Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Fiscaalpartner halverwege het jaar scheiden

<<

Anoniem186

Bericht 26 Mrt 2017 08:49

Fiscaalpartner halverwege het jaar scheiden

Weet iemand dat? Ik kom er niet uit.
Mijn man en ik gaan scheiden, we moeten allebei ons koophuis uit en iets gaan huren. Stel nou dat we na 1 juni gaan verhuizen. Dan zijn we het grootste gedeelte van het jaar fiscaal partners. Betekent dat dat ik voor de helft van het jaar geen recht heb op toeslagen? Dus met andere woorden, moet ik voor 1 juni verhuizen wil ik de rest van het jaar nog toeslagen krijgen? Nogal belangrijk om te weten, omdat dat me 300 euro per maand gaat kosten.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 26 Mrt 2017 08:54

Re: Fiscaalpartner halverwege het jaar scheiden

Je hebt recht op toeslag voor een alleenstaande (ouder) als je aan twee voorwaarden voldoet. Jullie zijn gescheiden of het echtscheidingsverzoek is ingediend én je staat alleen ingeschreven op een ander adres dan je ex. Let hierbij ook op dat als je (tijdelijk) bij iemand anders of met iemand anders gaat wonen je daar ook weer automatisch fiscaal partner van kan zijn.

Dus op 1 juni, of 1 juli of bij wijze van 1 november voldoe je aan deze voorwaarden, dan ben je geen fiscaal partner meer en wordt er alleen naar jouw persoonlijke situatie gekeken.
<<

Anoniem186

Bericht 26 Mrt 2017 09:01

Re: Fiscaalpartner halverwege het jaar scheiden

Maar er is ergens toch zo'n vraag die ze stellen of je meer dan 6 maanden fiscaal partners bent geweest? Zo ja, dan ben je voor dat hele jaar fiscaal partners. Dus ook als je na 1 juni verhuist naar een ander huis. Of snap ik het verkeerd?
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 26 Mrt 2017 09:07

Re: Fiscaalpartner halverwege het jaar scheiden

Fiscaal partnerschap is eigenlijk alleen belangrijk voor de aangifte inkomstenbelasting en de heffingskortingen. Je kunt er voor kiezen om dan voor het hele jaar fiscaal part er te blijven, maar dat hoeft uiteraard niet als dat financieel bijvoorbeeld nadelig is. Bij toeslagen kijk je naar toeslagpartners. Dat is een verschil. Je kunt daar niet voor kiezen. Je bent toeslagpartner of je bent het niet.

Edit: zie ook deze link over toeslagpartners. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... n/partner/
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 26 Mrt 2017 13:17

Re: Fiscaalpartner halverwege het jaar scheiden

Jans schreef:Maar er is ergens toch zo'n vraag die ze stellen of je meer dan 6 maanden fiscaal partners bent geweest? Zo ja, dan ben je voor dat hele jaar fiscaal partners. Dus ook als je na 1 juni verhuist naar een ander huis. Of snap ik het verkeerd?

daar was wel iets mee maar ik weet eigenlijk niet meer hoe dat zat. volgens mij is dat een oude regel, van voor 2013 als ik het goed heb. wij zaten destijds namelijk precies rond die wisseling gaan samenwonen. in oktober gaan samenwonen en 6maand later bestond die regel niet meer.
Afbeelding
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11832

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 26 Mrt 2017 14:45

Re: Fiscaalpartner halverwege het jaar scheiden

Ik ben afgelopen juli ingetrokken bij mijn ex. Hij was gelijk zijn één oud toeslag voor het hele jaar kwijt. Er komt een tweede volwassenen in huis wonen waar ook een minder jarig kind woont.

Qua aangifte hebben wij de keuze of we fiscaal partners zijn. In die zin, het mag en dan kunnen we met de aftrekposten schuiven voor een zo ideaal mogelijke teruggave.

Voor de toeslagen gelden dus andere regel van voor de belastingteruggave.
Jullie wonen nu nog in één huis, dat dat betekend voor de toeslagen dat jullie dit jaar alles nog op één op hebben als het gaat om de kinderen in elk geval.
Voor je aangifte mag je dus zelf kiezen, maar aangezien er een verkoop van een huis mee speelt lijkt het mij wel verstandig om over 2017 nog gezamenlijk aangifte te doen volgend jaar.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem201

Bericht 26 Mrt 2017 16:30

Re: Fiscaalpartner halverwege het jaar scheiden

Elska schreef:
Jans schreef:Maar er is ergens toch zo'n vraag die ze stellen of je meer dan 6 maanden fiscaal partners bent geweest? Zo ja, dan ben je voor dat hele jaar fiscaal partners. Dus ook als je na 1 juni verhuist naar een ander huis. Of snap ik het verkeerd?

daar was wel iets mee maar ik weet eigenlijk niet meer hoe dat zat. volgens mij is dat een oude regel, van voor 2013 als ik het goed heb. wij zaten destijds namelijk precies rond die wisseling gaan samenwonen. in oktober gaan samenwonen en 6maand later bestond die regel niet meer.


Dat heeft met de combinatie korting te maken. Die krijg je idd alleen als je meer dan 6 maanden op hetzelfde adres staat ingeschreven. Dit staat los van de toeslagen. Jans je kan het gewoon aanvragen als de scheiding is aangevraagd en jij een andere woning hebt. Zodra je niet meer samen woont ben je geen toeslagpartner meer van elkaar.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 26 Mrt 2017 19:39

Re: Fiscaalpartner halverwege het jaar scheiden

Stuiterbal schreef:
Elska schreef:
Jans schreef:Maar er is ergens toch zo'n vraag die ze stellen of je meer dan 6 maanden fiscaal partners bent geweest? Zo ja, dan ben je voor dat hele jaar fiscaal partners. Dus ook als je na 1 juni verhuist naar een ander huis. Of snap ik het verkeerd?

daar was wel iets mee maar ik weet eigenlijk niet meer hoe dat zat. volgens mij is dat een oude regel, van voor 2013 als ik het goed heb. wij zaten destijds namelijk precies rond die wisseling gaan samenwonen. in oktober gaan samenwonen en 6maand later bestond die regel niet meer.


Dat heeft met de combinatie korting te maken. Die krijg je idd alleen als je meer dan 6 maanden op hetzelfde adres staat ingeschreven. Dit staat los van de toeslagen. Jans je kan het gewoon aanvragen als de scheiding is aangevraagd en jij een andere woning hebt. Zodra je niet meer samen woont ben je geen toeslagpartner meer van elkaar.

nee dat ging niet over de combinatiekorting, daar kom ik sowieso niet voor in aanmerking.

Jans heb je hier iets aan: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... tners_meer
Laatst gewijzigd door Elska op 29 Mrt 2017 12:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Anoniem186

Bericht 26 Mrt 2017 19:55

Re: Fiscaalpartner halverwege het jaar scheiden

Bedankt voor de reacties! Die link had ik idd ook al gelezen.

Dus als ik het goed begrijp dan kunnen we bij de aangifte voor 2017 nog wel fiscaal partners zijn (als we langer dan 6 maanden in dit huis wonen), maar zijn we dus geen toeslagpartners (als ik over een paar maanden verhuis)?
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 28 Mrt 2017 13:19

Re: Fiscaalpartner halverwege het jaar scheiden

Exact, Jans. Vanaf het moment dat je ergens anders ingeschreven staat en het scheidingsverzoek is ingediend of al gescheiden bent ben je geen toeslagpartners meer van elkaar.

Het voorbeeld van SO is niet helemaal vergelijkbaar. Want inderdaad, als je vanuit alleenstaande positie met iemand gaat samenwonen wordt er gekeken naar jullie gezamenlijke jaarinkomen, van dat desbetreffende jaar. Ook al had je de eerste helft van het jaar (of welke termijn dan ook) niks met elkaar te maken op financieel gebied. Erg vervelend, maar zo werkt dat. Net als wanneer je op 1 januari in de bijstand zit en na 7 maanden een topfunctie heb waar je zoveel verdiend dat je op jaarbasis ruim boven de toeslaggrens uit gaat komen.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 28 Mrt 2017 21:58

Re: Fiscaalpartner halverwege het jaar scheiden

Ik breek even in..
Winegum, vriend heeft zich bij mij na de kerst ingeschreven. Die datum heb ik ook veranderd bij toeslagen.nl, zodat ik in 2017 dus geen toeslagen meer ontvang.
Maar zoals ik jou lees kan t dus zijn dat ze al mijn toeslagen van 2016 kunnen terugvorderen? Omdat ze naar t jaarinkomen kijken? Qua belastingaangifte hebben we nog niks met het samenwonen gefaan
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem201

Bericht 29 Mrt 2017 07:56

Re: Fiscaalpartner halverwege het jaar scheiden

Elsa schreef:Ik breek even in..
Winegum, vriend heeft zich bij mij na de kerst ingeschreven. Die datum heb ik ook veranderd bij toeslagen.nl, zodat ik in 2017 dus geen toeslagen meer ontvang.
Maar zoals ik jou lees kan t dus zijn dat ze al mijn toeslagen van 2016 kunnen terugvorderen? Omdat ze naar t jaarinkomen kijken? Qua belastingaangifte hebben we nog niks met het samenwonen gefaan


Nee toeslagen staat helemaal los van fiscaal partner zijn. Je bent toeslag partner op het moment dat je bij elkaar staat ingeschreven. Voor fiscaal partner schap kies je of gaat volgens mij automatisch als je 6 maanden bij elkaar staat ingeschreven.
De toeslagen die jij over 2016 hebt gekregen zijn van jou en gaan ze niet terugvorderen nu je vriend bij je woont. Dat zou ook niet helemaal fair zijn want je bent het gehele jaar alleenstaande ouder geweest.
Nu in 2017 wel idd. Dus dat het stop staat is goed. Zo is het bij ons exact hetzelfde gegaan.
<<

Anoniem304

Bericht 29 Mrt 2017 07:59

Re: Fiscaalpartner halverwege het jaar scheiden

Stuiterbal schreef:
Elsa schreef:Ik breek even in..
Winegum, vriend heeft zich bij mij na de kerst ingeschreven. Die datum heb ik ook veranderd bij toeslagen.nl, zodat ik in 2017 dus geen toeslagen meer ontvang.
Maar zoals ik jou lees kan t dus zijn dat ze al mijn toeslagen van 2016 kunnen terugvorderen? Omdat ze naar t jaarinkomen kijken? Qua belastingaangifte hebben we nog niks met het samenwonen gefaan


Nee toeslagen staat helemaal los van fiscaal partner zijn. Je bent toeslag partner op het moment dat je bij elkaar staat ingeschreven. Voor fiscaal partner schap kies je of gaat volgens mij automatisch als je 6 maanden bij elkaar staat ingeschreven.
De toeslagen die jij over 2016 hebt gekregen zijn van jou en gaan ze niet terugvorderen nu je vriend bij je woont. Dat zou ook niet helemaal fair zijn want je bent het gehele jaar alleenstaande ouder geweest.
Nu in 2017 wel idd. Dus dat het stop staat is goed. Zo is het bij ons exact hetzelfde gegaan.

Je kan er alleen voor 'kiezen' door middel van een samenlevingscontract, kind samen of partnerschap/huwelijk. Als je 6 maanden bij elkaar woont ben je niet automatisch fiscaal partner.
<<

Anoniem201

Bericht 29 Mrt 2017 08:12

Re: Fiscaalpartner halverwege het jaar scheiden

Dat zou kunnen idd ik heb niet heel veel verstand van fiscaal partnerschap. Wij hebben het wel omdat het voordeliger is en we een samenlevingscontract hebben.
Toeslagen ben ik wel in thuis aangezien ik dat jaren zelf geregeld heb en nog steeds.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers