Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekte..

<<

Anoniem16

Bericht 17 Okt 2013 20:53

Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekte..

Vandaag bij N op de groep zijn waterpokken en krentenbaard ontdekt. Die kinderen zijn vrijwel de hele dag gewoon op die groep geweest omdat de invaller het schijnbaar niet herkend heeft als die twee ( zeer besmettelijke) ziekten.

Ik kan er serieus met mijn pet niet bij dat je je kind gewoon maar brengt wanneer het zoiets heeft. Je denkt dan toch ook aan de andere baby's/ dreumesen op die groep?

R heeft ook nog geen waterpokken gehad dus ben benieuwd of ze het nu krijgen. Krentenbaard hoop ik zo van niet want daar is hij al zo gevoelig voor.

Wat doe jij met je kind wanneer het zoiets heeft? Ik weet dat ze na zoveel tijd, en na behandeling bij krentenbaard, na een x aantal uur weer mogen komen maar dan nog.. meldt zoiets even ofzo.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 17 Okt 2013 20:55

Re: Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekt

De richtlijnen zijn ook overal anders. Bij ons op school mogen kinderen pas weer komen als de blaasjes droog zijn, op andere scholen mogen ze gewoon komen, ook met natte blaasjes.
Dat maakt het er niet makkelijker op natuurlijk.
Krentenbaar is linea recta naar huis, en pas terug als ze naar de dokter geweest zijn.
<<

Anoniem16

Bericht 17 Okt 2013 20:56

Re: Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekt

Bij ons moeten ze ook naar huis of het moet, bij waterpokken idd, droge blaasjes zijn. Maar ik vind het wel zeer prettig wanneer een ouder het even doorgeeft.

Bij krentenbaard mogen ze, wanneer de behandeling met ab begonnen is, na 48 uur weer komen.
<<

Anoniem7

Bericht 17 Okt 2013 20:57

Re: Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekt

Kinderdagverblijven werken daarin volgens de richtlijnen van de GGD en bij beide ziekten hoeft een kdv absoluut geen weringsbeleid te hanteren. Ik zal je sterker vertellen, waterpokken is het meest besmettelijk nog vóór het moment dat de eerste blaasjes optreden. Het verspreidt zich namelijk vooral via speeksel (hoesten, niezen, speelgoed delen etc). Waterpokken kun je dus niet eens tegen gaan. De invaljuf heeft in dit geval dus echt juist gehandeld.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Okt 2013 20:58

Re: Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekt

Ik heb Ezra gewoon gebracht met waterpokken, wel in overleg uiteraard. Overigens ging het bij hem op de groep(en) wel al om grotere kinderen, niet om baby's. Toen Yrsa het kreeg ging ik met haar een cursus Muziek op Schoot doen, ik heb toen gebeld of ik mocht komen als ze nog waterpokken had. Ik mocht komen als de blaasjes ingedroogd waren en dat was gelukkig zo.

Bij krentenbaard zou ik het ook overleggen met de groep/klas zelf.
Overigens denk ik, vooral bij krentenbaard, dat als de leidster het al niet heeft herkend, de ouders het zelf misschien ook wel niet meteen hebben herkend, het begint vaak als een heel klein plekje.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem7

Bericht 17 Okt 2013 20:58

Re: Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekt

Serieus? Wat een achterhaalde gedachtengangen op jullie scholen, Lejow en Printje.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 17 Okt 2013 20:59

Re: Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekt

Op de creche werd er bij elke besmettelijke ziekte die in de creche kwam (ookal is het maar 1 kindje) een brief meegegeven aan de ouders, met de symptomen van de ziekte, een telefoonnummer waar men naar kon bellen voor vragen en een noodnummer. Daar was het ook; koorts? Meteen naar huis toe. In het contract stond ook dat elke ziekte vermeld moet worden bij de leiding.

Toen ik ontdekte dat Louise waterpokken had, waren we die middag nog naar een D&Vmeeting geweest, met allemaal kindjes dus. Toen ik het dus ontdekte had ik meteen mailtjes/smsjes gestuurd naar de mensen die er toen waren om het hen te laten weten. Dat werd geapprecieerd.
Laatst gewijzigd door Slakje op 17 Okt 2013 21:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem166

Bericht 17 Okt 2013 21:00

Re: Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekt

Van krentenbaard weet ik niets, maar waterpokken zijn besmettelijk vóór de blaasjes optreden, dus het heeft helemaal geen nut om je kind dan alsnog thuis te houden, want de besmettingsperiode is dan al lang geweest. Volgens mij is de tijd tussen besmetting en het vertonen van blaasjes ook nog eens een vrij lange tijd, kan wel drie weken duren. Ik vind het dus niet raar om je kind toch te brengen als hij verder vrolijk is.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 17 Okt 2013 21:00

Re: Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekt

Als Y. er niet ziek van is gaat hij gewoon naar het kdv. Dat is dus ook gebeurd. Zowel met de waterpokken als met krentenbaard (na bezoek aan de huisarts en het krijgen van een zalfje) Hij heef het immers naar alle waarschijnlijkheid ook daar opgelopen :yes:

Waterpokken zou ik juist fijn vinden als mijn kind dat kreeg. Krentenbaard wat minder :laughcry:

Hier mogen kinderen met waterpokken gewoon komen, of ze nou ingedroogd zijn of niet. Met krentenbaard mogen ze komen als er begonnen is met zalven.
Afbeelding
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 17 Okt 2013 21:01

Re: Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekt

Ik werk op een kdv en er zijn zoveel ouders die hun kind gewoon brengen terwijl ze zoiets hebben. En dan nog zeggen dat het niks bijzonders. Als wij waterpokken opmerken bij een kindje bellen we de ouders om te zeggen dat we dit vermoeden en dat ze opgehaald moeten worden. Eerst naar de dokter en weten wat het is. Daarna mogen ze pas weer komen als de blaasjes droog zijn.
Bij vermoeden van een andere besmettelijke ziekte doen we het ook zo.
Laatst gewijzigd door ShallY op 17 Okt 2013 21:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem16

Bericht 17 Okt 2013 21:01

Re: Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekt

Maple schreef:Serieus? Wat een achterhaalde gedachtengangen op jullie scholen, Lejow en Printje.



Dit hebben wij overigens ook echt uit onze ggd map. Die ik meen 'pas' een jaar of wat oud is.

Ik heb ook zelf liever dat die kinderen niet komen als wel. Vooral bij die besmettelijke ziekten.
R is zo zo ziek geweest van krentenbaard dat ik dan echt liever heb dat die kinderen geweerd worden. Ik heb hem zelf niet gebracht toen hij het had ivm de andere kinderen.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 17 Okt 2013 21:02

Re: Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekt

Bij ons zijn kinderen gewoon welkom met waterpokken, mits niet heel ziek er van. Er hangt dan wel een brief op het prikbord en bij het brengen wordt het verteld, maar dat is ook als een kind er wel thuis van blijft. Zodat je weet dat je kind het misschien kan krijgen.

Over krentenbaard durf ik niks te zeggen, zelf zou ik hem wel thuis houden denk ik, helemaal op een groep met veel jonge baby's.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem16

Bericht 17 Okt 2013 21:02

Re: Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekt

Ik vind het vooral enorm vervelend dat andere ouders zo laks zijn om zulke dingen niet te melden. Ik snap dat werkelijk niet.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Okt 2013 21:04

Re: Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekt

Printje schreef:Ik vind het vooral enorm vervelend dat andere ouders zo laks zijn om zulke dingen niet te melden. Ik snap dat werkelijk niet.


Misschien weten ze het gewoon wel niet. Ik heb zelf wel eens een beginnend plekje gehad en toen kon zelfs de huisarts niet met zekerheid zeggen wat het was, laat staan dat je dat als leek weet. In het begin kan het gewoon een pukkeltje of een rood plekje zijn, het kan in korte tijd opeens veel groter worden.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem7

Bericht 17 Okt 2013 21:05

Re: Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekt

http://ggd.groningen.nl/infectieziekten ... aterpokken

http://ggd.groningen.nl/infectieziekten ... d-impetigo

Die richtlijnen veranderen zo vaak dat wij allang geen map meer hebben, maar we het gewoon elke keer als er iets heerst, op internet opzoeken. Ik kan de site van de GGD hier in de omgeving even niet vinden, maar die regels zijn landelijk.

Ook krentenbaard is al besmettelijk voor de verschijnselen optreden trouwens, en daarnaast kunnen ook gezonde mensen krentenbaard verspreiden. Je kunt het dus echt níét voor zijn, de invalleidster heeft dus echt prima gehandeld. Ze kan alleen verder extra hygiene in acht nemen.
<<

Anoniem16

Bericht 17 Okt 2013 21:06

Re: Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekt

Susan schreef:
Printje schreef:Ik vind het vooral enorm vervelend dat andere ouders zo laks zijn om zulke dingen niet te melden. Ik snap dat werkelijk niet.


Misschien weten ze het gewoon wel niet. Ik heb zelf wel eens een beginnend plekje gehad en toen kon zelfs de huisarts niet met zekerheid zeggen wat het was, laat staan dat je dat als leek weet. In het begin kan het gewoon een pukkeltje of een rood plekje zijn, het kan in korte tijd opeens veel groter worden.


Ja dat klopt ook maar ik heb dat kindje gezien en ik geloof er niets van dat ze opeens zo onder de plekjes zou zitten. Ze zat in haar gezichtje helemaal onder.
Overigens is dit niet de eerste keer, er is onlangs ook een brief meegegaan door het dagverblijf dat geconstateerd was dat teveel ouders hun kind ziek brengen en/ of een ziekte niet melden. Met daarbij het zeer vriendelijke en dringende verzoek dingen wel te melden.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 17 Okt 2013 21:07

Re: Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekt

Ik snap het wel Printje, als je geen andere opvang hebt en niet thuis kan blijven voor het werk, wat moet je dan?

(Niet dat ik het zal doen, maar ik snap het wel)
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem16

Bericht 17 Okt 2013 21:07

Re: Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekt

Oke dank je wel Maple. Ik heb ook weleens gebeld met de ggd maar dat kan niet altijd meteen. Ik wist het idd van krentenbaard wel maar ik ben er wel huiverig voor sinds R er zo ontzettend ziek an is geweest.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Okt 2013 21:08

Re: Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekt

Caroow schreef:Ik snap het wel Printje, als je geen andere opvang hebt en niet thuis kan blijven voor het werk, wat moet je dan?

(Niet dat ik het zal doen, maar ik snap het wel)


Als je een kind echt niet mag brengen dan zul je gewoon iets moeten regelen, net als bij andere ziektegevallen. Als je kind 39 graden koorts heeft zul je ook gewoon iets moeten regelen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 17 Okt 2013 21:10

Re: Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekt

Susan schreef:
Caroow schreef:Ik snap het wel Printje, als je geen andere opvang hebt en niet thuis kan blijven voor het werk, wat moet je dan?

(Niet dat ik het zal doen, maar ik snap het wel)


Als je een kind echt niet mag brengen dan zul je gewoon iets moeten regelen, net als bij andere ziektegevallen. Als je kind 39 graden koorts heeft zul je ook gewoon iets moeten regelen.


Als je een werkgever hebt waarbij je bij 3 keer ongeoorloofde afwezigheid wordt ontslagen, en je hebt geen andere opvang, wat moet je dan? Dan snap ik wel dat je toch probeert om je kind naar het kdv te brengen en dan maar hoopt dat ze hem niet te ziek vinden.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem16

Bericht 17 Okt 2013 21:11

Re: Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekt

Opa/ oma, tante/ vriendin?

Een collega van mijn man heeft er ook een handje van, ik vind het vreselijk dat ze het doet, dat kind had laatst buikgriep, diarree en weet ik het wat en zij zet hem doodleuk bij het dagverblijf neer. Onvoorstelbaar.
<<

Anoniem7

Bericht 17 Okt 2013 21:11

Re: Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekt

Wij hebben overigens een keer een serieuze klacht van een ouder gehad omdat wij een verouderde richtlijn hebben gehanteerd voor een aandoening, en een kind dus weerden dat volgens de huidige richtlijn gewoon mocht komen. Kind voelde zich verder ook prima, niet ziek, geen koorts oid. Ik zou het op jullie werk op school dus ook ter sprake brengen dat jullie de richtlijnen ook aanpassen en echt de juiste richtlijnen gaan hanteren, lijkt me handig ;)
<<

Anoniem28

Bericht 17 Okt 2013 21:13

Re: Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekt

Zullen al die huisartsen blij mee zijn.. Kindjes die door het KDV en basisschool naar de huisarts worden gestuurd om door de dokter te laten vertellen dat de waterpokken idd de waterpokken zijn en er vervolgens geen behandeling mogelijk is.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Okt 2013 21:13

Re: Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekt

Maar dan blijft nog steeds staan dat je toch iets zult moeten regelen, want als hij te ziek is dan zien ze dat daar ook en dan word je toch wel gebeld.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem16

Bericht 17 Okt 2013 21:14

Re: Verantwoordelijkheid tov andere kinderen bij besm. ziekt

Maple; ik ga het zeker eens even nakijken. Maar wat vind jij er persoonlijk van dan? Ik heb liever geen besmettelijke kinderen in mijn klas als ik eerlijk ben. Binnen no-time is de halve klas besmet, daarnaast is het ook een risico voor zwangere moeders.

Wanneer een kind uit mijn klas iets heeft hang ik altijd een brief op dat sowieso en ik mail het naar de ouders.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers