Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Oktoberkindje al naar groep 1?

<<

Moesje

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 09 Dec 2013 12:27

Bericht 17 Mei 2017 06:45

Oktoberkindje al naar groep 1?

Goedemorgen,

Mijn zoontje is van oktober en gaat nu sinds maart 1 morgen in de week naar de voorschool, wat hij wel leuk vindt maar hij had gisteren voor de tweede keer in zijn broek geplast en toen raakte ik aan de praat met de juf.

Zij geven normaal gesproken een advies over het wel of niet starten in groep 1, na de zomervakantie, met 3 jaar, maar ze gaf aan dat ze over mijn zoontje niet goed kon oordelen omdat hij nog niet echt wat liet zien. Hij is eigenlijk nog steeds aan het wennen, wat niet geeft maar het wel lastiger maakt.

Een andere optie zou zijn om hem volgend jaar gewoon nog 1 morgen naar de voorschool te laten gaan en dan kan hij na de kerst naar de aanvangsgroep, dit is 2 hele dagen.

Mijn man vindt dat hij zsm moet starten in groep 1 en dat het ook geen probleem is als hij dan later een keer moet blijven zitten.
Ik heb zoiets van hij is nog zo klein, laten we rustig aan doen, hij moet nog zo lang naar school.

We hadden eigenlijk besloten om het advies van de voorschool af te wachten, maar nu zij zegt dat ze ook twijfelt neig ik nog meer naar niet starten.

Wat zouden jullie doen?
Laatst gewijzigd door Moesje op 17 Mei 2017 07:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 17 Mei 2017 06:51

Re: Oktoberkindje al naar groep 1?

Ik zou niet te snel gaan. Lekker laten wennen.
2016
<<

Anoniem236

Bericht 17 Mei 2017 06:54

Re: Oktoberkindje al naar groep 1?

Woon je in België?

Ik snap niet helemaal het verhaal met voorschool en aanvangsgroep. Maar als hij in oktober 4 wordt, zou ik doen wat je man ook wilt.

Onze oktober zoon is vanaf zijn 4e verjaardag naar school gegaan, groep 1. We gaan ervanuit dat hij na de zomervakantie naar groep 2 gaat.
<<

Moesje

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 09 Dec 2013 12:27

Bericht 17 Mei 2017 06:58

Re: Oktoberkindje al naar groep 1?

Nee hoor gewoon Nederland. Tot eind september gaan alle kindjes gewoon, oktober mag je zelf kiezen min of meer.
Bij mijn dochter die nu in groep 1 zit zaten er wel een paar die in oktober al 5 werden, maar niet die nog 4 moesten worden.

Ik voel alleen een bepaalde druk van familie omdat zij erop lijken te rekenen dat hij wel al gaat starten.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 17 Mei 2017 06:58

Re: Oktoberkindje al naar groep 1?

Oh ik las niet goed denk ik. Hij is dan dus 4 als hij start in groep 1?
2016
<<

Moesje

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 09 Dec 2013 12:27

Bericht 17 Mei 2017 07:00

Re: Oktoberkindje al naar groep 1?

Nee 3 nog, hij wordt in oktober 4.
<<

Anoniem236

Bericht 17 Mei 2017 07:05

Re: Oktoberkindje al naar groep 1?

Ik zou van familie niets aantrekken. Doen wat jullie willen en wat bij jullie zoon past.

Maar in onze omgeving starten de kinderen gewoon op hun 4e verjaardag met naar school gaan, en na een paar ochtenden wennen draaien ze mee met het rooster van de kleuterklas. Dat was op zijn oude school 3 hele en 2 halve dagen. Op zijn nieuwe school in andere plaats 3 hele dagen en 1 halve.
Raar dat dat zo verschilt dan
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4984

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:30

Bericht 17 Mei 2017 07:09

Re: Oktoberkindje al naar groep 1?

Bij ons op school mogen kinderen van 3 jaar nog niet naar school, pas met 4 jaar.
Ik dacht dat mijn directrice zelfs een keer vertelde dat kinderen van 3 jaar dan ook helemaal niet verzekerd zijn.
Er ging een KDV in de buurt failliet en ouders wilde toen dan hun kinderen een paar weken eerder op school startte.
Toen gaf ze dat o.a. als reden.
Maar ik heb er nog nooit eerder van gehoord, dat kinderen van 3 jaar al starten op de basisschool.
Zou het ook zeker niet doen! Ze kunnen nog lang genoeg naar school.
<<

Moesje

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 09 Dec 2013 12:27

Bericht 17 Mei 2017 07:11

Re: Oktoberkindje al naar groep 1?

Maar dan moeten ze zeker alsnog een heel jaar groep 1 doen?

Ik denk dat het komt doordat het een hele grote school is, er zijn van elke groep 3 klassen met bijna 30 kindjes. Daar kan niet ingestroomd worden en daarom werken ze met aanvangsgroepen, 1 start er na de kerst en 1 na de pasen en daar mogen dan de kindjes heen die in die tijd 4 geworden zijn.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 17 Mei 2017 07:11

Re: Oktoberkindje al naar groep 1?

Mijn jongste was ook nog net 3 toen hij startte in groep 1. Hij is van september. Hij heeft toen idd groep 1 2x gedaan.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Romie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1128

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:38

Bericht 17 Mei 2017 07:39

Re: Oktoberkindje al naar groep 1?

Het alternatief is dat hij in oktober start in groep "0"? En dan dus 3 jaar kleutert?

Gedurende het schooljaar wordt op school toch bekeken of hij misschien niet toch naar groep 2 kan na 1 jaar? Hier trekken ze de grens bij de kerstvakantie, alles wat daarvoor jarig is start in groep 1, alles daarna in groep 0. Vind die grens belachelijk laat liggen en zal er altijd voor kiezen langer te kleuteren dan te kort. En mocht het kind het dan allemaal veel sneller oppakken dan verwacht kun je toch nog sneller doorstromen?
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4984

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:30

Bericht 17 Mei 2017 07:40

Re: Oktoberkindje al naar groep 1?

Ik heb het nu 3 keer gelezen, maar ik snap de constructie niet helemaal.
Want als je wacht tot hij 4 wordt, dan gaat hij na de kerstvakantie 2 dagen naar de aanvangsgroep, zeg je.
Is dat dan niet gewoon 5 dagen?
Wij zijn een grote school, hebben nu 6 kleutergroepen.
Tot de Kerstvakantie hadden we 5 kleutergroepen. Deze zitten nu vol (rond de 30 leerlingen) en na de Kerstvakantie is er een instroomgroep (6e kleuterklas) gestart voor de kinderen die dan 4 worden. Deze loopt tot het einde van dit schooljaar langzaam vol.
Bij ons zou het dus zo zijn dat jouw zoontje vanaf zijn verjaardag 5 dagen per week naar een kleuterklas zou gaan, groep 1.
En dan het volgende schooljaar zou hij in groep 2 zitten, in diezelfde kleuterklas.
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4984

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:30

Bericht 17 Mei 2017 07:42

Re: Oktoberkindje al naar groep 1?

Romie schreef:Het alternatief is dat hij in oktober start in groep "0"? En dan dus 3 jaar kleutert?

Gedurende het schooljaar wordt op school toch bekeken of hij misschien niet toch naar groep 2 kan na 1 jaar? Hier trekken ze de grens bij de kerstvakantie, alles wat daarvoor jarig is start in groep 1, alles daarna in groep 0. Vind die grens belachelijk laat liggen en zal er altijd voor kiezen langer te kleuteren dan te kort. En mocht het kind het dan allemaal veel sneller oppakken dan verwacht kun je toch nog sneller doorstromen?


Een kind dat in oktober jarig is, mogen ze tegenwoordig niet zomaar bijna 3 jaar laten kleuteren.
Tenzij hier echt een goede reden voor is.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 17 Mei 2017 07:48

Re: Oktoberkindje al naar groep 1?

Ik snap het ook niet helemaal. Kan hij gewoon in oktober in groep 1 starten als hij 4 jaar is geworden? Wat voor school gaat hij naartoe, geen reguliere basisschool neem ik aan dan? Wat gek dat als je niet al in september wil starten dat het dan pas in januari kan en maar voor 2 dagen in de week.

Ik zou waarschijnlijk helemaal niet voor die school kiezen omdat ze blijkbaar niet per kind kijken maar meer naar de hele groep.

Mijn dochter is van eind december. Zij is in januari op school gestart, heeft een half jaar in groep 1 gezeten, een jaar in groep 2 en is daarna naar groep 3 doorgegaan. Tegen het eind van groep 2 hebben ze bij haar gekeken of ze door kon gaan naar groep 3 of beter nog een jaar groep 2 kon doen.
<<

Romie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1128

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:38

Bericht 17 Mei 2017 07:49

Re: Oktoberkindje al naar groep 1?

Ik snap niet helemaal wat to schrijft maar als hij in oktober 4 wordt gaat hij toch in oktober naar groep 1? En blijft hij in september nog op de voorschool. Scheelt 1 maandje.

Ik heb het nog eens gelezen, klopt het dat hij moet beginnen in september als hij nog 3 is, en anders in januari pas in een instroom groep en dan pas in 2018 in groep 1 begint? Dat zou ik een rare constructie vinden en denk dat ik hem dan toch in september zou laten beginnen, ik snap dat ze kinderen niet zomaar 3 jaar kunnen laten kleuteren maar stel dat hij echt niet meekomt is die optie er toch gewoon? Die van mij is ook een jonge leerling (in december begonnen in groep 1) en doubleert nu in groep 2.
<<

Moesje

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 09 Dec 2013 12:27

Bericht 17 Mei 2017 07:53

Re: Oktoberkindje al naar groep 1?

Ben ik echt zo warrig?

Alle kindjes tot eind september starten na de zomervakantie in groep 1. 4 hele dagen. Oktoberkindjes kunnen ook daarvoor kiezen.

Na de kerst start de aanvangsgroep, groep 1d, dat is 2 hele dagen en voor de kindjes die van oktober tot eind december 4 geworden zijn.

Mijn dochter is van december en die is ook met de aanvangsgroep begonnen en dat vond ik heel fijn.
Eerst een tijdje 1 morgen (voorschool) dan ongeveer een half jaar aanvangsgroep (2 dagen) en dan in 2018 4 hele dagen naar groep 1.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 17 Mei 2017 08:08

Re: Oktoberkindje al naar groep 1?

Ik vind het een bijzondere constructie. Tenminste, wie weet is het heel fijn en handig zo, geen idee, maar ik had hier nog niet eerder van gehoord.

Hoewel ik normaal niet zou kiezen voor met drie jaar al naar school, denk ik dat ik dat in deze constructie wel zou proberen. En bevalt het niet, dan kijken of hij alsnog naar de aanvangsgroep kan?

Overigens kan 3 jaar kleuteren wel zonder bijzondere reden (dacht dat Gekkie zei van niet?), dat gebeurt namelijk bij mijn dochter op school standaard en is geen speciale reden voor nodig. Mijn dochter is namelijk van oktober en ondanks dat ze heel normaal mee komt, kleutert ze bijna drie jaar. Onze school heeft andere data als grens en dat mag. Met als gedachte erachter dat de meeste kinderen minimaal ruim twee jaar moeten krijgen om zich te ontwikkelen in de kleuterklas en dan niet alleen vanwege cognitieve ontwikkeling maar juist met name ook andere dingen.

Niet dat ik vind dat kinderen persé langer moeten kleuteren, maar mocht je hier uiteindelijk voor kiezen, hier bevalt het bij dochter erg goed. Met name sociaal emotioneel is ze erg gegroeid en ik vraag me af of dat ook zo was geweest als ze nu al in groep 3 had gezeten.

En de juf kan het nu misschien nog niet voldoende inschatten, maar wat denk je zelf? Bij mijn dochter vond ik een extra jaar bijvoorbeeld wel fijn. Mijn zoon is nu drie en bij hem is het qua geboortedatum niet nodig als hij het verder goed doet, maar ik heb bij hem ook minder het idee dat hij het nodig gaat hebben. Zelf ken je je kind toch het beste. Succes in elk geval!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 17 Mei 2017 08:12

Re: Oktoberkindje al naar groep 1?

Bij ons begint iedereen gewoon meteen na zijn of haar vierde verjaardag, er stromen dus het hele jaar nieuwe kinderen in. Alleen als je na april vier wordt kom je in een tijdelijke groep, want dan zijn de kleutergroepen vol. Dan kom je na de zomervakantie in je uiteindelijke groep, maar evengoed begin je net na je verjaardag. Verder zijn het allemaal groep 1/2 groepen, dus of je langer groep 1 doet, daar wordt niet naar gekeken, er wordt pas een besluit genomen over wel of niet doorstromen als het eventueel tijd is om naar groep 3 te gaan, en dan wordt er echt naar het kind zelf gekeken. Met Y hebben we besloten dat ze nog een jaar in de kleutergroep bleef, maar ze heeft een vriendinnetje die in dezelfde maand geboren is, die wel naar groep 3 ging. Ik vind het fijn dat het zo kan en ook dat ze ruim de tijd kunnen nemen, dat ze niet na (minder dan) een jaar al dit soort beslissingen hoeven te nemen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 17 Mei 2017 08:14

Re: Oktoberkindje al naar groep 1?

Hippie schreef:Niet dat ik vind dat kinderen persé langer moeten kleuteren, maar mocht je hier uiteindelijk voor kiezen, hier bevalt het bij dochter erg goed. Met name sociaal emotioneel is ze erg gegroeid en ik vraag me af of dat ook zo was geweest als ze nu al in groep 3 had gezeten.


Hier hetzelfde. Het heeft mijn dochter echt heel goed gedaan, ik ben nog steeds heel blij dat we hiervoor hebben gekozen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1061

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 Mei 2017 08:24

Re: Oktoberkindje al naar groep 1?

Wat een vreemde constructie op school.. Ik ben ook niet anders gewend dan vanaf je 4e verjaardag naar school met in een paar weken daarvoor een paar wenmomenten.

Op de school van mijn zoon wordt er bij de najaarskindjes (oktober t/m december) gekeken of hij/zij naar groep 3 gaan of dat het beter is om nog te kleuteren. Dat is dus per kind verschillend. Kinderen die vanaf januari instromen zoals mijn zoon zullen 2,5 jaar kleuteren tenzij er een echte goede reden is om na 1,5 jaar al door te stromen. Dit gebeurt echter heeel zelden.

Ik zou naar je zoon zelf kijken of hij al toe is aan school. Als hij er echt aan toe is en hij mag eerder komen dan zou ik het doen. Zo niet, dan zou ik wachten totdat hij mag instromen.
Als ik naar mijn zoon keek die wilde in de zomervakantie al naar school, maar moest toch echt wachten tot januari. Die had best een maand of 2/3 eerder gekund dan zijn 4e verjaardag, maar dat kan niet op zijn school.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Mickey

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1533

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 17 Mei 2017 08:29

Re: Oktoberkindje al naar groep 1?

Ik snap die constructie met voorschool en aanvangsgroep ook niet helemaal.
Mijn oudste is begin december 2015 4 geworden. Ivm zijn verjaardag, verjaardag broertje, sint en kerst hebben we toen besproken dat hij voor de kerstvakantie alleen een paar keer zou wennen en na de vakantie echt zou starten, 5 dagen per week (3 hele en 2 halve en 2x bso). Hij zat toen in groep 1, al zijn het wel gemengde klassen op zijn school (groep 1/2). Voor de zomervakantie hebben we toen met de juf besproken dat hij in september in het nieuwe schooljaar ook in groep 1 zou starten. Hij kleutert dus ruim 2.5 jaar en dat vind ik erg fijn. Dat eerste half jaar heeft hij goed kunnen wennen aan school en bleef hij ook af en toe een middag of een dag thuis als hij te moe was.
07.12.2011
11.12.2014
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:18

Bericht 17 Mei 2017 08:31

Re: Oktoberkindje al naar groep 1?

Volgens mij is het zelfs zo dat een school onderwijs moet verzorgen voor kinderen die 4 jaar zijn. Gewoon, 5 dagen. Dat er een instroomgroep is dat hoor en zie je heel vaak. Dat kinderen die na september 4 worden pas in januari mogen starten heb ik nog nooit gehoord en volgens mij mag het dus ook niet.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8838

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 17 Mei 2017 09:10

Re: Oktoberkindje al naar groep 1?

Hier mogen ze alleen met 3 jaar na de zomervakantie starten als ze in september 4 worden. Maar dan eerst halve dagen en als ze 4 zijn hele dagen.
Ik zou hem pas naar de basisschool laten gaan als hij 4 is geworden in oktober en voor die tijd een paar ochtenden wennen op school.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Moesje

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 09 Dec 2013 12:27

Bericht 17 Mei 2017 09:21

Re: Oktoberkindje al naar groep 1?

Ik wist eigenlijk niet dat dit zo'n bijzondere constructie is. Wel apart dat het zo anders gaat idd.

Mijn dochter heeft het dus ook via die constructie gedaan en dat vonden we heel fijn.
Misschien dat mijn zoon ook best in oktober helemaal kan starten, maar meteen 4 hele dagen lijkt me dan weer best veel.

Er komt nog een andere juf (geloof IB'er) om hem te observeren om te zien of hij het aan zal kunnen. 3 jaar kleuteren zal natuurlijk altijd een optie zijn en doubleren is in elke groep mogelijk, maar voor mijn gevoel zal dat minder snel nodig zijn als hij een oude leerling is.
<<

Moesje

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 09 Dec 2013 12:27

Bericht 17 Mei 2017 09:24

Re: Oktoberkindje al naar groep 1?

Oh en ik ben vast nog steeds niet duidelijk maar het probleem is dus niet de school want die bieden voldoende mogelijkheden, maar dat mijn man en ik het niet eens zijn. :-P

Daarom was ik benieuwd wat jullie zouden doen.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers