Ik gooide liever extra kv weg dan bv.

Vanaf zes maanden ben ik aan het afbouwen. We deden aanvankelijk 1 fles kv per dag en de rest bv. En vandaag krijgt ze alleen maar kv, morgen weer 1 flesje bv wat ik nog afkolf gecombineerd met bv uit de vriezer. Overigens heb ik maar 400 ml in de vriezer gekregen en die ben ik nu aan het aanbreken.

Geeft dit antwoord op je vraag die je me stelde?


Hee!! Hier wil ik heel graag even op reageren. Dat mag wel even van Marin :smile:
Had jij na 3 maanden ineens wel 100% melk voor V.? Dat jad ik niet verwacht! Ik kolf ook en geef helaas kv bij en hoop steeds enorm weer gewoon alleen bv te kunnen geven. En dat kan dus?
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 27 Jul 2017 16:20

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Nou niet ineens. Ik heb er keihard vanalles aan gedaan. Powerkolven, supplementen, bepaalde voedingsproducten. En toen werd het langzaamaan meer. En uiteindelijk voldoende.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 27 Jul 2017 16:34

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Ja oke. Welke voeding heb je genomen waarvan je het gevoel hebt dat het werkte?
<<

Trui

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 125

Geregistreerd: 20 Nov 2014 14:52

Bericht 27 Jul 2017 16:52

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Volgens mij zeg je in je eerste zinnen al heel duidelijk wat er in je omgaat. Je bent een beetje klaar met borstvoeding. Ook dat is een hele goede reden om over te stappen he ? Los van of het heel goed gaat, niet zo goed gaat, misschien nog wel beter wordt of juist niet. Jij voelt je er niet zo fijn meer bij en dat lijkt mij de beste graadmeter.

Makkelijk praten lijkt het nu, maar het besluiten te stoppen met borstvoeding heb ik ook altjjd een van de lastigste dingen gevonden. Probeer bij je eigen gevoel te geven en dat gevoel ook te vertrouwen. Ik ben twee weken geleden begonnen met afbouwen en na een week was het al op. Onze zoontjes zijn bijna even oud. Mijn zoon werd dysmatuur geboren, hierdoor was de bv ook een constante druk geworden of het wel genoeg was. Nu ik flessen geef voel ik een mist optrekken en een soort rust ontstaan tussen mij en mijn zoon die we met bv nooit bereikt hebben. Natuurlijk moet je de keus weloverwogen maken (maar dat doe je ook al) maar het fijne is ook dat als de overstap eenmaal gemaakt is het onderwerp 'borstvoeding' na een week ook wel weg is.

Ik hoop dat je een keus kan maken waarbij jij en je zoon rust vinden. Hier trouwens geen krampjes na de overstap en het clusteren s avonds is ook ook 1 klap over.
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 27 Jul 2017 19:13

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Ik heb eigenlijk geen idee meer hoe het precies ging, maar ik ben toen ik ging werken ook bv met kv gaan combineren.

Als ik thuis was gewoon bv, maar als ik ging werken en niet genoeg gekolfd had fv. Kolven ging bij mij niet erg soepel en voor 1 fles moest ik minstens 2 keer kolven.

Daarna steeds wat vaker een flesje omdat mijn productie ook minder werd en het wel makkelijker was om voedingen dan uit handen te kunnen geven.

Zo heb ik vanaf 4 maand tot 6.5e /7 maand nog een combi gegeven.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 27 Jul 2017 19:26

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Olíve schreef:Ja oke. Welke voeding heb je genomen waarvan je het gevoel hebt dat het werkte?


Cashewnoten, havermout, anijs en supplement boezemvriendjes
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 27 Jul 2017 20:17

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Weet je Marin, het moet wel een beetje leuk blijven hè.
Als je in tranen raakt door de bv, stap je toch gewoon lekker over op de fles? O. heeft meer aan een fles en een blije mama, dan aan een mama die vindt dat ze bv 'moet' geven terwijl ze er eigenlijk gewoon klaar mee is.
Ik was er op een gegeven moment ook echt wel klaar mee en ben toen gewoon gaan afbouwen. Eerst nog een tijdje gecombineerd (heb de avond- en ochtendvoeding een hele tijd in stand gehouden), maar op een gegeven moment was dat ook gewoon klaar. Merkte aan E. ook dat ze het wel best vond.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem315

Bericht 27 Jul 2017 21:30

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Marin, nog even op je vragen ingaand: je kunt flesvoeding aanbieden met de hoeveelheid die je denkt dat hij drinkt en anders geef je hem daarna gewoon nog een scheutje. Of er blijft een restje staan. Maar dan weet je dat voor de volgende keer.
Op verzoek blijven voeden kan ook gewoon. Je stimuleert het dan iets, maar als dat een enkele dag tussendoor gebeurt, loopt het niet heel erg storm.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 27 Jul 2017 21:35

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Dank je Exo! Dat zijn antwoorden waar ik iets aan heb! Ik heb het nog even laten bezinken (lekker anderhalf uur gewandeld en hoofd leeggemaakt vandaag) en even met m'n man er over gesproken maar het geeft mij denk ik inderdaad het meeste rust om een combi te gaan aanbieden. Happy mama = happy baby zeg ik zelf altijd dus dan moet ik daar ook zelf naar leven. Alleen het idee dat het kan geeft me al rust.
Waarschijnlijk beginnen we er met 4 maanden (over paar dagen dus) mee, voor mijn gevoel heb ik dan iig een mooie periode afgerond en wie weet hoe het combineren dan gaat. De hapjes wachten we dan nog wel even mee, want dat heeft voor zijn maagje toch geen haast en ik wil niet te veel tegelijkertijd veranderen. Dus fijn.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem315

Bericht 27 Jul 2017 21:45

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Dat komt vast goed! Niet te bang zijn, er is vast een goed compromis mogelijk.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 28 Jul 2017 09:22

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Jip schreef:
Olíve schreef:Ja oke. Welke voeding heb je genomen waarvan je het gevoel hebt dat het werkte?


Cashewnoten, havermout, anijs en supplement boezemvriendjes


Oke dank je wel! Ik ga het ook proberen.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 28 Jul 2017 12:19

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Ik heb bij de jongste gecombineerd toen ik weer ging werken. Had na m'n verlof een nieuwe baan gevonden en had geen zin om daar elke keer te gaan kolven. Hij was 5 maanden toen ik ging combineren. Ochtend-, avond- en nachtvoedingen bij mij en overdag kv. Op mijn vrije dagen overdag ook bij mij. Het lukte 2 maanden en toen was het klaar. Het liep zo sterk terug.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 28 Jul 2017 12:22

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Dat vind ik nog behoorlijk netjes, Thunder, om het nog twee maanden zo vol te houden. Als mij dat lukt ben ik ook heel tevreden.

Ik twijfel nog beetje over hoe vaak ik zal kolven. Voor de productie én voorraad is het misschien beter om elke flesvoeding die ik geef ook te kolven. Op die manier kan ik misschien langer bv blijven geven naast de fles. Maar juist mijzelf een beetje ontlasten is ook één van de doelen. Nou ja, ik begin wel met na elke fles ook kolven, en zie wel hoe het gaat.
Let's discover the world together.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 28 Jul 2017 12:27

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Haha, dat vond ik juist niet. Had toen gehoopt het veel langer vol te kunnen houden zo. Maar de eerste weken ging dat nog, maar de laatste weken liep het zo sterk terug dat ik altijd kv na moest geven, omdat het niet genoeg was.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 28 Jul 2017 19:22

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Knap van je Marin dat je het zolang volgehouden hebt. Maar het moet inderdaad wel leuk blijven.
Ik las dat je graag na de vakantie wilt stoppen met bv.
Denk je niet dat je veel ontspannender bent op vakantie als je het afgebouwd hebt?
2016
<<

Anoniem298

Bericht 28 Jul 2017 19:32

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Marin, ik heb geen ervaring met combineren van bv en fv, maar ik herken je gevoel van falen wel heel erg. Wees niet te streng voor jezelf. Ik zat in een andere situatie, want alle voedingen voor F. moest ik kolven omdat het live voeden echt niet ging (en daar heb ik al wat tranen om gelaten, want dat live voeden wilde ik weer zo graag), ik wilde maar door en door om haar zo lang mogelijk het beste te geven, maar ik zat steeds huilend van de pijn te kolven, met gescheurde en bloedende tepels. Mijn man kon het niet langer aanzien en heeft me gedwongen de kolf terug te brengen naar het uitleenpunt en weet je? Daarna voelde ik alleen maar opluchting. Ik heb nog een paar dagen met de hand kunnen kolven, de voorraad uit de vriezer was nog voldoende voor 3 weken (enorme productie) en zo heb ik toch ruim 3 maanden bv kunnen geven. Ja, ik ben echt pro borstvoeding, maar als jij je beter voelt door te stoppen of door te combineren met fv dan is dat jouw keuze en jouw keuze is altijd goed. Dat hoeft een ander niet voor je te doen en die ander hoeft het er zeker niet mee eens te zijn. Succes met je beslissing, het komt vast goed.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 28 Jul 2017 19:34

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Salome schreef:Knap van je Marin dat je het zolang volgehouden hebt. Maar het moet inderdaad wel leuk blijven.
Ik las dat je graag na de vakantie wilt stoppen met bv.
Denk je niet dat je veel ontspannender bent op vakantie als je het afgebouwd hebt?


Ik dénk het niet omdat het me ook fijn lijkt om hem bij het opstijgen en landen van het vliegtuig gewoon aan te kunnen leggen. Tenzij mensen andere ervaringen hebben.
Maar het haalt wel stress weg dat ik het idee had om daar direct te moeten kolven voor een voorraadje daar in de vriezer om uiteten te kunnen. Met flesvoeding is het iig niet zo erg als er niet direct een voorraadje is daar.

Maar goed dat is pas over twee maanden, er kan alweer zoveel veranderd zijn tegen die tijd.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 28 Jul 2017 19:35

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Ah lieve Jet, wat knap van je dat je dat zo hebt gedaan. En fijn he als je dan een man hebt die gewoon even de rust kan zijn die je nodig hebt.

Mijn man had vanochtend een lief briefje achtergelaten dat ie achter me staat en we 't samen zo gaan doen.
Let's discover the world together.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 28 Jul 2017 19:40

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Dat is waar. Twee maanden is nog ver weg. Maar een flesje in zijn mondje doen met vliegen kan natuurlijk ook gewoon. En inderdaad heb je wat meer vrijheid op vakantie.
Lijkt me een goede keuze om het te gaan combineren!
En hij groeit als kool zie ik wel. Dus dat gaat ook helemaal prima.
2016
<<

Anoniem298

Bericht 28 Jul 2017 19:41

Re: Combinatie borst- en flesvoeding (lang topic)

Nou super toch! Ik denk ook dat je diep in je hart die keuze voor combineren al gemaakt hebt, klopt dat? Stom trouwens dat ze je op het cb niet konden adviseren, kun je niet kijken voor een lactatiekundige in je omgeving die je tips kan geven en op weg kan helpen?
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers