Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Mensen verbeteren

<<

Anoniem17

Bericht 17 Okt 2013 10:36

Mensen verbeteren

Verbeteren jullie vaak foutjes van anderen? Hier op het forum is het nogal normaal om een ander op spelfoutjes/typfoutjes te wijzen, maar ik vind dat in het dagelijks leven niet zo heel normaal. Op het forum ook niet eigenlijk, for that matter. Tenzij het een hele grappige fout is natuurlijk :wink:

Een collega van mij zegt bijvoorbeeld altijd hun in plaats van zij. Tenenkrommend, maar ik zeg daar niets van. Mijn vriend doet dat wel, iedere keer als ik me verspreek krijg ik het te horen. Zo irritant! Gister wilde ik bijvoorbeeld hoi en hallo tegelijk zeggen, toen zei ik iets van hoilo. Krijg ik meteen zo'n opmerking: Hoilo? Wat bedoel je? :thumbdown:

Wat doen jullie?
<<

Anoniem12

Bericht 17 Okt 2013 10:37

Re: Mensen verbeteren

Elliot schreef:Een collega van mij zegt bijvoorbeeld altijd hun in plaats van zij. Tenenkrommend, maar ik zeg daar niets van.

Daar zeg ik echt wel wat van hoor. Tenminste, als diegene het specifiek tegen mij heeft. Als ik 2 collega`s hoor praten bemoei ik me er niet mee.
<<

Lady starstruck

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1725

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:18

Bericht 17 Okt 2013 10:39

Re: Mensen verbeteren

Nee absoluut niet. Daar heb ik echt een bloedhekel aan als mensen dat bij mij doen. Dus ik doe het ook niet bij andere mensen.
L. 02-03-2016
A. 15-01-2018
♥️♥️
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 17 Okt 2013 10:41

Re: Mensen verbeteren

Mijn man verbeter ik vaak wel, maar alleen als we met zn tweetjes zijn, anders komt het zo lullig over. Hij vindt het juist fijn als ik dat doe, want hij is niet altijd even goed in taal, en als ik hem verbeter leert hij daar weer wat van.
Op het werk doen we dat ook wel eens bij elkaar, maar dan altijd met een geintje en alleen met bepaalde collega's.
Verder houd ik meestal mijn mond en erger ik me in stilte... :P
<<

Anoniem 52

Bericht 17 Okt 2013 11:04

Re: Mensen verbeteren

Dude serieus, ga je ook nog werken vandaag?.. :p
<<

Anoniem17

Bericht 17 Okt 2013 11:10

Re: Mensen verbeteren

NEE! M'n baas is weer op vakantie :P Vandaar!
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 17 Okt 2013 11:16

Re: Mensen verbeteren

Van iets als hoilo ga ik niets zeggen, dat is zo duidelijk gewoon een foutje.
Ik ben wel van het verbeteren, flap het er ook vaak zomaar uit, maar doe dit wel alleen bij mensen waar ik een goede band mee heb, niet bij random mensen op straat of zo, haha.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

No. 3

Bericht 17 Okt 2013 11:34

Re: Mensen verbeteren

Over woorden struikelen doe ik zelf vaak genoeg, dat ga ik niet verbeteren. Maar als iemand een duidelijke taalfout maakt, zeg ik daar wel wat van. Vaak op een grappige, luchtige manier. Bovendien doe ik het niet bij iedereen. Mensen in mijn omgeving doen het trouwens ook (steeds meer). Ik vind het een sport om de taal goed te houden. Ik doe net dus niet uit betweterige motieven.
<<

Anoniem130

Bericht 17 Okt 2013 11:39

Re: Mensen verbeteren

Nee, ik zeg daar eigenlijk nooit iets van. Ik word al vaak beschouwd als betweter om dingen die ik wél belangrijk genoeg vind om te verbeteren/de discussie aan te gaan (in studiecontext). Dus ik ga maar niet daar ook nog over lopen emmeren.. ;)

Bij mijn ouders doe ik het wel, maar die maken bijna nooit een fout. Mijn zus niet, die kan het niet hebben. Oh, en ik vind het zelf juist prettig als iemand het doet, want vaak zijn het stomme dingetjes overgenomen van anderen en heb ik dan weer even bewustwordingsmomentjes nodig om het weer af te leren. Net als stopwoordjes.
Laatst gewijzigd door Anoniem130 op 17 Okt 2013 12:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Koko

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:23

Bericht 17 Okt 2013 11:49

Re: Mensen verbeteren

Ligt er heel erg aan wat het is, bij wie het is en in welke situatie het is. Een foutje als 'hoilo' zou ik niet verbeteren, ik zou daar gewoon om lachen. En als een vriendin in de kroeg een verhaal aan het vertellen is ga ik het heus niet verbeteren. Maar als mijn moeder bijvoorbeeld een echte fout maakt zeg ik het wel, ik weet dat ze dat alleen maar fijn vindt.

Ik ben nogal een nerd wat dat betreft en mensen weten dat ook. Als iemand iets vertelt met een foutje erin, dan moet ik gewoon glimlachen en dan weten ze al genoeg, haha!
<<

Joan

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1330

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 17 Okt 2013 12:16

Re: Mensen verbeteren

Ja, ik doe dat wel maar niet bij iedereen. Van sommige mensen weet ik dat ze 't belangrijk vinden dus geef ik het aan. Als ik mensen al een aantal keer verbeterd heb en ze blijven dingen verkeerd zeggen dan stop ik er gewoon mee, dan is het gewoon irritant. De meeste fouten die ik verbeter zijn toch wel hun/zij en enige/enigste.
<<

Anoniem321

Bericht 17 Okt 2013 12:45

Re: Mensen verbeteren

Ik doe het normaalgesproken niet eigenlijk, maar sinds kort zit ik op een cursus Spaans en we moesten in tweetallen oefenen met de vervoeging van het werkwoord 'ser'. Mijn gesprekspartner maakte echt dramatische fouten dus ik corrigeerde haar. Maar ik merkte dat ze dat niet leuk vond, want ze hield koppig vol dat ze gelijk had. Maar omdat ik volhield werd de leraar erbij geroepen en van hem nam ze het wel aan.
Ik voel me dan heel bezwaard, maar voel dan wel de noodzaak iemand de corrigeren.
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 17 Okt 2013 13:29

Re: Mensen verbeteren

Ik doe het vaak onbewust. Met zij en hun heb ik het vaak maar ook als iemand zegt: "Dat kost duur". Vaak maak ik dan een zin waarin ik het goed zeg, dat doe ik bij leerlingen ook. Mensen merken er dan niet altijd iets van, mijn naaste familie echter wel.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 17 Okt 2013 13:38

Re: Mensen verbeteren

Ik doe het niet bij mensen van wie ik weet dat ze het toch niet kunnen aanpassen (bijvoorbeeld omdat ze het niet begrijpen). Dat levert niets op, behalve ergernis.
#teammaple🍁
<<

Anoniem 48

Bericht 17 Okt 2013 14:29

Re: Mensen verbeteren

Soms wel soms niet. Op het forum vind ik het soms wel irritant als er dan als reactie op een topic een opmerking komt over de spellingswijze. Ik denk dan echt boeiend je weet wat er bedoeld word en in het dagelijks leven praat ook bijna niemand perfect Nederlands dus waarom wel verwachten dat het zo geschreven word. Ik heb het nu puur over de spelling, maar als er bijvoorbeeld een compleet verkeerd woord gebruikt word dan vind ik het wel kunnen.

In het dagelijks leven doe ik het soms, gister vroeg een collega of ik even mee wou kijken ja dan zeg ik het wel anders zeg ik het niet.
<<

Rouxxxe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 649

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:06

Bericht 17 Okt 2013 17:16

Re: Mensen verbeteren

Soms, als het zo uitkomt. Maar eigenlijk alleen bij mensen die dicht bij me staan.
<<

Anoniem 63

Bericht 17 Okt 2013 21:36

Re: Mensen verbeteren

Ja, ik verbeter mensen wel eens. Meestal houd ik me in, want ik begrijp dat niet iedereen daar op zit te wachten, maar ik kan het soms echt niet laten.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 17 Okt 2013 21:38

Re: Mensen verbeteren

Het enige wat ik graag mag verbeteren is "je bent een ezel en je HEBT iets nodig".

Oh en mijn collega's zeggen vrap ipv wrap en dat corrigeer ik altijd binnensmonds.
R. 2013
D. 2016
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 17 Okt 2013 23:33

Re: Mensen verbeteren

Maar bij zo'n verhaal van Minx waarin 3 keer 'word' wordt getikt in plaats van 'wordt' kan ik me dan weer niet inhouden. Bij deze.
#teammaple🍁
<<

Anoniem40

Bericht 17 Okt 2013 23:41

Re: Mensen verbeteren

Ik word soms verbeterd door anderen, omdat mijn werk niet in het Nederlands is en het dus niet mijn moedertaal is. Logisch dat ik af en toe een foutje maak en dan wil ik graag verbeterd worden zodat ik er iets van leer.
Ik verbeter anderen wel, maar mijn Nederlands wordt slechter en slechter en dus word ik steeds vaker verbeterd. Vaak kunnen mijn vriend en ik er wel om lachen als we een woord gebruiken wat heel logisch klinkt, maar dus eigenlijk geen Nederlands is. Dat heb ik dan helemaal niet door.
<<

Moira

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 314

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:25

Bericht 18 Okt 2013 09:51

Re: Mensen verbeteren

Ik verbeter niet heel vaak iemand. Alleen als het voor mij ook nut heeft. Als iemand van mijn projectgroep op school een fout maakt, dan zeg ik het dus wel. Wil geen onvoldoende hebben doordat de spelling niet klopt.
<<

Anoniem32

Bericht 18 Okt 2013 10:33

Re: Mensen verbeteren

Nee normaal niet maar wel wanneer iemand enigste zegt. Voor ik er erg in heb, heb ik het al verbeterd door direct in de reden te vallen met enige.
<<

Zero

Bericht 18 Okt 2013 10:41

Re: Mensen verbeteren

Ik ben wel een beetje een loser - ik word zelf vaak verbeterd door mijn zusje, maar ik kan dan zelf ook weer niet tegen mensen die 'me' schrijven in plaats van 'mijn'.
Maar in spreektaal vind ik het héél storend als iemand me midden in mijn zin/verhaal gaat zitten verbeteren.
In mijn regio zijn er sowieso een heleboel mensen die bijvoorbeeld het verschil tussen kunnen/kennen/kannen(? dat is niet eens iets) niet kunnen. "Ik kan hem al heel lang". Dat soort people.

Ga ik écht niet moeilijk over doen als ik dat hoor. Ik vind dat het bij een bepaalde regio hoort.

Dus tja - ik erger me soms wel eens aan spelfouten, maar ik zeg er vrijwel nooit wat van. Ik voel me niet geroepen om als taalridder op te treden. grammernazi mag je hier vast niet zeggen he...
<<

Anoniem17

Bericht 18 Okt 2013 10:44

Re: Mensen verbeteren

Oh kennen en kunnen.. Daar was ik voorheen echt slecht in! Dan zei ik: "Ik kon hem nog niet" als ik het over een persoon heb.

Geschreven spelfouten vind ik trouwens ook best irritant, maar dat eeuwige verbeteren vind ik best wel betweterig overkomen. Ik negeer ze dus gewoon. En inderdaad, niets zo irritant dan onderbroken te worden tijdens het vertellen van een goed verhaal omdat je een grammaticale fout maakt.
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:33

Bericht 18 Okt 2013 11:26

Re: Mensen verbeteren

Ja ik doe het wel. Is ook een beetje onbewust. En als ik zelf fouten maak hoor ik het ook graag.
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers