Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gebruik van speentjes

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Mrt 2017 10:27

Gebruik van speentjes

Gisteren zag m'n schoonmoeder de inhoud van de commode met daarin een bakje met speentjes. Zei ze helemaal verbaasd: "Echt, gaan júllie speentjes geven? Dat had ik nou nooit verwacht!"

Eeeeh.. Ja?

Ben ik hierin naief dat ik een bepaald type zou zijn om wel/niet een speentje te geven aan mijn kind?

Ik weet zelf wel dat ik speentjes niet persé leuk vind staan, zeker bij oudere kindjes niet, maar is dat alles? (ik had het aan haar moeten vragen wat ze bedoelde, I know). Is het een puur esthetisch argument of zit er nog meer achter? Wat ik wel weet is dat ik liever heb dat mijn kind een speentje gebruikt dan gaat duimen. Dat lijkt me een stuk lastiger afleren nog jaren later en is bij mijn weten slechter voor de stand van de tanden / beugel later. Of dat echt zo is weet ik niet hoor, dat is niet wetenschappelijk onderbouwd door mezelf maar dat gevoel heb ik er bij en dit is denk ik één van de dingen die ik dan maar op gevoel ga doen.

Maar is dat echt alles qua redenen? Dat het geen gezicht is? Zijn speentjes verder ook slecht? Ik heb wel gelezen dat het beter is om de eerste paar weken ivm borstvoeding geen speentjes te gebruiken maar daarna was ik het eigenlijk wel van plan, met name met slapen. En ik realiseer me ook dat kindje een eigen willetje heeft en misschien tóch liever duimt. Nou ja, dan is dat maar zo.

Hebben jullie hier een mening over?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem301

Bericht 10 Mrt 2017 10:32

Re: Gebruik van speentjes

Ja, mijn mening is daar wel al bekend over inmiddels denk ik. Ik vind speentjes echt afschuwelijk, esthetisch gezien. Vind het geen gezicht en erg tokkie-like, vooral bij oudere kindjes. Waarom waarom lopen die met speentjes in door de woonkamer of in de supermarkt? Ik snap het echt niet. En zo leren ze ook niet goed praten met die speen in natuurlijk. Ik vind alle foto's van een baby/kind met speen in ook niet mooi. En merk dat ik daar dan meteen een mening over heb :laughcry:

Vriendin van me kwam destijds met haar 3-jarige dochter op kraambezoek. Haar dochter was moe en begon te jengelen. Kreeg ze dus een speen, geen gezicht. Een kind mag toch huilen/jengelen/moe zijn?

Ik wilde ook geen speen geven aan dochter, maar haar zuigbehoefte was groot. Dus na een paar dagen kreeg ze hem. Ze heeft nu nog steeds een speentje, maar alleen in bed. Hij komt haar slaapkamer niet uit.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Mrt 2017 10:34

Re: Gebruik van speentjes

Duidelijke mening Carrie :) En ik snap je ook wel hoor! Ik geloof niet dat ik zelf daar zo sterk tegen ben, maar ik snap je wel. Ik vind duimende kinderen dan weer stom staan, kan ik ook niks aan doen, maar dat vind ik stom en irritant als ze inderdaad ook zo lispelen met duim in de mond (maar dat heb ik met speentjes ook wel eigenlijk inderdaad).

Lukt dat een beetje, met de speen binnen de slaapkamer houden? Dat vind ik dan best een prima oplossing.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem301

Bericht 10 Mrt 2017 10:36

Re: Gebruik van speentjes

Marin schreef:Duidelijke mening Carrie :) En ik snap je ook wel hoor! Ik geloof niet dat ik zelf daar zo sterk tegen ben, maar ik snap je wel. Ik vind duimende kinderen dan weer stom staan, kan ik ook niks aan doen, maar dat vind ik stom en irritant als ze inderdaad ook zo lispelen met duim in de mond (maar dat heb ik met speentjes ook wel eigenlijk inderdaad).

Lukt dat een beetje, met de speen binnen de slaapkamer houden? Dat vind ik dan best een prima oplossing.


:smile:

Ja hoor, lukt prima! Ze is niet anders gewend. En als ze buiten haar kamertje huilt of jengelt dan (nu komt-ie) troost ik haar gewoon! :D
<<

Anoniem184

Bericht 10 Mrt 2017 10:40

Re: Gebruik van speentjes

Ik denk dat je als ouder daarin helemaal niks te willen hebt. De ene baby heeft nu eenmaal meer zuigbehoefte dan de ander. Je kunt wel ten koste wat het kost geen speen willen aanbieden maar duimen is ook niet eenvoudig afgeleerd (Hoi! Ik was 12 :palm: ). Over oudere kinderen met speen, en speen buiten de slaapmomenten om (als de baby wat ouder is) heb ik ook wel zo m'n mening, maar een klein babietje...
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Mrt 2017 10:43

Re: Gebruik van speentjes

Maple schreef:Ik denk dat je als ouder daarin helemaal niks te willen hebt. De ene baby heeft nu eenmaal meer zuigbehoefte dan de ander.


Maar als je merkt dat je kind wél grote zuigbehoefte heeft, kan je toch een speen aanbieden ipv de duim? Echte voorkeuren daarbij nagelaten, maar in principe zou dat moeten werken toch, als je kindje op 'iets' wil zuigen en jijzelf hebt liever een speentje dan een duimpje. (dit heb ik dus).

Mocht blijken dat onze kleine man grote zuigbehoefte heeft, geef ik 'm dus liever een speentje dan dat ie gaat duimen, dat bedoel ik. Maar blijkbaar had m'n schoonmoeder dat dus zooo niet achter ons gezocht. Ik denk nu door Carrie dat ze Tokkie bedoelt :palm: Nou ja, so be it.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem184

Bericht 10 Mrt 2017 10:44

Re: Gebruik van speentjes

Dat bedoel ik :) Je kunt wel krampachtig geen speen willen geven maar dat werkt soms gewoon echt niet. Sommige baby's pakken hun duim maar sommigen kunnnen hun duim de eerste maanden gewoon niet vinden.
<<

Anoniem286

Bericht 10 Mrt 2017 10:51

Re: Gebruik van speentjes

Wat Maple zegt inderdaad. Je hebt er niet zoveel in te willen. Ik zou ze sowieso niet ' inslaan' want elke type/merk speen is weer anders en de ene wil je kind wel en de andere niet bv. Zonde dus om dat van te voren te kopen. De mijne had een flinke zuigbehoefte maar nam op een gegeven moment haar duim. Dat kan ik dan niet willen en toch een speen aanbieden maar zo werkt het niet ;) Dan spugen ze die speen uit en pakken hun duim.

Ik heb er trouwens verder geen mening over. Kan me ook wel vinden in jouw OP Marin. Duimen is denk ik ook wel slechter voor de stand van de kaak, hier heeft S inmiddels een flinke overbeet dus dat wordt een beugel. Maarja, wie weet zat dat er sowieso ook wel in.
Ik vind oudere kinderen met spenen trouwens wel stom er uit zien, een ouder kind met een duim niet zo. Maar misschien ben ik bevooroordeelt, heb zelf ook jaren geduimd (en nog steeds word ik soms wakker met mijn duim in mijn mond :palm: )
Laatst gewijzigd door Anoniem286 op 10 Mrt 2017 10:55, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem301

Bericht 10 Mrt 2017 10:52

Re: Gebruik van speentjes

Maple schreef:Dat bedoel ik :) Je kunt wel krampachtig geen speen willen geven maar dat werkt soms gewoon echt niet. Sommige baby's pakken hun duim maar sommigen kunnnen hun duim de eerste maanden gewoon niet vinden.

Nee en is ook zielig vind ik, dat als de zuigbehoefte groot is dat je dan niks aanbied.

Ik had geen speen vroeger, geen idee hoe mijn moeder dat voor elkaar kreeg. Wel zoog ik op 2 vingers, mijn ring- en middelvinger.
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4823

Geregistreerd: 22 Nov 2013 08:57

Bericht 10 Mrt 2017 10:55

Re: Gebruik van speentjes

Wij hebben T. wel een speen gegeven.
Puur omdat we het na een paar dagen zat waren om alleen maar onze vinger in zijn mond te stoppen.

Wel wat het zo dat hij vanaf een maand of 2 de speen ook alleen in zijn bedje/slaapplek kreeg.
Het gebeurde ook wel eens dat we er geen een bij ons hadden en dat was dan meestal ook geen probleem.

Toen hij 6 maanden was, wilde hij van de een op de andere dag de speen niet meer. Hij spuugde hem dan gewoon uit.
Daarna ook niet gaan duimen en nooit meer om een speen 'gevraagd'.

Ik weet ook niet wat we gedaan hadden als hij daarna de speen nog wel had gewild.
Wel weet ik dat ik er verder net zo in sta als Carrie, dus als hij nog wel een speen had gewild, denk ik dat we het alleen in bed hadden gedaan en met 2 jaar waren gaan afleren.
Maar dat kan ik nu natuurlijk allemaal makkelijk zeggen, aangezien het niet aan de orde is geweest.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 10 Mrt 2017 10:56

Re: Gebruik van speentjes

Marin schreef:
Maple schreef:Ik denk dat je als ouder daarin helemaal niks te willen hebt. De ene baby heeft nu eenmaal meer zuigbehoefte dan de ander.


Maar als je merkt dat je kind wél grote zuigbehoefte heeft, kan je toch een speen aanbieden ipv de duim? Echte voorkeuren daarbij nagelaten, maar in principe zou dat moeten werken toch, als je kindje op 'iets' wil zuigen en jijzelf hebt liever een speentje dan een duimpje. (dit heb ik dus).

Mocht blijken dat onze kleine man grote zuigbehoefte heeft, geef ik 'm dus liever een speentje dan dat ie gaat duimen, dat bedoel ik. Maar blijkbaar had m'n schoonmoeder dat dus zooo niet achter ons gezocht. Ik denk nu door Carrie dat ze Tokkie bedoelt :palm: Nou ja, so be it.

Dan moet je baby wel een speen willen natuurlijk. Mijn dochter had heel veel krampjes met momenten, maar een speen wilde ze echte niet. Haar duim pakt(e) ze overigens ook niet hoor, maar het is niet zo dat je elk kind maar sowieso een speen kan geven.

Mijn zoon wilde de eerste 4 maanden ook geen speen, daarna wel. Alleen heeft hij hem bijna nooit gehad, omdat zijn zuigbehoefte toen al flink was afgenomen. Hij was iig nog geen jaar toen hij de speen al niet meer had (en daarvoor sowieso alleen in bed). Mijn dochter wil helemaal geen speen en eerlijk gezegd vind ik dat ook helemaal niet erg. Ik ben blij dat ze gewoon in slaap kan vallen zonder speen.

Verder heel erg eens met Carrie, ik vind het ook ZO geen zicht, oudere kinderen die altijd en overal met een speen in hun mond rondlopen.
2012 & 2016
<<

Anoniem184

Bericht 10 Mrt 2017 10:59

Re: Gebruik van speentjes

Carrie schreef:
Maple schreef:Dat bedoel ik :) Je kunt wel krampachtig geen speen willen geven maar dat werkt soms gewoon echt niet. Sommige baby's pakken hun duim maar sommigen kunnnen hun duim de eerste maanden gewoon niet vinden.

Nee en is ook zielig vind ik, dat als de zuigbehoefte groot is dat je dan niks aanbied.

Ik had geen speen vroeger, geen idee hoe mijn moeder dat voor elkaar kreeg. Wel zoog ik op 2 vingers, mijn ring- en middelvinger.

Dat deed ik ook, ik noem dat altijd maar duimen ondanks dat het geen duim is, want vingeren klinkt zo stom :laughcry: Maar dat deed ik dus tot mijn twaalfde. Tot ik een beugel kreeg en toen was het van de ene op de andere dag over.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Mrt 2017 11:00

Re: Gebruik van speentjes

Highway schreef:Maar misschien ben ik bevooroordeelt, heb zelf ook jaren geduimd (en nog steeds word ik soms wakker met mijn duim in mijn mond :palm: )


Ik denk dat iedereen toch wel ergens een beetje bevooroordeeld is. Ik heb inderdaad nooit geduimd en nooit een beugel gehad. Of die twee verband hebben met elkaar zal je nooit helemaal zeker weten.

Verder zal ik het inderdaad wel merken wat onze kleine zelf het liefste wil, maar ik dacht dat je als ouder daar iig wel wat in kon sturen door aanbieden/weg laten. Maar goed, als hij frantically naar z'n duimpje gaat grijpen, ga ik die niet vastbinden natuurlijk, snap natuurlijk ook dat dat niet zo werkt.

Ik heb een aantal speentjes gratis gekregen en een aantal gekocht trouwens. Merk vanzelf wel welke hij prettig vindt, lijkt me toch dat je daar even naar moet zoeken. Heb nu een aantal van Avent, die leken me wel prettig, waarom geen idee.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 10 Mrt 2017 11:07

Re: Gebruik van speentjes

Snoes schreef:

Verder heel erg eens met Carrie, ik vind het ook ZO geen zicht, oudere kinderen die altijd en overal met een speen in hun mond rondlopen.

Doet me altijd denken aan die kids uit de Pfaff's
<<

Anoniem184

Bericht 10 Mrt 2017 11:08

Re: Gebruik van speentjes

Ik heb zelf trouwens wel een theorie, geen idee of die klopt hoor: Maar ik zie op m'n werk heel wat speentjes voorbij komen. Als je die van Avent hebt, die zijn ook in de 6-12mnd+ varianten soepel. Risico op afbijten is dan natuurlijk ook groter maar ik heb het idee dat die soepele spenen ook wat makkelijker afgeleerd zijn. De fopspenen van Dr Browns helemaal, die zijn gewoon echt dun, ontzettend soepel, ook voor de oudere kinderen. Voor mijn gevoel (en nogmaals, geen idee of het klopt) veel makkelijker af te leren. Neem daar tegenover dan de 12mnd+ (18mnd+?) speen van Difrax: dat ding is gewoon dik, massief, niet af te bijten. Waarmee Difrax inspeelt op het probleem van oudere kinderen die spenen doorbijten, maar tegelijkertijd ook een handig marketingtrucje toepast: zo'n harde, logge speen, qua structuur en grootte gewoon vergelijkbaar met een duim, gaat een kind uiteindelijk natuurlijk echt missen in de mond en dus duurt het (in mijn ogen) veel langer voor die speen afgebouwd is.
<<

Anoniem301

Bericht 10 Mrt 2017 11:09

Re: Gebruik van speentjes

Maple schreef:
Carrie schreef:
Maple schreef:Dat bedoel ik :) Je kunt wel krampachtig geen speen willen geven maar dat werkt soms gewoon echt niet. Sommige baby's pakken hun duim maar sommigen kunnnen hun duim de eerste maanden gewoon niet vinden.

Nee en is ook zielig vind ik, dat als de zuigbehoefte groot is dat je dan niks aanbied.

Ik had geen speen vroeger, geen idee hoe mijn moeder dat voor elkaar kreeg. Wel zoog ik op 2 vingers, mijn ring- en middelvinger.

Dat deed ik ook, ik noem dat altijd maar duimen ondanks dat het geen duim is, want vingeren klinkt zo stom :laughcry: Maar dat deed ik dus tot mijn twaalfde. Tot ik een beugel kreeg en toen was het van de ene op de andere dag over.

Hahaha ja eigenlijk heet het dan vingeren! Maar dat is wel wat gek ja.
<<

Patsy

Bericht 10 Mrt 2017 11:10

Re: Gebruik van speentjes

Ik vind spenen ook niet mooi maar wel handig. Onze oudste kreeg een speen op aanraden van de verpleegkundigen toen hij in het ziekenhuis lag. Hij had geen zuigbehoefte en dronk niet (randprematuur), om dit te ontwikkelen werd een speen aangeraden. Toen hij wat groter werd kreeg hij de speen alleen met slapen, dit wist hij en ging altijd goed. Nu kan hij zonder speen.

De jongste wilde nooit een speen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 10 Mrt 2017 11:12

Re: Gebruik van speentjes

Wij hebben ook gewoon speentjes gegeven. Ze mochten er niet de hele dag mee lopen, maar ze hadden ze wel voor in bed, het gaf rust en ik zag (en zie) er het kwade niet van in. Ze zijn er allebei zonder al teveel moeite weer afgekomen. Ik vind die enorme aversie tegen spenen persoonlijk altijd een beetje onzinnig.

Wij hadden voor Ezra speentjes van Difrax en zijn later overgestapt op Avent en voor Yrsa hadden we geloof ik eerst Bibi en later van Nuby. Die van Nuby vond ik ideaal omdat je daar echt actief op moest zuigen, anders vielen ze eruit, daar kon je dus al niet ongemerkt de hele dag mee lopen. In bed had ze zo ook altijd maar een paar minuten een speen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 10 Mrt 2017 11:14

Re: Gebruik van speentjes

Overigens vind ik spenen echt helemaal niets te maken hebben met de sociale kring waar mensen toe behoren. Ja, als je een speen met panterprint koopt misschien. Of juist met Burberry-ruit.
Laatst gewijzigd door Susan op 10 Mrt 2017 11:14, in totaal 1 keer gewijzigd.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem301

Bericht 10 Mrt 2017 11:14

Re: Gebruik van speentjes

Susan schreef: Ik vind die enorme aversie tegen spenen persoonlijk altijd een beetje onzinnig.


Waarom?
<<

Anoniem301

Bericht 10 Mrt 2017 11:15

Re: Gebruik van speentjes

Susan schreef:Overigens vind ik spenen echt helemaal niets te maken hebben met de sociale kring waar mensen toe behoren. Ja, als je een speen met panterprint koopt misschien. Of juist met Burberry-ruit.

Nee, maar die associatie krijg ik wel meteen. Als zijn het de kinderen van Máxima.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 10 Mrt 2017 11:16

Re: Gebruik van speentjes

Carrie schreef:
Susan schreef: Ik vind die enorme aversie tegen spenen persoonlijk altijd een beetje onzinnig.


Waarom?


Omdat ik het overdreven vind. Dat je er zelf naar streeft er niet aan te beginnen, oké, dat snap ik, dat valt in mijn ogen ook niet onder een enorme aversie, maar sommige mensen zijn er zo op tegen, dat vind ik overdreven, ja. En andere mensen erop aanspreken dat ze spenen (willen gaan) gebruiken, zoals de schoonmoeder van Marin doet, vind ik eerlijk gezegd ook wat overdreven. Alsof je meteen een bepaald type mens bent als je een speen gebruikt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 10 Mrt 2017 11:18

Re: Gebruik van speentjes

Ik snap overigens wel dat je het er onverzorgd uit vindt zien als kinderen, zeker als ze groter zijn, heel de dag met een speen lopen. Dat vind ik bijvoorbeeld als kinderen onder hun bovenkleding alleen een luier dragen en geen romper of ander ondergoed. Maar onverzorgd vind ik wel weer wat anders dan Tokkie. En heel de dag een speen lijkt me ook gewoon niet goed voor de ontwikkeling.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3852

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 10 Mrt 2017 11:25

Re: Gebruik van speentjes

Mijn oudste heeft haar duim. Voor de jongste heb ik een speen. Ze heeft hem in principe alleen in bed. Maar soms ook in de auto of buggy als ze heel erg moe is en eigenlijk moet slapen. Verder draagt ze hem nooit.

Mijn oudste duimt dus. Dat vind ik echt veel lastiger. Die gaat naar mijn mening te vaak/makkelijk in haar mond. Ze heeft ook echt een overbeet.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Mrt 2017 11:28

Re: Gebruik van speentjes

Susan schreef:Overigens vind ik spenen echt helemaal niets te maken hebben met de sociale kring waar mensen toe behoren. Ja, als je een speen met panterprint koopt misschien. Of juist met Burberry-ruit.


Ik vind beide dingen die je noemt ongeveer even fout haha.

Maar ik denk dat m'n schoonmoeder dat bedoelde inderdaad, dat ze het geen gezicht vond omdat ze het asociaal vindt staan. Maar goed, ik ga het wel merken maar inderdaad heb ik zelf ook liever niet dat ie er de hele dag mee rond gaat lopen als ie ouder is, maar ook met name omdat dat me niet zo goed lijkt voor de spraakontwikkeling enzo.
Let's discover the world together.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers