Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoge bloeddruk in de zwangerschap

<<

Anoniem 82

Bericht 15 Okt 2013 10:24

Hoge bloeddruk in de zwangerschap

Iemand hiermee bekend?

Mijn bloeddruk is buiten de zwangerschap altijd normaal geweest, in elk geval niet te hoog. Nu was hij gisteren veel te hoog, vanmorgen gelukkig wel wat gezakt. Alleen de huisarts is er niet gerust op en moet nu weer eerder terug naar de gynaecoloog. Normaal zou je bloeddruk namelijk tegen de helft van de zwangerschap juist op z'n laagst moeten zijn, maar die van mij is dus nog niet eerder zo hoog geweest..

Ben wel benieuwd of hier mama's zijn die hoge bloeddruk hadden in de zwangerschap en hoe dat gegaan is. Het hoeft hier overigens nog niet helemaal fout te zijn ofzo, begreep ik. Maar echt lekker zit het me ook niet dat mijn lichaam weer een nieuwe manier heeft gevonden om te protesteren :nopompom: Vanmiddag in elk geval naar de gynaecoloog en dan hoor ik waarschijnlijk of ze er nu al iets mee gaan doen (medicatie) of dat het onder strengere controle nog even aangekeken wordt om te kijken hoe het zich ontwikkelt.
<<

Artemis

Bericht 15 Okt 2013 10:38

Re: Hoge bloeddruk in de zwangerschap

Ja, ik.

Bij de eerste vanaf een week of 28, toen werd ik regelmatig opgenomen en slikte ik medicatie. Uiteindeljk werd dat pre eclampsie, en kreeg ik een dysmatuur kind. Buiten de zwangerschap was mijn bloeddruk normaal.

Bij de tweede vanaf 20 weken ongeveer, dat werd hellp, met 30 weken is mijn zoon gehaald.

Bij de tweede is er meestal minder kans, tenzij van een andere man dan de eerste, of als er lang tussen zwangerschappen zit. (Maar ik was binnen een jaar weer zwanger van dezelfde man, dus dat is geen garantie)

Ik ben geen succesverhaal, maar je kunt rustig 40 weken zwanger zijn met een hoge bloeddruk in principe, ik heb ook de 38 weken gehaald bij de eerste, alleen groeide zij daardoor erg slecht.
Je zult wat vaker controle krijgen en je zult wat alerter moeten zijn op klachten. Hoe ver ben je nu?
<<

Artemis

Bericht 15 Okt 2013 10:41

Re: Hoge bloeddruk in de zwangerschap

Oh en hoe hoog is hoog?

Bij mij werd het een probleem zodra mijn onderdruk boven de 95 kwam. Ik zat dan op 130/95 ofzo. Bij een onderdruk van 100 werd ik opgenomen en bij 160/120 werd ik aan een infuus gegooid om hem accuut naar beneden te brengen. En toen dat óók niet meer hielp kreeg ik een spoedkeizersnede. Maar er zijn dokters die zich zorgen gaan maken bij een bloeddruk van 120/80 en dat is wat overdreven.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 15 Okt 2013 10:45

Re: Hoge bloeddruk in de zwangerschap

ik had een hoge bloeddruk,alleen tijdens de tweede helft van de zwangerschap.
zolang hij rond de 90 bleef moest ik regelmatig naar de vk,2 a 3 keer per week voor controle en vanaf 33 weken meer rust houden.Toen hij rond de 95 kwam moest ik naar het ziekenhuis voor controle. 3 dagen later was mn onderdruk 120 en werd ik opgenomen en ingeleid ivm zwangerschapsvergifitiging. Ik was nog net geen 37 weken toen.
dochter was geen reus maar mocht gewoon de volgende dag mee naar huis.
we moesten 24 uur blijven voor mij.
<<

Anoniem 82

Bericht 15 Okt 2013 10:45

Re: Hoge bloeddruk in de zwangerschap

Ik ben nu ruim 18 weken. Klinkt wel heftig zeg, met name de tweede keer!

Gelukkig hoeft het inderdaad niet altijd voor problemen te zorgen, dus ik probeer me er maar niet te druk over te maken voor zover dat me lukt (anders gaat m'n bloeddruk misschien nog verder omhoog). En ik vind het ook wel een beetje een geruststelling dat ze er nu extra op gaan letten nu het eenmaal geconstateerd is. Al zit het me natuurlijk niet helemaal lekker, maar wie weet wordt dat ook wel minder als ik straks eenmaal weet wat ze ermee willen gaan doen of niet.

Buiten de zwangerschap had ik dus geen hoge bloeddruk, vorige zwangerschap trouwens ook niet. Maar zit wel ruim 2,5 jaar tussen de zwangerschappen, en dit kindje is van een andere vader.
<<

Anoniem 82

Bericht 15 Okt 2013 10:49

Re: Hoge bloeddruk in de zwangerschap

Normaal is mijn bloeddruk meestal tussen de 120 en 130 van bovendruk en de onderdruk ongeveer 70. Nu was hij tegen de 150 over 85. Dat vond de huisarts voor deze termijn veel te hoog. Geen idee of een van de twee waarden met name te hoog was of gewoon de gehele combinatie. Het kan ook nog veel hoger natuurlijk, dus ik probeer me er maar aan vast te houden dat het nu nog geen echt probleem is, en dat ze er in elk geval voorlopig goed op gaan letten.
<<

Anoniem87

Bericht 15 Okt 2013 10:53

Re: Hoge bloeddruk in de zwangerschap

Komt zeer regelmatig voor Roze, dus laat je niet bang maken met 'het zou nu op z'n laagst moeten zijn'. Veel vrouwen krijgen een te hoge bloeddruk gedurende de zwangerschap en het is met medicatie goed te behandelen. Ze zullen je goed in de gaten houden en alert maken op bepaalde klachten.
Daarnaast kan je bloeddruk vanmiddag alweer veel beter zijn, door bv slecht slapen of stress kan je bloeddruk namelijk tijdelijk wat hoger zijn geweest.
Ik ben zelf geboren met 35 wkn omdat mijn moeder haar bloeddruk veel te hoog was en heb helaas de hoge bloeddruk van haar geerfd. Slik hier dus ook medicatie voor, maar het is dus prima te behandelen!
<<

Anoniem 82

Bericht 15 Okt 2013 11:03

Re: Hoge bloeddruk in de zwangerschap

Dat stelt me alweer wat gerust Elin. Ik dacht ook al dat bepaalde omstandigheden je bloeddruk bijvoorbeeld tijdelijk wat kunnen verhogen, maar gisteren zei juist iemand tegen me dat bloeddruk niet zo heel snel kan schommelen. Dus daar schoot ik weer extra van in de stress.. Maar gisteren was het wel aan het einde van de dag, ik was erg moe en ook niet helemaal stressvrij. Dus ik hoop dat het gewoon nog zakt, of dat ze me anders inderdaad goed in de gaten houden en eventueel medicatie kunnen geven. Hoge bloeddruk zit trouwens wel in de familie (aan mijn moeders kant heeft ongeveer iedereen het), maar ik heb er gelukkig nog niet eerder last van gehad.
<<

Stokstaartje

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:50

Bericht 15 Okt 2013 11:30

Re: Hoge bloeddruk in de zwangerschap

bloeddruk kan juist heel erg schommelen door allerlei oorzaken. Je kunt hem zelf ook beïnvloeden door angst idd
Afbeelding
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 15 Okt 2013 13:26

Re: Hoge bloeddruk in de zwangerschap

Een keer een hoge bloeddruk kan natuurlijk gewoon voorkomen, maar het kan geen kwaad het extra te laten checken.
Ik kreeg rond een week of 25 een steeds hogere bloeddruk, toen nog wel gewoon binnen de grenzen, een hele tijd steeds 130/95 en dat soort waardes. Met 33 weken was mijn bloeddruk toen 170/110 en werd ik opgenomen, ik moest toen een week blijven tot ik ingesteld was op medicatie. Helaas is dat wel rotspul, in de zwangerschap mogen ze maar heel weinig gebruiken en sommige van die pillen hebben flinke bijwerkingen.
Na een week was mijn bloeddruk eindelijk 'stabiel' en mocht ik naar huis. Wel moest ik daarna een paar keer per week op controle komen. De tweede controle was mijn bloeddruk weer hoog, de dag daarna weer goed en uiteindelijk werd ik 2/3 dagen later alsnog opgenomen met 35 weken. Toen was mijn bloeddruk 210/140 en werd ik onmiddellijk aan het infuus gelegd.
Ik had zwangerschapsvergiftiging en daarom zijn ze me gaan inleiden met een ballonkatheter. Met 35 + 3 ben ik bevallen, moest ook echt die dag gebeuren want ondanks alle medicatie werd mijn bloeddruk weer hoger.

Mijn verhaal is dus ook niet echt een succesverhaal, maar ondanks alles heb ik nu een kerngezonde baby die er niets aan over heeft gehouden. Ook waren bij mij de omstandigheden verre van optimaal met mijn doodzieke man en een blindedarmontsteking met 18 weken. Wat daarvan precies van invloed is geweest op hoe het is gelopen weet ik niet. Maar ik weet wel dat mijn bloeddruk véél hoger was op dagen dat ik veel stress had en weinig had geslapen.

Maar het belangrijkste voor nu, 1x hoge bloeddruk betekend niet gelijk blijvend verhoogd en een hoge bloeddruk die niet te hoog is kan best een hele tijd gewoon stabiel blijven zodat het helemaal geen problemen oplevert.
<<

Anoniem80

Bericht 15 Okt 2013 15:01

Re: Hoge bloeddruk in de zwangerschap

Ik! Maar wel pas later in de zwangerschap. Bij de eerste werd ik door vk doorgestuurd met een onderdruk van 110. Bleek zwangerschapsvergiftiging en moest blijven en werd meteen aan het infuus gelegd. Week daar gelegen, ik mocht met medicatie naar huis om kerst te vieren en moest dagelijks op controle komen voor bloeddruk en. Met medicatie bleef onderdruk 95 op zijn laagst. Dus met 37,3 ingeleid.

Tweede keer steeg bloeddruk weer, nu met 35 weken. Onderdruk van 100. Mocht naar huis met medicatie. Ineleid ivm zwangerschapsdiabetes en hoge bloeddruk. Beide keren meteen na de bevalling was het over.

Kans dat dit twee keer zou gebeuren was klein vertelden ze mij ook inderdaad, want krap 9 maand geleden bevallen toen ik weer zwanger werd en van dezelfde vader. Maar helaas toch wel weer. Mocht ik ooit weer zwanger worden dan houden ze het extra goed in de gaten.

Bij jou houden ze het ook goed in de gaten nu meid.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3852

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 15 Okt 2013 15:16

Re: Hoge bloeddruk in de zwangerschap

Ik heb ook een hoge bloeddruk gehad! Ik ben met 35 weken opgenomen met een bloeddruk van 155/108 en met 37+1 weken ingeleid en bevallen van een klein meisje.
<<

anoniem196

Bericht 15 Okt 2013 15:17

Re: Hoge bloeddruk in de zwangerschap

Ik ook. Maar pas aan het einde van de zwangerschap opgenomen met pre-eclampsie.
Neem voor de zekerheid spullen mee voor als ze je een nachtje willen houden
<<

Anoniem 82

Bericht 15 Okt 2013 15:43

Re: Hoge bloeddruk in de zwangerschap

Het viel gelukkig mee! De gynaecoloog ziet nu nog geen problemen, en gaat ook nog even niks doen. Behalve de bloeddruk wat beter in de gaten houden. Dus ik hoop dat het gewoon meevalt allemaal, dat mijn bloeddruk weer netjes wordt of in elk geval niet gevaarlijk hoog. De huisarts vond het icm hoofdpijnklachten en mijn andere klachten in elk geval reden om even eerder gecheckt te worden, maar de gynaecoloog vond dat er nu geen reden tot zorg is. Gelukkig! Al blijft het door allerlei klachten, en nu dit weer, toch erg spannend allemaal.. Elke keer vraag ik me af wat er nu weer gaat komen.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers