Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Asielkat haalt uit

<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1462

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 24 Feb 2017 09:07

Asielkat haalt uit

Hi, ik heb nog nooit katten gehad so I need your help!
Sinds woensdag hebben wij een asielkat van 8 jaar oud. Hij is ontzettend aanhankelijk, klimt steeds op schoot en loop de hele dag om mijn benen heen te draaien etc. Maar, als hij dan op schoot zit of bij me ligt kan hij zo ineens uithalen (bijten en nagels in mijn arm). Hij doet dat heel kort en springt daarna gelijk weg. Nu doet hij dat op moment dat ik bijvoorbeeld net iets beweeg met een arm dus ik snap dat hij schrikt, al lijkt hij zich soms juist ook al heel erg de focussen op een arm die ergens ligt en te wachten tot hij beweegt.

Hij komt nu ook alweer bij me liggen, maarja ik heb even geen zin om hem te aaien als ik dan zo weer een knauw krijgt. Wat moet ik hier mee? Is hij bang en moet hij gewoon nog wennen? Of is hij gefrustreerd omdat hij nog niet naar buiten mag? In het asiel hebben ze hier niks over gezegd. Het was juist de enige kat die lief en makkelijk genoeg was om zelfs bij kleine kinderen te kunnen.

Help!

Afbeelding
Smile, it's free!
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5464

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 24 Feb 2017 09:52

Re: Asielkat haalt uit

Misschien kun je het asiel even bellen en je vraag voorleggen. Ik heb dit gedrag nooit bij mijn katten gezien, dus kan er verder niets over zeggen.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Anoniem316

Bericht 24 Feb 2017 09:58

Re: Asielkat haalt uit

Wij hebben dat hier ook gehad met een van de asielkatten. Hing bijvoorbeeld uit het niets in mijn kuit. Het is op gegeven moment gestopt. We hebben niet veel bijzonders gedaan. Jullie moeten natuurlijk nog aan elkaar wennen. Ik zou hem even lekker met rust laten en hij komt vanzelf wel weer knuffels halen. Mocht hij het nog veel vaker doen, dan zou ik het asiel even bellen.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 24 Feb 2017 10:29

Re: Asielkat haalt uit

Ik denk dat het nog veel te vroeg is en dat de kat nog niet helemaal gewend is en daardoor schrikkerig reageert. Vaak hebben asielkatten een (moeilijk) verleden en iets langer de tijd nodig om te wennen. Dat hij al bij je ligt vind ik een heel goed teken! Geef hem dus lekker de tijd, mocht hij uithalen corrigeer hem dan.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1462

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 24 Feb 2017 10:39

Re: Asielkat haalt uit

Oke, thanks! En hoe corrigeer ik hem dan? Hij springt nu zelf gelijk weg. Haha vet lastig hoor als hij op schoot komt maar ik bijna mijn armen niet durf te bewegen.
Smile, it's free!
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 24 Feb 2017 11:51

Re: Asielkat haalt uit

Oh ik roep gewoon iets, 'uh' ofzo :P Mijn kat deed dit trouwens ook een tijd, nu bijna niet meer. Ik zie het nu ook aankomen doordat ik hem heel goed ken.
<<

Serena

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 717

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:37

Bericht 24 Feb 2017 11:53

Re: Asielkat haalt uit

Onze kat doe dat ook wel eens, maar alleen bij mij. Ze hangt ook het meest aan mij, als in achterna lopen, op schoot zitten en mauwen als ik even niet bereikbaar ben voor haar. Waar het door komt weet ik eigenlijk ook niet zo goed, denk vooral frustratie ofzo. Ik haal haar dan direct van schoot en maak duidelijk dat het nu even klaar is, door op een bepaalde toon tegen haar te praten en geen aandacht meer te geven voor even.
Je kan corrigeren door met een plantenspuit aan de slag te gaan, of op de schouders van de kat de drukken en hem zo naar beneden te duwen. Dit is ook hoe moederpoezen hun kittens corrigeren.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 24 Feb 2017 13:07

Re: Asielkat haalt uit

Het kan ook speels zijn, dat kan ik niet goed inschatten uit je verhaal. Een van onze katten kan ook ineens in attack-modus gaan, terwijl hij zich niet bedreigd voelt. Hij hangt dan ook echt aan je arm. Meestal is dat ook een beetje uit irritatie.
Zie je het aankomen doordat de kat eerst met de staart begint te zwiepen? Zo zien wij die buien meestal aankomen en zetten we de kat weg.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1462

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 24 Feb 2017 14:31

Re: Asielkat haalt uit

Het doet wel echt zeer en het is echt maar één bijt/krab uithaal dus denk niet dat het spelen is. Hoop dat het gewoon leren vertrouwen hebben is. En dat zwiepen met het puntje van z'n staart doet hij sowieso wel veel, ook als hij niet uithaalt eigenlijk.

Nou de teller staat vdg op 1 terwijl hij al meerdere keren op schoot is gekropen, op tafel bij me is komen liggen. We gaan het zien!
Laatst gewijzigd door Lavendel op 24 Feb 2017 14:38, in totaal 2 keer gewijzigd.
Smile, it's free!
<<

Anoniem316

Bericht 24 Feb 2017 14:35

Re: Asielkat haalt uit

Ik denk dat dat het is hoor Lavendel. Het kwam mij in ieder geval bekend voor. Onze katten hing de eerste avond met zijn nagels in mijn hoofd. Echt even een uithaal en toen wilde hij ook weg.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1462

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 24 Feb 2017 14:43

Re: Asielkat haalt uit

Jaa komt vast goed. Hij is ook nog redelijk waakzaam. Duurt vaak lang voor hij echt z'n koppie neerlegt als hij wil slapen. Zal toch nog even wat meer moeten wennen denk ik.
Smile, it's free!
<<

Anoniem273

Bericht 24 Feb 2017 16:23

Re: Asielkat haalt uit

Ik denk ook dat het wennen is. Mist waarschijnlijk nog een heel stuk vertrouwen, dat komt vanzelf. Super dat jullie zo'n oudere kat een warm mandje geven, zeg! Veel plezier met hem :)
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:43

Bericht 24 Feb 2017 16:33

Re: Asielkat haalt uit

Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties. Wat een schatje, veel plezier met hem! :love:
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Fientje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1315

Geregistreerd: 27 Feb 2015 23:10

Bericht 24 Feb 2017 17:26

Re: Asielkat haalt uit

Mijn asielkat doet dit ook, ook nog steeds na een jaar of 3. Inmiddels weet ik ook de plekjes die dat triggeren (lang achter bij haar kont/staartaanzet kriebelen) of als ze begint te zwiepen met haar staart.
Vaak duw ik haar dan al weg, omdat ik alweer weet hoe laat het is. Ik heb dus niet echt tips en dus niet echt een nuttige bijdrage, maar herkenbaar is het wel.
Mama van M ('17) en F ('22)
Pegdolls!
www.dollvanjoyce.nl
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1462

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 24 Feb 2017 20:16

Re: Asielkat haalt uit

Ooh hoop dat deze er wel mee stopt. Hij wilde het vdg nog een paar keer doen maar kom het net op tijd zien aankomen en hem van schoot afhalen of weglopen. Toch nog wel lastig lezen een kat. Ik ben van thuis alleen een hond gewend en die was vet makkelijk, altijd vrolijk haha
Smile, it's free!
<<

Anoniem184

Bericht 24 Feb 2017 20:40

Re: Asielkat haalt uit

Misschien kun je Feliway overwegen.
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 24 Feb 2017 21:00

Re: Asielkat haalt uit

De kat van mijn ouders die ze gewoon van kitten af hebben doet dat ook als mijn moeder bijvoorbeeld hard lacht of hard praat. Misschien klinkt dat bedreigend voor hun?
D. 💙14-01-2019💙
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 24 Feb 2017 23:46

Re: Asielkat haalt uit

het leren lezen van een kat heeft even tijd nodig. Dat je het nu al een paar keer net op tijd ziet aankomen en hem weg kan zetten is al heel wat. komt wel goed als ik dat zo hoor.
Afbeelding
<<

Fientje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1315

Geregistreerd: 27 Feb 2015 23:10

Bericht 25 Feb 2017 10:41

Re: Asielkat haalt uit

Elska schreef:het leren lezen van een kat heeft even tijd nodig. Dat je het nu al een paar keer net op tijd ziet aankomen en hem weg kan zetten is al heel wat. komt wel goed als ik dat zo hoor.


Hier sluit ik me bij aan. :good:
Mama van M ('17) en F ('22)
Pegdolls!
www.dollvanjoyce.nl
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 27 Feb 2017 12:15

Re: Asielkat haalt uit

Heel herkenbaar. Onze kat deed dit ook toen hij net bij ons was. Hij wilde heel graag dat je 'm aaide, maar als je dat deed, ging hij wel grommen. Hij kon je ook zo uit het niets slaan als hij schrok omdat je een plotselinge beweging maakte. Na een tijd is hij daar vanzelf mee gestopt.

Je weet bij een asielkat vaak ook niet wat ze hebben meegemaakt en hoe ze behandeld zijn. Soms duurt het even voor ze iemand echt vertrouwen. Die van ons had echt heel erge verlatingsangst, als je naar de wc ging, raakte hij in paniek. Nu hij ons en ons ritme goed kent, gaat dat eigenlijk prima. Alleen als we de hele dag weg zijn geweest, gedraagt hij zich wel als een blije puppy als je thuiskomt en doet hij alsof hij je een maand niet heeft gezien.

Ik zou 'm niet straffen, wat je nu doet (wegzetten of weglopen) is de beste oplossing, zo wordt hij niet bang voor je.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1462

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 28 Feb 2017 17:36

Re: Asielkat haalt uit

Oh jongens het is zo'n leukerd. Hij heeft niet meer uitgehaald sinds vrijdag :) Hij is een lekker veel aan het spelen, komt heel veel knuffelen en als we thuiskomen zit ie voor de deur. Maar hij is ook wel veel rustiger en minder obsessief op zoek naar aandacht (hij gaat wat meer z'n eigen gang en ligt nu vaker tegen me aan ipv op me haha). Alleen 's ochtends begint hij heel hard te piepen als hij ons boven hoort opstaan haha maar dan doe ik maar gelijk de deur beneden open voor de gezelligheid :) Vet leuk die Bob.
Smile, it's free!
<<

Anoniem316

Bericht 28 Feb 2017 17:38

Re: Asielkat haalt uit

Goed om te horen Lavendel!
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 28 Feb 2017 18:32

Re: Asielkat haalt uit

Wat leuk! Fijn dat ie nu op zijn gemakje is. Lijkt nu zijn plekje te hebben gevonden. Hij moest gewoon even aan je wennen joh. En even testen. Zijn net kinderen haha. Je krijgt zoveel liefde terug. Heerlijk als ze je opwachten als je thuis komt.
D. 💙14-01-2019💙

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers