Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kinderen voortrekken / voorkeur kind

<<

Anoniem192

Bericht 20 Mrt 2017 18:25

Kinderen voortrekken / voorkeur kind

Vanmorgen zat een collega iets over haar dochtertje te vertellen, toen ter sprake kwam dat ze eigenlijk ook nog een zoon had. De afgelopen maanden heeft ze het eigenlijk nooit over hem, alleen dat hij naar een speciale school gaat en dat er veel problemen zijn. Verder heeft ze het continu over haar dochter, ze laat foto's van haar zien, vertelt verhalen over haar en is continu met haar bezig. En zoon wordt eigenlijk achterweg gelaten. Eigenlijk heel sneu, vind ik.

Heb jij (onbewust) voorkeur voor je kind? Of praat je bv meer over een kind omdat dat gewoon zo uitkomt en vat ik het misschien te negatief op dat ze nooit over haar zoon praat?
<<

Anoniem298

Bericht 20 Mrt 2017 18:32

Re: Kinderen voortrekken / voorkeur kind

Als je al een aantal maanden contact met haar hebt en je er nu pas achter komt dat ze ook nog een zoon heeft vind ik dat wel heel apart. Uit je verhaal maak ik op dat hij meer aandacht nodig heeft door de problemen die ze met hem heeft, maar ik snap niet waarom hij dan verder nooit genoemd wordt door haar. Ik zou nooit onderscheid maken tussen mijn kinderen, de ene keer praat ik misschien meer over de een dan over de ander, maar de andere keer is dat dan andersom. Voorkeur heb ik ook niet, de kinderen hebben af en toe wel hun grillen maar dat hoort bij ze en dat maakt niet dat ik de een leuker vind dan de ander.
<<

Anoniem192

Bericht 20 Mrt 2017 18:35

Re: Kinderen voortrekken / voorkeur kind

Hij heeft autisme en wordt dagelijks met zo'n taxibus opgehaald voor school, maar meer vertelt ze dus niet over hem.

Terwijl het gewoon haar zoon is, dus ik vind het net zo leuk om verhalen over hem te horen, als over haar dochtertje. Maar van hem heb ik nog nooit een foto gezien ook, van dochter al een stuk of 20. Ik werk er nu zo'n 3 maanden.

En ik snap inderdaad dat je de ene keer even meer hebt met je ene kind, als er eentje vervelend is, maar echt voorkeur vind ik wel een beetje zielig.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 20 Mrt 2017 18:44

Re: Kinderen voortrekken / voorkeur kind

Ik heb geen voorkeur. Al praat ik wel meer over mijn oudste dochter dan over mijn jongste dochter merk ik. Dat komt niet voort vanuit een voorkeur maar meer vanuit dat mijn oudste een grappige opmerking maakt ofzo. En mijn jongste kan dat natuurlijk nog niet. Maar ik ben op allebei even trots.
<<

Anoniem331

Bericht 20 Mrt 2017 19:07

Re: Kinderen voortrekken / voorkeur kind

Ik heb geen voorkeur. Het is wel zo dat zoon en ik elkaar beter begrijpen, en makkelijker praten/contact maken. Maar voorkeur, nee ik heb de een niet liever dan de ander.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 20 Mrt 2017 19:11

Re: Kinderen voortrekken / voorkeur kind

Ik heb geen voorkeur, hun opa en oma wel helaas. Ik vind het heel sneu als het zo is. Helemaal als je het zo duidelijk laat merken.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem313

Bericht 20 Mrt 2017 19:36

Re: Kinderen voortrekken / voorkeur kind

Spencer schreef:Ik heb geen voorkeur, hun opa en oma wel helaas. Ik vind het heel sneu als het zo is. Helemaal als je het zo duidelijk laat merken.


Echt? Wat sneu zeg. Hoe merk je dat aan ze?

TO, ik denk niet dat je 'praten over' gelijk kunt stellen aan 'voorkeur hebben voor'. Misschien heeft ze minder te vertellen omdat ze minder momenten met hem kan delen, misschien vindt ze het makkelijker om over haar dochtertje te praten met jou - er zijn zoveel redenen denkbaar.
<<

Anoniem236

Bericht 20 Mrt 2017 19:48

Re: Kinderen voortrekken / voorkeur kind

Ik heb absoluut geen voorkeur maar in gesprek met anderen spreek ik denk ik wel meer over de oudste. En dat is niet omdat hij leuker is maar omdat ik over hem meer te vertellen heb. Hij leert veel, maakt grappen, maakt dingen mee, ontmoet nieuwe mensen. Ook omdat de ontwikkelingen die de jongste doorgaat, niet nieuw meer zijn. (Wil niet zeggen dat ik minder trots op hem ben als hij bijvoorbeeld z'n eerste stapjes zet ofzo)
<<

Anoniem192

Bericht 20 Mrt 2017 19:49

Re: Kinderen voortrekken / voorkeur kind

Caulfield schreef:TO, ik denk niet dat je 'praten over' gelijk kunt stellen aan 'voorkeur hebben voor'. Misschien heeft ze minder te vertellen omdat ze minder momenten met hem kan delen, misschien vindt ze het makkelijker om over haar dochtertje te praten met jou - er zijn zoveel redenen denkbaar.


Weet ik ook wel, alleen vind ik het een beetje sneu over komen. Ze laat bv. allemaal foto's van gisteren zien dat ze uit eten is geweest met het hele gezin + familie en dan laat ze 10 foto's zien van dochter, en heel zoon is niet zichtbaar. Ik denk dat ze ook wel heel veel van hem houdt hoor, alleen komt het gewoon een beetje gek over vond ik.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5097

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 20 Mrt 2017 19:56

Re: Kinderen voortrekken / voorkeur kind

Nee ik heb geen voorkeur en ik trek zeker niemand voor. Ze mogen hier allebei het zelfde. Misschien ben ik daar af en toe wel in doorgeschoten...
:heart: :heart: 2011
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 20 Mrt 2017 19:58

Re: Kinderen voortrekken / voorkeur kind

Dat je er na al die tijd pas achterkomt dat ze een zoon heeft is inderdaad gek, maar, als moeder van een kind met beperking doe je het in dat opzicht niet gauw goed, kan ik je vertellen. Dingen die je vertelt hebben vaak wat meer uitleg nodig omdat het toch anders gaat dan anders en daar heb je niet altijd zin in - en als je het wel doet krijg je weer het gezeur dat je zo vaak praat over de beperking van je kind. En sommige onderwerpen hebben geen betrekking op het kind met autisme, bijvoorbeeld als je het over de basisschool hebt, of als het gaat over de aanpak bij doorsnee opvoedproblemen, waarbij andere ouders er niks aan hebben om te horen hoe je dat met je autistische kind doet, want zij herkennen zich daar dan niet in. En ga je het wel uitleggen, dan moet je weer veel achtergrondinformatie geven, et cetera. Een middenweg vinden is daarin gewoon niet altijd makkelijk.

Dat hij vaak niet bij uitjes is snap ik ook. E gaat ook niet overal mee naartoe, niet omdat wij hem er niet bij willen, maar omdat we hem daar absoluut geen plezier mee doen.

Misschien heeft die mevrouw al zoveel te maken gehad met vooroordelen en vervelende opmerkingen dat ze gewoon geen zin meer heeft om het met relatief vreemde mensen over haar zoon te hebben.

Ik zou niet te snel oordelen in ieder geval. Want nogmaals, je doet het niet gauw goed. Je praat er altijd te veel over of juist te weinig.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem192

Bericht 20 Mrt 2017 20:02

Re: Kinderen voortrekken / voorkeur kind

Sorry als het als oordelen overkomt Susan, want zo is het niet bedoeld, ik wil er ook niemand mee kwetsen verder hoor!

En het is meer de prietpraat die ik heb met haar, over het weekend, of over etentjes of leuke dingen, en hij was er wel bij, maar misschien wilde hij ook niet op de foto ofzo, dat kan. Het viel me alleen gewoon op dat ze heel veel (niet bijzondere) dingen over haar vertelt, en helemaal niks over hem. Alleen dan dat hij in het busje in slaap was gevallen op weg naar huis. Zelf vraag ik dan vaak door over hoe oud iemand is enz, gewoon omdat ik dat heel leuk vind om te weten allemaal :)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 20 Mrt 2017 20:07

Re: Kinderen voortrekken / voorkeur kind

Het voelt ook niet als een oordeel naar mij toe, maar het zou mij niet verbazen als die mevrouw al het een en ander heeft meegemaakt aan vervelende reacties. Dat kan dus zijn dat ze te vaak over hem praatte, maar ook dingen als "elk kind heeft tegenwoordig een etiketje", "het is gewoon een kwestie van discipline", "mijn buurjongen/achterneefje/... had ook autisme en nu heeft hij een klas overgeslagen op het gymnasium"/"geef hem maar een weekje aan mij mee"/"heb je al een magnetiseur/natuurgenezer/babyfluisteraar geprobeerd?" Et cetera etcetera.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem192

Bericht 20 Mrt 2017 20:12

Re: Kinderen voortrekken / voorkeur kind

Ah ik ga er vanuit dat het grotendeels opmerkingen zullen zijn die jij zelf gehoord hebt en dat vind ik echt heel erg om te horen, snap niet dat mensen zulke dingen hardop zeggen, of überhaupt denken.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 20 Mrt 2017 20:21

Re: Kinderen voortrekken / voorkeur kind

Wel dat soort dingen ja, heb het hier een beetje algemener gemaakt. Maar wel dat soort dingen, vaak goed bedoeld, maar je hebt er niks aan.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Plien

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2410

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:03

Bericht 20 Mrt 2017 20:35

Re: Kinderen voortrekken / voorkeur kind

Ik zou haar gewoon eens vragen of ze ook een foto heeft van haar zoon en naar hem vragen, uit interesse zeg maar. Misschien voelt ze zich wel vertrouwt daarna naar jou toe en vertelt ze vaker wat over hem.
J: 7-16💙 & C: 6-19💟
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 20 Mrt 2017 21:24

Re: Kinderen voortrekken / voorkeur kind

Caulfield schreef:
Spencer schreef:Ik heb geen voorkeur, hun opa en oma wel helaas. Ik vind het heel sneu als het zo is. Helemaal als je het zo duidelijk laat merken.


Echt? Wat sneu zeg. Hoe merk je dat aan ze?

.


1 kleinkind heeft een eigen kamer, fiets, stoel etc bij ze. Ook mag ze daar altijd heen en gaat oma overal met haar heen. En overal foto's en tekeningen van haar.
Ze heeft ook al eens gezegd dat kleindochter specialer voor haar is dan de andere kinderen.

Ze zijn hartstikke lief hoor voor m'n kinderen. Maar R heeft nu al door dat er verschil is. Heel sneu.
R. 2013
D. 2016
<<

Huismus

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 612

Geregistreerd: 11 Jan 2016 16:06

Bericht 20 Mrt 2017 21:39

Re: Kinderen voortrekken / voorkeur kind

Spencer schreef:
Caulfield schreef:
Spencer schreef:Ik heb geen voorkeur, hun opa en oma wel helaas. Ik vind het heel sneu als het zo is. Helemaal als je het zo duidelijk laat merken.


Echt? Wat sneu zeg. Hoe merk je dat aan ze?

.


1 kleinkind heeft een eigen kamer, fiets, stoel etc bij ze. Ook mag ze daar altijd heen en gaat oma overal met haar heen. En overal foto's en tekeningen van haar.
Ze heeft ook al eens gezegd dat kleindochter specialer voor haar is dan de andere kinderen.

Ze zijn hartstikke lief hoor voor m'n kinderen. Maar R heeft nu al door dat er verschil is. Heel sneu.

Hier ook erg herkenbaar , kinderen van schoonzus zijn alles en van ons tja hoe zal ik het zeggen minder belangrijk
<<

Anoniem281

Bericht 20 Mrt 2017 21:39

Re: Kinderen voortrekken / voorkeur kind

Nu heb ik geen wens voor een tweede, maar dit zou wel mijn angst zijn. Ik ben zo dol op Tobias, vind hem zó mooi en lief en grappig en leuk en perfect. Hoe kan een tweede daar ooit tegenop? Hoe kan ik ooit mijn aandacht verdelen? Ga ik wel net zoveel van een tweede houden, als dat ik van dat kleine ventje houd? En hóé dan?
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1307

Geregistreerd: 17 Dec 2014 21:51

Bericht 20 Mrt 2017 21:39

Re: Kinderen voortrekken / voorkeur kind

Nou, heb niet zozeer een voorkeur voor 1 van m'n kinderen, maar vind 1 van de kinderen wel gemakkelijker. En heb een korter lontje bij de een dan bij de ander.
Ik houd van beiden en ben bij beiden ontzettend trots op wat ze doen. Maar durf eerlijk toe te geven dat het gemakkelijker gaat bij zoon dan bij dochter. Waar zij energie zuigt, geeft hij energie. Ik vind dat soms ook lastig om te beseffen en probeer er zeker niet naar te handelen. Man en ik hebben het er ook regelmatig over dat dat echt wel een aandachtspuntje is in de opvoeding naar kinderen toe. Willen beiden niemand voortrekken oid.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 20 Mrt 2017 21:52

Re: Kinderen voortrekken / voorkeur kind

Bazinga schreef:Nu heb ik geen wens voor een tweede, maar dit zou wel mijn angst zijn. Ik ben zo dol op Tobias, vind hem zó mooi en lief en grappig en leuk en perfect. Hoe kan een tweede daar ooit tegenop? Hoe kan ik ooit mijn aandacht verdelen? Ga ik wel net zoveel van een tweede houden, als dat ik van dat kleine ventje houd? En hóé dan?


Wat was ik hier bang voor en wat heb ik daar tranen om gelaten.. Maar JA het is exact hetzelfde, gelukkig. Daar heb ik nu dan weer eens tranen om gelaten van blijdschap en opluchting.

On topic, geen voorkeur. Vertel wel meer over P denk ik. Want die doet al echt dingen waar je wat over kunt vertellen.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 20 Mrt 2017 21:55

Re: Kinderen voortrekken / voorkeur kind

Ik was er ook bang voor, mijn zoontje noem ik altijd 'engeltje' en hij is precies hoe ik het ideale kind altijd zag. En toen kwam dochter... en die is ook zo lief en leuk en ondeugend.
De lastige momenten vind ik als de ene juist heel vrolijk is en de ander juist hangerig en huilerig is. Maar dan weet ik dat dat tijdelijk is. Ze zijn mij echt even lief.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 20 Mrt 2017 22:04

Re: Kinderen voortrekken / voorkeur kind

Spencer schreef:Ik heb geen voorkeur, hun opa en oma wel helaas. Ik vind het heel sneu als het zo is. Helemaal als je het zo duidelijk laat merken.



Dat is iets hindoestaans. Ik merk dat namelijk ook bij die van mij. (Vooral schoonmoeder)
M:21072011
J :08012014
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 20 Mrt 2017 22:05

Re: Kinderen voortrekken / voorkeur kind

Happydobby schreef:
Spencer schreef:Ik heb geen voorkeur, hun opa en oma wel helaas. Ik vind het heel sneu als het zo is. Helemaal als je het zo duidelijk laat merken.



Dat is iets hindoestaans. Ik merk dat namelijk ook bij die van mij. (Vooral schoonmoeder)


Het werd ook schaamteloos besproken op een familiefeest. Is het altijd het oudste kleinkind?
R. 2013
D. 2016
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 20 Mrt 2017 22:08

Re: Kinderen voortrekken / voorkeur kind

Ik kan me (wederom ;))vinden in de reacties van Susan. Je kunt het als ouder van een beperkt/ziek kind idd niet gauw goed doen. Ik merk dat ik het soms ook lastig vind. Maar goed, ik heb geen voorkeur. Al ben ik soms wel softer naar de jongste toe.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers