Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


wie weet dit. 2 jaar ziektewet en dan?

<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12141

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 21 Feb 2017 17:03

wie weet dit. 2 jaar ziektewet en dan?

oke even een vraag

hoe zit het als je 2 jaar in de ziektewet zit en niet terug kan naar je werk omdat je nog steeds ziek bent. Kan je dan zomaar ontslagen worden ook bij een vast contract en jaren gewerkt te hebben?
Afbeelding
<<

Anoniem198

Bericht 21 Feb 2017 17:05

Re: wie weet dit. 2 jaar ziektewet en dan?

Ja, ontslag mag dan worden aangevraagd. Zie deze website voor meer info.

https://ontslag.nl/arbeidsongeschikthei ... chiktheid/
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 21 Feb 2017 17:29

Re: wie weet dit. 2 jaar ziektewet en dan?

Ja, dat kan idd.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12141

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 21 Feb 2017 18:27

Re: wie weet dit. 2 jaar ziektewet en dan?

En krijg je dan een uitkering of iets ?
Afbeelding
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 16:48

Bericht 21 Feb 2017 18:39

Re: wie weet dit. 2 jaar ziektewet en dan?

<<

Anoniem205

Bericht 21 Feb 2017 20:46

Re: wie weet dit. 2 jaar ziektewet en dan?

Na 104 weken ziekte moet er een WIA uitkering aangevraagd worden. Hiervoor moet je gegevens van je organisatie krijgen, icm eigen papieren die je op moet sturen. Daarna wordt je dossier beoordeeld en word je uitgenodigd om bij de UWV-arts te komen. Die bepaalt, samen met je dossier, wat voor soort uitkering je kunt krijgen. Heb je nog ergens verdiencapaciteit (lees: je kunt nog wel werken, maar aangepast werk), dan zal je vermoedelijk 0-35% WIA oordeel krijgen en dan zal je de WW in gaan.
Bij de overige percentages zal je een WIA uitkering kunnen ontvangen. Bij 80-100% arbeidsongeschiktheid kan je eventueel overwegen bezwaar te maken en een IVA uitkering aan te vragen.

Maar, ongeacht welk percentage arbeidsongeschiktheid: een werkgever mag altijd een vaststellingsovereenkomst aanbieden na 104 weken ziekte. Je bent echter niet verplicht die te accepteren en dan blijft je dienstverband slapend. Als je werkgever je een vaststellingsovereenkomst wil aanbieden, kan je proberen een stukje transitievergoeding te vragen. Of je die krijgt, is een tweede (daar zijn werkgevers niet heel happig op).
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12141

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 22 Feb 2017 16:22

Re: wie weet dit. 2 jaar ziektewet en dan?

Bedankt hier kunnen we wat mee
Afbeelding
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 24 Feb 2017 01:12

Re: wie weet dit. 2 jaar ziektewet en dan?

Het dubbele is dat werkgever niet zo veel heeft aan het afhechten van de arbeidsovereenkomst. Die slapende, die kost hem niks want de salarisverplichting is geeindigd. Tegelijkertijd kost die vso hem wel geld.

En weet, helaas, dat je 35 procent of meer inkomensverlies moet hebben om een WIA te krijgen, die krijg je niet zomaar.
<<

Anoniem205

Bericht 26 Feb 2017 16:50

Re: wie weet dit. 2 jaar ziektewet en dan?

Klets niet Kerel.
Een vso is niet per defenitie dat er een transitievergoeding moet worden betaald. Het is maar net tot welke afspaak je komt.

Het ontbinden van een overeenkomst is zeker wel nuttig. Stél dat iemand 0-35 krijgt toegewezen, dan zou die persoon theoretisch gezien weer uren kunnen gaan claimen in het dienstverband dat slapend werd gehouden door de werkgever.
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 28 Feb 2017 11:35

Re: wie weet dit. 2 jaar ziektewet en dan?

Waarom zou je een VSO sluiten als je er geen transitievergoeding voor krijgt dan? Dat zou ik hoe dan ook afraden. Je kunt een VSO sluiten voor twee knikkers en een zak drop, maar wat is de toegevoegde waarde?
<<

Anoniem205

Bericht 01 Mrt 2017 17:36

Re: wie weet dit. 2 jaar ziektewet en dan?

Omdat sommige mensen gewoon van de werkgever af willen zonder juridisch getouwtrek.

En dat JIJ het afraadt, wil nog niet zeggen dat het niet gebeurt/kan.
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 16:48

Bericht 01 Mrt 2017 17:50

Re: wie weet dit. 2 jaar ziektewet en dan?

Kerel mijn moeder heeft dat gedaan precies om de reden die Oreo aangeeft. Ze had geen zin in juridisch getouwtrek, wou gewoon van haar baan af en haar werk met een goed gevoel afsluiten. Door alleen voor de VSO te gaan heeft haar heel veel rust opgeleverd wat haar gezondheid ten goede is gekomen en het maakt dat ze toch met een goed gevoel erop terug kan krijgen. Nu zit ze in de WW en kan ze vol nieuwe energie zich volledig daarop storten en allerlei cursussen etc doen om zichzelf verder te ontwikkelen en een nieuwe baan te vinden.
Dat vindt ze vele malen belangrijker dan die transitievergoeding.
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 01 Mrt 2017 20:04

Re: wie weet dit. 2 jaar ziektewet en dan?

Dat kan ook wel, maar aan de andere kant willen veel arbeidsongeschikten juist hun band met het bedrijf behouden. En wie weet, als je nog eens opknapt is de stap kleiner. Enfin, iedereen moet het ook zelf weten. Maar je moeder is vanuit een dienstverband ziek de WW ingestroomd? Niet de Ziektewet?
<<

Anoniem221

Bericht 01 Mrt 2017 20:36

Re: wie weet dit. 2 jaar ziektewet en dan?

Ik weet niets van hoe het precies werkt, dus ik meng me nergens in. Maar ik vind het wel netjes dat de werkgever twee jaar lang loon heeft uitgekeerd. De werkgever is dus kennelijk niet op de hoogte van het feit dat het UWV het al na een jaar wil overnemen door de werknemer af te keuren na een jaar. En niet na twee jaar.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11565

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 01 Mrt 2017 21:20

Re: wie weet dit. 2 jaar ziektewet en dan?

Fedora schreef:Ik weet niets van hoe het precies werkt, dus ik meng me nergens in. Maar ik vind het wel netjes dat de werkgever twee jaar lang loon heeft uitgekeerd. De werkgever is dus kennelijk niet op de hoogte van het feit dat het UWV het al na een jaar wil overnemen door de werknemer af te keuren na een jaar. En niet na twee jaar.


Ziek uit dienst is voor veel bedrijven helemaal niet voordelig in een heel aantal gevallen is het zelfs goedkoper om de persoon nog maar een extra jaar in dienst te houden voor 70% van het salaris dan ziek uit dienst te laten gaan.
2015 💙
<<

Anoniem221

Bericht 01 Mrt 2017 21:46

Re: wie weet dit. 2 jaar ziektewet en dan?

Minx, dat wist ik dus niet. Weer iets geleerd.
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 16:48

Bericht 01 Mrt 2017 22:42

Re: wie weet dit. 2 jaar ziektewet en dan?

kerel schreef:Dat kan ook wel, maar aan de andere kant willen veel arbeidsongeschikten juist hun band met het bedrijf behouden. En wie weet, als je nog eens opknapt is de stap kleiner. Enfin, iedereen moet het ook zelf weten. Maar je moeder is vanuit een dienstverband ziek de WW ingestroomd? Niet de Ziektewet?


Nee ze heeft zich beter gemeld omdat anders de VSO niet plaats kon vinden omdat ze niet ziek uit dienst kon en dan ook niet de WW in kon. Terwijl het al wel vast stond wanneer ze weer voor 100% hersteld zou zijn. Dus ze heeft zich beter gemeld, is 2,5 maand vrijgesteld van werk met doorbetaling van het loon. En op de datum dat ze 100% hersteld was is ze uit dienst gegaan en de WW in gegaan.
<<

Anoniem221

Bericht 01 Mrt 2017 23:15

Re: wie weet dit. 2 jaar ziektewet en dan?

Ik lees hier even mee en lees van alles dat ik niet goed kan plaatsen.

Als iemand ontslagen wordt met een VSO, dan heeft degene recht op WW? Dan vanuit de WW kan hij/zij zich ziek melden en na twee jaar kan men toch pas een WIA aanvragen? Na 104 weken ziekte vanuit de WW?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11565

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 02 Mrt 2017 00:38

Re: wie weet dit. 2 jaar ziektewet en dan?

Je kan niet in de ww en in de Zw zitten. Je zit in de Zw of in de ww. Na 104 wkn Zw kun je een wia aanvragen.
2015 💙
<<

Anoniem205

Bericht 08 Mrt 2017 22:18

Re: wie weet dit. 2 jaar ziektewet en dan?

Als je een wia 0-35% krijgt, stroom je automatisch de ww in. 35-80% krijgt je deels een arbeidsongeschiktheids uitkering. En bij 80-100% een volledige uitkering.

Een vso na 2 jaar ziekte is niet per definitie betermelden voordat de vso kan worden afgesloten. Dit is een speciale overeenkomst.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers