Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe vaak doe jij de financiën?

<<

Anoniem222

Bericht 29 Mrt 2017 11:30

Re: Hoe vaak doe jij de financiën?

Geel, ik haal er ook wel eens weer wat vanaf hoor, eerlijk is eerlijk. Onze vaste lasten zijn laag, we werken allebei fulltime en verdienen goed dus mogen niet klagen. Kan me voorstellen dat dat anders is als je een gezin hebt en/of voor jezelf/parttime werkt etc.

En het is ook niet zo dat mijn spaarrekening mega gevuld is, want we sparen altijd wel voor een reis of een andere grote uitgave. En impulsaankopen bij de Hema :p.

Zou je dat bestand eens met me willen delen? Ben benieuwd of ik er iets mee kan en wil.
<<

Anoniem222

Bericht 29 Mrt 2017 11:39

Re: Hoe vaak doe jij de financiën?

Trouwens, wat is er dan precies succesvoller aan mensen die hun impulsaankopen weten te bedwingen?
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 29 Mrt 2017 11:44

Re: Hoe vaak doe jij de financiën?

Harrison schreef:Trouwens, wat is er dan precies succesvoller aan mensen die hun impulsaankopen weten te bedwingen?


Dat vraag ik me ook af. Ik denk dat een gezonde middenweg (as usual) het beste is. Mijn eigenlijk nooit geld aan jezelf uit willen geven en alles te duur vinden tenzij je het echt nodig hebt is ook niet gezond. Dat heeft de psycholoog dinsdag nog gezegd. Jezelf af en toe laten gaan met impulsaankopen of verwennen met een cadeautje of traktatie heeft ook weer met zelfwaardering en goed in je vel zitten te maken, net zoals je waarschijnlijk niet koopverslaafd moet zijn om andere emoties te onderdrukken. Beide lijken me geen recept voor succesvol zijn. :smile:
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 29 Mrt 2017 11:46

Re: Hoe vaak doe jij de financiën?

Goed dat je het bijhoudt in een document Geel. Ik denk dat het met name handig is voor kleine 'zomaar' uitgaven en boodschappen. Die zullen variabeler zijn dan de vaste lasten. En afvragen bij alles heb ik dit echt nodig?
Maar ik denk dat dingen noteren heel erg helpt. Dan wordt je er mee geconfronteerd. Bonnetjes enzo.

Qua limiet, ja weet je, voor ons is het een beetje lastig. Voor mij heb ik duidelijk een limiet, want ik heb (nu nog) een salaris waarvan het gros naar m'n vaste lasten ga en de rest is besteedbaar. Dat is gewoon op op een gegeven moment. Maar m'n man is gewoon een iets andere situatie waarbij hij/we onszelf eigenlijk meer een limiet opleggen dan dat het er is. Dat is gewoon gezond verstand gebruiken. Even concreet voorbeeld, m'n man wilde graag een nieuwe draadloze stofzuiger met afneembare kruimeldief kopen (ja die vent is zo sexy vind je niet). Eigenlijk die van Dyson maar die is 300 euro. Dat is gewoon onzin. Dus gaat ie vergelijken met andere merken en heeft er nu eentje van 170 gekocht. Hij koopt het dan wel 'zomaar' maar denkt wel nog even rationeel na. Al kan ie tig van die dingen kopen, het hoeft niet. In die zin is er een limiet. Dat is denk ik wel belangrijk.
Let's discover the world together.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 29 Mrt 2017 11:50

Re: Hoe vaak doe jij de financiën?

Maar dat is niet zozeer een limiet toch? Dat is meer prioriteiten stellen en keuzes maken omdat je elke euro maar 1x uit kunt geven en dan de keus maken om 170 euro stofzuiger en 130 euro wijn (ik noem maar wat) te kopen ipv 300 euro stofzuiger. Of zeggen jullie echt: dit is een besteedlimiet en dit is sparen voor toekomst/pensioen/watdanook?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 29 Mrt 2017 12:05

Re: Hoe vaak doe jij de financiën?

Ik bedoel meer dat het allemaal zou kunnen maar dat dat niet zo nodig hoeft, daarin geven we onszelf meer een limiet. En sommige dingen wel splurgen. Zo wilde m'n man ook ineens een nieuwe camera kopen voordat de baby komt, maar we hadden tegelijkertijd die pech met de leiding en er komt een nieuwe cv ketel. Budget technisch kan 't allemaal maar dan is 't toch goed om even rustig na te denken en te zeggen, nee, dit hoeft niet. Maar dat is meer eigen gevoel dan een vast bestedingslimiet oid.

Overigens moet ik zeggen dat ik weinig impuls aankopen doe.. Hema dingetjes enzo. Dat doet mij dan weer niet zoveel. Wel qua eten, maar niet qua dingetjes. Maar eigenlijk wel eens met Jou Whatever, dat een goede middenweg daarin mooi is denk ik.
Laatst gewijzigd door Marin op 29 Mrt 2017 12:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 29 Mrt 2017 12:08

Re: Hoe vaak doe jij de financiën?

Ja ik snap hem hoor! Denk dat het heel verstandig is on wel op die manier met geld om te gaan ook als het er wel is.

Haha ja dat heb ik ook. Geld uitgeven aan uitgebreide weekendboodschappen kan ik wel heel goed. :smile:
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 29 Mrt 2017 12:16

Re: Hoe vaak doe jij de financiën?

Alles gaat automatisch en als er een rekening komt dan zet ik die klaar om te betalen in de bank app. Verder kijk ik wel regelmatig naar het saldo, mocht dat erg anders zijn dan ik dacht dan kijk ik waar dat vandaan komt.

Wij hebben geen limiet voor leuke dingen. We hebben een budget van €50pw voor boodschappen, soms beetje meer, soms beetje minder. Wat we dan overhouden is voor alle andere dingen (exclusief vaste lasten en sparen natuurlijk, die zijn er al af).
Toevallig deze maand een beetje terug geboekt van de spaar om afgelopen zondag lekker buiten de deur te lunchen, terrasje en uiteten maar dat gebeurt eigenlijk nooit. Meestal boeken we juist extra geld naar de spaar eind vd maand. We hebben pm €2000 voor alles en alles wat boven dat bedrag er op staat begin vd maand gaat naar de spaar.
30-04-2017
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 29 Mrt 2017 12:47

Re: Hoe vaak doe jij de financiën?

Ik zit iets boven de 1600 per maand op mijn rekening. Daarvan gaat nu ongeveer 1050 naar huur en collegegeld/studiekosten, af en toe studie-reiskosten etc (geen auto of ov). Soms is dat veel meer als ik vaker naar Utrecht moet. Dan nog telefoon en verzekeringen (zorg/wa/inboedel/etc.) enzo en dan heb ik een paar honderd voor boodschappen/kleren/leuke dingen/vakantie/sparen. Absoluut niet krap maar volgens mij ook niet bepaald "zwemmen in het geld". Ik ben nu ook heel blij dat ik dit jaar een flinke belastingteruggave heb want dat wordt mijn vakantiepotje van de zomer.

Als ik straks weer voltijd stage ga lopen en NS traject abbo nodig heb moet ik ook weer maximaal gaan lenen anders red ik het niet. Maar toch heb ik niet het idee dat ik geld tekort kom of aan het eind van de maand mijn geld op is. Ik haal ook gewoon de boodschappen (ook dure dingen) die ik wil hebben of ga uit eten als ik dat wil, maar ik heb denk ik gewoon mijn verwachtingen van wat ik kan kopen wel aangepast aan wat ik te besteden heb. Mijn zus gaat bijvoorbeeld regelmatig naar sample sales en had laatst weer supertof de 3 verschillende United nude pumps gekocht en dat zou ik ook wel willen maar doe ik dan maar gewoon niet.
Laatst gewijzigd door Whatever op 29 Mrt 2017 13:08, in totaal 3 keer gewijzigd.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 29 Mrt 2017 12:48

Re: Hoe vaak doe jij de financiën?

Sawadee schreef:
Maple schreef:Ehh... niet? :redface: Of nouja, we checken dagelijks wel onze rekeningen hoeveel geld er nog staat enzo. Maar verder gaan alle vaste lasten via automatische incasso (en weten we ook exact wat wanneer afgeschreven wordt). En de incidentele rekeningen betalen we zo snel mogelijk.
Wat verstaan jullie allemaal onder 'financiën doen' dan? Ik lees dat wel vaker hier op het forum en soms vraag ik me dan af of ik echt iets mis ofzo. Terwijl alle rekeningen hier gewoon betaald worden en alles prima op orde is, maartoch.


:good: Ja dat heb ik dus ook als ik dit lees :smile:


Ik ook! Maar ach, het gaat prima!
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 29 Mrt 2017 13:10

Re: Hoe vaak doe jij de financiën?

Tom schreef:
Sawadee schreef:
Maple schreef:Ehh... niet? :redface: Of nouja, we checken dagelijks wel onze rekeningen hoeveel geld er nog staat enzo. Maar verder gaan alle vaste lasten via automatische incasso (en weten we ook exact wat wanneer afgeschreven wordt). En de incidentele rekeningen betalen we zo snel mogelijk.
Wat verstaan jullie allemaal onder 'financiën doen' dan? Ik lees dat wel vaker hier op het forum en soms vraag ik me dan af of ik echt iets mis ofzo. Terwijl alle rekeningen hier gewoon betaald worden en alles prima op orde is, maartoch.


:good: Ja dat heb ik dus ook als ik dit lees :smile:


Ik ook! Maar ach, het gaat prima!

Volgens mij is het dan ook gewoon prima. Als je gewoon elke maand uit komt, je bewust bent van je vaste lasten en die op tijd betaald, niet in het rood staat of steeds verder in het rood zakt, de waarde van geld weet en zo mogelijk een beetje spaart. Hoef je denk ik echt geen kasboekjes of bonnetjes bij te houden als je niet te declareren hebt.
<<

Anoniem281

Bericht 29 Mrt 2017 13:15

Re: Hoe vaak doe jij de financiën?

Wij hebben ook een limiet, natuurlijk... We zijn geen miljonairs! Maar we werken allebei (30 en 40 uur) en hebben relatief lage hypotheek.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat we slecht sparen, maar gewoon veel van de lopende rekening doen. Nieuwe meubels bijv. ga ik niet voor sparen, maar koop ik gewoon, daar is ook de ruimte voor, gelukkig. Voor grote dingen (verbouwing) sparen we wel, natuurlijk, maar huiskamer opknappen is gewoon in januari van 't salaris gegaan. De bovenverdieping van februarisalaris enz. En we hebben de mazzel dat we voor de auto's een monteur in onze vriendenkring hebben en dat scheelt zo bizar veel geld!

Bij ons gaan de vaste lasten en Tobias voor. Dus ik koop van alles wat hij nodig heeft als eerste en daarna zien we 't wel. Eind van de maand is 't geld dan ook wel op, maar zijn de rekeningen betaald, staat er een bedragje op de spaarrekening bijgeschreven en ik zorg er altijd voor dat ik voor 5 dagen eten in de vriezer heb.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 29 Mrt 2017 13:19

Re: Hoe vaak doe jij de financiën?

Ooh La La! schreef:We kijken meerdere keren per week wat er nog op de rekening staat en that's it :P


Ja, dit dus. Ik zou ook niet weten wat ik verder aan 'financiën' moet doen. Wel heb ik net overal losse brieven vandaan geplukt en ga ik zo mijn administratie eens bijwerken (oftewel: brieven achter een tabblad in een map kwakken). Dat vind ik al heel wat :wink:.
❤ 7 juni 2018
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 29 Mrt 2017 13:23

Re: Hoe vaak doe jij de financiën?

Bliss schreef:
Ooh La La! schreef:We kijken meerdere keren per week wat er nog op de rekening staat en that's it :P


Ja, dit dus. Ik zou ook niet weten wat ik verder aan 'financiën' moet doen. Wel heb ik net overal losse brieven vandaan geplukt en ga ik zo mijn administratie eens bijwerken (oftewel: brieven achter een tabblad in een map kwakken). Dat vind ik al heel wat :wink:.


Ah ja, dat moet ik ook nog steeds doen. Ik heb al een mooi stapeltje (lees; bergje) bij m'n map liggen :)
30-04-2017
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 29 Mrt 2017 13:25

Re: Hoe vaak doe jij de financiën?

Impulsaankopen bij de HEMA zijn trouwens echt mijn ding. Ik kan niet langs die winkel lopen zonder er even naar binnen te gaan en negen van de tien keer kom ik er niet met lege handen uit. Ik loop er zo weer langs trouwens :P.
❤ 7 juni 2018
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 29 Mrt 2017 13:26

Re: Hoe vaak doe jij de financiën?

Bliss schreef:Impulsaankopen bij de HEMA zijn trouwens echt mijn ding. Ik kan niet langs die winkel lopen zonder er even naar binnen te gaan en negen van de tien keer kom ik er niet met lege handen uit. Ik loop er zo weer langs trouwens :P.

Wat kopen jullie dan? De enige impulsaankopen die ik niet kan onderdrukken bij de hema zijn de chocolade musketflikken. :smile:
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 29 Mrt 2017 13:27

Re: Hoe vaak doe jij de financiën?

Kees schreef:
Bliss schreef:
Ooh La La! schreef:We kijken meerdere keren per week wat er nog op de rekening staat en that's it :P


Ja, dit dus. Ik zou ook niet weten wat ik verder aan 'financiën' moet doen. Wel heb ik net overal losse brieven vandaan geplukt en ga ik zo mijn administratie eens bijwerken (oftewel: brieven achter een tabblad in een map kwakken). Dat vind ik al heel wat :wink:.


Ah ja, dat moet ik ook nog steeds doen. Ik heb al een mooi stapeltje (lees; bergje) bij m'n map liggen :)


Ik vraag me soms wel af waarom ik dit doe. Ik heb nu al een aantal mappen staan en eigenlijk kijk ik er daarna nooit meer in. Had het er toevallig met m'n vriend over gisteren, die houdt het niet meer bij en gooit gewoon dingen weg. Dat kan ik dan weer niet geloof ik, want stel dat je het toch nog een keer nodig hebt!
❤ 7 juni 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 29 Mrt 2017 13:28

Re: Hoe vaak doe jij de financiën?

Whatever schreef:
Bliss schreef:Impulsaankopen bij de HEMA zijn trouwens echt mijn ding. Ik kan niet langs die winkel lopen zonder er even naar binnen te gaan en negen van de tien keer kom ik er niet met lege handen uit. Ik loop er zo weer langs trouwens :P.

Wat kopen jullie dan? De enige impulsaankopen die ik niet kan onderdrukken bij de hema zijn de chocolade musketflikken. :smile:


Kleren (al pas ik die dan thuis en komt het ook regelmatig voor dat het niet zit en ik het even later weer terug breng, de HEMA zit op een minuut loopafstand van m'n huis), make-up (nou ja, eigenlijk alleen als iets op is, ik gebruik van de HEMA de eyeliner, poeder en blusherstick), kaarsen, beha's, dat soort dingen. Van alles dus eigenlijk.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem222

Bericht 29 Mrt 2017 13:34

Re: Hoe vaak doe jij de financiën?

Oh de Hema was meer een voorbeeld voor mij. Maar als ik er dan toch wat koop is het nagellak :D. Of iets leuks voor in huis. Of cadeautjes. Maar dat kan ook een andere winkel zijn.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 29 Mrt 2017 13:43

Re: Hoe vaak doe jij de financiën?

Nav dit topic zit ik er wel aan te denken een kasboek bij te gaan houden. Probeer laatste tijd al veel bewuster te zijn met geld door het boodschappengeld te pinnen en heb sinds deze week besloten eens een maand m'n pinpas thuis te houden en ook een extra bedrag te pinnen voor al de rest.
Heb nu voor een maand 360 euro gepint waarvan 200 euro voor de boodschappen. Moet daar alles van doen, ook tanken etc. Die 160 euro is een random gekozen bedrag, ben benieuwd hoe ik uitkom.

Merk nu wel al een soort rust, vaak heb ik zo iets "oh ff langs de action, ff langs de trekpleister" en geef dan (deels) onnodig geld uit. Nu kan dat niet want kan toch niet pinnen.
Heb wel altijd een CC mee voor nood en zag dat ik sinds kort ook met de ING app kan pinnen, dus is ook goede back-up.
<<

Geel

Bericht 29 Mrt 2017 14:41

Re: Hoe vaak doe jij de financiën?

O man, HEMARKT. Ik zou elke week wel weer een nieuwe vaas, romper, kussensloop of leuk schrift kunnen kopen. Cadeautjes ook ja. Denk ik: hé, dit is leuk voor die en die.

Over die impulsen: het betekende niet dat je er nooit aan toe mag geven, maar dat als je het goed kunt bedwingen (als kind) je dan succesvoller bent in het leven dan iemand die dat niet kan. Ik denk, maar dat zei de serie verder niet, dat het zorgt voor betere sociale contacten, betere financiële situaties, beter zijn in je deadlines etc.
<<

Anoniem222

Bericht 29 Mrt 2017 14:57

Re: Hoe vaak doe jij de financiën?

Ja, precies. Sowieso misschien wat meer discipline? Heb ik niet, helaas, haha!
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 29 Mrt 2017 15:15

Re: Hoe vaak doe jij de financiën?

Bliss schreef:
Kees schreef:
Bliss schreef:
Ja, dit dus. Ik zou ook niet weten wat ik verder aan 'financiën' moet doen. Wel heb ik net overal losse brieven vandaan geplukt en ga ik zo mijn administratie eens bijwerken (oftewel: brieven achter een tabblad in een map kwakken). Dat vind ik al heel wat :wink:.


Ah ja, dat moet ik ook nog steeds doen. Ik heb al een mooi stapeltje (lees; bergje) bij m'n map liggen :)


Ik vraag me soms wel af waarom ik dit doe. Ik heb nu al een aantal mappen staan en eigenlijk kijk ik er daarna nooit meer in. Had het er toevallig met m'n vriend over gisteren, die houdt het niet meer bij en gooit gewoon dingen weg. Dat kan ik dan weer niet geloof ik, want stel dat je het toch nog een keer nodig hebt!


Ik bewaar alleen dingen vd belastingdienst en polissen van verzekeringen. De rest gooi ik ook weg. Ik denk dus ook dat de helft van de berg weer mee naar beneden gaat voor een laatste reis naar de container.
30-04-2017
<<

Anoniem249

Bericht 29 Mrt 2017 15:22

Re: Hoe vaak doe jij de financiën?

Geel schreef:
Marin schreef:Lijkt me lastig in jullie geval Geel. Ik zal het bedrag niet herhalen maar dat is inderdaad niet heel veel om nog vrij te besteden. Is dat toevallig deze maand zo doordat iets anders hoog uit viel (onvoorziene uitgaven) of komt dat vaker voor? En jij houdt het dus wel bij in een kasboek? Of iig op een andere manier monitoren?
Ja, ik heb zo'n Excel-bestand gedownload waarin je het heel goed kunt bijhouden. Net als de rest hier gaan er veel dingen automatisch af, dus dat is makkelijk. Maar ik moet wel streng naar boodschappen en losse uitgaven kijken, anders bouwen we niks op joh. We hebben ook allebei nog een aparte rekening. Het lastige is dat ik de ene maand veel klussen heb en de andere maand niet, waardoor we er soms dit soort maanden bij hebben zitten.

Harri, wooow, €700 sparen. Dat vind ik echt veel, wauw. Dat is echt het voordeel van een vaste baan hebben, geloof ik.

Kunnen de mensen die het niet zo bijhouden dan ook gewoon uitgeven waar jullie zin in hebben of heb je wel een soort limiet?

Ik kan juist weer heel veel sparen omdat ik freelance werk. Ik heb niet echt een limiet aan wat ik kan uitgeven. Ik bedoel ik ga niet zomaar 10.000 euro uitgeven, maar ik kan in principe kopen wat ik wil zonder op te hoeven letten.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 29 Mrt 2017 15:26

Re: Hoe vaak doe jij de financiën?

Kees schreef:
Bliss schreef:
Kees schreef:
Ah ja, dat moet ik ook nog steeds doen. Ik heb al een mooi stapeltje (lees; bergje) bij m'n map liggen :)


Ik vraag me soms wel af waarom ik dit doe. Ik heb nu al een aantal mappen staan en eigenlijk kijk ik er daarna nooit meer in. Had het er toevallig met m'n vriend over gisteren, die houdt het niet meer bij en gooit gewoon dingen weg. Dat kan ik dan weer niet geloof ik, want stel dat je het toch nog een keer nodig hebt!


Ik bewaar alleen dingen vd belastingdienst en polissen van verzekeringen. De rest gooi ik ook weg. Ik denk dus ook dat de helft van de berg weer mee naar beneden gaat voor een laatste reis naar de container.


Ja, ik heb nu ook wat dingen weggegooid en ga ook selectiever zijn in wat ik bewaar vanaf nu. Zooi!
❤ 7 juni 2018
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers