Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


'Zwakke' grove motoriek

<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 02 Jun 2017 23:03

'Zwakke' grove motoriek

Het wordt toch maar eens tijd voor een berichtje.
Mijn dochter is ondertussen hard op weg naar de 5,5 jaar.
Op school wordt er natuurlijk flink gegymd, geklommen en geklauterd.
En daar zit nou juist het probleem. Het viel me niet zo op, tot ik haar vergeleek met klasgenoten (en zij dit zelf ook deed).
Die klimmen zonder moeite op een klimrek, zwieren aan het duikelrek, schommelen, fietsen zonder zijwieltjes enz.
B kan/durft dit allemaal niet. Ze is erg bang om te vallen.

Haar fijne motoriek is dan weer wel goed. Ze heeft een goede pengreep en is gek op tekenen, knutselen, knippen etc.

Wie herkent dit, en wanneer trek je aan de bel?
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 02 Jun 2017 23:25

Re: 'Zwakke' grove motoriek

Ik herken het van mezelf. Ik ben ook te vroeg geboren (en ik was veel te licht, 1500gr) en volgens de kinderarts was dat de oorzaak. Ik heb er als kleuter fysiotherapie voor gehad. Of het heeft geholpen weet ik niet, ik betwijfel het want het is nog steeds een zwak punt van me. Advies inwinnen kan in ieder geval nooit kwaad!
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1956

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 02 Jun 2017 23:28

Re: 'Zwakke' grove moto

Klinkt als mijn dochter! Tenminste, gaat inmiddels een stuk beter, maar ik zou zeggen ongeveer een jaar geleden was het ook zo. Weet je zeker dat ze het ook echt niet kan, of dat de kans groot is dat ze het best zou kunnen maar het niet durft?

Hier was het vooral dat laatste. Bijvoorbeeld los fietsen heeft ze heel lang eng gevonden, terwijl ze het best wel kon eigenlijk. Maar dan moest ik haar bijvoorbeeld vasthouden (en echt stevig vasthouden deed ik dus niet eens, maar bijvoorbeeld een stukje shirt vasthouden zodat ze het idee had dat iemand haar vast had) omdat ze bang was te vallen. Klimmen kon ze prima, maar ging nooit al te hoog. Dat soort dingen. Omdat ik zelf het idee had dat het vooral angst was, en niet zozeer gebrek aan motoriek, heb ik het gelaten voor wat het was. Wel gestimuleerd om dingen te proberen, maar niks geforceerd. En inmiddels is de knop om en doet ze bijna alles. Soms nog wel eens wat voorzichtiger dan gemiddeld, maar ze doet in elk geval wel bijna alles.

Ik zou denk ik zelf aan de bel trekken als je denkt dat het ook qua motoriek toch wel een probleem is, of wanneer de angst teveel gaat belemmeren, of te lang aanhoudt (op een gegeven moment mag je bijvoorbeeld wel verwachten dat iemand zonder zijwieltjes kan fietsen). Alleen lastig in te schatten op welk moment je dan echt aan de bel moet trekken. Bij twijfel zou je natuurlijk altijd eens navraag kunnen doen.
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 528

Geregistreerd: 09 Okt 2013 21:19

Bericht 03 Jun 2017 07:51

Re: 'Zwakke' grove motoriek

Ik zou met 5.5 jaar wel aan de bel trekken. Vraag gewoon is een consult aan bij de kinderfysio (kan zonder verwijzing) en uit je zorgen.
Zoals je zegt gaat ze zich nu vergelijken met leeftijdsgenootjes en ik vind dat wel een punt om hulp in te schakelen.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 03 Jun 2017 07:56

Re: 'Zwakke' grove motoriek

Ik kan via de kinderarts zo weer bij de fysio in het ZH terecht (waar ze als baby in de ziekenhuisperiode ook onder behandeling was), dus misschien haar maar eens een mailtje sturen.

Het toppunt was eigenlijk gister, toen ze op het duikelrek wilde klimmen, ik haar vast had en haar eigenlijk een beetje verder duwde dan ze kennelijk zelf van plan was. Met een enorme huilbui tot gevolg, ze was écht bang.

Wat jij zegt ook Hippie, het is denk grotendeels ook angst.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6818

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 03 Jun 2017 08:13

Re: 'Zwakke' grove motoriek

Scandic schreef:Ik herken het van mezelf. Ik ben ook te vroeg geboren (en ik was veel te licht, 1500gr) en volgens de kinderarts was dat de oorzaak. Ik heb er als kleuter fysiotherapie voor gehad. Of het heeft geholpen weet ik niet, ik betwijfel het want het is nog steeds een zwak punt van me. Advies inwinnen kan in ieder geval nooit kwaad!


Dit. Alleen was ik 1050gr bij de geboorte :smile: Ook heb ik fysio gehad. Overigens was ik ook gewoon erg bang met gym enzo.
2016
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6818

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 03 Jun 2017 08:14

Re: 'Zwakke' grove motoriek

Oh en dat heeft wel geholpen en zoals mijn moeder zegt ben ik ook over die angst heen gegroeid.
2016
<<

Patsy

Bericht 03 Jun 2017 08:15

Re: 'Zwakke' grove motoriek

Ik herken het van mezelf van vroeger. Ik ben alles behalve te vroeg geboren (42 weken) en was ook niet te licht (9 pond). Maar ik durfde al die dingen gewoon niet. Gym vond ik een ware hel, van de kast springen, koprollen, het klimrek, vreselijk. Ik heb hier vanuit school hulp en begeleiding bij gehad, volgens mij was dat van een fysiotherapeut, moest allerlei oefeningen doen. Een held ben ik nog steeds niet en ook vrij lomp en onhandig in dat soort dingen. Vooral het zien dat je klasgenoten het wel kunnen en durven is erg naar, alleen al om dat te voorkomen zou ik een fysiotherapeut contacteren.

Sowieso, wanneer jij je zorgen maakt zou ik gewoon de kinderarts benaderen (wat een kromme zin zie ik nu, maar je snapt me vast wel).
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5101

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 03 Jun 2017 09:02

Re: 'Zwakke' grove motoriek

Maar als ze angst heeft is het dan wel een "zwakke" motoriek?

Als je je zorgen maakt moet je denk ik wel naar de fysio gaan daar niet van. Maar het kan ook gewoon zijn dat ze sommige dingen spannender vind dan een ander dan moet je daar denk ik iets mee of niet en het haar zelf laten ervaren?

Mijn meiden daarvan is de jongste ook in grove motoriek minder goed dan haar zus, maar zij heeft wel angst en ziet wel gevaar de oudste niet die doet gewoon. En bij de jongste komt het dan een week of 2 later op haar manier en lukt het haar ook.
Al die kunsten op het klimrek hebben ze niet van mij geleerd maar van de grote meiden op de BSO, en er is een hele leuke stagiair bij de bso die ze ook stimuleert en ze aan alle kanten helpt. Dus elke keer als ik ze nu op kom halen moet ik naar een nieuw kunstje kijken en ik vind het echt doodeng wat ze doen :eyes:
:heart: :heart: 2011
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 03 Jun 2017 09:56

Re: 'Zwakke' grove motoriek

J heeft oa een angststoornis waardoor ze dus ook heel veel dingen niet durft te doen. Klimmen op het klimrek gaat ondertussen goed maar heeft lang geduurt. Eigenlijk pas vanaf dit schooljaar. En ze fietst nog steeds niet los. Ze kan het prima, maar ze krijst alles bij elkaar zo gauw je haar los laat.

Ik heb het los gelaten, komt uiteindelijk heus wel goed.
Als je denkt dat het angst is zou ik het nog een tijdje afwachten. Als je denkt dat het echt haar motoriek is dan zou ik wel aan de bel trekken.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Anoniem198

Bericht 03 Jun 2017 11:57

Re: 'Zwakke' grove motoriek

Ik herken het ook. S. kan ook veel niet wat leeftijdsgenootjes al wel kunnen.
Daarnaast valt hij ook erg vaak en mist daardoor al een voortand :snik:
Om zijn motoriek te stimuleren zit hij op peutergym maar dit lijkt niet voldoende.
Binnenkort moet ik met hem naar het CB en wil dan bespreken wat we kunnen doen. Denk dat we weer terug gaan naar de fysio.

Staat B. nog onder controle van de neonatoloog (prematuren check up) of is dat voor haar al afgerond?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 03 Jun 2017 14:32

Re: 'Zwakke' grove motoriek

Nee staat nog steeds onder controle! We hebben sowieso een kort lijntje met de KA, kan haar altijd mailen en heb veelal binnen een uur antwoord terug.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 03 Jun 2017 14:33

Re: 'Zwakke' grove motoriek

Studiebol schreef:Maar als ze angst heeft is het dan wel een "zwakke" motoriek?

Als je je zorgen maakt moet je denk ik wel naar de fysio gaan daar niet van. Maar het kan ook gewoon zijn dat ze sommige dingen spannender vind dan een ander dan moet je daar denk ik iets mee of niet en het haar zelf laten ervaren?

Mijn meiden daarvan is de jongste ook in grove motoriek minder goed dan haar zus, maar zij heeft wel angst en ziet wel gevaar de oudste niet die doet gewoon. En bij de jongste komt het dan een week of 2 later op haar manier en lukt het haar ook.
Al die kunsten op het klimrek hebben ze niet van mij geleerd maar van de grote meiden op de BSO, en er is een hele leuke stagiair bij de bso die ze ook stimuleert en ze aan alle kanten helpt. Dus elke keer als ik ze nu op kom halen moet ik naar een nieuw kunstje kijken en ik vind het echt doodeng wat ze doen :eyes:


Daar kan ik de vinger nog niet helemaal op leggen eigenlijk.. Of het nou angst is, of niet kunnen, of een combi van beide..
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11846

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 03 Jun 2017 15:00

Re: 'Zwakke' grove motoriek

Is er ergens in de buurt iets van kleutergm? Misschien kan je daar eens aankloppen en B een paar keer mee laten doen. Daar staan vaak trainers voor een groepje kinderen die kunnen zien of het angst is of een mindere grove motoriek.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Charles

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 620

Geregistreerd: 17 Okt 2016 11:32

Bericht 03 Jun 2017 15:03

Re: 'Zwakke' grove motoriek

Klinkt precies als mijn dochter, die is ook vrij Pinokkio. Combi van aanleg en bangig zijn. Maar ze is wel zo ontzettend ijverig en doet haar best, dat doet soms echt pijn om te zien. Dan lukt iets alsnog niet terwijl mijn zoon juist de grootste aap van allemaal is. Maar ik heb er verder nooit iets achter gezocht. Mijn moeder is ook zo haha. Ze zit nu op voetbal (wilde ze zelf). Tussen de stoere jochies. Is het laatste wat ik voor haar bedacht maar vind het prima....geeft haar zelfvertrouwen. Ze kan ook echt niet eens rennen. Het is meer een soort snelwandelen wat ze doet.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11153

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 03 Jun 2017 16:04

Re: 'Zwakke' grove motoriek

Je moeder Charles?


Ik had het het ook als kind maar dat was met een jaar of twaalf al een stuk minder.
R. 2013
D. 2016
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 14:19

Bericht 03 Jun 2017 16:26

Re: 'Zwakke' grove motoriek

Onze dochter is net 5 en heeft precies hetzelfde. Ze is motorisch niet zo handig en staat ook altijd op de verkeerde plek of in de weg. Bij haar is het ook meer een oorzaak en gevolg van bang zijn waardoor ze erg houterig is. Volgend jaar in groep 3 krijgen ze echt 2 uur per week gym en dan hoop ik dat het beter wordt en ze in ieder geval wat meer vertrouwen in de eigen kunnen krijgt.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1692

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 03 Jun 2017 16:32

Re: 'Zwakke' grove motoriek

Mijn zoon heeft ook een zwakke grove motoriek (ook een zwakke fijne motoriek trouwens). Bij hem komt het doordat hij hypermobiel is in combinatie met een afwijking waarvan ze de oorzaak niet weten. Hij heeft een paar jaar fysio gehad en nu gaat het een stuk beter. Het is nog niet "normaal" maar het is voor hem prima te doen zo. Hij was altijd bang voor dingen die hij ook echt niet kon.
Ik denk dat het in het geval van jou dochter wel belangrijk is om er eerst achter te komen of ze gewoon niet durft of dat ze het ook echt niet kan. Als je daar zelf niet achter kan komen zou ik een keer een afspraak bij de fysio maken.
2010 2012
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 03 Jun 2017 19:53

Re: 'Zwakke' grove motoriek

Scandic schreef:Ik herken het van mezelf. Ik ben ook te vroeg geboren (en ik was veel te licht, 1500gr) en volgens de kinderarts was dat de oorzaak. Ik heb er als kleuter fysiotherapie voor gehad. Of het heeft geholpen weet ik niet, ik betwijfel het want het is nog steeds een zwak punt van me. Advies inwinnen kan in ieder geval nooit kwaad!


Ik herken het ook vanuit mijzelf. Ook fysiotherapie gehad en inderdaad nog steeds een zwak punt.
<<

Swampy

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 361

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 03 Jun 2017 21:10

Re: 'Zwakke' grove motoriek

Klinkt precies als mijn oudste. Speelde in de speeltuin altijd op de grond..
Nu ben ik, met nog wat andere klachten (waaronder hoogsensitief) bij een homeopaat terecht gekomen.
Hij heeft nu korrels en sinds een paar weken klimt Hij en klautert hij. Hij voetbalt ineens en heeft echt zelfvertrouwen gekregen in zijn fysieke gestel.
Nu vráágt hij zelfs om dr speeltuin.
Hij is nu 6.5 jaar dus iets ouder dan jouw dochter.
Grote man 31-08-2010
Klein prulleke 12-05-2014

Holagirl
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 03 Jun 2017 22:14

Re: 'Zwakke' grove motoriek

Mijn zoontje was precies zo, nu is hij nog wel heeel voorzichtig met alles, maar wij hebben hem toen op aanraden naar fysiotherapie gegaan en nog extra op gym en daardoor ging het op school een heel stuk beter en met hem zelf ook. Hij was zelfs bang voor de gym op school.
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 04 Jun 2017 21:11

Re: 'Zwakke' grove motoriek

Lexi schreef:Mijn zoon heeft ook een zwakke grove motoriek (ook een zwakke fijne motoriek trouwens). Bij hem komt het doordat hij hypermobiel is in combinatie met een afwijking waarvan ze de oorzaak niet weten. Hij heeft een paar jaar fysio gehad en nu gaat het een stuk beter. Het is nog niet "normaal" maar het is voor hem prima te doen zo. Hij was altijd bang voor dingen die hij ook echt niet kon.
Ik denk dat het in het geval van jou dochter wel belangrijk is om er eerst achter te komen of ze gewoon niet durft of dat ze het ook echt niet kan. Als je daar zelf niet achter kan komen zou ik een keer een afspraak bij de fysio maken.


Mijn dochter is inderdaad ook hypermobiel (lang leve 'erfenissen' haha). Dat zou er ook best wel mee te maken kunnen hebben.
Vanmiddag doet ze vervolgens trouwens wel weer dit:

Afbeelding

Maar op het klimrek schreeuwt ze moord en brand, hahaha
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 04 Jun 2017 21:12

Re: 'Zwakke' grove motoriek

Ik ga toch de kinderarts maar eens mailen, dat kan sowieso nooit kwaad natuurlijk!
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25128

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 04 Jun 2017 21:22

Re: 'Zwakke' grove motoriek

De dochter van m'n vriend heeft ook een zwakke grove en fijne motoriek. Haar juf is hierover begonnen, ze krijgt ook MRT op school. Ook vallen ons andere dingen op aan haar gedrag, veel angsten (mogelijk ook hoogsensitief) en 'vreemde' trekjes (misschien richting autisme). Iemand tipte me over dyspraxie en we herkennen daar veel in. In elk geval zijn ze nu eerst met de motoriek aan de slag gegaan en ze gaat nu naar een fysio- en een ergotherapeut, dus ik ben benieuwd of dat gaat helpen.

Ik zou idd contact opnemen met een arts, misschien heeft hij/zij nog handige tips!
❤ 7 juni 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25128

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 04 Jun 2017 21:24

Re: 'Zwakke' grove motoriek

Swampy schreef:Klinkt precies als mijn oudste. Speelde in de speeltuin altijd op de grond..
Nu ben ik, met nog wat andere klachten (waaronder hoogsensitief) bij een homeopaat terecht gekomen.
Hij heeft nu korrels en sinds een paar weken klimt Hij en klautert hij. Hij voetbalt ineens en heeft echt zelfvertrouwen gekregen in zijn fysieke gestel.
Nu vráágt hij zelfs om dr speeltuin.
Hij is nu 6.5 jaar dus iets ouder dan jouw dochter.


Wat moet ik me voorstellen bij korrels? En wat hebben die te maken met het klimmen en klauteren?
❤ 7 juni 2018
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers