Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Bord leegeten & die eeuwige korstjes

<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 24 Jul 2017 12:50

Re: Bord leegeten & die eeuwige korstjes

De meiden hier eten de korstjes soms op en andere keren niet. Zou niet goed weten waarom dat perse op moet.

Verder moeten ze wel altijd proeven van hun eten en bij voorkeur wel een paar happen eten. Maar zeggen dat iets moet werkt hier niet dus laten we het voor wat het is (negeren het "lust ik niet, ik heb geen honger etc") en dat werkt prima. Ze eten tot ze een vol gevoel hebben, vaak schep ik teveel op en met sommige dingen willen ze altijd bij.

Toetje mogen ze altijd als we het in huis hebben.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 24 Jul 2017 12:54

Re: Bord leegeten & die eeuwige korstjes

Ik ga die strijd niet aan, met brood eten. Met avondeten wel maar dat komt doordat mijn man er totaal anders in staat helaas. Ik denk ze eten vanzelf (en dat gebeurt ook, Elena eet inmiddels gewoon goed) en mijn man wil dat ze hun bord leegeten. Ik wil dat ze zelf leren voelen wanneer ze vol zitten. Hier worden dus ook vrijwel nooit toetjes gegeten maar ik moet daarbij zeggen dat wij ook zelden een toetje eten.
<<

Anoniem331

Bericht 24 Jul 2017 12:55

Re: Bord leegeten & die eeuwige korstjes

Korstjes zijn toch ook gewoon brood? Ze hebben toch tanden en kiezen en kunnen dat toch gewoon opeten?
Ik ben misschien echt wel een zeikerd wat dat betreft hoor. Net als gewoon eten, ik sta toch niet voor de kat zijn viool te koken. Kan me echt pissig maken als beide kinderen het dan vertikken een normale hoeveelheid te eten.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 24 Jul 2017 13:09

Re: Bord leegeten & die eeuwige korstjes

Ja Popcorn, daarom benoem ik bij T ook dat 'ie z'n hele boterham moet opeten (en benoem ik niet specifiek 'ook de korstjes'). Ik vind het ook onzin. Maar dan nog, omdat ik het onzin vind, is niet echt een vet goeie reden :D
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem331

Bericht 24 Jul 2017 13:12

Re: Bord leegeten & die eeuwige korstjes

Ze vragen hier ook vaak genoeg waarom dat moet.
Nou omdat de korstjes anders wel niet aan het brood hadden gezeten. :)
De kinderen eten hier ook zo stom hun brood. Eerst het lekkere en dan hou je dus de korsten over. Als je gewoon van links naar rechts je boterham eet dan verneem je naast niet eens dat je ze eet. Haha, dat is een hele hoeeetikmijnboterhamtheorie.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 24 Jul 2017 13:18

Re: Bord leegeten & die eeuwige korstjes

Nou ik snap wel waarom veel kinderen de korstjes niet willen. Ik ben zelf al geen broodliefhebber en de korsten vind ik helemaal weinig aan. Als ik 's morgens weinig trek heb laat ik ze dus ook wel eens liggen. :smile:
<<

Anoniem281

Bericht 24 Jul 2017 13:39

Re: Bord leegeten & die eeuwige korstjes

Oh bah naar dit soort dingen kijk ik echt niet uit... Ik weet iig wel dat ik nooit een strijd wil maken van eten! Nu was ik zelf een makkelijke eter, maar mijn stiefzusje niet. MIjn vader maakte er zó'n drama van elke avond! Dan zaten we (ja, we, want we gaan pas van tafel als iedereen klaar is!!) rustig tot 19h30 aan tafel, tot 't kind ein-de-lijk d'r eten op had. Haar koude eten, natuurlijk.

Onbegrijpelijk. Dat soort acties maken voor mij dat ik gezelligheid wil aan tafel en dan liever iets minder eten en een alternatief aanbieden, dan strijd.

Tobias krijgt af en toe korstjes aan z'n brood, als ik te lui ben om ze er af te snijden en vooralsnog eet-ie ze ook op. Maar hij gaat natuurlijk ook een keer grenzen opzoeken en dingen weigeren, maar ik heb mezelf voorgenomen om met dezelfde glimlach waarmee ik het eten aanbood, het ook weer weg te halen, om dan maar yoghurt of zo aan te bieden. Als meneer hier nu een dwarse bui heeft en z'n brood niet eet, krijgt-ie een eetlepel of 2 Griekse yoghurt met banaan, terwijl ik er stiekem alsnog af en toe een hapje brood in schuif :nerd:

(laatst ging dat trouwens wel wat raar, want toen bleek dat-ie én die 2 boterhammen op had, maar dus ook die banaan én 2 eetlepels yoghurt. Wat nou geen honger?! Flapdrol.)
<<

Anoniem243

Bericht 24 Jul 2017 13:56

Re: Bord leegeten & die eeuwige korstjes

Ja, maar dat is het ook Zora; ze krijgen door dat ze ergens 'macht' over hebben (je kunt ze tenslotte slecht dwingen te eten, net als met slapen) en dat is dan een mooie manier om van alles uit te proberen. Ik merk heel erg dat het gewoon fases zijn en vind het, hoewel ik het aan de ene kant ook eens ben met 'korstjes zijn ook brood' niet de moeite waard om me daar heel druk om te gaan maken. Bovendien kan het averechts gaan werken als je er veel druk achter zet denk ik en ik wil inderdaad dat hij goed zijn grens leert aanvoelen qua hoeveelheden en niet te overeten. Als hij structureel een slechte eter / een zeur aan tafel zou zijn zou ik het misschien anders aanpakken. Nu is de wetenschap dat hij niks anders krijgt als zijn bord niet leeg is gelukkig vrijwel altijd genoeg om hem tóch dat wat erop ligt te laten opeten. En als hij het een keer niet eet merkt hij vanzelf dat hij later honger krijgt. Zo vroeg hij ooit, na één hap avondeten gegeten te hebben (hij moet wel alles altijd proeven) toen hij naar bed moest om een appel. Ja, jammer joh, morgen bij het ontbijt heb je weer een kans!
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 24 Jul 2017 14:00

Re: Bord leegeten & die eeuwige korstjes

@bazinga, vreselijk. Zo heeft mijn moeder wel eens bij mij mijn koude bami letterlijk mijn mond in geduwd. Ik was toen al een jaar of 12! Tja, toen had ik wel een bami-trauma.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11590

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 24 Jul 2017 14:13

Re: Bord leegeten & die eeuwige korstjes

Ik weiger de strijd aan te gaan. Totaal geen zin in. De ene keer eet hij wel korstjes de andere keer niet en weer een andere keer drukt hij ze bij mij in m'n mond. hij mag van mij eten tot hij op zit of geen zij meer heeft. Bord leeg eten aub niet eet maar tot dat je genoeg hebt. Veel beter.
2015 💙
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 24 Jul 2017 16:51

Re: Bord leegeten & die eeuwige korstjes

Ik bepaal wat we eten, hij wat hij eet. Besluit hij het niet te eten, ook prima maar dan ook geen alternatief. Dat is omdat ik wil dat hij zelf blijft voelen wanneer hij genoeg heeft en ik dus niet voor hem wil bepalen hoeveel hij eet, omdat ik het gezellig wil houden aan tafel en omdat hij toch wel genoeg binnen krijgt.

Hij at altijd korstjes tot hij bij de gastouder zag dat daar niemand korstjes at en zij om een tweede boterham voor hem vroeg. Die geef ik nu wel mee, maar thuis begin ik er niet aan, eet je de korstjes niet op dan heb je ook geen honger en goed je geen tweede boterham, nooit een woord aan vuil gemaakt verder en hij eet thuis gewoon weer zijn korstjes.
Hij roept nu af en toe voordat hij überhaupt weet wat we eten al dat het vies is, heerlijk peuter puber gedrag, hij moet altijd proeven, verder negeren we het, meestal gaat hij dan uiteindelijk alsnog wel eten, soms niks dan krijgt hij een normale hoeveelheid yoghurt en gaat dus waarschijnlijk met " honger" naar bed. Hij mag best iets echt niet lusten, zo eet hij liever geen sla, dat vind ik niet erg en dan krijgt hij iets anders ( maar dat is dus maar 1 ding waar ik een alternatief voor maak), de rest lust hij gewoon en is gewoon dwars gedrag dus dan heeft hij gewoon pech.

Een toetje krijgt hij altijd, dat is wat mij betreft gewoon een onderdeel van de maaltijd en geen chantage middel, maar wel gewoon altijd dezelfde hoeveelheid en niet extra veel als hij niet gegeten heeft.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem243

Bericht 24 Jul 2017 17:19

Re: Bord leegeten & die eeuwige korstjes

minoessepoes schreef:Ik bepaal wat we eten, hij wat hij eet. Besluit hij het niet te eten, ook prima maar dan ook geen alternatief. Dat is omdat ik wil dat hij zelf blijft voelen wanneer hij genoeg heeft en ik dus niet voor hem wil bepalen hoeveel hij eet, omdat ik het gezellig wil houden aan tafel en omdat hij toch wel genoeg binnen krijgt.

Hij at altijd korstjes tot hij bij de gastouder zag dat daar niemand korstjes at en zij om een tweede boterham voor hem vroeg. Die geef ik nu wel mee, maar thuis begin ik er niet aan, eet je de korstjes niet op dan heb je ook geen honger en goed je geen tweede boterham, nooit een woord aan vuil gemaakt verder en hij eet thuis gewoon weer zijn korstjes.
Hij roept nu af en toe voordat hij überhaupt weet wat we eten al dat het vies is, heerlijk peuter puber gedrag, hij moet altijd proeven, verder negeren we het, meestal gaat hij dan uiteindelijk alsnog wel eten, soms niks dan krijgt hij een normale hoeveelheid yoghurt en gaat dus waarschijnlijk met " honger" naar bed. Hij mag best iets echt niet lusten, zo eet hij liever geen sla, dat vind ik niet erg en dan krijgt hij iets anders ( maar dat is dus maar 1 ding waar ik een alternatief voor maak), de rest lust hij gewoon en is gewoon dwars gedrag dus dan heeft hij gewoon pech.

Een toetje krijgt hij altijd, dat is wat mij betreft gewoon een onderdeel van de maaltijd en geen chantage middel, maar wel gewoon altijd dezelfde hoeveelheid en niet extra veel als hij niet gegeten heeft.


Nou precies dit dus ja :)
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 24 Jul 2017 17:41

Re: Bord leegeten & die eeuwige korstjes

minoessepoes schreef:Ik bepaal wat we eten, hij wat hij eet.
Hoeveel bedoel je dan neem ik aan.
#teammaple🍁
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 24 Jul 2017 18:46

Re: Bord leegeten & die eeuwige korstjes

Urban Naked schreef:
minoessepoes schreef:Ik bepaal wat we eten, hij wat hij eet.
Hoeveel bedoel je dan neem ik aan.


Jep! Het staat er een beetje gek inderdaad.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 24 Jul 2017 19:15

Re: Bord leegeten & die eeuwige korstjes

P krijgt boterhammen met korstjes. Maar of hij ze eet of niet, dat maakt ons niet echt uit. Vaak eet hij ze niet. En als hij dan nog een boterham wil krijgt hij die ook gewoon.

Een toetje krijgt hij altijd. Als hij niet goed heeft gegeten is dat juist een makkelijk iets om nog wat naar binnen te krijgen. Ik wil niet 'straffen' met of om eten. Dat is bij mijn man vroeger wel gedaan..
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Orchidee1

Noob

Berichten: 81

Geregistreerd: 02 Sep 2016 10:41

Bericht 24 Jul 2017 19:33

Re: Bord leegeten & die eeuwige korstjes

Regels hebben rondom eten, is toch geen straffen? Juist alleen om duidelijkheid te creëren.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 24 Jul 2017 19:55

Re: Bord leegeten & die eeuwige korstjes

Mijn kinderen eten voornamelijk volkorenbrood en ik vind sie korsten ook vaak vreselijk. Bij pittenbrood etc niet maar bij volkorenbrood :face: dus die hoeven ze echt niet altijd op te eten.

En toetje krijgen ze nooit na de maaltijd. Vind dat er niet per se een onderdeel van en onnodig. Als ze mogen opblijven krijgen ze in deze tijd van het jaar wel een ijsje rond 19.30 maar yoghurt etc vind ik meer een tussendoor maaltijd. Vaak eten ze dat rond een uur of 15.30 met een paar druiven of geraspte appel/kaneel/rozijnen of een klein beetje muesli erdoor op schooldagen en als ze vrij zijn een grotere hoeveelheid als ontbijt of lunch. Als ik eens danoontjes oid haal krijgen ze dat ipv hun koekje, snoepje, ijsje en niet voor het slapen gaan nog of als ze al een complete maaltijd op hebben, eigenlijk wel vol zitten maar het toetje niet willen overslaan omdat het lekker is (zoals het vroeger bij mij ging).

Bord leegeten hoeft ook niet als ze vol zitten en als ze het echt niet lekker vinden moeten ze extra komkommer/worteltjes eten. Ik zorg dat ik altijd groente heb die ze wel lusten, gewoon omdat ik het belangrijk vind dat ze dat binnen krijgen en geen strijd wil. Dingen leren eten komt vanzelf wel. Bij de een wat eerder dan de ander.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

ChiQ

Bericht 24 Jul 2017 20:05

Re: Bord leegeten & die eeuwige korstjes

Julian eet wel korstjes, maar hij eet een tal van andere dingen niet. Ik laat het gaan, zijn toetje krijgt hij als we toetjes hebben ook gewoon, nooit iets spectaculairs ofzo, vaak wat kwark of stracciatella yoghurt. Ik ben echt tegen dwingen. Mijn broertje zat vroeger tot 20:30 aan tafel met een koud bord pasta te huilen omdat het op moest, maar hij is nu 32 en eet nog geen pasta, hij vond het echt afschuwelijk blijkbaar.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25127

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 24 Jul 2017 20:07

Re: Bord leegeten & die eeuwige korstjes

Pff met m'n stiefdochter van 7 hebben we ook regelmatig strijd om het eten. Brood gaat er makkelijk in, maar met avondeten hebben we vaak gezeur. Ik merk dan dat ik gewoon wél wil dat ze eet en kan erg slecht tegen dat gemiep steeds. Meestal spreken we wel af wat er op moet van de hoeveelheid op haar bord, maar dat gaat vaak zó traag en tegen heug en meug. We straffen ook weleens door geen toetje te geven, maar vaak gaat ze daarna weer naar haar moeder en vraagt ze daar volgens mij alsnog om een toetje. :laughcry: Beetje lastig allemaal. Misschien moet ik het ook meer loslaten.
❤ 7 juni 2018
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 24 Jul 2017 20:09

Re: Bord leegeten & die eeuwige korstjes

Op het KDV eet iedereen zijn korstjes, ook kinderen die dit huis niet eten. Vaak is er wel een periode dat ze dit even uitproberen maar als het duidelijk is dat je je hele boterham opeet doet iedereen dit, zonder mokken. Soms maak ik wel een afspraakje dat ze bijv. nog een stukje eten en ik de rest weg doe, dit doe ik als ze aangeven dat ze genoeg hebben.

Kinderen die nog wel 3 boterhammen lusten maar geen korsten willen eten vind ik wat 'verwend' overkomen. Ik bied trouwens de boterham vaak in meerdere stukken aan zodat ze niet nog een heel bord vol korsten hebben liggen (mochten ze hier moeite mee hebben). Zo kunnen ze het een beetje samen eten zacht/korst en dan weer een volgend stukje.

Ik ben ook tegen het dwingen van eten maar geen korsten eten is niet nog een boterham. Dan heb je denk ik genoeg (of er moet echt een probleem zijn met de slikmotoriek ofzo maar dat is bijna nooit).
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 24 Jul 2017 20:23

Re: Bord leegeten & die eeuwige korstjes

Ja haha Lot ik weet dat T idd op het KDV gewoon z'n korstjes eet haha. Monster.

Maar goed, ik heb nu al zin in het ontbijt morgen. Lekker geen korstjes!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 24 Jul 2017 20:24

Re: Bord leegeten & die eeuwige korstjes

Mijn kinderen krijgen pas een volgende boterham als ze hun boterham helemaal op hebben, dus inclusief korsten. Als ze hun korstjes laten liggen dan krijgen ze geen volgende boterham. Ik vind het zonde om het weg te gooien en ik vind dat ze het gewoon kunnen eten, het is hier ook al heel lang geen issue meer (en eigenlijk ook nooit echt een issue geweest).

Mijn zoon eet zijn avondeten heel slecht, hij krijgt wel gewoon elke avond een bord avondeten voor zijn neus. Hij eet dan vaak een paar happen en soms helemaal niks, we maken daar absoluut geen strijd van en hij krijgt gewoon altijd een toetje. We vinden het belangrijker dat het gezellig is aan tafel dan dat hij zijn bord leeg eet.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 24 Jul 2017 20:26

Re: Bord leegeten & die eeuwige korstjes

Orchidee1 schreef:Regels hebben rondom eten, is toch geen straffen? Juist alleen om duidelijkheid te creëren.


Ik zie 'als je je bord niet leeg eet, krijg je geen toetje' wel als een 'straf'.
Maar door verhalen van man ben ik misschien te soft. Ik wil met en over eten geen strijd. Hij krijgt alles aangeboden, maar wat hij niet lust eet hij toch niet.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 24 Jul 2017 21:10

Re: Bord leegeten & die eeuwige korstjes

Wat de oudste tegen korsten heeft weet ik hier trouwens niet eens, maar de jongste heeft er serieus moeite mee. Hij heeft heel veel eetproblemen gehad (hij kon eerst niet eens vast voedsel eten of goed kauwen en slikken). Dat is al voor het grootste deel over, maar bepaalde dingen gaan nog steeds slecht. Korsten maken dat hij rustig een uur over zijn boterhammen doet en soms moet kokhalzen ook. Met het avondeten heeft hij het weer met sommige soorten vlees, die lust en eet hij wel, maar doet er dan vreselijk lang over en soms gaat het echt moeilijk. Dan heeft hij eigenlijk nog honger, maar geeft soms op een gegeven moment op omdat het zo moeizaam gaat. En inmiddels weten we ook niet waar dit staartje van de problemen nog vandaag komt, de kinderarts weet het ook niet zo goed meer en heeft voorgesteld dat we voorlopig nog maar even zo door moeten gaan en het aankijken.

Dat is hier denk ik ook een grote reden dat ik niet moeilijk wil doen over korsten. Ik ben al lang blij dat hij vergeleken met het begin nu redelijk wat dingen kan eten op een normale manier.

Van de oudste vind ik het wel een beetje 'stom', maar ze is altijd al een moeilijke eter geweest en inmiddels heb ik het zoveel mogelijk los gelaten. Ben vooral blij dat er dan geregeld eten in gaat, dan dat brood maar zonder korst bijvoorbeeld. En dan maar hopen dat ze tegen de tijd dat ze 18 is gewoon al het brood netjes op eet :P
<<

Anoniem301

Bericht 25 Jul 2017 09:57

Re: Bord leegeten & die eeuwige korstjes

Ik vind de korstjes juist het aller lekkerst!
Maar idd wat ChiQ zegt. Ik ga de strijd never aan. Ik zat vroeger ook tot laat, bijna elke dag aan de tafel met koude aardappelen en groeten voor m'n neus. Zo naar. En het hielp niks hoor. Als ze klaar is met eten al is dat na 3 happen dan haal ik haar bord weg en klaar.

Mijn moeder zit elke keer als ze iets niet eet helemaal in de stres. Dan denk ik mens maak je toch niet zo druk altijd om dat eten, net als vroeger.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers