Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hypotheeklasten

<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 27 Jul 2017 14:08

Re: Hypotheek lasten.

@Chaos, er zijn idd altijd wel dat soort vooroordelen. Voor ons geldt dat hetzelfde. "Hoe kunnen jullie nou met 3 kinderen, zelf onder de 40 jaar in zo'n huis wonen, een dikke auto rijden en 1 normale en dan nog op vakantie kunnen etc?" Helemaal toen ik ook niet werkte vonden mensen het maar vreemd.

@Ellibre, snap best dat dat even zeer doet om zo'n bedrag te moeten betalen voor zo'n huis. Maar omgeving zegt zoveel over je woongenot. Wij hebben ons verouderde huis gunstig gekocht, nu gaan we dus flink verbouwen en is het straks veel meer waard dan wij überhaupt aan hypotheek hebben, puur vanwege de locatie.
Jullie inkomen is idd niet belachelijk hoog, gewoon 2 fulltime goede hbo geschoolde mensen met de nodige ervaringen of wo opgeleid. Jullie zijn ook geen starters op de arbeidsmarkt.
Laatst gewijzigd door Mamsie op 27 Jul 2017 14:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 27 Jul 2017 14:20

Re: Hypotheek lasten.

minoessepoes schreef:Om even aan te geven hoe duur de huizen in Amsterdam zijn, wij wonen 3 hoog in een appartement met een klein balkon, totale oppervlakte is 84m2 en de makelaar die hier laatst was verwacht er 400.000euro voor te kunnen krijgen. Een huis kunnen wij hier niet betalen, dat redt je met 500.000 euro nog niet.
En omdat het een appartement is komen er ook vve kosten bij, in ons geval rond de 135 euro per maand. Als je het nu dus moet kopen zonder veel geld in te brengen heb je een aardige maandlast, terwijl je dus relatief klein woont.

Wij hebben nu dus het plan om de stad uit te gaan, de rente kan omlaag, de vve valt weg en we hebben flinke overwaarde op dit huis, buiten de randstad kunnen we dus een heel huis kopen met een stuk of 5 slaapkamers en een tuin van rond de 400.000 euro en een paar honderd euro in de maand minder gaan betalen, dat kunnen we dan dus op 1 salaris kopen.


Klinkt als ons verhaal :smile: :lol:
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 27 Jul 2017 14:24

Re: Hypotheek lasten.

Kom ook hierheen Minous! Hartstikke gezellig, prijzen lopen ook alleen béétje uit de hand vanwege alle mensjes uit Amsterdam. Voordeel is dan wel dat je een boel forummers als sociaal netwerk erbij krijgt :-D.

Ik vind ook de aannames van andere mensen soms zo bizar. Wij kochten laatst een nieuwe auto, en de collegas hier maar roddelen en doen want 'hoe konden we dat betalen'. We hadden immers óok een nieuw huis gekocht enzo. Pfff. Laat een mens lekker doen en laten wat ie zelf wil.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 27 Jul 2017 14:32

Re: Hypotheek lasten.

Precies Caro, bij ons was het zelfs zo erg dat iemand uit mijn eigen familie (dichtbij) dacht dat we vast wel diep in schulden zaten... pfff kan er nog boos om worden.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

ChiQ

Bericht 27 Jul 2017 14:36

Re: Hypotheek lasten.

Nou mijn schoonmoeder heeft haar woning in Amsterdam Centrum verkocht, 30m2 geen buiten, geen lift.. je kan niet eens een bed van 160 nemen die kan namelijk niet omhoog. €390.000
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:23

Bericht 27 Jul 2017 14:40

Re: Hypotheek lasten.

Mamsie schreef:@Ellibre, snap best dat dat even zeer doet om zo'n bedrag te moeten betalen voor zo'n huis. Maar omgeving zegt zoveel over je woongenot. Wij hebben ons verouderde huis gunstig gekocht, nu gaan we dus flink verbouwen en is het straks veel meer waard dan wij überhaupt aan hypotheek hebben, puur vanwege de locatie.
Jullie inkomen is idd niet belachelijk hoog, gewoon 2 fulltime goede hbo geschoolde mensen met de nodige ervaringen of wo opgeleid. Jullie zijn ook geen starters op de arbeidsmarkt.

Wij hadden ook graag een opknapper gekocht, maar hadden daar veel te weinig spaargeld voor. En te drukke banen om een verbouwing zelf in goede banen te kunnen leiden. Maar ooit.. Lijkt me zo gaaf om daar echt je eigen huis van te maken. En oude huizen zijn zoveel sfeervoller..

En we werken inderdaad allebei fulltime en zijn wo opgeleid, ik ben ook nog gepromoveerd, en we hebben 5 (vriend) en 6 (ik) jaar werkervaring.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 27 Jul 2017 14:45

Re: Hypotheek lasten.

Toch zijn er in onze vriendengroep inderdaad best een aantal mensen die een huis van 5 ton kunnen kopen. Hoogopgeleide tweeverdieners met aantal jaar werkervaring en dan red je dat wel. Zo heel schokkend vind ik dat nou ook weer niet. Het is en blijft immens veel geld en wat je daarvoor in de Randstad aan oppervlakte er aan terug krijgt is met name hetgene wat het opvallend maakt. Maar ik ken genoeg mensen die in een soortgelijke situatie zitten als ellibre.
Let's discover the world together.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 27 Jul 2017 14:53

Re: Hypotheek lasten.

ellibre schreef:
Mamsie schreef:@Ellibre, snap best dat dat even zeer doet om zo'n bedrag te moeten betalen voor zo'n huis. Maar omgeving zegt zoveel over je woongenot. Wij hebben ons verouderde huis gunstig gekocht, nu gaan we dus flink verbouwen en is het straks veel meer waard dan wij überhaupt aan hypotheek hebben, puur vanwege de locatie.
Jullie inkomen is idd niet belachelijk hoog, gewoon 2 fulltime goede hbo geschoolde mensen met de nodige ervaringen of wo opgeleid. Jullie zijn ook geen starters op de arbeidsmarkt.

Wij hadden ook graag een opknapper gekocht, maar hadden daar veel te weinig spaargeld voor. En te drukke banen om een verbouwing zelf in goede banen te kunnen leiden. Maar ooit.. Lijkt me zo gaaf om daar echt je eigen huis van te maken. En oude huizen zijn zoveel sfeervoller..

En we werken inderdaad allebei fulltime en zijn wo opgeleid, ik ben ook nog gepromoveerd, en we hebben 5 (vriend) en 6 (ik) jaar werkervaring.


Wij zouden het ook niet hebben gekund als de waarde niet zo flink zou stijgen, daardoor hebben we een flink bouwdepot kunnen krijgen. Maar dan nog kunnen we niet alles doen wat we willen. Wij doen nu ook concessies, maar dat is omdat we hier willen wonen en je nu eenmaal niet alles tegelijk kunt doen. Zelf kunnen we niet veel en hebben we daar ook geen tijd voor en zin in. Ons huis komt uit 1922.
Wel een nadeel hoor als je zo flink gaat verbouwen terwijl je er al woont met 3 kids. :palm:

Daarom, niet raar dat jullie dan mooi verdienen.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 27 Jul 2017 14:59

Re: Hypotheek lasten.

ChiQ schreef:Nou mijn schoonmoeder heeft haar woning in Amsterdam Centrum verkocht, 30m2 geen buiten, geen lift.. je kan niet eens een bed van 160 nemen die kan namelijk niet omhoog. €390.000


Wauw, van de zotte he!
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:22

Bericht 27 Jul 2017 15:15

Re: Hypotheek lasten.

Netto € 680 met een spaarhypotheek 4,9% 26 jaar vast. We hadden van het oude huis al 4 jaar renteteruggaaf gehad, dus lossen we deze hypotheek in 26 jaar af zodat we optimaal van de rente teruggaaf profiteren.

Daarbij nog € 120 vve per maand voor woning en parkeerplaats. Betreft een appartement van 2 verdiepingen. Je moet het zien als een eengezinswoning bovenop winkelpanden. We hebben ook gewoon een tuin/terras, alleen zonder grond maar met tegels ivm de winkels onder ons.
Afbeelding
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 27 Jul 2017 15:21

Re: Hypotheek lasten.

@Annie, in jouw geval zou ik direct mijn huis te koop zetten. Was het alleen al vanwege het rentepercentage en de vve bijdrage.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 27 Jul 2017 15:23

Re: Hypotheek lasten.

Nou, als Annie daar fijn woont heeft ze daar wellicht helemaal geen zin in.
<<

Anoniem304

Bericht 27 Jul 2017 15:26

Re: Hypotheek lasten.

Marin schreef:Toch zijn er in onze vriendengroep inderdaad best een aantal mensen die een huis van 5 ton kunnen kopen. Hoogopgeleide tweeverdieners met aantal jaar werkervaring en dan red je dat wel. Zo heel schokkend vind ik dat nou ook weer niet. Het is en blijft immens veel geld en wat je daarvoor in de Randstad aan oppervlakte er aan terug krijgt is met name hetgene wat het opvallend maakt. Maar ik ken genoeg mensen die in een soortgelijke situatie zitten als ellibre.

Ja dat is toch wel een enorm verschil met mijn omgeving en sowieso met hier. Inkomen ligt ook lager, leven is goedkoper.
Zelfs een McFlurry is duurder in de randstad. En een terrasje ook.
In verhouding zal het wel op hetzelfde neer komen denk ik?
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 27 Jul 2017 15:28

Re: Hypotheek lasten.

In mijn vriendengroep is dat ook totaal niet ongewoon. Sterker nog, daar zitten wij redelijk aan de onderkant. En dat komt omdat ik dan wel WO ben opgeleid maar mijn vriend niet.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 27 Jul 2017 15:39

Re: Hypotheek lasten.

Cotton schreef:
Marin schreef:Toch zijn er in onze vriendengroep inderdaad best een aantal mensen die een huis van 5 ton kunnen kopen. Hoogopgeleide tweeverdieners met aantal jaar werkervaring en dan red je dat wel. Zo heel schokkend vind ik dat nou ook weer niet. Het is en blijft immens veel geld en wat je daarvoor in de Randstad aan oppervlakte er aan terug krijgt is met name hetgene wat het opvallend maakt. Maar ik ken genoeg mensen die in een soortgelijke situatie zitten als ellibre.

Ja dat is toch wel een enorm verschil met mijn omgeving en sowieso met hier. Inkomen ligt ook lager, leven is goedkoper.
Zelfs een McFlurry is duurder in de randstad. En een terrasje ook.
In verhouding zal het wel op hetzelfde neer komen denk ik?


Dat zal zeker meespelen. Ik denk echter ook dat opleidingsniveau en het soort baan wel echt verschil maakt. Mijn zus en zwager zullen in een soortgelijke situatie zitten en wonen ook in het noorden (stad weliswaar) maar ook allebei hoogopgeleid. Ik denk dat dat de grootste factor is die het verschil maakt. Absoluut niets ten nadele van iemand die lager opgeleid is, zo bedoel ik het totaal niet, maar ik denk wel dat dat de grootste factor in verschil is.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem252

Bericht 27 Jul 2017 15:42

Re: Hypotheek lasten.

Maar in de randstad zijn ook gewoon meer banen voor hoger opgeleiden dus ook logisch dat er daar meer wonen. Verhaal van vraag en aanbod.

In mijn woonplaats zijn de prijzen nog niet zo enorm als in Amsterdam of haarlem. Maar een gewone eengezinswoning koop je nog amper voor onder de 3/3,5 ton.
<<

Anoniem304

Bericht 27 Jul 2017 15:54

Re: Hypotheek lasten.

Marin schreef:
Cotton schreef:
Marin schreef:Toch zijn er in onze vriendengroep inderdaad best een aantal mensen die een huis van 5 ton kunnen kopen. Hoogopgeleide tweeverdieners met aantal jaar werkervaring en dan red je dat wel. Zo heel schokkend vind ik dat nou ook weer niet. Het is en blijft immens veel geld en wat je daarvoor in de Randstad aan oppervlakte er aan terug krijgt is met name hetgene wat het opvallend maakt. Maar ik ken genoeg mensen die in een soortgelijke situatie zitten als ellibre.

Ja dat is toch wel een enorm verschil met mijn omgeving en sowieso met hier. Inkomen ligt ook lager, leven is goedkoper.
Zelfs een McFlurry is duurder in de randstad. En een terrasje ook.
In verhouding zal het wel op hetzelfde neer komen denk ik?


Dat zal zeker meespelen. Ik denk echter ook dat opleidingsniveau en het soort baan wel echt verschil maakt. Mijn zus en zwager zullen in een soortgelijke situatie zitten en wonen ook in het noorden (stad weliswaar) maar ook allebei hoogopgeleid. Ik denk dat dat de grootste factor is die het verschil maakt. Absoluut niets ten nadele van iemand die lager opgeleid is, zo bedoel ik het totaal niet, maar ik denk wel dat dat de grootste factor in verschil is.

Natuurlijk maakt dat het grootste verschil, maar ik denk dat je zus en zwager (als ze ook in het noorden werken) niet zoveel verdienen als een stel wat hetzelfde werk doet bij jou in de buurt.

Tenminste als ik dus al zie wat m'n vriend in een andere regio kan verdienen dan is dat al een behoorlijk verschil.
Ik weet nog wel dat er vroegah ook ooit een topic was wat je verdiende. Toen werkte ik in een callcenter en een andere forumster ook, zelfde leeftijd, maar in de randstad. Zij verdiende bruto bijna €4 per uur meer en het was nog hetzelfde moederbedrijf ook. :laughcry:
Maar goed, haar wijntjes waren ook duurder. :drunken:
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 27 Jul 2017 15:56

Re: Hypotheek lasten.

Caro schreef:Kom ook hierheen Minous! Hartstikke gezellig, prijzen lopen ook alleen béétje uit de hand vanwege alle mensjes uit Amsterdam. Voordeel is dan wel dat je een boel forummers als sociaal netwerk erbij krijgt :-D.
.

Waar is dat? :angel:

Haha Oh la la, je zou bijna denken dat we buren waren :smile:
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 27 Jul 2017 17:32

Re: Hypotheek lasten.

@AM... Waarom groeit Eindhoven dan economisch harder dan de rest van het land (en dus harder dan de Randstad)? Precies, omdat daar nu de vraag naar hoger opgeleiden het hoogst is. Al die hightech bedrijven daar schreeuwen om technisch hoger opgeleide mensen.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11832

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 27 Jul 2017 18:12

Re: Hypotheek lasten.

Dus Fred, zullen de woningen daar ook in verhouding een stuk duurder zijn. Vrienden van mij hebben net een huis gekocht in EHV echt vrienden van mij hebben hier voor minder geld een vergelijkbare woning gekocht.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 27 Jul 2017 18:14

Re: Hypotheek lasten.

Fred schreef:@AM... Waarom groeit Eindhoven dan economisch harder dan de rest van het land (en dus harder dan de Randstad)? Precies, omdat daar nu de vraag naar hoger opgeleiden het hoogst is. Al die hightech bedrijven daar schreeuwen om technisch hoger opgeleide mensen.


Daarom wordt die stad dan dus toch ook duur? Ik snap je niet. Dat is toch juist ook wat AM zegt, alleen betrek jij het op Eindhoven en zij op de Randstad.
Let's discover the world together.
<<

Marieke88

Noob

Berichten: 15

Geregistreerd: 14 Okt 2015 17:37

Bericht 27 Jul 2017 18:35

Re: Hypotheek lasten.

De huisprijzen in Eindhoven zijn de afgelopen jaren óók flink gestegen, net als de Randstad. Buiten het feit dat ze er schreeuwen om technisch personeel is het ook heel erg prettig wonen met over het algemeen veel ruimte en veel voorzieningen.
<<

Anoniem250

Bericht 27 Jul 2017 18:41

Re: Hypotheek lasten.

Het is natuurlijk wel afhankelijk waar in Eindhoven je koopt. Eindhoven Noord is niet duur, vind ik. En sommige wijken, zoals de bennekel, zijn goedkoop. Ik zou er nooit willen wonen, maar je kan er nog redelijk goedkoop wonen. En in sommige omliggende dorpen ook.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 27 Jul 2017 19:48

Re: Hypotheek lasten.

Ik doelde eigenlijk meer op de opmerking dat er in de Randstad meer banen zouden zijn voor hoger opgeleiden. Plaatselijk elders in het land zoals in Eindhoven is dat ook het geval.

Aangezien ik ook best bekend ben in Eindhoven weet ik ook dat je in bepaalde wijken liever niet wilt wonen. Woensel etc... Boven uitgangsstraat Stratumseind (oordopjes in slapen in het weekend).
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:22

Bericht 27 Jul 2017 22:45

Re: Hypotheek lasten.

Fred schreef:@Annie, in jouw geval zou ik direct mijn huis te koop zetten. Was het alleen al vanwege het rentepercentage en de vve bijdrage.


Wij gaan hier pas weg in onze kist of naar het verzorgingstehuis, maar eerder niet :angel:

Als we het vandaag te koop zetten is het morgen weg. Het is nieuwbouw van 3 jaar oud en zo gewild dat er regelmatig briefjes van makelaarkantoren in de bussen liggen. Winkels onder ons, bus aan de overkant, tuin, terras, scholen, noem maar op. Voor ons de perfecte woning. Naast Rotterdam, dus de prijzen liggen hoger. Verkopen is winst van € 25.000, maar dat is voor ons geen reden om weg te gaan.

Hypotheek oversluiten heeft op de € 680 netto weinig nut volgens de berekeningen en de vve bijdrage blijft toch hetzelfde.

Wij wonen hier prima :thumbup:
Afbeelding
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers