Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kindje met syndroom

<<

linda82

Noob

Berichten: 7

Geregistreerd: 28 Jun 2017 15:29

Bericht 28 Jun 2017 15:43

Kindje met syndroom

Ik zal me even voorstellen, ik ben Linda en nieuw op dit forum! Ik ben sinds 5 maanden moeder van mijn eerste kindje, een dochtertje. De zwangerschap vond ik erg zwaar, ik zat met 4,5 maand al in de ziektewet. Toen ze was geboren was het direct al niet goed. Ze was dysmatuur, een te klein hoofdje, wat milde uiterlijke kenmerken, een slokdarm afsluiting (hier heeft ze een maand voor in het ziekenhuis gelegen) wat inhoudt dat haar slokdarm niet vast zat aan haar maag en er een verbinding was naar de longen. Verder heeft ze een extreem zeldzame niet te genezen oogafwijking aan haar rechteroogje en sinds kort weten we dat ze craniosynostose heeft (ze moet dan ook geopereerd worden aan haar schedel) Allemaal zeldzame tot uiterst zeldzame afwijkingen. Daarnaast heeft ze nog wat lichte afwijkingen maar die hebben geen invloed op haar gezondheid. Met haar slokdarm zal ze moeten leren leven. Wat betreft haar oog, we weten nog niet hoeveel ze er mee kan zien maar minder in ieder geval. Na 2 maanden onderzoek door de klinisch geneticus is er uitgekomen dat ze het Burned Butler syndroom heeft. Er zijn wereldwijd 200 mensen ter wereld mee bekend. Een chromosoomafwijking op 15. En ze heeft nog een chromosoomafwijking op de 10. Maar de dokter zegt dat dit geen gevolgen heeft. De gevolgen van het syndroom zijn eigenlijk voornamelijk neurologisch en psychiatrisch. Je moet dan denken aan gedragsproblemen, ontwikkelingsstoornissen en leerproblemen, psychiatrische aandoeningen, epilepsie.

Artsen weten dus niet waar haar lichamelijke afwijkingen vandaan komen. Ze willen dit verder onderzoeken maar geven aan dat er waarschijnlijk niets uit zal komen. Dat gaat jaren duren volgens de artsen. Nu blijkt dat ze het syndroom van mij heeft geërfd. Zelf heb ik geen uiterlijke kenmerken en heb ik wat milde neurologische problemen (gehad) maar dat heeft geen noemenswaardige gevolgen in mijn leven. Ik heb leer- en taalproblemen gehad maar uiteindelijk zonder moeite afgestudeerd. Het blijkt dat er veel variatie zit in dit syndroom met veel verschillende uitingsvormen.

Ik heb deelgenomen aan een zwangerschapscursus en ik was de enige met een kindje die ter wereld is gekomen met beperkingen. In mijn omgeving ken ik ook niemand. Het voelt dus alsof ik de enige ben...

Ik ben eigenlijk benieuwd of er meer mensen zijn die een kind hebben met een beperking/syndroom en hoe zij met de onzekerheid omgaan. Ik weet dat er nog waarschijnlijk meer dingen gaan volgen maar wat weten we niet. De onzekerheid vind ik het allerergste...omdat je het beste wilt voor je kindje en niets liever dan een goede toekomst.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11401

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 28 Jun 2017 16:47

Re: Kindje met syndroom

Wat een nare start hebben jullie met je dochter. En een onzekere toekomst.
Is haar slokdarm nu wel aan haar maag gemaakt?
Ik was benieuwd naar het syndroom, maar via google kom ik alleen Burned (mouth) Butler syndroom tegen als een aandoening aan de mond (Er is een hinderlijk brandend gevoel aan de tong en slijmvliezen van de mondholte.). Is er ergens meer info te vinden? Vanuit mijn werk vind ik dit altijd interessant om te lezen.
Laatst gewijzigd door Jip op 28 Jun 2017 16:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 28 Jun 2017 16:49

Re: Kindje met syndroom

Ik reageer later uitgebreider. Maar ik heb een zoon met het 22Q11 deletie syndroom. Een chromosoom afwijking op het 22ste chromosoom.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

linda82

Noob

Berichten: 7

Geregistreerd: 28 Jun 2017 15:29

Bericht 28 Jun 2017 16:57

Re: Kindje met syndroom

Het heet ook wel het 15q11.2 microdeletiesyndroom. Hier is wel veel over te vinden...
<<

Anoniem253

Bericht 28 Jun 2017 17:01

Re: Kindje met syndroom

Wat enorm heftig! Ik heb geen ervaring maar wil je alle goeds wensen voor de toekomst. Hoe gaat het nu met jou?
<<

Henque

Kletskop

Berichten: 607

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 28 Jun 2017 18:41

Re: Kindje met syndroom

Wat heftig voor je! Ik weet niet waar je woont, maar in de regio waar ik werk verwijzen wij mensen wel eens hiernaar: http://www.prikkelpracht.nl/prikkelprac ... an-ouders/
Misschien is dit totaal niet wat je zoekt, maar wou het toch even posten!
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1429

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 28 Jun 2017 21:08

Re: Kindje met syndroom

Dat is schrikken! Sterkte.. mag ik heel brutaal vragen waar voor oogafwijking ze heeft? Past dit ook bij het syndroom?
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Anoniem298

Bericht 28 Jun 2017 22:09

Re: Kindje met syndroom

Wat ontzettend heftig voor je. Wat komt er dan veel op je af he? Kun je er goed over praten? Is tijdens echo's al gezien dat je dochter die afwijkingen heeft? Worden jullie goed begeleid door de (kinder)arts? Sorry, veel vragen!

Mijn dochter had een aangeboren afwijking (een omphalocele=navelbreuk waardoor darmen buiten de buik groeiden) en heeft een chromosoomafwijking op het 11de chromosoom. Niets vergelijkbaars met jullie situatie, behalve wat zeer milde uiterlijke kenmerken en een vergrote kans op buiktumoren zijn haar kansen op een normale toekomst 100%. Dat weten we nu, toen ze net geboren was en de artsen vertelden dat ze toch een bepaald syndroom vermoedden stikten we ook van onzekerheid en hadden we 1000 vragen over hoe haar (en onze) toekomst eruit zou komen zien. Ik hoop dat jij en je partner dit langzaamaan een plekje kunnen geven en de situatie kunnen handelen. Sterkte!
<<

linda82

Noob

Berichten: 7

Geregistreerd: 28 Jun 2017 15:29

Bericht 05 Jul 2017 16:52

Re: Kindje met syndroom

Nee we wisten niks dat ze wast had. De echos zagen er altijd perfect uit. Heeft je dochter dan ook een syndrom of alkeen een chromosoomafwijking? Lijkt me ook heftig hoor! Vooral die onzekerheid!

Ik kan er wel over praten met mijn vriend en zusje. Met mijn ouders niet. Die hebben me zo gekwetst toen ik in shock was. Dat ik niet voor haar moet zorgen anders gaat mijn leven kapot en mijn relatie zou toch al kapot gaan eraan ennnik was een waardeloze moeder...Zijn ouders wonen helaas ver weg (italie)
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 05 Jul 2017 20:46

Re: Kindje met syndroom

Jee wat naar van je ouders zeg.

Je schreef dat ze een kleiner hoofdje heeft. Zagen ze dat ook niet op de echo's?
Dat meten ze standaard toch.
Kan mij voorstellen dat het dan als een klap kwam. Als ze bij de echo's al iets gezien hadden was je iig voorbereid enzo.
2016
<<

linda82

Noob

Berichten: 7

Geregistreerd: 28 Jun 2017 15:29

Bericht 06 Jul 2017 10:21

Re: Kindje met syndroom

Nee dat hadden ze ook niet gezien. Bij de laatste echo zag alles er goed uit. Ze zeiden dat ze een gemiddelde baby was qua grootte. Het hoofdje konden ze de laatste keer niet zo goed meten, ze lag al behoorlijk laag. Ook hield ik niet meer vruchtwater vast (komt nog weleens vor bij kinderen met een slokdarmafsluiting die dus geen vruchtwater slikken.
<<

linda82

Noob

Berichten: 7

Geregistreerd: 28 Jun 2017 15:29

Bericht 06 Jul 2017 10:23

Re: Kindje met syndroom

Ik heb zelfs een echo in het ziekenhuis bij de gynaecoloog gehad omdat ik zo last had van mijn buik. Daar was ook alles goed.
<<

Anoniem298

Bericht 06 Jul 2017 11:01

Re: Kindje met syndroom

Ach jeetje, dan is het helemaal een klap als bij de echo's nooit iets gezien is! Wat een nare situatie met je ouders, onvoorstelbaar dat ze zo reageren op hun kleinkind.

Mijn dochter heeft Beckwith Wiedemann syndroom (BWS), daarvan zijn ook verschillende varianten met verschillende uitingsvormen. Gelukkig heeft mijn dochter vrijwel geen (uiterlijke) kenmerken, ze is alleen groot voor haar leeftijd (maar dat zijn sommige kinderen zonder dat syndroom ook dus daar maak ik me niet druk over). Alleen die controles voor de buiktumoren zijn altijd spannend, volgende week moeten we weer.
<<

linda82

Noob

Berichten: 7

Geregistreerd: 28 Jun 2017 15:29

Bericht 06 Jul 2017 12:00

Re: Kindje met syndroom

Ik had er iets over gelezen idd. Ook vrij zeldzaam. Van onze Giulia zijn er maar 200 bekend wereldwijd maar als zij geen aangeboren afwijkingen had gehad hadden we het waarschijnlijk nooit geweten dat ik het zelf ook heb. Blijkbaar zit er zoveel variatie in. En zo te lezen is dat ook met het syndroom dat jouw dochter heeft.
<<

linda82

Noob

Berichten: 7

Geregistreerd: 28 Jun 2017 15:29

Bericht 06 Jul 2017 12:01

Re: Kindje met syndroom

Ik had er iets over gelezen idd. Ook vrij zeldzaam. Van onze Giulia zijn er maar 200 bekend wereldwijd maar als zij geen aangeboren afwijkingen had gehad hadden we het waarschijnlijk nooit geweten dat ik het zelf ook heb. Blijkbaar zit er zoveel variatie in. En zo te lezen is dat ook met het syndroom dat jouw dochter heeft. spannend altijd weer die controles....veel succes!

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers