Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gebruik van speentjes

<<

Anoniem243

Bericht 10 Mrt 2017 18:50

Re: Gebruik van speentjes

Ik lees een hoop herkenbaars. Ik was ook ontzettend anti-speen. Maar na drie dagen continu met onze pinken in zoons mond te hebben gezeten toch maar zo'n ding uit de blije doos gevist. Wat een verademing. Wel was hier met zes maanden al de 'regel' dat de speen alleen voor in bed was. Met een jaar is de zuigbehoefte helemaal weg (eerder al geloof ik) en wilde ik er helemaal vanaf. Dat lukte eerst niet, maar na een paar maanden weer weggehaald en zoon heeft hem nooit meer gemist. Voor troost vind ik een speentje zelf niet zo geschikt. Daar ben ik zelf voor, en zijn knuffels.

Ik merk dat ik ook een (veroordelende) mening heb over kinderen boven de één die overdag met een speen rondlopen. Vind het geen gezicht, onnodig en slecht voor gebit, kaak en mondmotoriek. Maar je weet nooit wat erachter zit.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 10 Mrt 2017 19:23

Re: Gebruik van speentjes

Onze zoon heeft nooit echt een speen gewild. Af en toe gaven we hem 's nachts wel als hij huilde.
Vaak hielp dat dan genoeg om hem opnieuw in te laten slapen.
Toen zijn eerste tandjes doorkwamen heb ik ze weggegooid. En gelukkig niet gemist.

Ik vind het een goed troostmiddel als ze erg klein zijn en veel zuigbehoefte hebben.
2016
<<

September

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:28

Bericht 10 Mrt 2017 20:19

Re: Gebruik van speentjes

A heeft wel 5 verschillende speentjes aangeboden gekregen maar ze wilde er geen van allen. Nu ben ik wel blij dat ze geen speen heeft. Hoef er 's nachts nooit uit voor een speen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

sophiee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1224

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:24

Bericht 10 Mrt 2017 20:50

Re: Gebruik van speentjes

We wilden van tevoren geen speentje geven. Totdat we bij de oudste na twee weken niet slapen omdat ze voortdurend wilde zuigen, er helemaal klaar mee waren. Speentje zorgde voor rust, voor zowel haar als voor ons. Tot haar eerste verjaardag namen we de speen ook mee als we overdag op pad gingen. Daarna kreeg ze hem alleen in bed. Oudste heeft het afgeleerd met 2,5. Middelste heeft de speen nu alleen in bed, deze zomer gaan we hem afwennen. De jongste is dan 1 en krijgt hem dan alleen in bed. Voor de middelste is het dan hopelijk makkelijker afleren.
3 dochters van 11, 9 en 7 jaar 🖤
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 10 Mrt 2017 20:57

Re: Gebruik van speentjes

Ik was beide keren blij dat we een speen achter de hand handen.
Rond de 3 dagen hebben we bij beide kinderen een speen gegeven. Omdat ik niet de hele nacht met mijn pink in mond van de baby wilde. En die speen gaf ze rust.
We hebben altijd de speen alleen in bed of in de auto gebruikt bij dochter. Zij heeft hem gehad tot 2 jaar en 10 maanden. En was er toen ook meteen vanaf.
Zoon wilde hem sowieso al minder en stopt vanaf 4/5 maanden zijn wijs- en middelvinger in zijn mond. En was toen ook helemaal van de speen af.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 10 Mrt 2017 21:14

Re: Gebruik van speentjes

Zora schreef:@ Marin, nee hoor, ik vind het niet gek dat je er een mening over vormt van tevoren. En ook niet dat je een speentje in huis hebt. Ik zei alleen dat ik het bijzonder vond dat je "van plan" was om een speentje te gaan geven. Dat kwam op mij over alsof je dat sowieso wilde gaan doen. Terwijl dat wat mij betreft dus helemaal niet altijd op hoeft te gaan.


Ik denk dat helemaal niemand het "sowieso" gaat doen. Het van plan zijn houdt denk ik bij iedereen in: het doen als er behoefte aan is.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 10 Mrt 2017 21:24

Re: Gebruik van speentjes

Ik wilde ook geen speen geven, vanwege de borstvoeding en omdat we er niet 's nachts uit wilden om alleen een speen terug te stoppen. We hebben heel vaak met onze pink in haar mond gezeten, maar na een paar weken sliep ze 's nachts al redelijk goed. Maar overdag is ze soms erg onrustig en daarvoor zijn we toch een speen gaan geven. Het geeft zoveel rust! Overdag slaapt ze heel wisselend en die speen geeft haar dan toch wat rust. Op de opvang slaapt ze wel met speentje, heeft ze denk ik nodig omdat ze daar veel meer prikkels krijgt en moeilijker in slaap valt.

Ik vind het bij baby's best schattig uitzien, maar oudere kindjes die continu met zo'n ding lopen vind ik geen gezicht. Ik zie wel hoe het zich bij onze dochter ontwikkelt.
december 2016
juli 2019
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 10 Mrt 2017 21:48

Re: Gebruik van speentjes

Poeh, er zullen hier dan wel veel mensen zijn die mij aso en tokkie vinden want D is bijna twee en heeft nog regelmatig zijn speen in. Ook weleens in de supermarkt.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 11 Mrt 2017 08:22

Re: Gebruik van speentjes

Ik probeerde de speen zoveel mogelijk alleen te geven als ze gingen slapen. Of als ze heel moe waren of zich niet fit voelde. Maar het liefst alleen bij het slapen. Een van de twee had al heel snel haar duim (en duimt helaas nog steeds) de andere hebben op een gegeven moment de speen weg gedaan. het is eigenlijk best wel goed gegaan maar sinds dat ding weg is doet ze wel heel lang over in slaap komen (en die speen is al meer dan 3 jaar weg)

Ik merk wel dat ik er wat van vind als ik een groot kind en dan denk ik een kind van een jaar of 4/5 nog met een speen in zijn mond zie, gewoon tijdens het spelen buiten in een speeltuin. Ik kan dan niet iets bedenken waarom dat nodig zou zijn (maar goed de ouders misschien wel)
2 weken geleden was er een kindje van een paar maandjes oud in het zwembad, moeder was leuk met kindje aan het zwemmen en bewegen, had het kindje een speen in.... dan denk ik wel Waarom? Dat is toch niet nodig.
:heart: :heart: 2011
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2447

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 11:30

Bericht 11 Mrt 2017 10:16

Re: Gebruik van speentjes

Mijn oudste jankte altijd, en heeft tot 2 jaar heel vaak haar speen in gehad, dat was de enige manier waarop ze haar mond hield. Ze had kennelijk een spenen mondje erdoor gekregen en er is hier zelfs iemand geweest die mij een mail heeft gestuurd met dat ik echt met dat ding moest stoppen en andere goedbedoelde adviezen. Maar die hele overbeet is nu ze 5 is, 3 jaar later, helemaal verdwenen.

De jongste heeft hem ook best vaak gehad maar minder dan de oudste, en afgelopen maand nadat ze buisjes kreeg heb ik hem doorgeknipt en nu is ze zonder speen, dat gaat gewoon goed.
<<

Anoniem245

Bericht 11 Mrt 2017 10:17

Re: Gebruik van speentjes

Ik ben dus blijkbaar ook een van de weinigen die speentjes schattig vind, tenminste bij mijn zoontje stond het super schattig :love: en ik snap die extreme aversie ook echt niet.
Wel bij echt grotere kindjes vind ik het geen gezicht, maar ik vind kinderen van een jaar of 4 in een buggy ook geen gezicht. Zo heeft iedereen wel iets. Maar een speentje vind ik gewoon lief bij babies en dreumesjes.
Mijn zoon had tot 3 jaar ongeveer een speentje als hij sliep, denk rond 2,5 dat we hem thuis gingen laten en overdag niet meer gaven. Met 3,5 was hij er zelf klaar mee en wilde hij zijn speen niet meer.
Hij heeft ze heel lang kapot gebeten, ook die dikke van difrax en op een gegeven moment kocht ik de laatste voor hem, ook expliciet gezegd, en die wilde hij dus toen al niet meer. Geen gedoe met afleren dus.
Duimpjes vind ik ook heel schattig, die twee vingers in de mond dan weer niet.
Qua tanden maakt het volgens mij ook weinig uit, zoon heeft dus speen gehad en perfect rechte tanden, dochter van vriend nooit gespeend of geduimd en heeft een beugel nodig.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 11 Mrt 2017 10:55

Re: Gebruik van speentjes

Ik had vooraf geen enorme mening over het gebruik van een speen en wilde vooral kijken naar de behoefte van de baby. E had meteen een enorme zuigbehoefte en na een week waarin we constant in de weer waren met onze pink hebben we de speen geïntroduceerd. Dat gaf haar en ons veel rust. Nu gebruikt ze hem nog 's nachts en soms in de auto of als ze gaat slapen in de kinderwagen. Eigenlijk alleen met slaapjes, niet voor troost. Zo is ze het nu gewend en ze wil hem tussendoor ook niet.

Ik vind grote kinderen die met een speen rondlopen er ook altijd een beetje gek uitzien, maar ik snap heel goed dat ouders het naar behoefte geven.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 11 Mrt 2017 12:34

Re: Gebruik van speentjes

Maar ga jij dan nachtenlang aan het bedje van jullie zoon zitten als hij de speen eruit trekt en zijn duimpje in zijn mondje steekt. Om dan weer de speen erin te stoppen.

Als er een voorkeur voor duimen is leer je dit echt niet zomaar af.
In het begin kunnen baby's hun duim nog niet vinden en als er dan een enorme zuigbehoefte is dan nemen ze meestal wel een speen. E die wilde liever geen speen maar aan mijn borst sabbelen dat vond ik geen succes en uiteindelijk een speentje gevonden dat hij wel ok vond.
Deze kreeg hij alleen in de auto of om in slaap te komen. En op het kdv voor de zuigbehoefte te stillen. Die was daar veel meer dan thuis doordat hij thuis natuurlijk de borst kreeg.

Maar zodra hij zijn duimpje gevonden had trok hij de speen eruit en ging zijn duimpje erin. En duim eruit halen speen er terug in werkte niet.
Misschien ook wel, omdat hij nooit graag een speentje heeft gehad.
Behalve in de auto, want daar lukt het niet door de gordels. Dus daar krijgt hij zijn speentje nog.


Bij babies is het gewoon ik doe maar wat, want elke baby is anders je kan het niet sturen of van te voren bedenken hoe je het gaat doen.
Ik had ook van alles in mijn hoofd, maar ik heb het laten varen en ga met de stroom mee. Soms kun je niet anders.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 11 Mrt 2017 12:38

Re: Gebruik van speentjes

Hier hebben ze allebei een speen (gehad) bij Elena met 2 jaar weggedaan maar Naomi heeft hem nog, dat wegdoen is mij niet zo goed bevallen :-D dus Naomi heeft geluk en mag ze wat langer houden. Ze stopt er vanzelf wel mee of we doen ze weg als ze het goed begrijpt. Ze mag hem hier ook alleen in bed, in de auto of als ze in de draagzak zit. Dat weet ze inmiddels ook dus als ze uit bed, auto of draagzak gaat krijg ik de speen.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 11 Mrt 2017 13:24

Re: Gebruik van speentjes

Ik wilde bij beide kinderen niet dat ze gingen duimen. Drukte er steeds een speen in. Zo tegen de zes maanden het ding steeds minder gegeven en beide waren er met 7 maanden van af en zijn niet gaan duimen.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem205

Bericht 11 Mrt 2017 13:54

Re: Gebruik van speentjes

Ik snap de veroordelende reacties hier soms echt niet. Natuurlijk mag iedereen een eigen mening hebben, maar er zit best wel verschil tussen je mening geven of jouw mening als waarheid verkondigen (ik vind een speen bij een kind boven de 2 er niet uit zien vs een speen bij een kind boven de 2 ziet er raar uit). Wat kan het jullie boeien wat anderen doen?

Ik wilde ook zo min mogelijk speen geven. Tot ze 12u na de geboorte van zoon vroegen of hij die soms mocht. Hij kreeg al iets meer voeding dan gebruikelijk, maar hij krijste de hele afdeling wakker. Prima, geef er dan maar eentje. Toen wilde ik 'm met een maand of 6 afleren, maar zaten we midden in het allergie-ontdekken proces. Inmiddels is zoon ruim 2 en slaapt niet meer in zonder speen. Ja, tot 5 maanden moesten we er meerdere keren per nacht uit om dat ding terug te doen, maar toen er eenmaal doekjes aan de speen zaten was het klaar. Sindsdien doet hij zelf zijn speen terug.

En eigenlijk: het boeit me geen seconde wat een ander ervan vindt. Mijn kind, mijn regels en ik bepaal. Maar ik houd er echt totaal niet van als een ander mij daarom veroordeeld.
<<

Anoniem250

Bericht 11 Mrt 2017 14:23

Re: Gebruik van speentjes

Dat ik het geen gezicht vind, betekent niet dat ik oordeel over een moeder. Kinderen hebben mooie snoetjes en ik vind een speen daar afbreuk aan doen. Ik vind het bij een baby ook niet mooi staan, maar op een of andere manier toch minder storend.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 11 Mrt 2017 14:49

Re: Gebruik van speentjes

Ik had bij beide kinderen wel speentjes in huis, voor het geval dat. Ze zaten sowieso ook in cadeaudozen, dus die heb ik daarvoor bewaard. Met het idee dat ik het liever niet zou doen, maar zeker wel zou geven als ik toch dacht dat ze teveel zuigbehoefte zouden hebben.

Bij baby's en dreumessen vind ik een speentje vaak nog best schattig staan. Ja, zonder is mooier, maar met vind ik het ook wel iets hebben, kan niet goed uitleggen wat.

Hier hebben ze uiteindelijk beiden een speen gehad. Bij mijn dochter stopte de kraamverzorgster er op eigen houtje eentje in (speen an sich was ik niet op tegen maar deze actie kon ik niet waarderen) en dat werd een speenverslaafde. Soms ook tig keer per nacht drama als hij eruit was, nergens kon ze heen zonder dat ding. Ik vond een jaar of twee echter wel de max als het even kon, dus toen is hij met Sinterklaastijd in de schoen gegaan in ruil voor een mooi cadeau.

Zoon heeft er in het ziekenhuis een gekregen, ook niet op mijn initiatief, maar ok. Hij moest soms vervelende onderzoekjes en ze gaven kinderen dan wel een speentje met wat suikerstroop erop.. snap het idee erachter, maar ik vond het toch een beetje stom. Zoon is echter nooit zo gehecht geraakt aan zijn speen als dochter, had hem alleen in bed en er waren weinig drama. Met een maand of 6 hoefde hij hem ineens niet meer, dus dat vond ik helemaal niet erg.
<<

Anoniem243

Bericht 11 Mrt 2017 17:44

Re: Gebruik van speentjes

Oreo schreef:Ik snap de veroordelende reacties hier soms echt niet. Natuurlijk mag iedereen een eigen mening hebben, maar er zit best wel verschil tussen je mening geven of jouw mening als waarheid verkondigen (ik vind een speen bij een kind boven de 2 er niet uit zien vs een speen bij een kind boven de 2 ziet er raar uit). Wat kan het jullie boeien wat anderen doen?

Ik wilde ook zo min mogelijk speen geven. Tot ze 12u na de geboorte van zoon vroegen of hij die soms mocht. Hij kreeg al iets meer voeding dan gebruikelijk, maar hij krijste de hele afdeling wakker. Prima, geef er dan maar eentje. Toen wilde ik 'm met een maand of 6 afleren, maar zaten we midden in het allergie-ontdekken proces. Inmiddels is zoon ruim 2 en slaapt niet meer in zonder speen. Ja, tot 5 maanden moesten we er meerdere keren per nacht uit om dat ding terug te doen, maar toen er eenmaal doekjes aan de speen zaten was het klaar. Sindsdien doet hij zelf zijn speen terug.

En eigenlijk: het boeit me geen seconde wat een ander ervan vindt. Mijn kind, mijn regels en ik bepaal. Maar ik houd er echt totaal niet van als een ander mij daarom veroordeeld.


Daarom mijn laatste zin; je weet nooit wat erachter zit en waarom een ouder kiest om een speen te (blijven) geven. Ik ben me bewust dat ik een veroordelende mening heb en zal die ook nooit rechtstreeks ventileren naar een ouder. Ik ben het namelijk volledig met je eens; jouw kind, jouw keuze. Maar mijn eerste gedachte dat ik het raar en zonde vind is er nu eenmaal.

Ik vind een speen overigens ook niet 'tokkie' of 'aso' Lady. Maar ik vraag me altijd af, waaróm?
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 11 Mrt 2017 20:40

Re: Gebruik van speentjes

Mijn dochter van 3 jaar heeft nog steeds een speen. Ze mag de speen eigenlijk alleen in haar bed maar als we een dagje weg gaan dan neem ik het meestal ook wel mee. Als ze moe wordt en zeurderig dan heeft ze meer behoefte aan haar speen en dan krijgt ze die ook van mij als we voorlopig nog niet naar huis gaan. Het kan mij vrij weinig schelen als een ander dat geen gezicht vindt of het onnodig vindt.

We gaan overigens wel stoppen met de speen maar nu nog niet. Ze heeft net een groot bed en we zijn bezig met zindelijkheidstraining dus dat is wel even weer genoeg verandering.

Mijn jongste dochter heeft ook een speen maar is er duidelijk minder verknocht aan dan haar zus.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 11 Mrt 2017 21:09

Re: Gebruik van speentjes

Sookie schreef:
Oreo schreef:Ik snap de veroordelende reacties hier soms echt niet. Natuurlijk mag iedereen een eigen mening hebben, maar er zit best wel verschil tussen je mening geven of jouw mening als waarheid verkondigen (ik vind een speen bij een kind boven de 2 er niet uit zien vs een speen bij een kind boven de 2 ziet er raar uit). Wat kan het jullie boeien wat anderen doen?

Ik wilde ook zo min mogelijk speen geven. Tot ze 12u na de geboorte van zoon vroegen of hij die soms mocht. Hij kreeg al iets meer voeding dan gebruikelijk, maar hij krijste de hele afdeling wakker. Prima, geef er dan maar eentje. Toen wilde ik 'm met een maand of 6 afleren, maar zaten we midden in het allergie-ontdekken proces. Inmiddels is zoon ruim 2 en slaapt niet meer in zonder speen. Ja, tot 5 maanden moesten we er meerdere keren per nacht uit om dat ding terug te doen, maar toen er eenmaal doekjes aan de speen zaten was het klaar. Sindsdien doet hij zelf zijn speen terug.

En eigenlijk: het boeit me geen seconde wat een ander ervan vindt. Mijn kind, mijn regels en ik bepaal. Maar ik houd er echt totaal niet van als een ander mij daarom veroordeeld.


Daarom mijn laatste zin; je weet nooit wat erachter zit en waarom een ouder kiest om een speen te (blijven) geven. Ik ben me bewust dat ik een veroordelende mening heb en zal die ook nooit rechtstreeks ventileren naar een ouder. Ik ben het namelijk volledig met je eens; jouw kind, jouw keuze. Maar mijn eerste gedachte dat ik het raar en zonde vind is er nu eenmaal.

Ik vind een speen overigens ook niet 'tokkie' of 'aso' Lady. Maar ik vraag me altijd af, waaróm?


Omdat ik op die manier soms wél normaal door de supermarkt kan gaan, zonder dat meneer het op zijn heupen krijgt.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2447

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 11:30

Bericht 11 Mrt 2017 21:36

Re: Gebruik van speentjes

Lady, toen K nog een speen had nam ik hem ook overal mee naartoe hoor, ze had hem in de supermarkt ook in. En het is vast ook niet normaal dat ik een tuigje bij me had om haar in vast te zetten in de boodschappenkar, maar dat was de enige manier waarop ze bleef zitten, ook al had ze een driftbui.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 11 Mrt 2017 21:51

Re: Gebruik van speentjes

Parel schreef:Lady, toen K nog een speen had nam ik hem ook overal mee naartoe hoor, ze had hem in de supermarkt ook in. En het is vast ook niet normaal dat ik een tuigje bij me had om haar in vast te zetten in de boodschappenkar, maar dat was de enige manier waarop ze bleef zitten, ook al had ze een driftbui.


Ooh, ooh, die kids van ons :smile: .
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem243

Bericht 11 Mrt 2017 22:17

Re: Gebruik van speentjes

Ah ok, ja opzich snap ik dat wel maar zelf kies ik daar dan liever andere methodes voor (heel gauw de supermarkt weer uit :p nee, ik nam vaak iets te eten mee en nu zet ik hem in het speelhoekje, heb ik er geen kind meer aan en de weekboodschappen doe ik zonder hem dus we zijn er nooit lang)
<<

Anoniem260

Bericht 12 Mrt 2017 10:18

Re: Gebruik van speentjes

Volgens mij is het net als met zoveel wat je bedenkt voordat er een kindje is; het loopt toch anders :laughcry:
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron