Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Groenten

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Mei 2017 09:47

Groenten

Ik ben een beetje groenten moe. Ik ben gek op groenten maar ik eet altijd zo hetzelfde en bereid het altijd op dezelfde manier.
Helpt ook niet mee dat m'n man zonder koolhydraten eet dus dingen zoals hartige taart om er wat diversiteit in aan te brengen enzo is lastig, dat maakt het beperkter.

Heeft iemand nog lekkere recepten, ideeën of specifieke bereidingswijzen voor bepaalde groenten? Of een andere groente dan anders, iets anders dan de standaard broccoli, bloemkool, tomaat en paprika? Ik ben eigenlijk vooral courgette moe merk ik.

Oh en is Ottolenghi wat om nieuwe inspiratie op te doen?
Let's discover the world together.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 23 Mei 2017 09:59

Re: Groenten

Curry's en soepen van pompoen en/of linzen, al dan niet in combinatie met kokosmelk.
Geroosterde bloemkoolroosjes met currypoeder uit de oven.
Deze boerenkoolsalade is ook favoriet: https://minimalistbaker.com/garlicky-ka ... chickpeas/
Sperziebonen met mosterd erdoor of met satésaus.
Witlofsalade
Gazpacho
Kapucijners met ui en spekjes

Zijn zo een paar groentengerechten die ik lekker vind.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 23 Mei 2017 10:02

Re: Groenten

Ik denk oprecht dat je veel inspiratie kan halen uit veganistische kookboeken. Daarin staat toch vaak gerechten in die voor een groot deel uit groenten bestaan, die je makkelijk koolydraat arm voor je man kan maken en voor jezelf juist niet. Je bent handig genoeg in de keuken om het als inspiratie te laten dienen en er je eigen draai aan te geven :-).
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Mei 2017 10:05

Re: Groenten

Pompoen, zoete aardappel etc en peulvruchten oals bonen mogen van zijn dieet niet. Dat beperkt het nog meer. Mais ook niet trouwens. Smokkelen af en toe wel maar liever niet te veel dus.

Bloemkool met curry poeder uit de oven staat deze week hier op 't menu haha.

Boerenkool als salade is ook goed idee!

Caro, best goed idee! Zijn vast zat leuke blogs te vinden.
Let's discover the world together.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 23 Mei 2017 10:11

Re: Groenten

Pizza met groentebodem (in die van Magioni zit nog wel tarwebloem maar je zou zelf de bodem kunnen maken) en dan ook veel groente erop
Een quiche van amandelmeel (geen idee of het lekker is, ik gebruik altijd speltmeel, maar er staan wel recepten van quiches met amandelmeel op internet)
Maaltijdsoepen met veel groenten erdoor
Indonesische gerechten zoals sajoer lodeh, gado gado(-salade), sambal goreng boontjes
Bloemkoolrijst met vegetarische curry en dan veel groentesoorten gebruiken, wij eten ook vaak massaman curry met kip en in plaats van rijst dan wokgroenten. Dan kan je er eventueel nog een salade bij doen.
Pasta gemaakt van een groentesoort, en dan eventueel door de saus ook nog wat extra groente
Hetzelfde, maar dan bami, met ketjap, sambal en bamigroenten
Lasagne en dan courgette of portobello of andere paddenstoelen gebruiken in plaats van bladen, en de saus maken van verse tomaten en eventueel nog wat extra groentesoorten erdoor
Moussaka en dan de aardappels weglaten en extra veel aubergine, eventueel ook een laagje courgette
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Mei 2017 10:36

Re: Groenten

Dank je Susan! De meeste dingen behalve de quiche en moussaka zijn wel dingen die we relatief vaak eten (moussaka is wel goeie om weer eens te maken, hoewel m'n man niet zo erg van aubergine houd, ik wel!) en waar ik wel beetje klaar mee ben juist. Dingen zoals bloemkoolrijst (heb vorige week een risotto geprobeerd, dat was wel erg lekker), veel soepen, wokgerechten of 'nep' pasta gerechten eten we veel. Maar misschien ligt dat ook wel beetje aan mezelf. Het voelt gewoon als heel veel van hetzelfde.
Let's discover the world together.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 23 Mei 2017 10:47

Re: Groenten

Mijn man houdt ook niet van aubergine, jammer. Misschien kan je de aubergine anders helemaal vervangen door courgette. Ik maak de aubergine vaak iets fijner en meng het gewoon door het gehakt, in plaats van die grote plakken als laag ertussen. Dat scheelt wel.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Mei 2017 10:51

Re: Groenten

Ja eens in de zoveel tijd eten we het wel hoor. Hij lust het wel, vindt het alleen niet erg lekker. Caponata vind ik ook erg lekker met aubergine.

Moussaka ga ik onthouden, daar kan ik prima een gezonde versie van maken!
Let's discover the world together.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 23 Mei 2017 10:56

Re: Groenten

Wij aten vroeger ook wel eens een pastagerecht met verse spinazie, courgette, paprika, kastanjechampignons, spekjes, kipblokjes en Boursin Cuisine. Eventueel nog een tomatensalade met feta erbij. Dat kan je ook nog proberen, eventueel zonder de pasta.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Mei 2017 11:01

Re: Groenten

Lekker! Spinazie eet ik bijv niet zo veel. En tomatensalade met feta is perfect voor op de boot donderdag, lekker!
Let's discover the world together.
<<

Geel

Bericht 23 Mei 2017 11:37

Re: Groenten

Mogen bonen ook niet, zijn dat peulvruchten?

Anyway, iets met wortels, glaceren, frituren? Asperges kun je ook goed in pasta of soep verwerken. Verder denk ik aan bieten, die vind ik vaak heel lekker in allerlei salades. Sowieso sla, er zijn zo veel verschillende soorten. Andijvie? Met spekjes! Of in een salade met kip, amandelen en kerriedressing.

Radijs
Venkel
Spruiten
Bleekselderij
Kolen (spitskool, rode kool, zuurkool, boerenkool)
Artisjokken
Laatst gewijzigd door Geel op 23 Mei 2017 11:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Mei 2017 11:42

Re: Groenten

Ja van die bruine bonen, kidney bonen, linzen enzo.
Houden we ons niet heel strak aan hoor maar volgens dat dieet valt dat weer onder koolhydraten.
Let's discover the world together.
<<

Geel

Bericht 23 Mei 2017 11:48

Re: Groenten

Marin schreef:Ja van die bruine bonen, kidney bonen, linzen enzo.
Houden we ons niet heel strak aan hoor maar volgens dat dieet valt dat weer onder koolhydraten.
Hm jammer, want bijvoorbeeld met sperziebonen, erwten en sugarsnaps kun je ook weer leuke dingen doen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Mei 2017 11:50

Re: Groenten

Geel schreef:
Marin schreef:Ja van die bruine bonen, kidney bonen, linzen enzo.
Houden we ons niet heel strak aan hoor maar volgens dat dieet valt dat weer onder koolhydraten.
Hm jammer, want bijvoorbeeld met sperziebonen, erwten en sugarsnaps kun je ook weer leuke dingen doen.


Do tell me more! Mag best hoor.

Sugar snaps was trouwens het enige wat ik echt niet lustte tijdens de zwangerschap maar nu denk ik wel weer!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem193

Bericht 23 Mei 2017 12:03

Re: Groenten

Ik zag net een recept voor een quiche met kikkererwten meel. Mag je man dat wel?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Mei 2017 12:20

Re: Groenten

Officieel allemaal niet, maar je mag 'm best geven!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem193

Bericht 23 Mei 2017 12:47

Re: Groenten

https://lisagoesvegan.com/vegan-quiche- ... ampignons/

En omdat ik toch aan het kijken was zag ik ook een quiche zonder bodem, want dat is juist wat hij niet "mag" begrijp ik uit je verhaal?
http://cottonandcream.nl/groentenquiche-zonder-deeg/
<<

Anoniem193

Bericht 23 Mei 2017 12:49

Re: Groenten

Oh ik zie dat AH ook een apart filter heeft met koolhydraat arme recepten.

https://www.ah.nl/allerhande/recepten/R ... e-recepten
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 23 Mei 2017 12:54

Re: Groenten

Wat een hel als je dus ook peulvruchten etc moet vermijden. Maar goed, het helpt en dat is het belangrijkste!
<<

Anoniem313

Bericht 23 Mei 2017 13:38

Re: Groenten

Oh, dat had ik zo enorm, toen ik nog KH-arm at. Altijd maar weer groente met vlees/vis, ik vond het zo saai en inspiratieloos. Maar idd, het werkt wel.

Wat ik nog lekker vind:
- Groene asperges met gepocheerd ei en parmezaan (https://www.jetvannieuwkerk.nl/groene-a ... cheerd-ei/)
- Salade van gegrilde aubergine, tomaat, rucola, haloumi en pijnboompitten
- Gado gado zonder rijst
- Kaasfondue met rauwkost
- Tuinbonen met spekjes
- Melanzane (wel weer die aubergine)
<<

Anoniem278

Bericht 23 Mei 2017 14:01

Re: Groenten

Ottolenghi vind ik altijd een aanrader, met als enig nadeel dat hij wel aparte kruiden etc gebruikt, en ik weet niet of je dat allemaal wilt aanschaffen.

Ik ben dol op gewokte spruitjes met ketjap en cashewnootjes.
Panzanella staat hier ook regelmatig op tafel. Officieel een Italiaanse broodsalade maar ik maak altijd een broodloze variant met paprika, tomaat, rode ui en kappertjes.
Wortel en pastinaak 'frietjes' uit de oven is ook een makkelijke manier om groenten lekker te krijgen
Ik maak zelf wel eens pickles, daar kun je natuurlijk ook veel mee variëren, bv pickled beetroot, en dan van die mooie lichtroze met cirkels waar ik nu overduidelijk de naam van kwijt ben
Kortgegrillde little gem besprenkeld met bv wat balsamicocréme is ook heel lekker
En zes soorten tomaten en tomaatjes (of tomatillo's zelfs) kopen en dan een verzamel salade maken, sommige licht gedroogd uit de oven, andere gemarineerd, andere wat gepickled, etc
<<

Anoniem313

Bericht 23 Mei 2017 14:05

Re: Groenten

Lekker Quizzle!
<<

Anoniem278

Bericht 23 Mei 2017 14:14

Re: Groenten

Caulfield schreef:Lekker Quizzle!


Ik heb van jouw lijstje ook al het een en ander opgeschreven. Eens variëren!
<<

Kreeft

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4227

Geregistreerd: 04 Sep 2013 01:06

Bericht 23 Mei 2017 22:00

Re: Groenten

Leuke ideeën Quizzle en Caulfield!

Even kijken of ik nog wat toe kan voegen...

Ik vind geroosterde venkel ook altijd lekker, met wat dragon, sinaasappelzeste en olijfolie. Of juist een knapperige frisse rauwe salade met dezelfde ingrediënten.

Groene asperges, omwikkelen met rauwe ham, en dan met wat aceto onder de grill.

Gewokte witte asperges, met knoflook, rode peper en wat soja.

Geroosterde bospeentjes met tijm.

Witte kool salade met gedroogde abrikozen, honing en Griekse yoghurt.

Spinazie wokken en daarna lekker gratineren.

Frisse salade met watermeloen, feta en munt (okay, geen groente, maar wel lekker fris)
(Combinatie van gegrilde watermeloen met zachte geitenkaas is trouwens ook een goeie).

Succes! Misschien zit er iets voor je tussen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 24 Mei 2017 08:43

Re: Groenten

Wat een lekkere tips zitten hier tussen!

Krijg hier zeker weer inspiratie van.
Venkel met dragon, lekkere combinatie! Ik zou er zelf nooit aan denken om dat te combineren met sinaasappelzest dus dat vind ik een hele leuke.

Asperges eten we veel. Man eet ze ook als ontbijt in het weekend, met zalm en gepocheerd eitje. Vervelend dieet he. Maar hier staan ook wel weer lekkere tips tussen en bovendien mag ik nu zelf ook weer gerookte zalm.

Jouw panzanella klinkt heerlijk Quizzle! Rooster je de groenten dan eerst zodat ze lekker zacht zijn? Klinkt een beetje als mijn caponata maar dan minder sauzig, meer salade-achtig.

Jij bedoelt Chiogga bieten! Ja die zijn zo mooi! Leuk idee om eens wat met inmaken te doen. Ik maak soms wel gewoon een lichte ingemaakte komkommer of wortelsalade. Ik hou alleen zelf weer niet van die echte ingemaakte smaak zoals bij augurken, hoewel de augurken die ik zelf had ingemaakt wel weer lekker waren. Ik heb ook nog een lekker receptje (ooit in Business Class gegeten bij de KLM) van pasta met ingemaakte zilveruitjes, balsamico azijn en gorgonzola. Beetje gek maar het werkte wel.

Little gem grillen is ook goed idee hoewel ik dat geloof ik wel een keer geprobeerd heb. Oh nee, dat was radicchio. Ook in het kader van eens andere groenten. Maar man wat was dat smerig. Dat hebben we echt weggegooid.
Voor een ander een tip: Van little gem / baby romaine maak ik vaak cups om een gehaktmengsel in te doen, als soort taco schelpje. Heerlijk met wat kipgehakt met gember, sojasaus, vissaus, chilipepertje etc op de Aziatische tour of bijv met Mexicaanse ingredienten.

Leuk idee ook van die verschillende tomaten in een salade. Ik weet nog dat ik die verschillende kleurtjes tomaten uit het buitenland kende maar dat kon je nog nergens in Nederland krijgen. Toen zag ik dat een keer op een marktje in Amstelveen en werd ik er zo blij van! Dat maakt echt een salade, al die verschillende kleurtjes. Dat is één van mijn eerste echte foodie dingen, waardoor ik door had dat ik eten echt leuk vond. Ik stond op vakantie in Italie een keertje foto's te maken van zo'n kraampje met allemaal verschillende tomaten en uien omdat het er zo mooi uit zag, en m'n moeder verklaarde me echt voor gek. Hoe blij je kan zijn met een tomaat of ui.

Anyway, leuk idee! Want eerlijk is eerlijk, nu je die gekleurde tomaatjes standaard bij de supermarkt kan kopen, is het speciale er wel een beetje vanaf. Maar verschillende bereidingswijzen klinkt dan wel weer heel leuk om een interessante salade te krijgen. Dat vind ik echt een heel leuk idee!
Tomatillos heb ik vorig jaar geprobeerd te groeien in de tuin maar helaas mislukt. Weet niet waar je die kunt krijgen. Sowieso leuk om misschien vaker weer marktjes af te struinen naar leuke ingredienten, lekker met kinderwagen.

Caulfield, halloumi is ook wel weer eens een goeie! Oké, geen groenten, maar je tip met aubergine etc klinkt goed.

Alibi, kan dat bij de AH tegenwoordig ja met een filter voor koolhydraatarme recepten? Kon eerder nog niet volgens mij. Ik heb wekenlang boodschappen online gedaan bij de AH en dan die receptenwebsite als inspiratiebron gebruikt bij compleet gebrek aan eigen inspiratie. Had ik dat geweten..


Het is zo lekker om net even wat andere variaties te hebben. Dank jullie wel!
Let's discover the world together.
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers