Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Opstandig gedrag met naar bed gaan

<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 22 Jun 2017 19:46

Opstandig gedrag met naar bed gaan

Ok ik heb echt even tips nodig want de oudste drijft mij echt even tot wanhoop en vanavond kreeg ik echt de neiging om te gaan slaan...

Beide kinderen gaan tegelijk naar bed, wassen tanden poetsen, pyjama aan en tijdens een verhaaltje voedt ik A . Die valt dan vaak in slaap en dan leg ik hem over in zijn eigen bed. Ondertussen slaapt D. dan meestal ook wel.
Dit is heel lang goed gegaan maar nu hebben ze beide moeite met in slaap vallen. A. Valt meestal niet meer aan de borst in slaap maar wil ook absoluut niet in bed (verlatingsangst) dus die ligt bij mij totdat hij slaapt.
Ondertussen moet D. Dus ook gaan slapen maar de laatste weken maakt hij er een spelletje van. Hij gaat bijvoorbeeld op bed springen en wil niet gaan liggen, herrie maken zodat A. niet kan slapen, spullen op de grond gooien. Heel erg aan het uitdagen dus. Op de vraag waarom hij dat doet geeft hij geen antwoord. Hij zegt dan dat hij dat lekker nooit gaat vertellen.
Wanneer ik weg loop om met A. Dan ergens anders te gaan zitten komt hij mij gewoon achterna en gaat daar zitten klieren, boos worden heeft geen zin, daarvan gaat hij (nog erger) de clown uithangen en negeren werkt ook niet want dan gaat hij dus ook klieren en heeft het dan vooral op A. Gemunt om de aandacht te krijgen.

Vanavond dus ook weer. Hij wilde niet gaan liggen en gaan slapen en probeerde A. (Die aan de borst lag) de hele tijd een tik te geven. Ik heb toen gezegt dat hij daarmee moest stoppen en dat ik anders weg zou gaan. Hij ging door dus ben ik met abel op mijn bed gaan liggen. D. Kwam ons gelijk achterna maar ik heb niet op hem gereageerd. Eerst begon hij tegen mij aan te tikken, steeds iets harder. Zijn gezicht tegen mij aan drukken en toen ging hij naast mij heel hard springen. Toen ik daar nog niet op reageerde besloot hij om al schoppend en slaand bovenop ons te springen (echt heel hard). Ik ben toen echt Zo verschrikkelijk boos geworden maar het maakt gewoon geen indruk. Hij lacht me gewoon uit. Op dat moment kreeg ik dus echte de neiging om hem een keer een flinke klap voor de billen te geven maar in plaats daarvan ben ik in huilen uitgebarsten.

De laatste dagen ging het best goed, beide kinderen tegen 20:00u in slaap maar nu slapen ze beide weer niet en D. Heb ik regelmatig pas tegen 21:30u in slaap...

Iemand nog tips hoe ik dit het beste aan kan pakken?
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 22 Jun 2017 19:51

Re: Opstandig gedrag met naar bed gaan

Wat lastig!

Is het een idee om beide kinderen een eigen moment te geven voor het slapen waarbij ze even de onverdeelde aandacht krijgen?
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10380

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 22 Jun 2017 19:54

Re: Opstandig gedrag met naar bed gaan

Waarom doe je de deur niet dicht als je weg loopt?
En inderdaad elk een apart moment.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15901

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 22 Jun 2017 19:55

Re: Opstandig gedrag met naar bed gaan

Lastig! Als ik je verhaal zo lees dan krijg ik de indruk dat je zoon heel graag je onverdeelde aandacht wil. Misschien kun je eens een paar dagen proberen hoe het gaat als je ze niet tegelijk naar bed brengt maar eerst de een en dan de ander. En kan je partner hier ook iets in betekenen, bijvoorbeeld allebei eentje naar bed brengen?
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 22 Jun 2017 20:07

Re: Opstandig gedrag met naar bed gaan

Deuren maakt hij gewoon open. ;-)

En apart heb ik ook geprobeerd (en A. Dan eerst) maar dan wil D. perse mee en gaat dan dus druk doen waardoor A. niet gaat slapen of constant heel hard praten.
En als A. Slaapt ga ik altijd nog even bij D. Zitten. Soms nog even wat kletsen en soms vraagt hij of ik nog even bij hem blijf totdat hij slaapt en dat doe ik dan ook wel.

En helaas geen partner die kan helpen.
<<

Anoniem236

Bericht 22 Jun 2017 21:18

Re: Opstandig gedrag met naar bed gaan

Ik zou een zo duidelijk mogelijke structuur maken en eerst de baby naar bed en dan de oudste.
Dan voorlezen of kletsen en zeggen dat hij in zijn bed moet blijven en zachtjes moet doen. Als hij dit doet mag hij morgenochtend een sticker plakken. Bij een volle kaart volgt een beloning. Of is hij daar niet gevoelig voor?

Hier is het gelukkig niet zo erg maar mijn oudste heeft er soms ook een handje van om niet in bed te blijven. Wij zeggen dan dat hij in bed moet blijven waarop hij zegt niet te kunnen slapen. (Zonder het geprobeerd te hebben) dan zeggen we dat hij dan maar zachtjes met z'n knuffel moet gaan kletsen of zachtjes liedjes zingen. Dan blijft hij meestal wel in bed en is het vrijwel stil.
Of we zeggen als je nu niet in bed blijft dan..... maar dat vind ik eigenlijk niet prettig, maar hij luistert dan 9 vd 10 keer wel.
Is jouw oudste niet toevallig pas op school gestart? (Omdat hij laatst jarig was toch?) zou dat mee kunnen spelen?
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 22 Jun 2017 21:45

Re: Opstandig gedrag met naar bed gaan

Ik ben nu al bezig met een beloning systeem voor in zijn eigen bed slapen (hij heeft een tijd in het grote bed gelegen) maar heel gevoelig is hij er niet voor, vooral op zulke momenten niet. En ik ben ook niet echt een voorstander van dreigen, helpt bij hem ook niet echt.

Hij start pas na de zomervakantie op school maar ik lig wel in scheiding momenteel dus dat zal zeker heel erg meespelen.
<<

Anoniem236

Bericht 22 Jun 2017 21:53

Re: Opstandig gedrag met naar bed gaan

Ach wat verdrietig Milady.

Ik denk dat het inderdaad heel goed mee kan spelen. Is het niet wat om wat begeleiding door een professional aan te vragen zodat hij wat beter met de situatie om kan gaan.

Mocht je hulp nodig hebben met het een of ander, stuur maar een pb
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3479

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 22 Jun 2017 21:58

Re: Opstandig gedrag met naar bed gaan

O milady dat vind ik rot om te lezen.. ik denk eerlijk gezegd wel dat hij het zal aanvoelen dan :(
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 22 Jun 2017 22:03

Re: Opstandig gedrag met naar bed gaan

Onee Milady :(.

Ik zou het volgende proberen:
Ik zou aan D. uitleggen dat je het fijn vindt om allebei de kindjes apart in bed te leggen, zo kan A. Rustig gaan slapen en heb je alle tijd voor D. Of kan je spannendere boekjes voorlezen die A. Nog te eng vindt of zo iets, maak er iets speciaals van zodat hij het ook een goed/fijn idee vindt.
Dan zou ik samen naar boven gaan, D. Installeren voor de iPad op zijn kamer, of laten spelen, zet de duplo klaar of laat hem alvast het boek doornemen wat jullie samen straks gaan lezen. Leg hem uit dat je nu A. In bed gaat leggen en dan na dit filmpje/boekje of zet een wekkertje, weer naar hem toe komt.
Dan A. Bedritueel en voeden. Daarna in bed leggen.
Dan alle aandacht voor D.

Je zou D. Kunnen belonen als hij even zelf speelt terwijl jij A. In bed legt, met een sticker of als hij jullie niet stoort bijvoorbeeld twee verhaaltjes voorlezen ipv een.

Succes.

Misschien helpt het ook om te accepteren dat het nu gewoon even niet perfect kan, jij zit vast niet lekker in je vel, staat er alleen voor en de kinderen reageren daar weer op en zitten het in de fase van verlatingsangst. Leg de lat misschien niet zo hoog en weet dat het vanzelf weer beter zal gaan. Aan de leeftijd te zien zit je oudste ook net op school en dat zal hem ook veel energie kosten. Denk een beetje aan jezelf en aan de kinderen, ben maar lief voor jullie.

Sorry voor alle onnodige hoofdletters dat komt door die punt steeds na de voorletters van de kinderen. Verbeteren op de telefoon kost veel tijd en daar heb ik nu geen zin in.
<<

Anoniem298

Bericht 22 Jun 2017 22:07

Re: Opstandig gedrag met naar bed gaan

Ik dacht ook gelijk aan negatieve aandacht vragen door de situatie bij jullie thuis. Het is voor hem behoorlijk ingrijpend (kan ik me zo voorstellen, ik heb er geen ervaring mee). Vertoont hij dit gedrag trouwens alleen als hij naar bed moet? Of heeft hij andere momenten (misschien ook bij andere mensen) dat hij zich anders gedraagt?

Sterkte iig. Het is niet niks voor jullie.
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 22 Jun 2017 22:24

Re: Opstandig gedrag met naar bed gaan

Overdag gaat het op zich best goed, is hij ook wel eens opstandig maar welke 4 jarige is dat niet. ;-)

En ik denk dat de scheiding zeker heel erg mee speelt, zit ook al te kijken naar speltherapie en wil een afspraak maken bij de huisarts.
En overdag kan ik goede afspraken maken over het naar bed gaan maar als het moment dan dat is gaat hij toch dwars doen.
En hij even alleen spelen wil hij dus niet, hij wil overal bij zijn. Of bij mij vooral eigenlijk. En dat snap ik heel goed maar iedere avond 2,5 uur bezig zijn met de kinderen naar bed krijgen trek ik ook niet heel lang denk ik.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25048

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 22 Jun 2017 22:59

Re: Opstandig gedrag met naar bed gaan

Oh ik schrik ervan dat je in scheiding ligt! Veel sterkte gewenst!
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem278

Bericht 23 Jun 2017 05:21

Re: Opstandig gedrag met naar bed gaan

Het spijt me te lezen van de scheiding Milady.

Wat je zou kunnen proberen en dat begint dat al overdag, is de nadruk leggen op de stoere knappe grote jongen die de oudste is. Dus bv als hij 's morgens moet aankleden kun je zeggen ' jij bent mama's grote knul, help jij kiezen welke kleding?' En bij t ontbijt kun je dan de nadruk leggen op dat hij al zoveel zelf kan en zo'n goede grote broer is. En dat zo gedurende de dag. Dan zou he bij het avondeten kunnen zeggen ' mama moet zo je kleine broer naar bedje brengen, maar jij bent een grote jongen dus jij mag wel n kwartiertje later naar bed voortaan. Wat wil jij doen in de tijd dat ik je kleine broer naar bed breng?' En dan geef je hem bv twee opties. Hij mag op de bank een filmpje kijken, en hij mag dat en de jongste niet ( omdat hij al zo groot is) of hij mag bv boven op zijn kamer nog even rustig spelen ( of iets waarvan jij weet dat hij dat cool vindt). Je zegt ook duidelijk ' als je kleine broer naar bed is, mag jij nog even een kwartiertje met mama zijn en dan kunnen we nog even praten over vandaag of knuffelen of iets samen doen. En pas na dat kwartiertje begin je met een bed ritueel voor de oudste.

Bij mijn nichtjes werkte dat heel goed. Echt even onderscheid maken tussen de oudste en de jongste en nog even volledige individuele aandacht. ( zij zijn ook uit elkaar gegaan toen de kinderen erg jong waren)
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 23 Jun 2017 07:02

Re: Opstandig gedrag met naar bed gaan

Oh jeetje Milady wat verdrietig! Da's best onverwacht of niet?

Lot, wat geef jij toch altijd prettig advies in dit soort topics. Altijd zo lief uitgebreid en goed uitgelegd :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 23 Jun 2017 07:54

Re: Opstandig gedrag met naar bed gaan

Ik heb het er met hem over gehad tijdens het ontbijt en ik ga inderdaad proberen om dan eerst A. naar bed te doen en dan D.
En als hij dan goed meehelpt en extra lang verhaal.
Ik hem hem een autootje beloofd als hij een week lang goed meehelpt dus ik ben benieuwd hoe het gaat.
Helaas vanavond avonddienst dus ik ben ook heel benieuwd hoe het vanavond bij mijn moeder gaat.

Bedankt voor alle tips!
<<

Misoe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 633

Geregistreerd: 22 Jun 2017 12:15

Bericht 23 Jun 2017 08:21

Re: Opstandig gedrag met naar bed gaan

Ik zou inderdaad ook extra aandacht geven aan het feit dat hij groter is en dus langer mag opblijven etc. Het leuk voor hem maken dat hij later naar bed mag dan A.

Veel sterkte met de kinderen en met je scheiding.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 23 Jun 2017 09:25

Re: Opstandig gedrag met naar bed gaan

Ik vermoed dat hun vader momenteel helemaal niet in beeld is, tenminsten niet op bedtijd momenten of in weekenden bij hem? In dat geval zou ik proberen of je af en toe rond bedtijd hulp kunt krijgen van een opa, oma, vriendin, buurvrouw/meisje oid. Anders gaat het jezelf opvreten waardoor je overdag ook minder kunt hebben (en dan had ik om de week "maar" 5 avonden alleen, maar ik zag bij het opstaan alweer op tegen bedtijd) en als je alles alleen moet doen kun je dat beter proberen te voorkomen. Dan kan iemand met hem blijven als je de jongste naar bed brengt of met de jongste als hij naar bed gaat zodat je geen stoorzender hebt.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 23 Jun 2017 09:45

Re: Opstandig gedrag met naar bed gaan

Och, wat verdrietig voor je. Kan me voorstellen dat zo'n moment dan extra frustrerend, hopeloos en eenzaam aan moet voelen. Sterkte, hopelijk werkt het beloningssysteem.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 23 Jun 2017 13:04

Re: Opstandig gedrag met naar bed gaan

Het is ook gewoon retezwaar om het allemaal alleen te moeten doen, Milady! Sterkte met de hele situatie!
Hopelijk werkt het goed om D. later naar bed te doen
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 23 Jun 2017 14:08

Re: Opstandig gedrag met naar bed gaan

Wat naar Milady, veel sterkte met de scheiding! Ik zou het 'tzelfde doen als Lot en Quizzle aangeven.
L2014 & H2017
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11205

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 23 Jun 2017 20:33

Re: Opstandig gedrag met naar bed gaan

Sterkte, Milady! Ik schrik er ook van dat jullie gaan scheiden. Je hebt al veel goede tips gekregen, hopelijk heb je er wat aan :)

Wat ik zelf doe als ik een avond alleen ben met de kinderen, is ze eerst allebei in de pyjama en tandenpoetsen. Daarna gaan we met zijn allen samen Sesamstraat kijken en als dat afgelopen is, mag de oudste nog even juf Roos (filmpje, deze zet ik op automatisch naar de volgende gaan, zodat ik niet na een paar minuten ineens geroep van beneden hoor) kijken en ga ik met alleen de jongste naar boven. Ik voed hem en leg hem daarna in bed (maar ik geef toe dat hij echt heel makkelijk daarin is, hij wil dan zelf ook echt naar bed). En dan heb ik dus alle tijd voor mijn dochter.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 23 Jun 2017 21:21

Re: Opstandig gedrag met naar bed gaan

Dank je Zora!

Ik ben benieuwd hoe het zal gaan Milady.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 24 Jun 2017 07:11

Re: Opstandig gedrag met naar bed gaan

Jeetje Milady, wat verdrietig. Zwaar ook voor jou zeg, dat je zoon zich zo bij jou uit. Ik herken de situatie een beetje van een vriendin van mij, met een zoon van ongeveer D's leeftijd en waar ook een scheiding speelt. Haar zoon doet ook steeds zo naar tegen haar, zoekt echt hoe hij haar kan raken. Heel verdrietig voor allebei. Doet D ook zo tegen je ex-man of alleen bij jou? En doet hij het alleen met naar bed gaan?

Ik zou ook proberen er goed met hem over te blijven praten op rustige momenten en aan de bel trekken als deze buien niet over gaan.

Heeeel veel sterkte!
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 24 Jun 2017 11:24

Re: Opstandig gedrag met naar bed gaan

Veel sterkte! Heel rot voor jullie allemaal, zal niet meevallen zo.
Ik doe het hetzelfde als Suus, alleen dan met Sesamstraat. Wat ik bij mijn oudste merk is dat als hij te laat (al moe) naar bed moet, hij veel meer klooit en zeurt. Als ik daar net voor ben, is hij veel braver.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Ginny