Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sites

<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 19 Feb 2017 15:31

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

Bij deel 1 is mijn antwoord: nee, ik vind het niet zieliger voor de ouders dan voor het kind. Gewoon om de reden dat we het hebben over volwassenen die veel beter is staat zijn tot een situatie overzien en zich niet in een situatie bevinden waarin zij zich onveilig voelen.
Een peuter kan geen tijd overzien waardoor een gevoel van onveiligheid voor eeuwig is. Een peuter kan nou eenmaal niet overzien dat papa en mama er morgen heus ook nog wel zijn en dan alles goed is gekomen.

Ik weet niet zo goed hoe ik het helder kan verwoorden omdat ik uiteraard begrijp dat de ouders hier ook veel last van hebben. Toch gaat mijn hart uit naar het kind vanwege bovenstaand tijdsbesef.
<<

Anoniem282

Bericht 19 Feb 2017 16:05

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

Dat is dan denk ik puur een gevoel. :) Gebaseerd op ratio kun je domweg het je niet permitteren om door te weinig nachtrust op werk niet meer scherp te zijn. Zolang ouders er zelf geen last van hebben, is er geen probleem. Maar in dit geval had dit niet nog weken/maanden/jaren door kunnen gaan. Ik vind professionals niet heilig, maar wat deze moeder beschreef (na een aantal gesprekken met de therapeut) kan ik me wel in vinden. De situatie wordt zo voor 3 mensen slechter en de problemen die het voor de ouders veroorzaakt zijn inmiddels duidelijk aanwezig. Dat kan ook niet de bedoeling zijn, lijkt me. Bovenal hoop ik dat iedereen in dat gezin binnen afzienbare tijd weer goed kan slapen. :)

Ik heb te weinig verstand van (theorieën over) kinderen om te weten of dit met het gevoel van veiligheid/onveiligheid te maken heeft. Ben meer bekend met hechting, maar dan in een andere context (baby's en adoptie).

Edit: ik heb het voorbeeld even verwijderd, maar da's vast niet erg. Je had het al gelezen en erop gereageerd. :)
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 19 Feb 2017 17:35

Re: Slaapproblemen peuter. Info en tips gevraagd/ boeken/sit

Momenteel overwegen wij een stapelbed op onze kamer te zetten. Baby slaapt sowieso op onze kamer en kleuter slaapt sinds een week of 4 weer steeds bij ons in bed snachts. Kleuter kan dan snachts in het bovenste bed klimmen en ledikantje van baby kan eronder staan. Eigenlijk hebben we tot afgelopen september steeds een bed voor de oudste op onze kamer gehad. Het is dus een tijd goed gegaan. Nu met de komst van de jongste en de druk die school op hem legt heeft de oudste weer behoefte aan onze nabijheid. Bij ons in bed is geen goede optie, dan dus een extra bed. Prima, iedereen slaapt. Eigen bed is voor het begin van de nacht, bij wakker worden in het bed op onze kamer.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers