Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Mensen verbeteren

<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 18 Okt 2013 17:20

Re: Mensen verbeteren

Jules schreef:Ja ik doe het wel. Is ook een beetje onbewust. En als ik zelf fouten maak hoor ik het ook graag.


Ik ook. Ik moet er echt opletten om het soms ook gewoon te laten.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Anoniem185

Bericht 18 Okt 2013 17:22

Re: Mensen verbeteren

Tegen mijn ouders, zusje en vriend doe ik dat zeer zeker wel. Weet ook dat ze het fijn vinden om te wéten dat ze een fout maken. Zelf wil ik het graag ook weten als ik echt een fout zou maken.
<<

Ilovethe90s

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3154

Geregistreerd: 03 Sep 2013 22:14

Bericht 18 Okt 2013 17:30

Re: Mensen verbeteren

Nee, dat doe ik liever niet. Alleen mijn man wil ik nog weleens verbeteren maar ik heb dan ook gewoon vaak gelijk :angel:
<<

Anoniem273

Bericht 18 Okt 2013 21:10

Re: Mensen verbeteren

Ligt eraan bij wie en wanneer eigenlijk. Maar meestal doe ik dat wel. M'n directrice is slecht in spelling, zij laat mij elke week de nieuwsbrief controleren met een rode pen :)
<<

Anoniem 47

Bericht 18 Okt 2013 21:12

Re: Mensen verbeteren

Ik verbeter weleens mensen, maar probeer er wel op te letten. Zelf vind ik het niet erg als mensen mij verbeteren.
<<

Anoniem301

Bericht 18 Okt 2013 21:56

Re: Mensen verbeteren

Mijn collega, die ook nog eens directiesectetaresse is (daar verwacht ik meer van) zegt steevast 'hij heb' en 'bij ons in het wijk' (die had ik nog nooit gehoord, hoe verzin je het) en ze schrijft 'zonder van je tijd' dan moet ik me echt echt echt keihard inhouden.

Mijn vriend verbeter ik wel, maar dat wil hij graag. Hij is niet zo goed in taal, maar het gaat al steeds beter. Hij weet nu goed het verschil tussen hun en hen, dan en als. Zelf wil ik het altijd horen als ik stelselmatig iets verkeerd zeg/schrijf. Op het forum verbeter ik ook wel eens iemand, maar van de 100 spel/taalfouten laat ik er 90 gaan. Ik zie in de reacties hier ook al een hoop fouten voorbij komen, maar meestal hou ik me in.
<<

Zelda

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 18 Okt 2013 23:59

Re: Mensen verbeteren

Carrie schreef:Mijn collega, die ook nog eens directiesectetaresse is (daar verwacht ik meer van) zegt steevast 'hij heb' en 'bij ons in het wijk' (die had ik nog nooit gehoord, hoe verzin je het) en ze schrijft 'zonder van je tijd' dan moet ik me echt echt echt keihard inhouden.


Maar dat is ook wel echt raar! Als je directiesecretaresse bent dan moet je toch wel fatsoenlijk ABN kunnen..
<<

M-G

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1158

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 19 Okt 2013 00:31

Re: Mensen verbeteren

Familie, vrienden en collega's verbeter ik wel. Bij collega's is dat soms om een beetje te "pesten" (dat soort dingen gebeuren wel vaker onderling) Dat is niet echt pesten maar zo gaan wij met elkaar om. Iedereen kan het gelukkig ook van elkaar hebben. Ik verbeter niet om te vervelend te zijn maar gewoon omdat het mij opvalt en het dus beter kan dan dat het is. Ik zie het (als het mij overkomt) als "iets" waar ik van kan leren.
Afbeelding
<<

Anoniem 63

Bericht 19 Okt 2013 17:42

Re: Mensen verbeteren

Zelda schreef:
Carrie schreef:Mijn collega, die ook nog eens directiesectetaresse is (daar verwacht ik meer van) zegt steevast 'hij heb' en 'bij ons in het wijk' (die had ik nog nooit gehoord, hoe verzin je het) en ze schrijft 'zonder van je tijd' dan moet ik me echt echt echt keihard inhouden.


Maar dat is ook wel echt raar! Als je directiesecretaresse bent dan moet je toch wel fatsoenlijk ABN kunnen..


Ja, dat dacht ik van leerkrachten ook...

Maar er zit natuurlijk verschil in de situatie, privé maak ik meer fouten dan op het werk. Ik denk dat dat voor meer mensen geldt, dan let je toch net even wat minder op.
<<

Anoniem301

Bericht 19 Okt 2013 19:58

Re: Mensen verbeteren

Zelda schreef:
Carrie schreef:Mijn collega, die ook nog eens directiesectetaresse is (daar verwacht ik meer van) zegt steevast 'hij heb' en 'bij ons in het wijk' (die had ik nog nooit gehoord, hoe verzin je het) en ze schrijft 'zonder van je tijd' dan moet ik me echt echt echt keihard inhouden.


Maar dat is ook wel echt raar! Als je directiesecretaresse bent dan moet je toch wel fatsoenlijk ABN kunnen..

Je gek hè? Vind ik ook. Maar goed, als je ziet hoe slecht sommige juffen hier schrijven kijk ik eigenlijk nergens meer van op.
<<

Anoniem273

Bericht 19 Okt 2013 20:12

Re: Mensen verbeteren

Ik vind het ook erg hoe sommige juffen hier schrijven. Als ik hier typefouten maak dan weet ik niet hoe snel ik mezelf moet verbeteren, ben bang dat jullie het dan ook van mij denken :nopompom:
<<

Anoniem 63

Bericht 19 Okt 2013 22:44

Re: Mensen verbeteren

Aziraphale schreef:Ik vind het ook erg hoe sommige juffen hier schrijven. Als ik hier typefouten maak dan weet ik niet hoe snel ik mezelf moet verbeteren, ben bang dat jullie het dan ook van mij denken :nopompom:


Haha, dat had ik ook altijd. Nu ben ik geen juf meer dus nu mag ik fouten maken :P
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 19 Okt 2013 23:03

Re: Mensen verbeteren

Ik verbeter graag mensen :yes: (maar ik probeer me soms wel in te houden) Ik vind inderdaad ook dat sommige juffen hier bedroevend slecht spellen (en sowieso de hele schrijfstijl is om te huilen).
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem 48

Bericht 20 Okt 2013 00:05

Re: Mensen verbeteren

Urban Naked schreef:Maar bij zo'n verhaal van Minx waarin 3 keer 'word' wordt getikt in plaats van 'wordt' kan ik me dan weer niet inhouden. Bij deze.


En in zo'n geval vind ik het dus zwaar irritant. Het terecht gewezen worden op spelfouten vind ik heel irritant want ik zie het vaak niet en leer er ook geen bal van. Van een forum kan ik veel hebben maar terechtgewezen worden op mijn spelling is irritant, iets met dyslectie enzo. Dat is ook de reden dat ik het forum niet de plek vind om mensen via een forum op spelfouten te wijzen. Sommige mensen ken je inmiddels daar weet je meer van maar bij de rest liever niet doen zolang het leesbaar is.
<<

Esperanza

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:42

Bericht 20 Okt 2013 09:46

Re: Mensen verbeteren

Ik doe dat eigenlijk alleen bij m'n zusje en vrienden. Bij m'n ouders deed ik het voorheen ook, maar zij blijven bepaalde dingen constant fout doen, dus daar ben ik mee opgehouden (en dat kost me heel veel moeite soms).

Zelf vind ik het wel heel prettig als ik verbeterd word.
Al had ik een klasgenootje die zelf heel slecht was in spelling. Zij verbeterde mij dan op typefoutjes (door snel typen een letter vergeten of 2 letters om draaien). Heel vervelend! Als het om verslagen was gegaan, dan was ik daar alleen maar blij mee geweest. In dit geval vond ik het zwaar irritant!
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 20 Okt 2013 23:21

Re: Mensen verbeteren

Alleen in gevallen dat het mij gevraagd is of als het mijn vriend is. Hij heeft soms moeite met spelling, dus dan help ik hem daarbij.
<<

anoniem213

Bericht 20 Okt 2013 23:24

Re: Mensen verbeteren

Ik houd me meestal in. Eén collega vraagt me of ik hem erop wil wijzen als hij weer 'hij wilt' zegt. Dat doe ik dan alleen als we met z'n tweeën zijn. Mensen kijken me vaak wel aan als een andere een fout maakt, omdat iedereen wel weet dat ik het toch wel hoor.

Hier houd ik me ook meestal in. Al wil ik naar verschillende juffen schreeuwen dat het 's nachts is en 's morgens en niet s'nachts of s' nachts. Het komt van des nachts en je zet een apostrof waar je klanken weghaalt.
<<

Anoniem29

Bericht 21 Okt 2013 10:07

Re: Mensen verbeteren

Ik vind het zo irritand/t hahaha.

De helft van de tijd weet ik gewoon niet of ik iets met een D of T spel en het is mij al 100x uitgelegd/t maar ik zie het gewoon niet.

Net als in het verhaaltje van Minx. Ik zag het niet eens tot dat UN er wat over zei. En zelfs toen moest ik goed kijken wat ze nu bedoelde. Dus nee, ik zie dat soort dingen niet, stoor mezelf er dus niet aan. En laat mensen gewoon zichzelf zijn op een forum.

Als ik verbeterd/t had willen worden, was ik wel naar het forum der Nederlandse taal gegaan. (als ze die hebben ;) )
<<

Anoniem 3

Bericht 21 Okt 2013 10:13

Re: Mensen verbeteren

Intoxicated, als je het werkwoord wat je wil gebruiken vervangt door het werkwoord lopen bijvoorbeeld dan hoor je snel of het met een -t of -d moet.
Misschien helpt dat je? :)
Laatst gewijzigd door Anoniem 3 op 20 Nov 2013 22:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

anoniem213

Bericht 21 Okt 2013 10:19

Re: Mensen verbeteren

Als het een persoonsvorm is (het woord dat verandert wanneer je het in de andere (verleden/tegenwoordige) tijd zet), dan is deze kaart heel handigAfbeelding
<<

Anoniem12

Bericht 21 Okt 2013 10:20

Re: Mensen verbeteren

Kenya schreef:
Zelda schreef:
Carrie schreef:Mijn collega, die ook nog eens directiesectetaresse is (daar verwacht ik meer van) zegt steevast 'hij heb' en 'bij ons in het wijk' (die had ik nog nooit gehoord, hoe verzin je het) en ze schrijft 'zonder van je tijd' dan moet ik me echt echt echt keihard inhouden.


Maar dat is ook wel echt raar! Als je directiesecretaresse bent dan moet je toch wel fatsoenlijk ABN kunnen..


Ja, dat dacht ik van leerkrachten ook...

Maar er zit natuurlijk verschil in de situatie, privé maak ik meer fouten dan op het werk. Ik denk dat dat voor meer mensen geldt, dan let je toch net even wat minder op.

Ik probeer juist in mijn vrije tijd ook extra goed op te letten zodat ik op m`n werk ook niet laks erin word.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 21 Okt 2013 10:21

Re: Mensen verbeteren

Ik ben niet zo'n Spelling talent, wanneer is het sterk en wanneer zwak?
R. 2013
D. 2016
<<

anoniem213

Bericht 21 Okt 2013 10:22

Re: Mensen verbeteren

Sterk: wanneer de klank verandert in de verleden tijd: loop/liep.
<<

anoniem213

Bericht 21 Okt 2013 10:23

Re: Mensen verbeteren

Ik vind vragen beantwoorden over taal heel leuk trouwens, mocht je die ooit hebben :thumbup:.
<<

Anoniem29

Bericht 21 Okt 2013 10:28

Re: Mensen verbeteren

Believe schreef:Intoxicated, als je het werkwoord wat je wil gebruiken vervangt door het werkwoord lopen bijvoorbeeld dan hoor je snel of het met een -t of -d moet.
Misschien helpt dat je? :)


Maar is het in jouw bovenstaande tekst dan niet 'je wilt'?

De 'je' vorm is toch altijd met een T ?

hahaha, zie ik snap het geen drol van.

Ik doe Nederlands vooral op gevoel en in 9 van de 10 gevallen gaat het goed.

De ik vorm tegenwoordige tijd schrijf ik altijd met een d
De jij vorm tegenwoordige tijd schrijf ik altijd met een t (of dt)

De verleden tijd altijd met een d.

De voltooid verleden tijd ook altijd met een d.

Volgens mij doe ik het zo :P
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Studiebol