Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


"Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvangen"

<<

Kiek

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 562

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:21

Bericht 15 Okt 2013 17:35

Re: "Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvan

Niet geven is niet ontvangen snap ik ergens wel maar vind ik geen optie. Ik zou eerder willen bepalen naar wie mijn organen gaan. Dus bijvoorbeeld dat niet mijn longen gaan naar iemand die zijn hele leven heeft gerookt en daardoor nieuwe longen nodig heeft, of mijn lever naar een alcoholist. Die geef ik dan liever aan mensen die ook goed voor zichzelf hebben gezorgd maar gewoonweg pech hebben. Er moet dan wel weer een causaal verband zijn tussen het ongezonde gedrag en de ziekte.

Ik ben mede om bovenstaande nog geen donor.

Voor een systeem van automatisch donor zijn en jezelf moeten afmelden zou ik wel voor zijn.

Soms denk ik wel eens. Wat nou als je na je dood die organen nog nodig zou hebben? Niemand weet wat er gebeurt na de dood en je lichaam verteert natuurlijk wel (of verbrandt), maar wat nou als er ergens een ruimte is waar iedereen na zijn dood samen komt, als 'ziel' of spook ofzo, loopt iedereen daar rond met ontbrekende lichaamsdelen.

Ok, slaat nergens op haha! :laughcry:
<<

Anoniem113

Bericht 15 Okt 2013 17:37

Re: "Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvan

Haha wat een grote onzin Kiek :P

Ik weet eigelijk niet of mensen die hun longen verrookt hebben wel donorlongen kunnen krijgen?
<<

Anoniem315

Bericht 15 Okt 2013 17:40

Re: "Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvan

Hahaha, Kiek, dat dacht ik vroeger ook altijd. Inmiddels ben ik daar heel nuchter in en denk ik dat als je dood bent, je gewoon echt dood bent. Weg dus. Je ziel leeft misschien wel ergens voort, maar je lichaam is slechts afval.

Ik ben trouwens donor, maar heb geloof ik nummer 3 gekozen destijds. Ik laat het aan familie over. Die weten wat mijn wensen zijn.
<<

Anoniem315

Bericht 15 Okt 2013 17:42

Re: "Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvan

Clapperdie schreef:Haha wat een grote onzin Kiek :P

Ik weet eigelijk niet of mensen die hun longen verrookt hebben wel donorlongen kunnen krijgen?


Ik vraag me meer af of dit meespeelt in prioriteit. Stel op hetzelfde moment zijn er twee mensen een donor-orgaan nodig en er is maar één beschikbaar. Wordt er dan naar de situatie gekeken of wordt er puur naar tijdstip van 'aanmelden' gekeken? Zijn er hier medisch opgeleide mensen die dit weten?
<<

Anoniem64

Bericht 15 Okt 2013 17:46

Re: "Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvan

Volgens mij wie er het hoogst op de lijst staat, maar uiteraard wel de best matchende persoon. Ze kijken eerst naar wie het beste matcht, en mochten dat er 2 zijn, de hoogste op de lijst,als ik het goed heb....
Oh, naar de leefwijze weet ik niet, of ze daar naar kijken.
<<

Phileine

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 283

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:37

Bericht 15 Okt 2013 17:50

Re: "Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvan

Ik ben het met beide stellingen oneens. Doneren is een keuze en dat moet het ook blijven. Ook vind ik dat mensen zelf moeten kunnen aangeven of ze wel of niet willen doneren. Als je de keuze voor mensen maakt, ga je mijns inziens in tegen het zelfbeschikkingsrecht.
R. 08-2020 ❤️

S. 07-2022 💜
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:38

Bericht 15 Okt 2013 18:07

Re: "Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvan

Ik vind dat iedereen donor moet zijn en daar geen keuze in mag hebben (als je mag doneren natuurlijk). Dood heb je niks meer aan je organen. Er zijn zoveel mensen die langer kunnen leven door een donororgaan en dan ga jij d'r even staan met je 'jamaar, tis voor de familie!'
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem122

Bericht 15 Okt 2013 18:21

Re: "Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvan

Phileine schreef:Ik ben het met beide stellingen oneens. Doneren is een keuze en dat moet het ook blijven. Ook vind ik dat mensen zelf moeten kunnen aangeven of ze wel of niet willen doneren. Als je de keuze voor mensen maakt, ga je mijns inziens in tegen het zelfbeschikkingsrecht.


Maar je hebt ook een eigen keuze als je automatisch donor bent, want je kan dan altijd aangeven géén donor te willen zijn.

Wat betreft de eerste stelling, vind ik een lastige..

De tweede ben ik het wel mee eens, laat mensen automatisch donor zijn en wil je het niet zijn, kan je het gemakkelijk online aangeven. Wel vind ik het goed dat je hier in NL kan kiezen wat je wel en niet wilt doneren, in België is het, wat ik begrepen had van medestudenten, een kwestie van alles of niets.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:47

Bericht 15 Okt 2013 18:37

Re: "Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvan

Exogenesis schreef:Wanneer de regel wordt gesteld: 'je ontvangt alleen een orgaan, als je zelf ook donor bent', denk ik dat er behoorlijk wat mensen overstag gaan toch te tekenen. Echter ben ik er niet over uit of ik het hier mee eens ben.

Ik ben wel vóór het automatisch donor zijn. Ik ken veel lakse mensen en ze kunnen beter laks zijn in het afmelden dan in het aanmelden.



hier denk ik ook zo over.
<<

Fayebella

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 774

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:57

Bericht 15 Okt 2013 18:50

Re: "Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvan

De 1ste stellig vind ik lastig. Aan de ene kant denk ik dat wel meer mensen donor worden, aan de andere kant is het ethisch niet uit te voeren.

De 2de stelling, ben ik het niet mee eens. Ik vind dat mensen zelf moeten kunnen kiezen of ze wel of geen donor zijn en dat niet de keuze voor hen gemaakt wordt (dus automatisch donor zijn). Ik ben bijvoorbeeld wel voorstander, dat iedereen voor zijn 21ste een keuze gemaakt moet hebben en dit ook registreren. Die keuze kan zijn wel donor/geen donor/ laten bepalen door nabestaanden.
<<

Moira

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 314

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:25

Bericht 15 Okt 2013 18:57

Re: "Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvan

Slakje schreef:Ik vind dat iedereen donor moet zijn en daar geen keuze in mag hebben (als je mag doneren natuurlijk). Dood heb je niks meer aan je organen. Er zijn zoveel mensen die langer kunnen leven door een donororgaan en dan ga jij d'r even staan met je 'jamaar, tis voor de familie!'


Ik vind persoonlijk dat de keuze toch echt bij jou zelf moet liggen (of indien gekozen de nabestaanden). Ik vind niet dat je iemands bezit bent en zij de keuze mogen hebben over wat er met je gebeurd. Want waar ga je op een gegeven moment dan de grens stellen qua mensenrechten?

Wel ben ik het er mee eens dat als je dood bent, je niks meer aan je organen hebt. Dus in die zin heb ik wel gekozen om donor te zijn. Aan de andere kant wil ik de wensen van andere mensen respecteren. Als je het zelf niet wilt, moet je het gewoon niet doen. Maakt niet uit wat voor reden het is.

Belgisch systeem vind ik oké. Het heeft bewezen dat het werkt. Van mij mogen ze het hier ook invoeren, mits er goed over geinformeerd wordt. Daarnaast vind ik dat iedereen het recht heeft op een donor orgaan, ook als je zelf niet een donor bent. Heeft voor mijn gevoel ook weer met gelijke rechten te maken.
<<

Anoniem 63

Bericht 15 Okt 2013 21:00

Re: "Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvan

Moira schreef:
Slakje schreef:Ik vind dat iedereen donor moet zijn en daar geen keuze in mag hebben (als je mag doneren natuurlijk). Dood heb je niks meer aan je organen. Er zijn zoveel mensen die langer kunnen leven door een donororgaan en dan ga jij d'r even staan met je 'jamaar, tis voor de familie!'


Ik vind persoonlijk dat de keuze toch echt bij jou zelf moet liggen (of indien gekozen de nabestaanden). Ik vind niet dat je iemands bezit bent en zij de keuze mogen hebben over wat er met je gebeurd. Want waar ga je op een gegeven moment dan de grens stellen qua mensenrechten?


Wel ben ik het er mee eens dat als je dood bent, je niks meer aan je organen hebt. Dus in die zin heb ik wel gekozen om donor te zijn. Aan de andere kant wil ik de wensen van andere mensen respecteren. Als je het zelf niet wilt, moet je het gewoon niet doen. Maakt niet uit wat voor reden het is.

Belgisch systeem vind ik oké. Het heeft bewezen dat het werkt. Van mij mogen ze het hier ook invoeren, mits er goed over geinformeerd wordt. Daarnaast vind ik dat iedereen het recht heeft op een donor orgaan, ook als je zelf niet een donor bent. Heeft voor mijn gevoel ook weer met gelijke rechten te maken.



Inderdaad. Gaat de staat / de samenleving / mijn buurman dan ook beslissen of ik wel of geen abortus mag plegen, ik wel of niet mag roken, ik wel of niet euthanasie mag plegen, ik wel of niet medicijnen tegen kanker krijg etc.?
Het is prima om mensen in te lichten over bepaalde zaken. Het is uitstekend om mensen goed te laten nadenken over zulke kwesties, maar het zou toch al te gek worden als iets of iemand anders zomaar beslissingen over mijn lichaam mag nemen waar ik het niet mee eens ben. Ik heb zelf gekozen om donor te zijn, maar dat moet wel míjn keuze zijn.
<<

Phileine

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 283

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:37

Bericht 15 Okt 2013 21:16

Re: "Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvan

TukTuk schreef:
Phileine schreef:Ik ben het met beide stellingen oneens. Doneren is een keuze en dat moet het ook blijven. Ook vind ik dat mensen zelf moeten kunnen aangeven of ze wel of niet willen doneren. Als je de keuze voor mensen maakt, ga je mijns inziens in tegen het zelfbeschikkingsrecht.


Maar je hebt ook een eigen keuze als je automatisch donor bent, want je kan dan altijd aangeven géén donor te willen zijn.

Wat betreft de eerste stelling, vind ik een lastige..

De tweede ben ik het wel mee eens, laat mensen automatisch donor zijn en wil je het niet zijn, kan je het gemakkelijk online aangeven. Wel vind ik het goed dat je hier in NL kan kiezen wat je wel en niet wilt doneren, in België is het, wat ik begrepen had van medestudenten, een kwestie van alles of niets.


Zo zie ik het niet. De keuze is al voor je gemaakt en die mag jij wijzigen. Dat hoort naar mijn idee andersom te zijn. Als ik word geboren en ik sta al geregistreerd als donor, dan heb ik daar zelf geen invloed op. Dat heb ik pas als ik daar zelf de keuze voor kan maken.
R. 08-2020 ❤️

S. 07-2022 💜
<<

Zero

Bericht 15 Okt 2013 21:23

Re: "Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvan

Ik vind dat iedereen moet kunnen ontvangen, maar ik zou het zeker classy vinden als je - nadat je een donororgaan ontvangen hebt - jezelf ook opgeeft als donor als je dat eerst niet was.

Ik ben er voor om iedereen als 'Nee' te registreren tot ze er Ja van maken.Ik kan niet zo goed tegen mensen die het 'niet weten'. Je wordt als het goed is op je 18e gevraagd, dan denk je er even heel goed over en geef je antwoord op een vraag.
En als je nog steeds zo'n enorme twijfelkont bent, zeg dan Nee tot je er langer over na heb kunnen denken, maar geef tenminste antwoord. Het is niet zo dat dit nieuwe koek voor je kan zijn.
<<

Anoniem17

Bericht 16 Okt 2013 08:11

Re: "Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvan

Ik vind dat iedereen moet kunnen ontvangen. Stel dat het 'geen donor-geen organen ontvangen'-systeem wél zou worden ingevoerd, dan vind ik dat dat alleen kan in combinatie met de invoering van het Belgische systeem dat je automatisch donor bent totdat je anders aangeeft. Ik denk namelijk dat er zat mensen zijn die wel organen zouden willen doneren, maar zich niet hebben aangemeld om wat voor reden dan ook. Het zou niet eerlijk zijn dat zij niet in aanmerking komen voor donororganen, alleen omdat ze zich niet hebben geregistreerd.

Overigens ben ik er sowieso wel voor om iedereen automatisch als donor te registreren en dat je het alleen aan moet geven als je GEEN donor wilt zijn. Maar dan wel pas vanaf een bepaalde leeftijd. Kinderen tot bijvoorbeeld 16 of 18 jaar hoeven wat mij betreft nog niet geregistreerd te staan, zij zijn immers nog te klein om aan te kunnen geven of ze wel of niet willen doneren. Dus; vanaf een bepaalde leeftijd ben je automatisch donor tenzij je zelf aangeeft dat niet te willen. Dat lijkt me een ideaal systeem. En dan inderdaad het afmelden wel makkelijk maken, zodat iedereen dat op een simpele manier kan doen.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:38

Bericht 16 Okt 2013 10:30

Re: "Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvan

Kenya schreef:
Moira schreef:
Slakje schreef:Ik vind dat iedereen donor moet zijn en daar geen keuze in mag hebben (als je mag doneren natuurlijk). Dood heb je niks meer aan je organen. Er zijn zoveel mensen die langer kunnen leven door een donororgaan en dan ga jij d'r even staan met je 'jamaar, tis voor de familie!'


Ik vind persoonlijk dat de keuze toch echt bij jou zelf moet liggen (of indien gekozen de nabestaanden). Ik vind niet dat je iemands bezit bent en zij de keuze mogen hebben over wat er met je gebeurd. Want waar ga je op een gegeven moment dan de grens stellen qua mensenrechten?


Wel ben ik het er mee eens dat als je dood bent, je niks meer aan je organen hebt. Dus in die zin heb ik wel gekozen om donor te zijn. Aan de andere kant wil ik de wensen van andere mensen respecteren. Als je het zelf niet wilt, moet je het gewoon niet doen. Maakt niet uit wat voor reden het is.

Belgisch systeem vind ik oké. Het heeft bewezen dat het werkt. Van mij mogen ze het hier ook invoeren, mits er goed over geinformeerd wordt. Daarnaast vind ik dat iedereen het recht heeft op een donor orgaan, ook als je zelf niet een donor bent. Heeft voor mijn gevoel ook weer met gelijke rechten te maken.



Inderdaad. Gaat de staat / de samenleving / mijn buurman dan ook beslissen of ik wel of geen abortus mag plegen, ik wel of niet mag roken, ik wel of niet euthanasie mag plegen, ik wel of niet medicijnen tegen kanker krijg etc.?
Het is prima om mensen in te lichten over bepaalde zaken. Het is uitstekend om mensen goed te laten nadenken over zulke kwesties, maar het zou toch al te gek worden als iets of iemand anders zomaar beslissingen over mijn lichaam mag nemen waar ik het niet mee eens ben. Ik heb zelf gekozen om donor te zijn, maar dat moet wel míjn keuze zijn.

Dat vind ik dan weer onzin. Abortus, roken, euthanasie, dat heeft invloed op jouw leven. Als je je organen doneert, heeft het geen invloed op jouw leven want je bent dood.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Red Velvet

Noob

Berichten: 36

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:04

Bericht 16 Okt 2013 11:09

Re: "Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvan

Exogenesis schreef:
Clapperdie schreef:Haha wat een grote onzin Kiek :P

Ik weet eigelijk niet of mensen die hun longen verrookt hebben wel donorlongen kunnen krijgen?


Ik vraag me meer af of dit meespeelt in prioriteit. Stel op hetzelfde moment zijn er twee mensen een donor-orgaan nodig en er is maar één beschikbaar. Wordt er dan naar de situatie gekeken of wordt er puur naar tijdstip van 'aanmelden' gekeken? Zijn er hier medisch opgeleide mensen die dit weten?



Als je een (forse) roker bent geweest heb je alsnog recht op donorlongen. Alleen je moet minstens een half jaar niet gerookt hebben, Bij alcohol geldt hetzelfde. Als jij een flinke zuiper bent (geweest) moet je een x aantal maanden clean zijn.
Dit speelt niet mee met de prioriteit. Als je eenmaal op die lijst komt (doordat je je aan de regels houdt en clean bent) heb je net zoveel rechten als een ander op die lijst.
Tevens maakt het niet uit of iemand 3 dagen op een lijst staat of 3 jaar Er moet een match zijn.
Dus als iemand er 3 jaar op staat en die heeft bloedgroep A en de overledene match niet met die bloedgroep maar wel met de bloedgroep van die persoon die er 3 dagen op staat, dan heeft die van 3 dagen een match.
Uiteraard zijn er nog veeeel meer criteria waar een match aan moet voldoen. Hij zij moet (ongeveer) de zelfde lengte hebben. Iemand van 2 meter kan geen kinderhart krijgen bijvoorbeeld. Als bij de inspectie van donororganen ook maar enige twijfel ontstaat, worden de organen al afgekeurd.Tevens mag de ontvanger geen virusje oid bij zich hebben en moet hij/zij niet te ziek zijn voor de transplantatie, dan gaat het ook niet door.
Vele mensen denken dat wanneer iemand dood is, dat de eerst volgende op de lijst de organen krijgt. Was dat maar zo, dan had ik de organen al gehad die ik nodig heb :(
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 16 Okt 2013 11:11

Re: "Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvan

Ik heb laatst een verhaal (doktersroman) geschreven waar een transplantatie in voorkwam, daar heb ik toen wel veel research voor gedaan en het viel mij ook op dat er inderdaad enorm veel haken en ogen aan zitten. Ik wist wel dat het niet alleen een kwestie was van degene die het langste op de wachtlijst staat, maar het is inderdaad nog veel ingewikkelder dan ik al dacht.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 16 Okt 2013 11:30

Re: "Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvan

Ik ben het met beide stellingen eens. Iemand noemde het afscheid nemen, dat ze dat vervelend zou vinden. Maar als je het omdraait? Zou je het dan ook zo erg vinden als bijv. je vriend doodgaat en je niet genoeg afscheid zou kunnen nemen? Ik zou het namelijk een fijn idee vinden, door al het wanhopige verdriet heen, als mijn vriend/ouder/zus nog in een ander zou voortleven.. Ben hier ook net donor geworden, vind ik toch belangrijk.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 16 Okt 2013 11:59

Re: "Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvan

Maar zou je het dan ook een fijn idee vinden als je vriend is overleden en vervolgens overlijdt er nog iemand die gered had kunnen worden met een donororgaan van jouw vriend, want het was een match, maar dat gebeurt niet, want die persoon was zelf geen donor en dus gaat het orgaan aan zijn neus voorbij en kan hij niet gered worden? Zou je je daar goed bij voelen?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem 63

Bericht 16 Okt 2013 21:14

Re: "Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvan

Slakje schreef:
Kenya schreef:
Moira schreef:
Ik vind persoonlijk dat de keuze toch echt bij jou zelf moet liggen (of indien gekozen de nabestaanden). Ik vind niet dat je iemands bezit bent en zij de keuze mogen hebben over wat er met je gebeurd. Want waar ga je op een gegeven moment dan de grens stellen qua mensenrechten? [/b]

Wel ben ik het er mee eens dat als je dood bent, je niks meer aan je organen hebt. Dus in die zin heb ik wel gekozen om donor te zijn. Aan de andere kant wil ik de wensen van andere mensen respecteren. Als je het zelf niet wilt, moet je het gewoon niet doen. Maakt niet uit wat voor reden het is.

Belgisch systeem vind ik oké. Het heeft bewezen dat het werkt. Van mij mogen ze het hier ook invoeren, mits er goed over geinformeerd wordt. Daarnaast vind ik dat iedereen het recht heeft op een donor orgaan, ook als je zelf niet een donor bent. Heeft voor mijn gevoel ook weer met gelijke rechten te maken.



Inderdaad. Gaat de staat / de samenleving / mijn buurman dan ook beslissen of ik wel of geen abortus mag plegen, ik wel of niet mag roken, ik wel of niet euthanasie mag plegen, ik wel of niet medicijnen tegen kanker krijg etc.?
Het is prima om mensen in te lichten over bepaalde zaken. Het is uitstekend om mensen goed te laten nadenken over zulke kwesties, maar het zou toch al te gek worden als iets of iemand anders zomaar beslissingen over mijn lichaam mag nemen waar ik het niet mee eens ben. Ik heb zelf gekozen om donor te zijn, maar dat moet wel míjn keuze zijn.

Dat vind ik dan weer onzin. Abortus, roken, euthanasie, dat heeft invloed op jouw leven. Als je je organen doneert, heeft het geen invloed op jouw leven want je bent dood.


Dat geloof jij. (En ik ook, daar niet van.) Er zijn ook mensen die daar anders over denken. Bovendien, dood of niet dood, het blijft míjn lichaam. En ik vind dat ik daar over bepaal, al kan ik er (misschien) niets tegen doen als er iets mee gebeurd tegen mijn zin, aangezien ik dood ben. Ik hoop toch sterk dat mensen mijn wensen willen respecteren.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 17 Okt 2013 02:32

Re: "Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvan

Nee Susan, daar zou ik me inderdaad niet goed bij voelen. Als het orgaan dan weggegooid wordt, zou ik dat willen. Maar ik vind het wel egoistisch van die persoon, wel krijgen maar niet geven.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Moira

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 314

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:25

Bericht 17 Okt 2013 12:25

Re: "Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvan

Slakje schreef:
Kenya schreef:
Moira schreef:Ik vind persoonlijk dat de keuze toch echt bij jou zelf moet liggen (of indien gekozen de nabestaanden). Ik vind niet dat je iemands bezit bent en zij de keuze mogen hebben over wat er met je gebeurd. Want waar ga je op een gegeven moment dan de grens stellen qua mensenrechten? [/b]

Wel ben ik het er mee eens dat als je dood bent, je niks meer aan je organen hebt. Dus in die zin heb ik wel gekozen om donor te zijn. Aan de andere kant wil ik de wensen van andere mensen respecteren. Als je het zelf niet wilt, moet je het gewoon niet doen. Maakt niet uit wat voor reden het is.

Belgisch systeem vind ik oké. Het heeft bewezen dat het werkt. Van mij mogen ze het hier ook invoeren, mits er goed over geinformeerd wordt. Daarnaast vind ik dat iedereen het recht heeft op een donor orgaan, ook als je zelf niet een donor bent. Heeft voor mijn gevoel ook weer met gelijke rechten te maken.



Inderdaad. Gaat de staat / de samenleving / mijn buurman dan ook beslissen of ik wel of geen abortus mag plegen, ik wel of niet mag roken, ik wel of niet euthanasie mag plegen, ik wel of niet medicijnen tegen kanker krijg etc.?
Het is prima om mensen in te lichten over bepaalde zaken. Het is uitstekend om mensen goed te laten nadenken over zulke kwesties, maar het zou toch al te gek worden als iets of iemand anders zomaar beslissingen over mijn lichaam mag nemen waar ik het niet mee eens ben. Ik heb zelf gekozen om donor te zijn, maar dat moet wel míjn keuze zijn.

Dat vind ik dan weer onzin. Abortus, roken, euthanasie, dat heeft invloed op jouw leven. Als je je organen doneert, heeft het geen invloed op jouw leven want je bent dood.


Het gaat er om dat iemand anders bepaalt wat er met je gaat gebeuren. Stel dat we dit allemaal accepteren, what's next? Misschien eist de staat wel dat je niet mag roken, want dat is slecht en zo verpest je bepaalde organen die bestemd zijn voor transplantatie. Jouw lichaam is immers niet van jezelf, dus je moet wel doen wat de hogere hand je beveelt. Of waarom ontwikkelen we niet gewoon een fokprogramma met mensen speciaal voor donoren? Klinkt allemaal erg onrealistisch, maar het verleden heeft al genoeg bewezen dat mensen met bepaalde machten daadwerkelijk tot zoiets in staat zijn (denk aan bepaalde religies, Hitler met zijn concentratiekampen etc). Ik vind het juist zo fijn dat we in Nederland vrij leven, geen bezit zijn en we zelf keuzes mogen maken.
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:23

Bericht 17 Okt 2013 16:51

Re: "Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvan

Wat cijfers voor de geïnteresseerden:

http://www.transplantatiestichting.nl/cijfers
<<

Merai

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 157

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:36

Bericht 17 Okt 2013 19:46

Re: "Mensen die geen orgaandonor zijn, mogen ook niet ontvan

Moira, ik vind je vergelijking behoorlijk heftig en ook niet echt op zijn plaats. Eenieder zou in zo'n systeem nog steeds zelf zeggenschap hebben, alleen het uitgangspunt is anders. Ik ben daar absoluut voor, ik denk ook dat er een stuk minder mensen tegen het donorschap zijn dan dat er mensen zijn die geen donor zijn. Ik vind wel dat er een minimum leeftijd aan verbonden moet worden.

De stelling dat mensen die geen donor zijn ook niet zouden mogen ontvangen vind ik niet okay, alleen hier zie je al dat er mensen zijn die niet geschikt zijn om te doneren. Hoe ga je daar dan mee om? Organisatorisch lijkt me dat een veel te grote kluif en daarnaast heeft iedereen recht op medische behandeling.
"Worry is a misuse of imagination"
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers