Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het ouderschap met een 'beperking'

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 10 Mrt 2017 11:20

Het ouderschap met een 'beperking'

Het houdt me nogal bezig de laatste weken. Op zich heb ik al genoeg aan m'n hoofd om over te piekeren, maar ik heb dit er ook nog even bij genomen :laughcry:. Heel lang heb ik niet geweten of ik kinderen wilde, maar de laatste tijd denk ik er vaak over na en wil ik er denk ik toch wel voor gaan. Mijn vriend staat hier ook voor open (hij heeft al een dochter van bijna 7). Maarrr: ik ben al lange tijd chronisch vermoeid en ik ben bang dat ik het niet aan kan. Nu zeiden hier laatst al wat meiden dat je erin mee groeit en dat het went. Ook las ik dat 75% van de zwangere vrouwen met CVS hier tijdens de zwangerschap minder last van heeft. Dat klinkt natuurlijk fijn, maar je weet nooit hoe het in de praktijk zal zijn.

Nou ja, dit is al een ding, maar naast het feit dat ik dus veel moe ben, bruist mijn vriend ook niet van de energie. Hij heeft diabetes en op zich gaat hij daar goed mee om, maar zijn energielevel ligt wel iets lager dan dat van de gemiddelde man van zijn leeftijd denk ik. Vannacht lag ik er weer lekker over te piekeren hoe dit dan allemaal moet.

Ik ben wel benieuwd of hier ook ouders zijn met een ziekte of lichamelijke beperking of en hoe dit het ouderschap beÏnvloedt. Heb je dan een uitgebreid vangnet om je heen? Wat doe je als je het even écht niet meer trekt? Breng je een baby al vanaf een paar maanden oud naar een kdv?

Op zich denk ik dat we er vast wel uit komen als we er echt voor gaan en je móét ook wel natuurlijk, dus misschien valt het allemaal in de praktijk wel mee. Maar ik als ontzettende control freak heb er dus moeite mee dat dit allemaal een groot vraagteken is en dat je hier gewoon geen enkele controle over hebt.

Niet quoten graag!
❤ 7 juni 2018
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 10 Mrt 2017 11:54

Re: Het ouderschap met een 'beperking'

Weg
Laatst gewijzigd door Jip op 10 Mrt 2017 19:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 10 Mrt 2017 12:14

Re: Het ouderschap met een 'beperking'

Ik kreeg mijn beperking tijdens de zwangerschap van de oudste. Ik brak m'n been tijdens een auto-ongeluk en heb daar altijd last van blijven houden. Ook nog een tweede gekregen waarbij de klachten wederom enorm toenamen. Daarna is het best een tijd goed gegaan tot 3 jaar geleden. Wat een operatie moest worden om te verbeteren veranderde in een nachtmerrie met veel complicaties waar ik nog altijd de problemen van ondervind. Mijn been wordt niet meer beter. Mijn kinderen weten ook niet beter, ze zijn het natuurlijk gewoon gewend. Maar ik vind het soms wel moeilijk om te accepteren. Een dag naar een pretpark/dierentuin/whatever trek ik heel slecht. Rennen en voetballen kan ik niet. De jongens zijn veel en vaak bij de oma's geweest, nog trouwens, elke woensdag- en vrijdagmiddag. Op dagen dat ik thuis was bracht ik ze naar de opvang of psz om zelf bij te komen. Of ze bleven over tussen de middag op school toen er nog geen continurooster was. Er valt voor heel veel dingen wel een oplossing te vinden plus je kind weet straks ook niet beter hè! Het komt vaak best wel goed. :)
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 10 Mrt 2017 12:58

Re: Het ouderschap met een 'beperking'

Tegen die tijd woon je vast al in deze omgeving en als je het even niet trekt breng je je kindje naar Caro, Teun of mij voor een paar uurtjes! Kun je even bijslapen. :D
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 10 Mrt 2017 13:09

Re: Het ouderschap met een 'beperking'

Carra schreef:Tegen die tijd woon je vast al in deze omgeving en als je het even niet trekt breng je je kindje naar Caro, Teun of mij voor een paar uurtjes! Kun je even bijslapen. :D


Daar zeg je me wat. Ik ging net een stuk skaten en dat ging gepaard met veel denkwerk. Ik dacht namelijk ineens: misschien moeten we maar niet nu ineens halsoverkop dit jaar op zoek naar een ander huis in een omgeving waar we niet echt familie dichtbij hebben als back-up. Waar we nu wonen is wel verdomd weinig te beleven, maar hier wonen wél mijn schoonouders en schoonzus dichtbij en die zouden we dan eventueel ook wel in kunnen schakelen denk ik. Misschien is het beter om hier nog een paar jaar te blijven en dan te kijken of het a) lukt om een baby te krijgen en b) als dat het geval is, dan na de hectische eerste periode (jaar ofzo??) eens rustig verder te kijken naar een leuk huis in Utrecht.

Dit heb ik dus net allemaal bedacht en toen las ik jouw bericht. Het is heel erg gevoel versus verstand, want eigenlijk zou ik het liefst NU die kant op komen verhuizen, maar ik heb al zo veel aan m'n hoofd momenteel. Ik wil alles tegelijk en dat werkt niet.

Vanavond maar eens met m'n vriend bespreken hoe hij hierin staat. Hij heeft sowieso niet echt haast met dingen, maar ik heb nogal last van tijdsdruk ineens.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem197

Bericht 10 Mrt 2017 13:18

Re: Het ouderschap met een 'beperking'

Hier ook chronische vermoeidheid icm migraine.
Ik ben gestopt met werken en dus volledig thuis bij de kinderen. Erg vermoeiend maar wel iets wat ik graag wil. Ben dus blij dat het kan.
Nu liggen beide kinderen op bed (ik leg de oudste op bed als de jongste ook slaapt) dus ik lig op de bank of op bed.
Beide kids liggen om 7 uur op bed alleen dochter moet rond 9-10 uur nog een fles. Daarna ga ik te bed. Ik ruim om 7 uur nog een half uur tot een uur op en dan ben ik ook klaar.

Als het mij teveel wordt, bel ik 1 van de opa's en oma's. Zij komen dan zoon halen.
Hier geen opvang verder. Het is mij reuze meegevallen. Ik ga veel wandelen en dat is ook omdat ik dan niet de hele tijd hoef te entertainen.
Ik ben wel blij dat zoon bijna naar de peuterspeelzaal mag zodat ik wat meer tijd heb voor dochter.
Maar na 15 jaar weet ik wel hoe ik met mijn vermoeidheid moet omgaan. Had mijn kinderen daarvoor nooit willen missen.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 10 Mrt 2017 13:43

Re: Het ouderschap met een 'beperking'

Ik heb ook CVS en een kleuter en een peuter. Nou heb ik het 'voordeel' dat ik al afgekeurd was en dus thuis zat en redelijk vrij ben in het indelen van mijn dagen (of in ieder geval was, nu met school/psz e.d. 'moeten' we wel wat meer op gezette tijden). Dus dan kun je je activiteiten op je energieniveau aanpassen en iets makkelijker rust nemen als je dat nodig hebt.

Feit blijft wel dat je min of meer 24/7 paraat moet staan als je eenmaal kinderen hebt. Ik heb ook nog eens twee behoorlijk slechte slapers (gehad), de nachten die ik in de afgelopen vijf jaar heb doorgeslapen zullen de 20 niet overstijgen. Een 'goede' nacht is zo'n 6 à 7 uur slapen in twee etappes en in de slechte heb ik 3 of 4 uur bij elkaar gescharreld en ben ik er vier of meerdere keren uit geweest. Dus ja, soms vind ik het wel echt rete zwaar. Maar ik heb er wel mee leren omgaan en zit er gelukkig niet heel vaak echt doorheen.

Stom genoeg kan ik ook veel beter tegen slaapgebrek dan mijn gezonde man, waarschijnlijk omdat ik het sowieso al gewend ben om sub-optimaal te presteren door de CVS, ook als ik prima slaap. Misschien dat in die zin jouw en mijn situatie nog wel een beetje vergelijkbaar is, de nachten komen voor 99% voor mijn rekening omdat hij anders gewoon niet goed kan functioneren op zijn werk.

Dingen die ik voor mezelf deed zoals sport en hobby's ik een hele tijd moeten laten varen, omdat ik daar simpelweg geen energie meer voor had. Dat begin ik nu een heel klein beetje weer op te bouwen gelukkig.

Een enorm uitgebreid netwerk voor hulp of opvang heb ik trouwens niet. Grootouders wonen te ver weg of werken gewoon. Man werkt ook 40 uur.

Ik kan er niet echt een logisch verhaal van maken merk ik. Ik vind het zwaar, maar wel te doen in ieder geval. Ben misschien niet de meest ondernemende, oneindig knutselende en elke dag tien keer dweilende moeder, maar we houden heel veel van elkaar, we hebben plezier samen en naar mijn idee komen de kinderen niets tekort.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 10 Mrt 2017 13:55

Re: Het ouderschap met een 'beperking'

Twee kinderen lijkt me helemaal loodzwaar! Ik ben er wel uit dat ik er echt maar één zou willen, dat vind ik wel zo overzichtelijk :).

LG, gaan jouw kinderen nooit een keer ergens logeren? En ga jij zelf weleens een nachtje ergens anders bijtanken?

Goed om jullie ervaringen te lezen trouwens!
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem205

Bericht 10 Mrt 2017 14:23

Re: Het ouderschap met een 'beperking'

Ik heb een vent met diabetes thuis en ik merk absoluut niks van minder energie oid, dus dat zou mij er absoluut niet van weerhouden. Vriend kan overigens beter tegen gebroken nachten dan ik :) We hebben de nachten afgewisseld. Toen ik nog verlof had, deed ik zondag tm donderdagnacht en hij de rest. Toen ik weer ging werken was het precies andersom.
<<

Anoniem211

Bericht 10 Mrt 2017 14:32

Re: Het ouderschap met een 'beperking'

Nou, dat is toevallig. Net een soortgelijk topic geopend. Ik ga deze even lezen.
<<

Anoniem197

Bericht 10 Mrt 2017 16:05

Re: Het ouderschap met een 'beperking'

Ik kan ook beter tegen slaap tekort dan man (hij wordt dan chagrijnig).
Ik slaap ook gewoon heel slecht, jullie ook? Mijn kids slapen nog, heerlijk al mis ik ze nu wel hoor.
Ben wel blij dat ze de nachten goed doorslapen.
Eigenlijk had ik nu ook even een uurtje moeten gaan slapeb merk ik nu :s

Ik moet wel zeggen dat de 2de zwangerschap voor mij echt niet leuk was (en mijn omgeving). Ik was heel moe, misselijk en veel lichamelijke klachten. Dus dat in combinatie met een peuter was zwaar. Bij de eerste vond ik het ook zwaar maar anders omdat ik toen gewoon te bed kon.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 10 Mrt 2017 16:14

Re: Het ouderschap met een 'beperking'

Ik heb ook zo mijn (vooral psychische) beperkingen, wat zich ook uit in vermoeidheid, prikkelgevoeligheid etc.
Mijn ervaring is dat de zwangerschap juist beter ging als normaal, maar dat de eerste tijd (vooral eerste drie maanden maar eigenlijk het eerste jaar) erg zwaar en overweldigend was. Toch was het alles waard en ben ik nu tien keer gelukkiger als eerder!
Juli 2015
Maart 2017
<<

Fanta

Noob

Berichten: 88

Geregistreerd: 05 Nov 2016 02:22

Bericht 10 Mrt 2017 16:32

Re: Het ouderschap met een 'beperking'

@
Laatst gewijzigd door Fanta op 10 Mrt 2017 22:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
*2009*2011*2013*
<<

Fientje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1315

Geregistreerd: 27 Feb 2015 23:10

Bericht 10 Mrt 2017 18:52

Re: Het ouderschap met een 'beperking'

Ik weet natuurlijk nog niet hoe het zal zijn met een kindje, maar ook ik heb een beperking. In 2011 heb ik hersenletsel opgelopen door een herseninfarct. Ik ben hierdoor eigenlijk altijd moe en snel overprikkeld. Ik heb me van tevoren vaak dezelfde vragen als jij gesteld en ik kwam tot de conclusie dat toch genoeg ruimte in mijn hart en hoofd is voor een kindje. Dit alles in goed overleg met mijn man, uiteraard. Ook hij moest het zien zitten.
Waar we nog wel over nadenken en dus niet zeker weten: Of dit mijn eerste en laatste zwangerschap zal zijn. Ons ideale plaatje is een gezin met twee kinderen, maar of dat verstandig is, gezien mijn hersenletsel (en het moet ons ook naar een tweede keer gegeven zijn, gezien onze lastig weg naar een zwangerschap).

Laten we eerst naar eens zien hoe het allemaal gaat met 1 kindje. Daar ligt nu de focus. Ik vind het tegelijk heerlijk om een baby te verwachten en het idee straks een mensje gemaakt uit ons tweetjes te hebben rondlopen, maar ook doodeng. Hoewel dat waarschijnlijk een gevoel is wat heel veel aanstaande ouders hebben.
Mama van M ('17) en F ('22)
Pegdolls!
www.dollvanjoyce.nl
<<

Anoniem192

Bericht 10 Mrt 2017 18:57

Re: Het ouderschap met een 'beperking'

Ik ben daar ergens ook een beetje bang voor gezien mijn gezondheid. Ik werk 4 dagen 24/28 uur en wil met kind(eren) terug naar 3 dagen dus 18/24 uur, om gewoon de rust te hebben op andere dagen. Maar soms ben ik al ZO moe van alleen voor mezelf zorgen... maar de wens voor een kind is vele malen groter dan mijn zorg. Ik weet zeker dat mijn vriend zoveel voor me uit handen zal nemen ook! Verder helaas geen familie in de buurt.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 10 Mrt 2017 19:24

Re: Het ouderschap met een 'beperking'

Ik heb het er net nog met m'n vriend over gehad en waarschijnlijk gaan we inderdaad onze wens om te verhuizen een paar jaar uitstellen en dan toch eerst proberen een baby te krijgen (i.p.v. andersom). Ik word er niet jonger op en we moeten wel een keer knopen gaan doorhakken. Ik vind het ineens wel vet spannend, want misschien gaan we er dit jaar al wel voor! :shock: Ik kan niet zeggen dat ik enorm last heb van rammelende eierstokken, maar daar ben ik het type ook niet naar geloof ik. M'n vriend trouwens wel een beetje :P.

Fientje, spannend! Eerst maar eens afwachten hoe het met de eerste baby gaat inderdaad. Ik ben benieuwd hoe je het gaat ervaren. Tegen die tijd lees ik dat graag nog eens van je!
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem304

Bericht 10 Mrt 2017 19:26

Re: Het ouderschap met een 'beperking'

Wat spannend Bliss! :D
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11205

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 10 Mrt 2017 19:29

Re: Het ouderschap met een 'beperking'

Bliss, wat ontzettend leuk en spannend! Natuurlijk zal het af en toe zwaar zijn, maar het is ook gewoon superleuk en bijzonder.

Fientje, was jij destijds onder een andere naam ook al actief op het forum? Je verhaal komt me bekend voor :) ik ben benieuwd hoe je het gaat ervaren :)
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 10 Mrt 2017 19:37

Re: Het ouderschap met een 'beperking'

Cotton schreef:Wat spannend Bliss! :D


Zeg dat wel! Kan wel janken, zo spannend vind ik het. We zullen zien hoe het gaat lopen allemaal!
❤ 7 juni 2018
<<

Fientje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1315

Geregistreerd: 27 Feb 2015 23:10

Bericht 10 Mrt 2017 21:07

Re: Het ouderschap met een 'beperking'

Bliss, ja, ben ook heel benieuwd hoe dat zal gaan. Tegen die tijd hoor je het wel ;)
Super spannend dat jullie er waarschijnlijk dit jaar al voor willen gaan! Leuk voor je!!

Suus, klopt! Heb een tijd meegeschreven als Zoethout. Toen ik eenmaal zwanger probeerde te worden, onder een soort alias gaan meeschrijven; Fientje. Ik merkte dat ik het switchen tussen twee accounts onhandig vond en dus uiteindelijk onder Fientje door gaan schrijven.
Ja, we zullen zien hoe ik het ga ervaren. 'Go with flow' is mijn voornemen.
Mama van M ('17) en F ('22)
Pegdolls!
www.dollvanjoyce.nl
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 10 Mrt 2017 21:47

Re: Het ouderschap met een 'beperking'

Ja ik moet nog wel even aan het idee wennen hoor, kijken of het geen bevlieging is en het nog iets meer voor me gaan zien.
❤ 7 juni 2018
<<

Fientje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1315

Geregistreerd: 27 Feb 2015 23:10

Bericht 10 Mrt 2017 21:55

Re: Het ouderschap met een 'beperking'

Lekker een beetje gaan meelezen in het 'voor een kindje' topic (voor zover je dat al niet deed). Dat hielp mij van te voren. Daardoor wist ik ook een beetje wat me te wachten ging staan met ovulatie enzo ;) wist ik veel, hahaha!
Mama van M ('17) en F ('22)
Pegdolls!
www.dollvanjoyce.nl
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 10 Mrt 2017 22:15

Re: Het ouderschap met een 'beperking'

Wow Bliss wat een omslag! Wat leuk!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 10 Mrt 2017 22:20

Re: Het ouderschap met een 'beperking'

Spannend Bliss! Ik denk dat je er verder wel je weg in vindt!
Let's discover the world together.
<<

Blue flower

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:54

Bericht 10 Mrt 2017 22:33

Re: Het ouderschap met een 'beperking'

Spannend Bliss.

Hier ook een chronisch zieke mama van 3 wonders. Ik heb vanaf mijn 9e diabetes, pittig en een onderschatte ziekte. Maar met genoeg aanpassingen komen we er wel.

Het eerste jaar met een kindje was het zwaarste, veel 'aanvallen' maar kon ik op dat moment wel op tijd mijn kindje in veiligheid stellen en eerst aan mijzelf werken. Ik ben na dat eerste jaar echt gaan beseffen dat er toen een aantal dingen veranderd moest worden. Ik heb nu een insulinepomp en daarbij een continu bloedglucose meter, en daarbij heel goed te doen. Ook ik ben meer vermoeid, maar ik ga bijvoorbeeld vroeg naar bed en man doet bijvoorbeeld de 2 oudste kids op bed leggen.

Een echt vangnet heb ik niet, dus ik zal soms moeten roeien met de riemen die ik heb. Alleen in de zomer (met heeeelleeee hete dagen) is er wel altijd een back up. Man begint dan extra vroeg en zorgt dat hij dan eerder thuis kan zijn en mijn moeder is die dagen dan bij mij. Ik heb door de warmte zoveel aanvallen (ondanks alle pompen en sensoren) dat het dan lastig is om voor de kids te zorgen. Maar goed, dat zijn hooguit 2 a 3 dagen in een jaar.
Laatst gewijzigd door Blue flower op 10 Mrt 2017 22:43, in totaal 1 keer gewijzigd.
10.12.2010
21.03.2013
16.08.2016
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers